Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Medlem
Skrivet av Vamp:

Samma här, börjar bli orolig att Nvidia inte skickat några FE till Sverige i första omgången pga. liten tillgång till kort.

Nvidias US site har inte heller börjat sälja än. Så jag antar att 15:00 var fel klockslag?!?!?

Medlem
Skrivet av maq777:

Nvidias US site har inte heller börjat sälja än. Så jag antar att 15:00 var fel klockslag?!?!?

Ok, det kändes bra iaf.

Medlem

De tog slut jävligt fort hos svenska återförsäljare. Netonnet tog t om bort 3080-korten från butiken helt och hållet. Köpte via Komplett när det var ca 14 kvar, återstår att se om man får tag i något direkt eller om man måste vänta ett par veckor då man inte fick en orderbekräftelse.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Äh, fick inget kort. Då blev det genast 30k dyrare då jag uppgraderar hela skiten.

Inaktiv

Klickade hem ett 3080 från komplett. De öppnade upp 5min i förväg och jag råkade F5'a just då.

Medlem

Hade de svenska återförsäljarna FE kort eller var det "bara" tredjepartstillverkare?

Medlem
Skrivet av maq777:

Hade de svenska återförsäljarna FE kort eller var det "bara" tredjepartstillverkare?

Sverige verkar tyvärr inte fått ett enda FE tilldelat. Försäljningen startade aldrig på nvidia.se och nu står det ej i lager.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Samma här, börjar bli orolig att Nvidia inte skickat några FE till Sverige i första omgången pga. liten tillgång till kort.

verkar tyvärr vara så. Fortfarande ingen uppdatering.
Min polare länkade också ett rykte att Nvidia redan har en ny version av 3080 planerad till slutet av året för att slå ner big navi.

Edit: Haha jaha, då var det slut på det roliga.
Blir väl att vänta på Super/Ti kortet medans man spelar Bannerlord på ett 970.

Medlem

Blev plötsligt väldigt pro Amd om det här visar sig vara en s.k. papperslansering. Inga FE och få partnerkort. Flera av partnermodeller går dessutom upp rejält i pris från 16 oktober.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Sverige verkar tyvärr inte fått ett enda FE tilldelat. Försäljningen startade aldrig på nvidia.se och nu står det ej i lager.

Skumt att de annonserar stort på hemsidan att de tänker starta försäljningen idag. Men så finns det inga kort... snacka om papperslansering

Medlem

Jag hade anmält mig att få ett epost när de började säljas. Fick det mailet precis nu. Där står det klart och tydligt att de "finns tillgängliga". Så klickar man på länken om kommer till hemsidan där det står att de inte finns några

Skribent

Min lokala butik här i Thailand, som dessutom är en ganska stor webbutik, fick in två (2!) 3080-kort nu till releasen. Alltså inte två typer av kort, utan två exemplar – ett från Zotac och ett från Galax – och de hade ingen aning om när de skulle få fler. Andra framstående webbutiker har inte ens lagt upp några 3080- eller 3090-kort, så det känns inte som att tillgången kommer vara särskilt bra.

Zotac-kortet var redan taget, men jag blev tillfrågad om jag ville ha Galax-kortet, som kostade ganska exakt $800. Så jag slog till eftersom jag är en otålig jävel och dessutom inte bryr mig nämnvärt om utseendet på kortet. Förhoppningsvis kan jag åka och hämta det imorgon.

Galax är ett av de billigare märkena, men jag har hört att kvalitet och temperaturer ska vara riktigt bra, så det ska bli spännande att se. Ett stort plus är att det är ett referenskort, så det lär finnas gott om andra kylare att peta dit om man vill.

En annan intressant detalj är att det utöver sina tre vanliga fläktar har en mindre extrafläkt som man kan trycka dit på baksidan för lite extra luftflöde om man vill. Ska bli kul att se hur stor skillnad den faktiskt gör (och huruvida den är högljudd).

Medlem
Skrivet av Vamp:

Blev plötsligt väldigt pro Amd om det här visar sig vara en s.k. papperslansering. Inga FE och få partnerkort. Flera av partnermodeller går dessutom upp rejält i pris från 16 oktober.

Nja, det kan ju bero på sådant utanför Nvidias kontroll, som COVID-19. Fast då kunde de ha meddelat det.
Och är det inte ASUS kort du tänker på? De bör ju gå upp eftersom de har prismatchning just nu.

Medlem

Jag har ett Asus 1070 nu som jag är nöjd med men mest nöjd var jag med mitt EVGA 780 Classified SC ACX. Ska invänta och se vad EVGA hittar på. Annars blir det väl det mest bäst pris och kylning. Att kräma ur nån tiondels procent mer FPS någonstans är ointressant.

Medlem

Beställde precis ett founders edition från deras hemsida. Får se om beställningen går igen! Skynda er in om ni vill beställa

Medlem
Skrivet av Kioskmongo:

Beställde precis ett founders edition från deras hemsida. Får se om beställningen går igen! Skynda er in om ni vill beställa

Sidan hänger sig när jag trycker på till kassan.
Nästan komiskt detta.

Medlem

@loerk: Fick samma, fortsatte bara klicka och tillslut började den ladda mig till checkout sidan.

Medlem
Skrivet av Kioskmongo:

@loerk: Fick samma, fortsatte bara klicka och tillslut började den ladda mig till checkout sidan.

För min del hände inget, ända tills de var slutsålda.

Medlem

Det spekuleras vilt på Internet nu. Det verkar som om det inte fanns några FE i princip hela världen. Nvidia US, UK, Sverige hemsidor gick från "coming soon" till "sold out" utan att vara möjlig att köpa i mellan. Och att återförsäljare fått extremt små batcher av mestadels partner kort.

Nu spekuleras det om att priset bara finns på pappret och att alla kort från partners kommer vara betydligt dyrare. Att orginalpriset bara var en skenmanöver för bra recensioner och att det verkliga priset när man väl kan köpa kortet i nästa större batch kommer vara betydligt högre! Asus t.ex. redan förklarat att deras pris för entrylevel-kort är högst temporärt.

Medlem

Siktar troligen på ett 3080, men vill invänta Radeon-korten och se hur de ligger till sett till pris/prestanda. Ljudnivå är också jätteviktigt för mig så vill invänta tredjepartstillverkarna innan jag väljer något. Jag har inte bråttom. Väntar antagligen tills det finns något specialerbjudande dessutom.

Skrivet av maq777:

Det spekuleras vilt på Internet nu. Det verkar som om det inte fanns några FE i princip hela världen. Nvidia US, UK, Sverige hemsidor gick från "coming soon" till "sold out" utan att vara möjlig att köpa i mellan. Och att återförsäljare fått extremt små batcher av mestadels partner kort.

Nu spekuleras det om att priset bara finns på pappret och att alla kort från partners kommer vara betydligt dyrare. Att orginalpriset bara var en skenmanöver för bra recensioner och att det verkliga priset när man väl kan köpa kortet i nästa större batch kommer vara betydligt högre! Asus t.ex. redan förklarat att deras pris för entrylevel-kort är högst temporärt.

Fast så här är det ju alltid när det släpps en ny generation?
Det är ju inte så att de har ett extremt lagersaldo när de släpper lös korten på marknaden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Fast så här är det ju alltid när det släpps en ny generation?
Det är ju inte så att de har ett extremt lagersaldo när de släpper lös korten på marknaden.

Alltid? Jag är inte så säker på det. Jag köpte ett 1080 FE utan att behöva anstränga mig särskilt mycket, flera dagar efter release. Det är bara 2 generationer bak i tiden. Men visst, detta är en försäljningsteknik som tyvärr blivit allt vanligare. Så jag är inte alls förvånad. Jag är mest road av teorier och strul. Du vet vad man säger: "It's like watching a car crash. You can't look away."

Medlem
Skrivet av maq777:

Det spekuleras vilt på Internet nu. Det verkar som om det inte fanns några FE i princip hela världen. Nvidia US, UK, Sverige hemsidor gick från "coming soon" till "sold out" utan att vara möjlig att köpa i mellan. Och att återförsäljare fått extremt små batcher av mestadels partner kort.

Nu spekuleras det om att priset bara finns på pappret och att alla kort från partners kommer vara betydligt dyrare. Att orginalpriset bara var en skenmanöver för bra recensioner och att det verkliga priset när man väl kan köpa kortet i nästa större batch kommer vara betydligt högre! Asus t.ex. redan förklarat att deras pris för entrylevel-kort är högst temporärt.

Herregud, släpp konspirationsteorierna.
Världsekonomin har gått helt bananas, allt blir försenat eller stöter på problem i produktion. Det var precis likadant med 20xx serien. Gick inte att få ett kort på flera månader i vissa fall. Och det enda Asus har gjort är att prismatcha sina TUF-kort mot founders edition. Att folk vänder det till något negativt är så sjukt löjligt.

Och som du ser i inlägget över ditt, så var sidan uppe här i sverige, och det gick att köpa kort.

Medlem

Satan vilket antiklimax det blev igår:)

Medlem

otroligt dålig realese från alla parter. Jag la min energi på Inet och där så "hade" jag flera olika kort i kassan flera gånger utan att kunna komma till betalasidan. Jag såg det ena kortet ta slut efter det andra när jag refreshade kassa sidan för att se om det var fel på den. Och 20 min senare så var alla borta. Otroligt kasst hur man kan håsa en release så som Inet gjort och sen inte ha en sida som pallar. Om det ändå vore så att alla hade samma chans att när man hade fått ett kort i kundvagnen att det var reserverat tills man betalat. Men icke. Det är som den gamla goda tiden i början på 00-talet när alla konsertbiljetter skulle säljas på Ticnet. Internet pallar inte säljtrycket av en stor "försäljnings scam". För scam tycker jag nästan det är. Denna fluffningen innan release är så sjukt bra gjord med tanke på hur de fått med ALLA youtubers och tech revieware på tåget och alla står som i givakt när vi väl lubats upp och är redo för köp. Men så händer detta.... Att man aldrig lär sig att gå på dessa håsningar vid nya releaser. Man blir alltid besviken.

Inaktiv
Skrivet av Delazon:

Jag la min energi på Inet och där så "hade" jag flera olika kort i kassan flera gånger utan att kunna komma till betalasidan. Jag såg det ena kortet ta slut efter det andra när jag refreshade kassa sidan för att se om det var fel på den. Och 20 min senare så var alla borta. Otroligt kasst hur man kan håsa en release så som Inet gjort och sen inte ha en sida som pallar.

Va drygt!
Komplett verkade inte ha några problem alls.
Jag betalade som vanligt, allt verkade fungera och fick orderbekräftelse 5min senare.
Står att jag ska få kortet 2 okt.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Står att jag ska få kortet 2 okt.

La en order på Webbhallen istället. Får se lite när de får in grejer. Det fina med Klarna är att man bara betalar när de skickar varan, så slipper man ligga ute med 8 loppor innan man fått prylen.

Skribent

Bah! Fick inte mitt kort idag, så nu måste jag vänta till måndag. Men man ska väl inte klaga, många verkar ha blivit utan såhär inledningsvis.

Medlem
Skrivet av loerk:

Herregud, släpp konspirationsteorierna.
Världsekonomin har gått helt bananas, allt blir försenat eller stöter på problem i produktion. Det var precis likadant med 20xx serien. Gick inte att få ett kort på flera månader i vissa fall. Och det enda Asus har gjort är att prismatcha sina TUF-kort mot founders edition. Att folk vänder det till något negativt är så sjukt löjligt.

Och som du ser i inlägget över ditt, så var sidan uppe här i sverige, och det gick att köpa kort.

Det är roligt i att spekulera. Tror jag kommer fortsätta med det. Har du sett min foliehatt, jag tror jag förlagt den någonstans?

Läs gärna Sweclocker Antons åsikter kring det hela, det är välskrivet: https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

Skriv svar