Som befarat - spelen till nextgen blir dyrare

Medlem

800kr för möjligheten att betala ännu mer genom mikro-transaktioner, nej tack.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)

På tal om dyra spel, alltså.

Men vilket spel sen! 😀😀😀

Medlem

Minns i barndomen på PlayZone i Skellefteå, Flera tyngre N64 titlar som det stod 699 och 799 på.. Allt var inte bättre förr

Medlem

Jag förstår inte, är det någon form av planekonomi spelmarknaden lever i? Får inte utvecklare sätta vilka priser dom vill på sina spel? Låt vara 20 kr, eller tiotusen kr?

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Konsoller = bang for the buck gaming
PC = Snordyrt för "fin" smakare

Tänk, jag har alltid tänkt att det var helt tvärtemot din beskrivning. Efter PCns intåg på nittiotalet så har jag alltid sett konsoler som dyr specialist-utrustning för vissa specifika typer av spel/spelare.
Medans PCn ser jag som ett smidigt multifunktionsverktyg, som erbjuder en enorm bredd i spelmöjligheter som konsoler inte kommer i närheten av...

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)

På tal om dyra spel, alltså.

Kan nog hålla med
Har ett minne av att spel förr var väldigt dyra också, när vi sålde vårt N64 så räkna man ihop typ att man köpt spel för 25000kr eller liknande

Skillnaden dock är att spelen då var färdiga, det är ju inte dagens spel som uppdateras och man kan köpa extra.
Köpte man NHL back in the days så var det ju det som fanns, inte en massa extra skit sen.

Medlem

Tråkigt att man inte kan köpa digitala spel via andra ställen än PS-store.
Tacka vet jag PC..

Inaktiv

Nåt jag däremot reagerar på är att priserna i dollar ligger 10 under euro.

Astro’s Playroom (Japan Studio) – pre-installed on PS5
Demon’s Souls (Bluepoint Games / Japan Studio) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Destruction All Stars (Lucid Games / XDEV) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (Insomniac Games) – US$49.99/CAD$64.99/¥5,900/€59.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition (Insomniac Games) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Sackboy A Big Adventure (Sumo Digital / XDEV) – US$59.99/CAD$79.99/¥6,900/€69.99 (RRP)

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Troligen för att grafikkorten kostar 17000

Fast hur gynnar det spelutvecklarna?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nåt jag däremot reagerar på är att priserna i dollar ligger 10 under euro.

Astro’s Playroom (Japan Studio) – pre-installed on PS5
Demon’s Souls (Bluepoint Games / Japan Studio) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Destruction All Stars (Lucid Games / XDEV) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (Insomniac Games) – US$49.99/CAD$64.99/¥5,900/€59.99 (RRP)
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition (Insomniac Games) – US$69.99/CAD$89.99/¥7,900/€79.99 (RRP)
Sackboy A Big Adventure (Sumo Digital / XDEV) – US$59.99/CAD$79.99/¥6,900/€69.99 (RRP)

Är det inte pga att amerikanska priser aldrig inkluderar skatt (iom att olika stater har olika mängd)? Fast oas känns det som det borde vara så i EURO-länder också.

Medlem

oh fy fan.
Men man köper sällan på release endå, priset hinner gå ner eller så köper man på rea eller ev beg.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nån annan här som minns att man på 90-talet kunde få ge 800 kr för ett nytt SNES-spel? Det motsvarar 1500-1200 kr (beroende när på 90-talet) med dagens pengar.

Edit: 1000-1300 kr ska det vara. Jag hade räknat på 900 kr - vilket iofs jag inte skulle bli förvånad om det fanns SNES-spel som kostade så mycket.

Medlem

Flesta av er har säkert en mobil som är värd det tiodubbla. Ändå gnälls det. Vissa är aldrig nöjda.


signatur

Furo - Kind Soul

Medlem

Inte mycket att grina över, 800:- för ett spel som man kan spela gissningsvis 20-50 timmar eller kanske tom tusentals timmar om det är ett mp, inte mycket som slår det timpriset på ett nöje=) möjligen en promenad. Ps5 digital beställd=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
Skrivet av maniac:

800kr för möjligheten att betala ännu mer genom mikro-transaktioner, nej tack.

Men mikrotransaktioner betalda från din plånbok är ju upp till dig
Dock är 800 för ett standardspel för högt

Inaktiv
Skrivet av Baronova:

Fast hur gynnar det spelutvecklarna?

Ingen aning, jag bara skrev nåt som kändes kul för stunden

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Menar du att det är för mycket? 800 kr för ett spel du potentiellt spenderar tiotals, om inte hundratals timmar i?
Vars utveckling kostar mer än en Hollywoodfilm?

Skämtet är kanske snarare att folk förväntar sig att kunna få / uppleva allt som släpps men knappt vill betala för det.

Ingen fara om det är ett välgjort roligt spel som man faktiskt kan spendera hundratals timmar i. Men majoriteten av stora spelsläpp nu för tiden är inte ens värda halva den summan.

Inaktiv
Skrivet av rudeboystig:

Är det inte pga att amerikanska priser aldrig inkluderar skatt (iom att olika stater har olika mängd)? Fast oas känns det som det borde vara så i EURO-länder också.

Kan vara en förklaring, absolut

Medlem

Jag kan betala mycket för ett spel, men då måste det vara ett bra spel.
Har hänt man går på nitar.
Idag är man väldigt "kräsen" om man säger så.
över 30år av spelande gör så med en


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ingen fara om det är ett välgjort roligt spel som man faktiskt kan spendera hundratals timmar i. Men majoriteten av stora spelsläpp nu för tiden är inte ens värda halva den summan.

Men det är ju helt och hållet en subjektiv åsikt och upp till dig att helt enkelt inte köpa dem då. Utvecklingskostnaden kan ju fortfarande vara otroligt hög även om det inte "håller" i hundratals timmar.
Ett spel som "bara" ger 10 timmars underhållning kostar ungefär lika mkt som en biofilm per minut.

Medlem
Skrivet av Learion:

Men varför drabbar detta endast konsolmarknaden och inte PC marknaden ?

Det är en bra fråga med ett viktigt svar. Det är en klassisk modell som ofta används där själva produkten säljs till lågt pris, tänk rakapparat, och den stora inkomsten kommer av att konsumenterna köper rakblad. Samma med konsol. Sony / MS får pengar för varje sålt spel helt enkelt. Så de massproducerar konsolerna, vilket i sig sänker kostnaden mot en PC, och sedan säljer dom till förlust som kompenseras för genom spelförsäljning. Det är alltså ett låst ekosystem. PC har ett öppet ekosystem där spelen alltså inte även behöver lägga på licenskostnad, förutom såklart digitala butiker likt Steam. Så även PC påverkas fast till lägre nivå och pga konkurrensen.

Det skiljer sig såklart mellan MS, Sony och Nintendo hur mycket pengar de är villiga att förlora per såld konsol, men Nintendo har länge varit det enda företaget som både säljer spel och konsol utan förlust.

Medlem

Detta är ju en supertydlig anledning att inte köpa digital editions. Fysiska exemplar går ner i pris vad det lider samt att det finns en begagnatmarknad. Tänk till nu!


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

År 1994 köpte jag Secret of Mana till SNES på Lekhörnan i Alingsås för 899:-
(Något min mor fortfarande minns väldigt tydligt.)

På tal om dyra spel, alltså.

Det är 1220 kr med dagens pengar Inte konstigt att man fick 2 spel om året, ett på julafton och ett på födelsedagen.

Medlem

Nae jag köper inte att priserna måste upp, jag tycker det är dyrt som det är. Allt för ofta får man inte valuta för pengarna och det är ju inte så att vi har så fina rättigheter att lämna tillbaka spel som efter 1-2h speltid helt plötsligt visade sig vara allt annat än färdiga, 599kr ut i sjön.

Vadå, är det brist på pengar som gör att spel som Anthem var skit? Och att folk lurades köpa baserat på flashiga trailers och marknadsföringspushade hypetrains?

Det här luktar finanspampar i kostym, det här har ingenting med att nördarna vill göra bättre spel för nördarna. Hela den här branchen håller ju på att balla ur....

Flakmonkey

Om 800 är dyrt för ett spel beror ju helt på spelet. Sitter och spelar igenom Asscreed oddyssey nu och är uppe i 80 timmar, att kalla det för dyrt är imo löjligt. Ja visst kan man tycka att det är dyrt, men vad är då ens krav för att något inte ska vara dyrt? Sen kan man ju inte heller bedöma det enbart efter speltid. En film på 5 timmar är inte automatiskt mer värd pengarna än en film på 2 timmar och detsamma gäller spel. Sen beror det ju förstås också på hur mycket pengar man har att röra sig med, etc etc. Så ja extremt subjektivt.

Men jag tycker att utvecklare och utgivare kan få ta exakt det pris de vill ta. Om de vill sälja ett spel för 2000 spänn så får väl de göra det. Det skulle säkerligen resultera i att det inte skulle sälja så bra, men det finns ju bevis (Star Citizen tex) där fans är villiga att betala betydligt mer än 800 kr. Då får marknaden själv bestämma vad ett spel i slutändan är värt, säljer det inte bra för 2000 ja då får de ju sänka priset. Visst skulle det innebära att vissa inte skulle ha råd med det, men det är väl smällar man får ta, ser inte spel som någon mänsklig rättighet.

Dock så hoppas jag att fler utvecklare och utgivare utnyttjar möjligheten att lägga sig i ett mellansegment vad gäller pris. Spel som man kanske skulle klassa som AA och då kanske ta en 300-400 för dem. Kanske kan den högre nivån på 800 öppna upp för detta.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

No biggie.

Nästan konstigt att priserna inte utvecklats

Inte direkt med tanke på att de i princip får 100% av pengarna vid digital försäljning i sin store. Pengarna som kommer in till spelbolagen skiljer sig markant från hur det såg ut för 10 år sedan.
Mycket av kostnaden kring fysisk försäljning är borta nu när ett spel förvaras på en USB-sticka som kan trycka ut en obegränsad mängd spelnycklar.

Det här är bara ett sätt för Sony att mjölka mer pengar ur konsumenten.

Medlem
Skrivet av GuPe96:

Jag förstår inte riktigt vad folk klagar över. Priserna har inte riktigt utvecklats på över 20 år! Nedan screenshot är ifrån EBGames år 2004. Man kunde förhandsboka GTA San Andreas för 649:- och de flesta andra spelen kostade runt 599:-. För samma peng idag får man mycket mer värde, och i många spel kan man lätt spela över 100-200 timmar utan få slut på saker att göra i spelen. Det var inte riktigt så på PS2-tiden men spelen kostade trots allt över 500kr.

https://i.imgur.com/jfZDMNG.png/

Spel är kortare än någonsin, billigare att utveckla än någonsin, billigare att distribuera än någonsin och säljer mer än någonsin. När EA, Ubisoft, Activision, Sony och Microsoft alla visar rekordresultat år efter år kan man ju ifrågasätta varför vissa sitter och försvarar idén att spel ska bli dyrare ”bara för att”.

Och innan någon kommer med ”Men Red Dead Redemption 2 kostade 40 tusen miljarder kronor att utveckla och det är väldigt mycket pengar” så nej, det är inte standarden. Standarden är att slänga om några assets i en färdig spelmotor som Unity eller Unreal Engine, kasta in en in-game-butik och dra ut det digitalt.

Medlem

Skillnad på spel också. Ett lir som Red Dead Redemption 2 med snuskigt mycket innehåll kan vara värt 800 spänn lätt. Ett spel som har ca 7-10 timmar kampanj kan inte motiveras en sådan skyhög prislapp.

Jag kommer absolut att köpa en PlayStation 5 med optisk läsare då jag vill kunna ha flera alternativ till mina spelköp i form av butiker. Brukar köpa de hos Media Markt eller ElGiganten som ligger bra till i pris.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Lite den känslan jag får i dagens klimat. Alla vill ha allt, helst gratis dessutom.

Är nog alla streaming tjänster som ställer till det, betala nån hundring i månaden och få tillgång till ett stort bibliotek av film/spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jaha, så den nuvarande prissättningen är inte hållbar? Alla dessa micro-transactions då, de är ju självklart hållbara då eller? För många av dessa räcker det ju givetvis inte med höjt pris på spel, de måste ju även inkludera micro-transactions.

Activision t.e.x. är ju på gränsen till konkurs eller? samtidigt som årets COD kommer vara något utan dess like förstås? Jag menar att Activision drog in 33 miljarder endast i micro-transactions 2019 och 10 miljarder Q1 2020 är inte nog. Jag förstår att prisutvecklingen inte är hållbar. Höj till 1500 vettja!

Skriv svar