Som befarat - spelen till nextgen blir dyrare

Robot
Som befarat - spelen till nextgen blir dyrare

Bli inte överraskad om vissa titlar kostar över 800 kr.

#next-gen, #playstation-5


Medlem

800kr för ett spel... Vilket skämt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Är det ett bra spel och inte släpt för tidigt, massa forcat in game shop, absolut inget som drabbar en.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Tråkigt men jag förstår också varför.
För min del så köper jag endast fysiska kopior till konsol och säljer sedan efteråt när jag klarat ut spelet. Så det blir inte så värst dyrt totalt sett.

eld
Medlem
Skrivet av miffot:

Är det ett bra spel och inte släpt för tidigt, massa forcat in game shop, absolut inget som drabbar en.

Exakt!

Medlem

Men varför drabbar detta endast konsolmarknaden och inte PC marknaden ?

Avstängd

Xbox Game Pass är nog tacksamma att Sony höjer priserna på spelen. Tjänsten blir bara värdefullare då.

Medlem

600kr år 2000 är 770kr idag


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

eld
Medlem
Skrivet av Pungvred:

Xbox Game Pass är nog tacksamma att Sony höjer priserna på spelen. Tjänsten blir bara värdefullare då.

Alla höjer priserna, men Jo det ökar värdet

Medlem
Skrivet av Learion:

Men varför drabbar detta endast konsolmarknaden och inte PC marknaden ?

För att PC är masterrace såklart:-P.

Skämt åsido så hoppas jag även det sätter mer press på utvecklarna att inte släppa halvfärdigt skit och sen patcha efter hand. Det tycker jag definitivt vi kan begära med den prislappen.

Medlem
Skrivet av miffot:

Är det ett bra spel och inte släpt för tidigt, massa forcat in game shop, absolut inget som drabbar en.

Tror du att speltillverkare, utom ett ytterst ytterst fåtal (ej räknad indiebolag) inte kommer ha med gameshop å loot crates å ingame purchase å fan å hans moster, utöver dessa 800kr? Jag önskar jag hade ett uns av din optimism.

Medlem

No biggie.

Nästan konstigt att priserna inte utvecklats

Medlem
Skrivet av Learion:

Men varför drabbar detta endast konsolmarknaden och inte PC marknaden ?

För att många konsolspelare inte verkar tänka längre än näsan räcker. Hoho 299€ för Series S och 399€ för PS5 Digital Edition, vad billigt!...

Att sedan spelen generellt är dyrare via onlinebutiken, att man inte kan sälja sina spel på begagnatmarknaden eller kanske behöver köpa till en SSD för 230€ tänker inte alla på.

Spelar man och köper mycket konsolspel skulle jag rekommendera Series X och PS5 Optisk i längden, före dem "billigare" versionerna.

Annars fastnar man helt under Sonys och Microsofts onlinebutiker med sina ockerpriser.

Medlem

Visst ser man till att priset legat still senaste 15-20 åren så är det väl rimligt & har inga problem att lägga 800-900 kr för ett ”färdigt/fullständigt” spel dock så är deras gnällande skenheligt då man idag betalar 600-700 för ett nytt & sedan mjölkas man med expansionpass 1,2,3 osv & alla dessa mikrotransaktioner...allt detta kommer väl att kvarstå trots prishöjning så då anser jag att dagens priser kan gott ligga kvar!

Medlem

Det är ju helt klart en av baktankarna med att släppa XsS och PS5 Digital.
Jag vill anta att riktpriserna även på fysiska spel kommer gå upp, men där finns det ju fortfarande vis konkurrens som kan driva ner priserna något.

Som folk nämner så ökar ju detta värdet av Game Pass ganska väsentligt.

Har jag fel eller har priserna i onlineshoppen på PS/Xbox vart $59.99 (649kr) innan? $20 till är ju ganska markant höjning. Är ju möjligt att det översätts till så mycket som 849-899 per spel i Sverige...

Inaktiv
Skrivet av Pungvred:

Xbox Game Pass är nog tacksamma att Sony höjer priserna på spelen. Tjänsten blir bara värdefullare då.

Absolut, samtidigt så har Xbox haft otroligt mycket lägre priser på sin konsol under en längre period nu och det verkar inte ha hjälpt försäljningen särskilt mycket.

Medlem

För basversionerna. Sedan kommer väl season pass, kosmetiskt DLC, gold edition++, lootboxes och när det är färdigmjölkat så är det dags för en re-make som kommer lite uppdaterade texturer och 500 nya buggar.

Men för all del, dom är så väldigt tvungna att ta ett högre pris.

Medlem
Skrivet av Dunder:

800kr för ett spel... Vilket skämt

Menar du att det är för mycket? 800 kr för ett spel du potentiellt spenderar tiotals, om inte hundratals timmar i?
Vars utveckling kostar mer än en Hollywoodfilm?

Skämtet är kanske snarare att folk förväntar sig att kunna få / uppleva allt som släpps men knappt vill betala för det.

Redaktör
Ponny

År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)

På tal om dyra spel, alltså.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Blir att köpa begagnat och sen sälja begagnat för samma pris och för vissa spel vänta ut rean.

Medlem

Tar dom igen vad de förlorar på att ge oss SJUKT mycket hårdvara för pengen i form av dyrare spel ? om det är så, okej för mig...Sen är det väl så att spel kostar lite mer att utveckla idag än vad de gjorde på SNES tiden. Varför det inte påverkar PC pris är väl kanske samma anledning, ingen hårdvaru tillverkare som går minus på att sälja för billig hårdvara för att man ska kunna köpa PC spel.

Konsoller = bang for the buck gaming
PC = Snordyrt för "fin" smakare

Jag personligen lirar bara på Playstation 5 (och då är jag oldschool PC FPS gamer) men hade "tomten" kommit med en ny highend gaming PC varje jul så hade jag ju spelat multiplatform spelen på PCn med mus och tangentbord såklart! Tröttsam diskussion kan jag tycka "masterrace" och allt det här.
JA du får mer FPS, Upplösning ect på en PC men herre min quaddamage vad det kostar också. Jag köper personligen hellre än PS5 och åker till Thailand med familjen någon extra gång per år än att köpa ett Nvidia mastah2000RTX för 10papp om året men det är ju en fråga om prioritering.

I en konsoll får man SJUKT mycket gaming för pengen, där är konsolerna "masterrace" ganska överlägset.

Inaktiv
Skrivet av Learion:

Men varför drabbar detta endast konsolmarknaden och inte PC marknaden ?

Troligen för att grafikkorten kostar 17000

Testpilot

Inga större problem egentligen. Spelen jag köper till fullpris går att räkna på ena handens fingrar senaste åren.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)

På tal om dyra spel, alltså.

Men OJ så värt det det var eller hur ?

Medlem
Skrivet av Learion:

Men varför drabbar detta endast konsolmarknaden och inte PC marknaden ?

Drabbar helt garanterat PC-marknaden också, vi lär se en höjning i 2021.
Steam har väl redan samma nypriser som tex PS på väldigt mycket? Alltså $59.99.
Flight Simulator kostar ju tex $69.99 på steam nu tex.

Medlem

Kommer reorna lika tätt som de gjort nu under denna generationen så ser det ju fortfarande ganska ljust ut.

MEG
Medlem

800kr för ett spel, nej tack. Jag kommer att fortsätta med PC.


signatur

Death is only the beginning

Inaktiv

Det är väl ingen som vill att priser på spel går upp men om man funderar lite på det så är det väl ändå rimligt. Spel har ju kostat samma lika i massa år nu.

Super Mario kostade väl runt 25 dollar när det släpptes. Det är ungefär 60 dollar i dagens värde. Typ 7 pers utvecklade det spelet. Idag har vi gigantiska team utspridda i världen som knåpar ihop spel som kan ge oss otroligt många timmars spelande.

Kika på vad ni hade i lön när spelen började kosta 599 och jämför det med idag då många säkerligen ökat på den slanten rejält.

Nu yrar jag säkert till en del som vanligt men för mig känns det inte orimligt att priserna ökar

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad folk klagar över. Priserna har inte riktigt utvecklats på över 20 år! Nedan screenshot är ifrån EBGames år 2004. Man kunde förhandsboka GTA San Andreas för 649:- och de flesta andra spelen kostade runt 599:-. För samma peng idag får man mycket mer värde, och i många spel kan man lätt spela över 100-200 timmar utan få slut på saker att göra i spelen. Det var inte riktigt så på PS2-tiden men spelen kostade trots allt över 500kr.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Menar du att det är för mycket? 800 kr för ett spel du potentiellt spenderar tiotals, om inte hundratals timmar i?
Vars utveckling kostar mer än en Hollywoodfilm?

Skämtet är kanske snarare att folk förväntar sig att kunna få / uppleva allt som släpps men knappt vill betala för det.

Lite den känslan jag får i dagens klimat. Alla vill ha allt, helst gratis dessutom.

Skriv svar