Playstation 5 släpps i november – kostar från 399 euro

Medlem

Undrar om harry potter legacy bara är till PlayStation 5
Och kanske pc länge fram

Medlem
Skrivet av Sapiens:

399€ kanske låter billigt tills man inser att det är 80€ per spel istället.

Ja om man nödvändigtvis måste köpa spel vid release.
Förutom Ghost of Tsushima har jag inte köpt ett spel vid release i år och betalat 200-300 per AAA spel istället för 800.
Så det är helt upp till dig om du tycker ett nytt spel är värt dom pengarna eller inte.


signatur

PSN: MrOakenborn

Avstängd

Det svenska priset kommer att bli rejält högre. Orsaken är bland annat den svenska kemikalieskatten som beräknas efter varans VIKT och PS5 är en riktig tungviktare, upp emot 5 kilo, har jag förstått. Eftersom en spelstation inte räknas som vitvara så blir bara kemikalieskatten närmare 600 kronor, 120 kr per kilo. RÄTTELSE såg nu att det finns ett tak för skatten på 400 kr, så den summan kommer att läggas på.

https://www.netonnet.se/content/info/kemikalieskatt

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Å andra sidan så har spel kostat ungefär samma i 20 år nu. Går inte klaga på priserna där

Poängen var att spelen är generellt dyrare online än fysisk kopia, dessutom kan man inte sälja sina spel. Digital Edition blir inte billig om man köper flera spel. Räcker med ca 10st spel innan det går jämt ut, 4-5st spel om man säljer tillbaks spelen.

Tror knappast en blu-ray-spelare kostar 100€ st för Sony, det är nog snarare en av de billigare komponenterna nu.

Att Sony vill separera priser mellan de olika versionerna, är nog dels för att de måste kunna bemöta Microsofts priser. Och dels för att Sony räknar med att få tillbaks pengarna via sin online butik, samt bli av med begagnatmarknaden.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Ja om man nödvändigtvis måste köpa spel vid release.
Förutom Ghost of Tsushima har jag inte köpt ett spel vid release i år och betalat 200-300 per AAA spel istället för 800.
Så det är helt upp till dig om du tycker ett nytt spel är värt dom pengarna eller inte.

Se mitt tidigare inlägg.

Köper själv också de flesta av mina spel en bit efter release.

Medlem

Så många experter och så mycket tyckande. Har inte sett någon sida uppdaterat med pris och leveranstid. Är det Webhallen som gäller eller ska man helt enkel köa utanför sin lokala butik den 19 November?


signatur

Furo - Kind Soul

Medlem

Sitter hemma med halvgammal TV. Så måste jag köpa det också blir det inget köp på länge. Huvudsakligen annars är det ju faktiskt hur mycket spelen kommer att kosta inte vad konsolerna kostar som avgör direktköp. I alla fall för mig. Om det blir höga priser på spelen till konsol utan skivläsare gör mig fundersam till den konsolen. OBS bara mina funderingar.

Men väntar i vilket fall tills det finns många spel (och rea) till både PS och X maskiner. Man lär ju också ha svar på vilken konsol som är mest prisvärd då det gäller antal spel som verkligen använder sig av den senaste tekniken. Verkligheten får avgöra senare helt enkelt. NO FANBOY!

Har väntat med last of us 2, ghost of tsushima och cyber punk kommer få bli till ps5an också då jag inte har någon ps4 pro. Men ska man köpa dom till ps4 eller ska man vänta tills en egen ps5 version ? Annars är det nog inga spel som intresserar mig på länge.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Priset var ju helt överkomligt.
Absolut noll anledning för mig att skaffa Xbox dock, har en vettig PC redan.
PS5 blir det kanske framöver om det kommer några intressanta exklusiviteter.

Billigare att köpa konsolerna än att hänga med i PC-master race svängarna


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Blackmalmoo:

Undrar om harry potter legacy bara är till PlayStation 5
Och kanske pc länge fram

Är till alla plattformar från släpp. Ser sjukt mysigt ut


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Nej, de brukar leverera. Men sällan direkt till launch.

Nej så är det ju men det är ju samma visa oavsett plattform ändå.

Medlem

Citerar Playstation-bossen Jim Ryan ang. Horizon 2 och Miles Morales:
"built from the ground up to take advantage of the PS5 feature set".

Låter bra iaf.

Tydligen ska även 99% av alla ps4-spel fungera på ps5 till launch.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

https://twitter.com/Dealer_Gaming/status/1306426304779165696?...

Åh hur vinden vänder. Kommer ihåg att folk på denna site sa att det aldrig skulle hända. Men det är okej om Sony gör det.

Varför uppgradera när den äldre funkar fint en halv generation till?

Jag förstår inte problemet? Sony har alltid stöttat sina gamla konsoler flera år framåt när en ny generation har kommit. Dom gör precis som dom alltid har gjort. Fifa 19 släpptes till PS3... PS3!

Ook
Bibliotekarie (UU)

Blir ett köp av en svart PS5 med skivläsare förr eller senare. Eller kommer man kunna välja mellan svart eller vit (default) vid bokning?

Skulle vara bra att veta lite mer tekniska specs och prestandatester av PS5 när man spelar exempelvis med en TV med hdmi 2.1 respektive hdmi 2.0. Funderar på att köpa ny tv också framöver.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Billigare att köpa konsolerna än att hänga med i PC-master race svängarna

Beror ju på vilken situation man beginner sig i och vad man siktar efter. Om man köper helt nytt system just nu och redan har en bra 4K Gaming-TV, ja.

Om man bara behöver uppgradera grafikkortet, eller tänker köpa nytt om ett par år, eller behöver skaffa en ny TV, nej.

Annars bara hänga med på Series S nivå, med 1080p/1440p som mål, tja där ligger redan många PC-spelare sedan flera år tillbaks.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Beror ju på vilken situation man beginner sig i och vad man siktar efter. Om man köper helt nytt system just nu och redan har en bra 4K Gaming-TV, ja.

Om man bara behöver uppgradera grafikkortet, eller tänker köpa nytt om ett par år, eller behöver skaffa en ny TV, nej.

Annars bara hänga med på Series S nivå, med 1080p/1440p som mål, tja där ligger redan många PC-spelare sedan flera år tillbaks.

Så ray tracing i 60 fps för 299$ på en PC? Hur?

Medlem
Skrivet av AmfYoYo77:

Inte för att jag är en fanboy men detta är lite intressant..
https://www.eurogamer.net/articles/2020-09-16-playstation-5-g...

Jag är dock en fanboy av transparans och ogillar när man vänder kappan efter $$ (gäller MS oxå)

Skrivet av NuZ:

Ja de såg riktigt nice ut faktiskt. Att Horizon 2 släpps på PS4 är också rätt nice! Att de förstod att xgen titlar är rätt väg att gå. Blir def köp den 19e om de finns några kvar dvs

Skrivet av jehuty:

Horizon 2, Sackboy och Spider-man: miles morales är bekräftat att komma till PS4

https://www.ign.com/articles/ps5-horizon-forbidden-west-spide...

Där försvann min pepp

Jag bokade redan i April förra året, men nu så känns det som att jag lika gärna kan vänta minst ett halvår(om inte mer) till, efter release.

Jag har redan PS4 Pro med SSD och är det bara lite grafiskt godis(och antagligen högre FPS) som är skillnaden så känns det inte lika intressant/bråttom längre.
Sen så ska jag inte köpa ny TV heller förens BF 2021 så jag kommer inte kunna utnyttja 4K, HDR och HDMI 2.1.

Näe, det kanske blir att vänta och spara pengarna tills att jag skaffar ny TV, spelen hinner gå ner i pris, det kommer exklusiva spel och barnsjukdomarna är borta på mjukvara och hårdvara...

Fast nu så har man ju längtat efter konsolen så länge, så jag får väl se om bitterheten lägger sig.
Sony kan ju fortfarande överraska med features fram till release.
SSD kanske gör tillräckligt stor skillnad även om spelen inte är byggda efter den och förhoppningsvis så kommer PS4 spelen som jag håller på att spela ifatt nu fungera bättre på PS5, jag tänker med både laddningstider och stabilare(förhoppningsvis högre) FPS.
Jag kommer ju ändå köpa en längre fram, så det kanske inte är värt att vänta ändå....

Medlem

...Förbannade jävla småländska gener.

Sitter och tvekar, förboka/vänta/optisk/digital. För dyr/inte dyr
Har gjort i timmar nu. Vet inte hur många ggr jag gått ur kundkorgen...

Medlem

Demon Souls. Kommer till PC.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Så ray tracing i 60 fps för 299$ på en PC? Hur?

Vilka spel på Series S körs med ray tracing i 60fps? Förvänta mig inte så mycket på den fronten med tanke på att Minecraft låg och sega i 30-60fps på Series X i 1080p =/.

Edit: Poängen var att flera redan har en PC i Series S nivå och då behöver man inte köpa nytt alls. Konsolernas ray tracing verkar bli liknande det crytek visade.

Vilket inte kräver något RTX-kort.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Beror ju på vilken situation man beginner sig i och vad man siktar efter. Om man köper helt nytt system just nu och redan har en bra 4K Gaming-TV, ja.

Om man bara behöver uppgradera grafikkortet, eller tänker köpa nytt om ett par år, eller behöver skaffa en ny TV, nej.

Annars bara hänga med på Series S nivå, med 1080p/1440p som mål, tja där ligger redan många PC-spelare sedan flera år tillbaks.

Njaaa 299$ är billigt som tusan för vad man får

Skrivet av jehuty:

Jag förstår inte problemet? Sony har alltid stöttat sina gamla konsoler flera år framåt när en ny generation har kommit. Dom gör precis som dom alltid har gjort. Fifa 19 släpptes till PS3... PS3!

Tror han menar allt ”hat” MS fått senaste månaderna för exakt samma sak medans nu är det jätte bra. Som jag skrev tidigare. Jag är också fundersam på hur fanboys fungerar faktiskt?!

November blir dyrt för mig. Series X och PS5 digital får det bli


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Njaaa 299$ är billigt som tusan för vad man får

Tills man vill installera mer än 3st nextgen-spel samtidigt ;).

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Hur vet vi att det inte gäller fler kommande spel?

Kanske inte hör till denna diskussion men ytterligare ett exempel på dubbla måttstockar är ju att Sony börjar närma sig PC-marknaden mer. Något som MS fått skit för. "Varför ska jag köpa en Xbox när jag ändå kan köra allt på PC?" osv.

Har Microsoft fått skit för det? Dom blir väl ganska generellt hyllade för den biten så förstår inte riktigt hur du menar....

Sen att där finns fanboys på båda sidorna som klagar på allt, dom ska man ju bara ignorera.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Demon Souls. Kommer till PC.

Nä SOny har bekräftat att det är fel. Det kommer inte till PC. Exklusivt till PS5.

Skrivet av NuZ:

Njaaa 299$ är billigt som tusan för vad man får

Tror han menar allt ”hat” MS fått senaste månaderna för exakt samma sak medans nu är det jätte bra. Som jag skrev tidigare. Jag är också fundersam på hur fanboys fungerar faktiskt?!

November blir dyrt för mig. Series X och PS5 digital får det bli

Men sen när bryr någon sig om vad fanboys säger?
Där finns fanboys på båda sidor som klagar på allt den andra sidan gör, det är bara att ignorera. Även här på FZ finns där några stycken som alltid måste klaga på "den andra sidan".
Det har alltid funnits och kommer alltid finnas fanboys på båda sidor.

Det är ju lite skillnad på att 3 spel kommer till både PS4 och PS5 jämfört med alla förstapartstillverkade spel dom kommande 1-2 åren på XBox. Själv bryr jag mig inte så mycket så länge utvecklarna klarar av att utveckla spelen ordentligt så dom inte hålls tillbaka av detta. Man får vänta och se.

NuZ
Testpilot
Skrivet av dex20:

Nä SOny har bekräftat att det är fel. Det kommer inte till PC. Exklusivt till PS5.

Men sen när bryr någon sig om vad fanboys säger?
Där finns fanboys på båda sidor som klagar på allt den andra sidan gör, det är bara att ignorera. Även här på FZ finns där några stycken som alltid måste klaga på "den andra sidan".
Det har alltid funnits och kommer alltid finnas fanboys på båda sidor.

Det är ju lite skillnad på att 3 spel kommer till både PS4 och PS5 jämfört med alla förstapartstillverkade spel dom kommande 1-2 åren på XBox. Själv bryr jag mig inte så mycket så länge utvecklarna klarar av att utveckla spelen ordentligt så dom inte hålls tillbaka av detta. Man får vänta och se.

Där håller jag med dig. Vi får se helt enkelt. Jag är sjukligt pepp på alla tester osv som kommer i november


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tror han menar allt ”hat” MS fått senaste månaderna för exakt samma sak medans nu är det jätte bra. Som jag skrev tidigare.

Fast MS tvingar väl sina förstapartsutvecklare att även släppa till Xbox One medan Sony låter alla utvecklare välja själv? T.ex. nya Ratchet & Clank kommer endast att komma till PS5.

Jag har inte sett någon säga att det är dåligt då MS gör det men bra då Sony gör det. Jag själv tycker att det är dåligt oberoende av vem som gör det.

Sedan så har det i varje generation fortsatt att komma spel till den äldre generationen i flera år, dock sällan AAA utan mest spel som inte är så krävande. EA:s sportspel brukar komma ut i Legacyversioner länge efter att den nya generationen kommit.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Det synd/tråkigt att det kostar så mycket i Sverige jämfört med utomlands för hårdvara i dag.

Köpa PS5 kostar 5 135,46 i UK men 5990kr i Sverige

Medlem
Skrivet av hellrider:

Det var en dyr maskin att spela... Fortnite på ?! Seriöst vart är/var spelen då ??? Hahaha väntade hela tiden på något nytt, stort och fräscht men ikke då...

Gillade att dom gick ut hårt precis i början med... "The following content is captured on PC emulating the PS5 experience" dom kunde likaväl skrivit köp en PC istället vi har absolut NADA att visa upp och allt lastgammalt kan du ändå lira på PC vi tyckte bara det var kul att designa en ny apparat

Nä mjölka gör bönderna redan så bra så blir inget köp alls... suget bara tvärdog, skulle inte förvåna mig om konsolen säljer dåligt men då vet man ju va det beror på!

-Jasså du har köpt en PS5 vad lirar du då ?!
-Eh... euhm... avtusan...
-?
-Öh äsch... du vet lite... fååårtnite å så bara
-...
-......
-..........

Du stängde av streamen efter final fantasy eller? Stod att alla spel efter ff16 var på ps5, kanske ska läsa nästa gång.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det blir en med skivläsare för min del. Skivläsaren i PS4:an används dagligen för film, och det lär inte bli annorlunda framöver. Väldigt bra prissättning, och en del spel som är utannonserade verkar grymma (tänker mest på Horizon 2, God of War 2 och Ratchet).

Det är något jag alltid värderat ganska högt vid varje konsolköp, att de också kan agera DVD-spelare. Även om det blir allt mer sällan den används i takt med att streamingtjänsterna utvidgas så finns det fortfarande ett flertal gamla guldkorn som aldrig kommer att finnas tillgängliga på andra sätt. Dessvärre har PS4 varit så kinkig med gamla DVD:er att jag känt att jag så småningom kommer att behöva se mig om efter en annan lösning.

Nu senast var det en tv-serie där det första avsnittet automatiskt skippades när jag valde "Spela allt", och där menyn för enskilda avsnitt inte fungerade alls. Så där blev jag helt utelåst. En SVT-film som fungerar klanderfritt på Xbox 360.

Och vid närmare efterforskning verkar jag inte vara ensam om det här problemet.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Citerar Playstation-bossen Jim Ryan ang. Horizon 2 och Miles Morales:
"built from the ground up to take advantage of the PS5 feature set".

Låter bra iaf.

Tydligen ska även 99% av alla ps4-spel fungera på ps5 till launch.

Trots det blir spelen tillgängliga på ps4... Lät det inte tidigare att det endast skulle vara på ps5 pga att världarna inte var möjliga att skapa på tidigare konsolversioner? Nu sitter dem endå och begränsar utvecklarna med 7år gammal hårdvara. Hyckleri.

Skriv svar