PS5 Digital vs. Optisk?

Medlem

Optiskt såklart. Digital blir snabbt väldigt dyrt.

Medlem

Optisk, pga generellt billigare spel. Men ytterst tveksamt om det blir en PS5 alls.

Kom ihåg att man var lite intresserad av PS4, tills även Bloodborne visade sig vara ett dassigt 30fps-lir, efter det försvann mitt intresse helt.

Får även liknande vibbar redan nu av PS5, sen verkar ju var och varannat spel komma till PC ändå.

Medlem

Härligt! Min grabb har väntat på dessa nyheter! Eftersom han är något av en naturbegåvning när det gäller bussiness (undrar var han fått företagargenerna ifrån, hehe) så tjänar han sina egna pengar, så den dyrare modellen är nästan billig för honom. Vet att hans kompisar kommer välja konsol utifrån vad han väljer! Hur väljer ni konsol med era barn?

Medlem
Skrivet av bent toe:

Fömodar att du inte använder Spotify, Netflix, viaplay, Amazon prime, blockbuster mfl. streamingtjänster då?
Utan du köper all musik och film/serier på skiva?

En väldigt dålig jämförelse i min mening. Man kan mycket väl gilla konceptet spotify för musik etc och samtidigt föredra fysiska spel.

Medlem

Köper uppskattningsvis 90 % av mina spel digitalt, men optiskt är givet för mig. De enda riktiga fördelarna med den digitala versionen är att den är billigare och att den är mindre (och betydligt mycket snyggare).

Fördelarna med optiskt är dock ganska starka. Billigare spel, framför allt vid nya releaser när butiker prispressar varandra. Ofta runt 600 kr, medan PS Store säljer för 750-800 kr. Att man kan låna och låna ut spel är också ett riktigt tungt argument.

Majoriteten av fördelarna med den digitala versionen får man ju även med den optiska, så känns dumt att spara in en tusenlapp vid release för något man kommer att ha i ett antal år framöver.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Skaffar jag en PS5 blir det en optisk. Dels för att få en 4K Bluray-spelare, men även för att kunna köpa begagnade spel till barnen. Och tröttnar de kan man sälja vidare, med ganska liten förlust. (Stora förlusten blir ju från nytt till begagnat, inte begagnat till begagnat). Dock är barnen inne på Switch än så länge, och bra är det (för mig). (Sedan får man se hur det ser ut om ett par år med "spelabonnemang" till XBOX och PS5)

eld
Medlem

Lättare att hantera flera spel samtidigt digitalt, orkar inte längre med att byta skiva.

Medlem

Digital. Optisk media känns förlegad. Du betalar för att få en gammal kod på skiva som inte fungerar om du inte patchar spelet? Skivspelaren som någon skrev både väsnas och förbrukar energi, och det fysiska spelet belastar miljön med sitt plastfodral.

Jag förstår naturligtvis att vissa vill ha spelen fysiskt, då jag själv samlat på spel tidigare.

Men i dagens läge ser jag gärna att utveckling fortsätter bort från fysiskt. Vill man samla kan man köpa collector boxar med nedladdningskod idag och fysisk merch.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Känns lite som manuell vs automat på bilen. Visst kan det vara trevligt att växla ibland, men även sprillans nya manuella bilar känns som gammal teknik.

Jag ser den digitala PS5 som den riktiga next-gen konsolen och sen erbjuder Sony ett alternativ till bakåtsträvare

Gen
Medlem

Om jag hade skaffat PS5 så hade det blivit digital då jag ändå bara hade handlat spelen på rea.

Medlem
Medlem

Jag trodde att fördelningen skulle bli 1 digital enhet per 4 optiska, men nu verkar det snarare landa på 2 digitala per 3 optiska.

Den optiska är något mer populär,
annars är det nästan hälfta / hälfta!

Det kanske blir hälfta / hälfta sålda för Sony i slutändan?
- För det här forumet är inte så reprentativt för den stora populationen, vi ju främst folk födda 70-90 och kanske därmed mer nostalgiska?

Fast jag har uppenbarligen fel om jag tror att de allra flesta gillar att kunna använda skivor idag. Sett till både kommentarer och röster så gillar bara drygt hälften att kunna använda skivor. Det är betydligt fler potentiella köpare av den digitala än vad jag förvänta mig!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag trodde att fördelningen skulle bli 1 digital enhet per 4 optiska, men nu verkar det snarare landa på 2 digitala per 3 optiska.

Den optiska är något mer populär,
annars är det nästan hälfta / hälfta!

Det kanske blir hälfta / hälfta sålda för Sony i slutändan?
- För det här forumet är inte så reprentativt för den stora populationen, vi ju främst folk födda 70-90 och kanske därmed mer nostalgiska?

Fast jag har uppenbarligen fel om jag tror att de allra flesta gillar att kunna använda skivor idag. Sett till både kommentarer och röster så gillar bara drygt hälften att kunna använda skivor. Det är betydligt fler potentiella köpare av den digitala än vad jag förvänta mig!

Kom ihåg att Sverige är en liten liten pluttmarknad. Vi är knappast representativa för den globala försäljningen. Dels har vi en relativt hög genomsnittsinkomst, vi har dessutom en riktigt bra infrastruktur när det gäller Internet/uppkoppling. För många kunder är det inte tänkbart att förlita sig på nätet och enbart digitala spel.

Medlem

Jag kommer köpa optisk...men inte "bara" för att kunna köpa fysiska spel och begagnat marknaden utan främst för att också kunna kolla på UHD filmer.

Sen är jag kanske lite oldschool men jag älskar att samla på mina favoritspel. Köper jag ett fysiskt spel som jag känner "herremin quaddamage var bra detta var" då behåller jag det, köper jag ett spel som jag tyckte var sådär, då säljer jag det vidare.

Medlem

Lutar mot digital. Internet är såpass snabbt idag att väntandet på nedladdning inte känns som ett problem.
Sen kan man ju ge sig pluspoäng att inte konsumera onödigt plast, frakt osv


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Frilansare

Blir optisk. Vill köpa skivor. Lite rädd att bli låst till Playstation store och inte kunna hitta bra priser. Bra också när man väl säljer burken. Och man kan låna ut, eller bytlåna spel
Gillar fodral också, även om dagens inte kommer i närheten av de i fornstora dagar.

Frilansare
Skrivet av Holy_hell:

Härligt! Min grabb har väntat på dessa nyheter! Eftersom han är något av en naturbegåvning när det gäller bussiness (undrar var han fått företagargenerna ifrån, hehe) så tjänar han sina egna pengar, så den dyrare modellen är nästan billig för honom. Vet att hans kompisar kommer välja konsol utifrån vad han väljer! Hur väljer ni konsol med era barn?

De får mina begagnade tills de har råd att köpa för egna pengar.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Fömodar att du inte använder Spotify, Netflix, viaplay, Amazon prime, blockbuster mfl. streamingtjänster då?
Utan du köper all musik och film/serier på skiva?

Musik anser jag är en annorlunda kaka. Den finns på många ställen, inte bara Spotify.
Streamingtjänster använder jag mig inte av.. film blir på bio alternativt BluRay för de filmer som är värda att se igen

Medlem

Tänker inte skaffa någon. Jag drar mig ur. Den här konsolgenerationen får vara min sista. Men OM jag hade skaffat någon så hade det självklart varit den optiska.

Skribent

Nu har jag inga planer på att köpa en PS5, men hade jag köpt en så hade jag nog valt en digital. Tusen kronor hit eller dit är väl ingen jättesumma, men de enda spel jag lirat på skiva med min PS4 Pro var de två som kom med när jag köpte den; allt annat har köpts digitalt.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Kom ihåg att Sverige är en liten liten pluttmarknad. Vi är knappast representativa för den globala försäljningen. Dels har vi en relativt hög genomsnittsinkomst, vi har dessutom en riktigt bra infrastruktur när det gäller Internet/uppkoppling. För många kunder är det inte tänkbart att förlita sig på nätet och enbart digitala spel.

Håller med dej.

Jag är otydlig i förra posten. Min poäng är att inte ens vi forumanvändare på FZ är särskilt representativa för Sverige. Världen har jag inte gissat något om.

Googlade på frågan och hitta
https://www.pushsquare.com/news/2020/07/poll_which_version_of...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag använder PS4an till allt som ett mediecenter, streaming, tuben osv. Det blev en optisk för alla barnfilmer vi har på skiva.

Om jag bara skulle spela hade det blivit en digital.

Medlem

Digital. Har inte köpt någon fysisk kopia sen PS3/360. Spelar främst på PC och har allt på Steam och andra launchers ändå.

Medlem
Skrivet av baggz143:

Vart bokade du ditt?

Spel och sånt, då de har postförskott. Har sparat i kontanter nämligen, så man inte går å nallar hehe

12
Skriv svar