Playstation 5 släpps i november – kostar från 399 euro

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Dem sa också att Miles Morales och Horizon Forbidden West endast funkade på PlayStation 5's SSD.

Var det verkligen det dom sa eller sa dom bara att spelen drar nytta av SSDn för att t.ex ta bort laddningsskärmar? Varken Spider-man eller Horizon har väl gameplay som kräver en SSD till skillnad från t.ex Ratchet & Clank som inte skulle fungera på PS4 med tanke på hur det spelas.

Så PS4 versionerna kommer väl vara ordentligt nedskalade och ha långa laddningstider, men gameplayet borde vara intakt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Fast Freeman79a har ju rätt. Det var ett jävla gnällande på Sony fanboys när MS gick ut och sa att det kanske dröjer upp till ett par år innan ett "riktigt" nextgen-spel kommer som bara funkar på nextgen. Nu verkar Sony göra exakt likadant men då är det okej.

Jo, det är nog den krassa verkligheten för bägge konsoler.

Smartast är nog att inte köpa någon konsol i höst, och istället vänta 1-2 år tills de kommit ner i pris, och på kampanj. Då lär det dessutom finns ute en del spel att faktiskt lira på sin nya konsol också. Klar bonus.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_329283:

Xbox Series X kommer att kosta 5 695 kronor i Sverige. Men Playstation 5 kommer kosta mer i Sverige. Hur kan det komma sig. Jag trodde det skulle vara samma pris som Xbox Series X.

Tror det landar på väldigt lika priser i Sverige.

Finns ingen anledning för att diffa stort när det är samma priser i övriga världen.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Kanske inte hör till denna diskussion men ytterligare ett exempel på dubbla måttstockar är ju att Sony börjar närma sig PC-marknaden mer. Något som MS fått skit för. "Varför ska jag köpa en Xbox när jag ändå kan köra allt på PC?" osv.

Personligen så tycker jag det är en jättebra förändring av både Microsoft, och numera även Sony.

Det är spelen, och speltjänsterna, som de tjänar pengar på (hårdvara är närmast förlustaffär för bägge).

Dessutom trevligt att de allt mer skippar medvetna inlåsningar av marknaden, och att vi kunder kan spela på vilken hårdvara som vi själva vill.

Win-win för både Sony (Microsoft) och oss kunder!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Kapten schimpans:

Har väntat med last of us 2, ghost of tsushima och cyber punk kommer få bli till ps5an också då jag inte har någon ps4 pro. Men ska man köpa dom till ps4 eller ska man vänta tills en egen ps5 version ? Annars är det nog inga spel som intresserar mig på länge.

Har för mig att Sony kommer göra som Microsoft; du köper spelet tills nuvarande generation, och sedan får du automatiskt utan kostnad (som jag förstått det) tillgång till spelen uppdaterade för nästa generations konsoler.

Skrivet av Ruffles:

Nej, de brukar leverera. Men sällan direkt till launch.

Skrivet av gorbatjov:

Nej så är det ju men det är ju samma visa oavsett plattform ändå.

Håller med helt. Bara att ha lite is i magen, så kommer spelen, och man får som bonus konsol till lägre pris (eller med bra bundlig).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, lite märkligt att tidigare tillbehör till PS4 inte fungerar på PS5. Någon som vet orsaken?

Borde inte vara något problem tycker jag då alla numera använder standard anslutningar och etablerade trådlösa standarder som USB eller Bluetooth?

Är ju ett medvetet val av dom för att öka intäkterna kring PS5 då själva konsolen är ren förlustaffär.

De påstår att man inte får samma spelupplevelse med de äldre kontrollerna på den nya konsolen. Men tråkigt att de ska behöva avgöra det och inte konsumenterna.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Väldigt trevliga priser på både Xbox och Ps5 faktiskt, trevligt för både Xbox gamers och Playstation gamers, för båda ska ju få kunna njuta av spelandet för så lite som möjligt..

Men ska bli skoj när båda e släppta och se vilken av Serie X och Ps5 som presterar bäst i tester på lite olika spel.

Gott! Ser också fram emot det (även om jag själv främst satsar på PC och Ampere i höst).

Skall bli kul att följa DF och de andra i deras analyser och tester!

Skrivet av hellrider:

Det var en dyr maskin att spela... Fortnite på ?! Seriöst vart är/var spelen då ??? Hahaha väntade hela tiden på något nytt, stort och fräscht men ikke då...

Gillade att dom gick ut hårt precis i början med... "The following content is captured on PC emulating the PS5 experience" dom kunde likaväl skrivit köp en PC istället vi har absolut NADA att visa upp och allt lastgammalt kan du ändå lira på PC vi tyckte bara det var kul att designa en ny apparat

Nä mjölka gör bönderna redan så bra så blir inget köp alls... suget bara tvärdog, skulle inte förvåna mig om konsolen säljer dåligt men då vet man ju va det beror på!

-Jasså du har köpt en PS5 vad lirar du då ?!
-Eh... euhm... avtusan...
-?
-Öh äsch... du vet lite... fååårtnite å så bara
-...
-......
-..........

Spelar inte Fortnite, så kommer nog vänta.

Skrivet av Freeman79a:

https://twitter.com/Dealer_Gaming/status/1306426304779165696?...

Åh hur vinden vänder. Kommer ihåg att folk på denna site sa att det aldrig skulle hända. Men det är okej om Sony gör det.

Varför uppgradera när den äldre funkar fint en halv generation till?

Tycker personligen det är bra för oss användare att man inte måste rusa och uppgradera direkt första året.

Skrivet av Kago1316:

Trevligt pris men blev inte jätteimponerad av varken spelen eller deras "Game Pass light", varför inte bygga vidare på PS Now istället?

Har det sagts något något om VR? För mig är det nästan det som kommer vara den avgörande faktorn för vilken konsoll jag väljer.

VR har jag inte hört mycket om denna generationen. Känns som om det tappat lite fart (men skall erkänna att det inte är något jag har stor koll på, pga. eget lite mer jummet intresse).

Skrivet av Ruffles:

Bra priser. Sony vågade uppenbarligen inte lägga sig över Xbox Series X, som de antagligen hade behövt för att inte gå med förlust på varje såld enhet. Bra för oss konsumenter.

Men. Jag är verkligen inte såld på någonting Sony visat upp än. Det är snart dags för premiär och hypen finns helt enkelt inte där, vilket gör mig lite besviken på mig själv på något sätt. Spelen är väl snygga, men de känns mer som snygga PS4-spel än som "wow, next-gen!". Jag antar att vi får vänja oss vid den känslan eftersom next-gen kommer handla mer om kapade laddningstider och annat som inte gör sig så bra i tajt klippta gameplayvideor.

Att flera av de utannoserade storspelen även kommer till PS4 gör ju lusten att uppgradera här och nu än mindre. Nä, PS5 får vänta.

Är oftast smart att vänta 1-2 år med att köpa konsol (oavsett om det står Sony, Microsoft eller Nintendo på de).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Förhandsboka just i Norge då för min skull. Kosta
5 499kr. Inte så farligt!

Medlem
Skrivet av henkka:

Gissar att nyheterna kring priset på nya xboxen tvingade ner priset.

Varför det? Personligen har jag endast haft två möjligheter i huvudet för PlayStation 5.

1. 599 dollar
2. 499 dollar

När vi fick höra om Digital Edition hade jag svårt att tänka mig en markant sänkning på priset. 100 dollar är väl en sweet-spot, även om inte lika tilltalande som Xbox Series S. Ingen annan prissättning har känts logisk med tanke på hur de uttryckt sig angående priserna (att det skulle vara dyrt), och skulle säga att det generellt går en ganska hård gräns vid 599 dollar för konsoler. En konsol för 699 dollar vore helt orimligt, i alla fall i dagens läge.

Det är möjligt att Sony har haft några olika prisvarianter på lager, men att de skulle göra ett impulsbeslut baserat på Microsofts prisklasser känns inte korrekt. Det finns så sjukt många olika faktorer som spelar in i prissättningen till en produkt som PlayStation 5 och Xbox Series X/S, delvis handlar det ju om att förutspå prissättningen på motståndet.

Till mina vänner har jag konstant (jag är faktiskt lite glad över att mina gissningar låg rätt... så... nu har jag sagt det) sagt att priset aldrig kommer stiga över 599 dollar, och under 499 dollar kändes inte heller rätt med tanke på att de snackade om övre prisklassen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, lite märkligt att tidigare tillbehör till PS4 inte fungerar på PS5. Någon som vet orsaken?

Borde inte vara något problem tycker jag då alla numera använder standard anslutningar och etablerade trådlösa standarder som USB eller Bluetooth?

Dom funkar, bara inte på ps5 spel.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Förhandsboka just i Norge då för min skull. Kosta
5 499kr. Inte så farligt!

Låter som ett vettigt och rimligt pris.

Tippar på att vi hamnar nära det även i Sverige.

Skrivet av Lokander:

Dom funkar, bara inte på ps5 spel.

Ok, någon som vet varför man inte får lov att använda de PS4-tillbehör i de nya PS5-spelen?

Har de bytt något i sina API:er mellan PS4 och PS5?

Nog för att de är Sony-proprietära API:er i PlayStation, men borde gå att göra bakåtkompatibla isf?

Märkligt, om det fungerar hårdvarumässigt med PS5-konsolen, att de inte kan översätt API till nya spelen så att kontroller och tillbehör som PS4-användare samlat på sig, fungerar även på PS5-spel.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Rent krasst får ju alla handlare lägga vilket pris de vill, men det bör ju hamna hyfsat likt.
Jag bokade på NetOnNet idag, hyfsat exakt när de öppnade upp för det, de har satt 5990:- för optisk och 4990:- för digital.
I och med att €499 blir ungefär 5200 SEK känns 5990SEK ut till kund helt ok, misstänker att det är liten vinst samt vår kemikalie/elektronikskatt som står för resten.

Jag kommer invänta webhallen och Elgiganten men eftersom MediaMarkt och Netonnet båda har lagt 6000 är det nog det som gäller kan jag tänka mig.

Och som Chippen svarade verkar inte Xbox SEK priser släppts så de kanske också läggs på 6000.

Medlem
Skrivet av Ook:

Blir ett köp av en svart PS5 med skivläsare förr eller senare. Eller kommer man kunna välja mellan svart eller vit (default) vid bokning?

Skulle vara bra att veta lite mer tekniska specs och prestandatester av PS5 när man spelar exempelvis med en TV med hdmi 2.1 respektive hdmi 2.0. Funderar på att köpa ny tv också framöver.

Alla PS5 är svarta du byter bara ut "bladen" till andra färger och dylikt skit som lär komma.

Medlem

5990:- verkar PS5 kosta i Sverige. Både Mediamarkt och NetOnNet begärde det, och den är slutsåld på Mediamarkt!

Så förbeställde min på NetOnNet


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag kommer invänta webhallen och Elgiganten men eftersom MediaMarkt och Netonnet båda har lagt 6000 är det nog det som gäller kan jag tänka mig.

Och som Chippen svarade verkar inte Xbox SEK priser släppts så de kanske också läggs på 6000.

Priset för Xbox Series X har släppts. 5695kr

https://www.xbox.com/sv-SE/consoles/xbox-series-x

Medlem

@Lirilesh:

Jaha, där ser man. Då förväntar jag mig ett bättre pris än 6000 kr för PS5. Frågan är väl dock ifall Media Markt och Netonnet lagt på en tillfällig marginal som de slopar när de vet vad det kommer att kosta? Det vore ju jobbigt om de skulle lägga tex 5500 och sedan behöva höja till 5700 istället för tvärtom. Fast det är nog bara önsketänkande haha

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av martinot:

Är oftast smart att vänta 1-2 år med att köpa konsol (oavsett om det står Sony, Microsoft eller Nintendo på de).

Så är det. Samtidigt är det så kul att vara med från början av en ny konsolgeneration. Men de har gjort det allt svårare att motivera.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Andreas88:

@Lirilesh:

Jaha, där ser man. Då förväntar jag mig ett bättre pris än 6000 kr för PS5. Frågan är väl dock ifall Media Markt och Netonnet lagt på en tillfällig marginal som de slopar när de vet vad det kommer att kosta? Det vore ju jobbigt om de skulle lägga tex 5500 och sedan behöva höja till 5700 istället för tvärtom. Fast det är nog bara önsketänkande haha

Kan vara som du säger, men kan också vara att efterfrågan är betydligt högre och att de har råd att sätta högre priser för de vet att de säljer ändå.

Ingen som säger att de behöver sälja för REK. pris.

Medlem

Hur kan mediamarkt och netonnet veta det officiella svenska priset när det inte ens listas på svenska playstation-sidan?

Medlem
Skrivet av neocon:

För att Sony kan kommunicera direkt med distributörer? Inte direkt så att distributörer letar upp priser på tillverkarnas hemsidor.

SKumt bara att svenska microsoft var snabba med att meddela det svenska priset officiellt, medans det är dödstyst från sony sverige. T.o.m webhallen skriver ju att de inte har fått svar om det svenska priset ännu. Tror mediamarkt och netonnet kör en fuling och chansar på det officiella priset. Borde bli lägre än 5990:-

Medlem

Nån som har koll på hur det funkar att utöka lagringen på ps5 och series x?,tex om man nu ska ha samma hastigheter som den interna lagringen, vad kan det tänkas gå loss på?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av roftg:

Nån som har koll på hur det funkar att utöka lagringen på ps5 och series x?,tex om man nu ska ha samma hastigheter som den interna lagringen, vad kan det tänkas gå loss på?

Inget officiellt än, men det har dykt upp uppgifter om cirka 2000 kr för 1tb till Series X. Vi får se var det landar.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Förhandsboka just i Norge då för min skull. Kosta
5 499kr. Inte så farligt!

Norska kronor?

Medlem
Skrivet av Över45:

Norska kronor?

Det är nu förtiden i princip liknande värde på SEK och NOK.

1 NOK kostar 0,97 SEK idag.

https://www.di.se/valutor/noksek-14936/

https://sv.valutafx.com/NOK-SEK.htm

5 499 NOK blir med dagens kurs 5 333 SEK.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Det är nu förtiden i princip liknande värde på SEK och NOK.

1 NOK kostar 0,97 SEK idag.

https://www.di.se/valutor/noksek-14936/

https://sv.valutafx.com/NOK-SEK.htm

5 499 NOK blir med dagens kurs 5 333 SEK.

Precis! Norska är faktiskt svagare för tillfället!

Medlem

Va fan? Nu kostar den digitala ps5:an närmare 6.000sek på media markt?
Och optisk läsare 7.000sek.
Dem har bytt priser hela dagen, vad händer?

Aldrig att jag betalar 6.000sek för den utan skivläsare.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Der var billigt!
Med tanke på att de typ 1 år sedan sa att det skulle bli premium pris.
Men gott, jag tycker att stackarna som lirar på konsoll, med dyra spel och betala för onlinefunktioner, kan behöva lite billig hårdvara...

Medlem
Skrivet av bent toe:

Va fan? Nu kostar den digitala ps5:an närmare 6.000sek på media markt?
Och optisk läsare 7.000sek.
Dem har bytt priser hela dagen, vad händer?

Efterfrågan kanske är så stor att man vet att man kan sälja allt man får in även om man höjer priset?

Strax efter att PS4:an släpptes och var svår att få tag i började många butiker höja priset eftersom man visste att man skulle få sälja allt man fick in ändå.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Va fan? Nu kostar den digitala ps5:an närmare 6.000sek på media markt?
Och optisk läsare 7.000sek.
Dem har bytt priser hela dagen, vad händer?

Aldrig att jag betalar 6.000sek för den utan skivläsare.

Står ju att priset är preliminärt så det är bara att invänta ett officiellt pris.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Va fan? Nu kostar den digitala ps5:an närmare 6.000sek på media markt?
Och optisk läsare 7.000sek.
Dem har bytt priser hela dagen, vad händer?

Aldrig att jag betalar 6.000sek för den utan skivläsare.

När jag kollade precis nu så var det fortfarande 5k samt 6k som innan


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Dom funkar, bara inte på ps5 spel.

Skrivet av martinot:

Jo, lite märkligt att tidigare tillbehör till PS4 inte fungerar på PS5. Någon som vet orsaken?

Borde inte vara något problem tycker jag då alla numera använder standard anslutningar och etablerade trådlösa standarder som USB eller Bluetooth?

Tillbehören fungerar ifall tillverkarna är med på det, Dual shock 4 fungerat dock bara till PS4 spel.
Lite osäker på hur det kommer se ut när det kommer till PSN och Dual shock.

Playstation blog

Skriv svar