PS5: Releaseköp eller vänta?

Medlem
PS5: Releaseköp eller vänta?

Ni som tänker köpa PS5,
hur länge väntar ni med ert köp och varför?

Det är inte lätt att argumentera för köp när min backlog, sparbussa och regering ger mig dem här ögonen.
Jag är illa tvungen att avvakta desto mer...

För min egen del blir det...

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har en förbokning som ligger men har inte planerat att hämta ut den, finns helt enkelt inga spel att motivera ett dag 1-köp.

Medlem

Blir att vänta till 2021. Köper nog en när RE8 släpps eller God Of War 2. Finns inga release titlar som intresserar mig direkt.

Medlem

Tror det blir vid Januari 2021.
Cyberpunk släpps samma dag(?) Vilket jag kommer spela på datorn. Sålänge det håller mig upptagen finns det ingen anledning att köpa ps5


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Backloggens befriare

Njae, det blir att vänta ett rätt bra tag, klarar mig gott med PS4 Pro, Xbox Series X ett bra tag framöver...


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kommer nog vänta minst ett år. Vinter 21/22 känns lagom

Medlem

Min bokning har legat länge, så jag känner mig trygg med att få den till releasen. Även om utbudet är klent i början så ska backloggen ändå köras på PS5.

Men Demon Souls såg brutalt häftigt ut, likaså det där bilspelet. Hade annars tänkt invänta ratchet.

Tre av mina spel i backloggen ingick i pluserbjudandet, tur att jag inte köpt dom än.

De som inte bokat än men funderar, lägg en bokning medans ni bestämmer er, det kommer bli svårt sen att få tag i en. I USA har bokningarna redan tagit slut. Går ju att ångra sig.

Ni som inte vill ha den men bokat, kan vara värt att ta ut den ändå och sälja den med vinst på tradera/blocket när den blivit slutsåld.

Medlem

Det tar flera år innan det finns vettiga exklusiva spel som jag vill spela som gör att jag tycker det är värt att köpa en konsol.

När jag köpte en PS2 så hade den varit ute i 3 år, när jag fick en PS3 så hade den varit ute i nästan 5 år och när jag skaffade en PS4 så hade det varit ute i 3 år. Kommer nog inte köpa en PS5 förrän 2023 som tidigast.

Inaktiv

Köper dag 1, brukar oftast göra så med enheter jag vill ha. Priset sjunker marginellt den första tiden ändå. Enda nackdelen brukar vara barnsjukdommar men brukar ju upptäckas före garantin går ut. Andra tex RROD tar ju flera år att få bort och tex driftingen på Switch verkar ju aldrig fixas.

Medlem

Förhandsbokat och klart! Får hoppas man får det så fort som möjligt! Har ett par spel i backloggen jag vill köra på bättre hårdvara!

Medlem

Kommer vänta minst 1år


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean

Väntar. I vanlig ordning har Sony ingen killer-app till premiären, och när nu Sackboy även släpps till PS4 kan jag sitta stilla i båten i ett år.

Misstänker dessutom att jag kommer ha väldigt begränsat med tid nu när jag snart inleder min föräldraledighet med andra barnet, så det spelar in lite grand också. Primärt handlar det dock om bristen på måste ha-spel.

Avslutningsvis: jag tror inte jag kommer ha plats för PS5. I värsta fall får jag köpa en ny TV-bänk. Får klura i några månader eller invänta en slim-modell...


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Blir köp någon gång under nästa år. Måste ha God of War och Horizon II, sedan beror det lite på hur länge det dröjer tills Kena och FFXVI finns på PC.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Inaktiv

Hur sugen jag än kommer vara ska jag försöka hålla mig från att köpa en förrän tidigast nästa år.

Min backlog är helt sinnessjukt stor och ändå spelar jag massa varje dag. Har köpt alldeles för många spel senaste 2 åren, ska försöka gräva mig igenom det först

Medlem

Det blir ett nej, ett bestämt nej frun säger nej! 😥

Medlem

Jag har förbokat sedan i mars. Så förköp/köp på releasedagen helt klart utan tvekan. Det finns inte massvis med spel att lira vid release men Godfall och Demonsouls lär hålla mig upptagen ett tag, sen kanske man kan lira något PS4 spel som man ligger efter i "loggen" fast med bättre fps kanske ? Ne köp vid release helt klart!

Gnällkuk

Lutade åt att inte beställa någon av konsolerna innan de avslöjades, efter att ha sett bådas presskonferenser osv så är jag extremt opepp. Det här är ju den överlägset sämsta konsollanseringen någonsin.

Jag är helt oförstående till varför man måste förboka och ha på releasedagen, nya generationen har ju inget som lockar alls i spelväg. Vi står inför den överlägset största hårdvaruuppgraderingen och sen finns det typ ett(?) spel som ser lite next-gen ut, resten är current-gen och nyheter och usp-ar är olika abbonemang.

Efter att ha sett Microsofts pressevent så tänkte jag ju att PS har chansen att göra öppet mål, efter deras event så står det ju klart att Xboxen faktiskt är rejält mer intressant.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag väntar tills HZD2 släpps, när det nu är.

Medlem

Det kliar ju alltid lite i fingrarna när ny teknik släpps, men avsaknad av intressanta spel och spelpriser uppåt 850 kronor har dödat ganska mycket av hypen för egen del. Köper nog senare när fler spel har släppts

Medlem

Lätt dag 1, trött på jetmotorn, kör klart backloggen på ps5 istället.

Medlem

Har bokat nu, hoppas jag får den strax efter release. Är nog inte först i kön.

Vi behöver en till konsol för oss båda då vi håller på att separera här. Har aladrig varit lättare att motivera ett köp.😂

Medlem

Gick lite fort hos MediaMarkt imorse

Det nya datumet för lansering är 2099-11-19.
Vänliga hälsningar,
MediaMarkt

Medlem

Har en bokning sedan förra vår/sommaren som ligger hos Webhallen.
Kan nog skippa den helt och köpa istället 5-8 månader senare när lite spel har kommit.

Får se hur en gör...


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Lyckas jag inte köpa en RTX 3080 innan Cyberpunk släpps så blir det Day 1 köp för min del. Tänker inte vänta på att spela Cyberpunk tills nästa år då jag har planerat att spela spelet i all sin glory på 4K TVn den 19:e November (förutsatt att Cyberpunk släpps i tid).

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Lutade åt att inte beställa någon av konsolerna innan de avslöjades, efter att ha sett bådas presskonferenser osv så är jag extremt opepp. Det här är ju den överlägset sämsta konsollanseringen någonsin.

Jag är helt oförstående till varför man måste förboka och ha på releasedagen, nya generationen har ju inget som lockar alls i spelväg. Vi står inför den överlägset största hårdvaruuppgraderingen och sen finns det typ ett(?) spel som ser lite next-gen ut, resten är current-gen och nyheter och usp-ar är olika abbonemang.

Efter att ha sett Microsofts pressevent så tänkte jag ju att PS har chansen att göra öppet mål, efter deras event så står det ju klart att Xboxen faktiskt är rejält mer intressant.

Jag har förbokat PS5 digital och det är första gången jag gör det. Har aldrig förbokat något tidigare, men denna gång vill jag vara med från början.

Största anledningen är att jag har längtat efter ny teknik samt att jag har en rätt stor backlogg som jag kommer köra med PS5. Sedan tillkom ps + collection som ska ge bättre upplösning, fps, laddingstider på sina spel. Bara detta är en bonus för mig. Har några spel som jag inte har spelat än, ex Days Gone. Har tröttnat på min gamla PS4 som går på sin sista vers och som ibland stänger av sig själv.

När det kommer till spelpriserna så är det ju självklart dyrt, var redan dyrt och nu ännu högre... Men jag är en väldigt tålamodig person som aldrig köper ett release spel så det påverkar mig inte mycket. Denna generation har jag betalat max 250 kr för ett spel, i genomsnitt 100-200 kr pga backloggen. Många spel går ner i pris snabbt efter några månader pga hög konkurrens bland spelutbudet som finns/kommer.

Samtidigt skaffade jag PS now i somras där jag betalade 450 kr/året. Sedan dess har jag varvat fem spel från tjänsten utan att betala något extra (har intjänat kostnaden redan). Alltså har mina spelköp minskat rejält senaste tiden då jag inte haft behovet pga PS Now/PS +. 🤗

Men jag förstår att vissa inte känner behovet av en ny generation just nu. Inget fel på det 🙂

Medlem

Hur länge jag avvaktar kommer bero på huruvida det går att se SVT play på den eller inte och eventuella barnsjukdomar.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

nya generationen har ju inget som lockar alls i spelväg.

jag har väntat på en demon's souls remake i jag vet inte hur många år. det har ryktats och ryktats, och folk har spekulerat kring bluepoint hur länge som helst osv, sen visas det äntligen upp. alla ryktena stämde, och sen visar det sig dessutom vara en ps5 launch titel.

personligen kunde jag inte vara mer peppad, och demon's souls är utan tvekan en system seller för mig och många andra.

jag håller med om att launch listan är rätt fattig, men helt ointressant är den ju inte.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Min bokning har legat länge, så jag känner mig trygg med att få den till releasen. Även om utbudet är klent i början så ska backloggen ändå köras på PS5.

Men Demon Souls såg brutalt häftigt ut, likaså det där bilspelet. Hade annars tänkt invänta ratchet.

Tre av mina spel i backloggen ingick i pluserbjudandet, tur att jag inte köpt dom än.

De som inte bokat än men funderar, lägg en bokning medans ni bestämmer er, det kommer bli svårt sen att få tag i en. I USA har bokningarna redan tagit slut. Går ju att ångra sig.

Ni som inte vill ha den men bokat, kan vara värt att ta ut den ändå och sälja den med vinst på tradera/blocket när den blivit slutsåld.

Varför sko sig på andras olycka? Det har jag tyvärr inte samvete till. 😊

Medlem

Allt beror på din ekonomiska situation och hur du värdesätter tid.

Dels ska även gamla gen spel dra nytta av snabbare hårdvara. Om en laddningstid blir bara en sekund kortare är jag fan glad för vissa fast travels är olidliga om man adderar all tid man lägger på att "vänta".
Sen har vi de, som jag, som ska helt enkelt ersätta sin PS4 Pro. Det är som när man köper nya GPUni höst. Du vill såklart köpa snarast men också sälja snarast för ditt gamla kommer inte öka i värde, snarare tvärtom. Vill inte sälja innan release annars hade det varit smartast men använder PS4 dagligen.

Jag vill helt enkelt ha den nya för att kanske spara tid medan jag spelar och därmed "spela klart fortare" vilket i sin tur översätts till att man inte har så mycket dötid och kanske kan spela annat eller göra annat. Mon tid värdesätter jag högst.

Sen vill jag ha ut det mesta av försäljningen av min gamla konsol också.

Sist men inte minst, jag har råd med det. Alla har inte det och det förstår man, men redan vid årsskiftet lade jag undan ett presentkort på 5000kr som jag helt glömde bort sen. Nu när det vankas har jag större delen av summan redo och aldrig "saknat" de pengarna så ingen förlust mentalt heller.

Jag kommer förmodligen också uppgradera till en eventuell Pro-konsoll om några år men det är mer av en service för longevity egentligen.

Medlem

Avvaktar några år, har gjort så med alla konsoller jag har ägt. Blir bra mycket billigare och mer värt pengarna på så vis, speciellt då det kommer finnas bra mycket mer exklusiva spel att köpa då, som också de blir billigare.

12
Skriv svar