Nix, spel från PS1, 2 och 3 kommer inte funka på Playstation 5

Robot
Nix, spel från PS1, 2 och 3 kommer inte funka på Playstation 5

Men 99 procent av PS4-spelen ska funka.

#playstation-5, #ps4, #sony


Medlem

Jag köper inte en ny spelkonsol för nästan 6000kr för att sitta och spela 20år gamla spel. Då kan jag behålla mina gamla konsoler om jag så gärna vill spela dom spelen.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag köper inte en ny spelkonsol för nästan 6000kr för att sitta och spela 20år gamla spel. Då kan jag behålla mina gamla konsoler om jag så gärna vill spela dom spelen.

...men det hade varit praktiskt att klara sig med enbart en konsol och kunna spela alla spelen. Rimligt vis borde de om någon kunnat ha någon form av emulator i sin konsol.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

NuZ
Testpilot

Detta är en mycket tråkig nyhet
Att slippa ha alla andra konsoler framme vore mycket skönt. Att bara stoppa in skivan för Metal Gear Solid etc. Istället för plocka fram psx, koppla in adaptrar osv bara för att starta ett spel man älskar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Påverkar inte mig. Jag har alla gamla konsoler framme ändå. Vill Sony i en framtid emulera PS2 eller PS3 på PS5 så finns det absolut möjlighet till det dock. Beror på vad de vill lägga tid till.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag köper inte en ny spelkonsol för nästan 6000kr för att sitta och spela 20år gamla spel. Då kan jag behålla mina gamla konsoler om jag så gärna vill spela dom spelen.

För 6000 kr så borde den rimligtvis kunna driva 20 år gamla spel imo. Om jag skulle köpa ett PS5 så skulle jag vilja spela tex äldre exklusiva titlar till tidigare maskiner utan att behöva köpa PS1-3. Detta då jag personligen inte ägt något PS och därför missat mycket.

Kan sträcka mig till att de skulle ha tagit med PS3 titlarna också, men sen kan det stoppa.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

🤣🤣🤣🤣 Vilket skräp. Och folk kommer säker att köpa det här.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

🤣🤣🤣🤣 Vilket skräp. Och folk kommer säker att köpa det här.

Ja för 99.99% bryr sig inte

Medlem

Trist nyhet =( Minns ju tweeten:

"Do not dispose of, trade or sell your playstation, playstation 2, playstation 3 or playstation 4 games"

http://www.simfluent.com/news/rumor-playstation-5-to-be-fully...

Medlem

Riktigt nice, blir å låta ps3 fortsätta stå framme och byta ut ps4 mot 5an

Medlem

Jag kommer ändå inte ens tänka tanken att spela något från ps1-2 men frugan ville köra gamla Harry Potter spel.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

För 6000 kr så borde den rimligtvis kunna driva 20 år gamla spel imo. Om jag skulle köpa ett PS5 så skulle jag vilja spela tex äldre exklusiva titlar till tidigare maskiner utan att behöva köpa PS1-3. Detta då jag personligen inte ägt något PS och därför missat mycket.

Kan sträcka mig till att de skulle ha tagit med PS3 titlarna också, men sen kan det stoppa.

PS4 är mitt första Playstation, och det finns möjlighet att spela dom flesta exklusiva titlar till tidigare konsoler via Playstation Now. Det borde fungera även för PS5

Medlem

ånej...jag som hade velat spela tekken 1 och tobal på min ps5a...not


signatur

Styret upp och däcken ner

Har original PS3an som kan spela PS1 och PS2-spel. Har inte utnttjat den funktionen fullt ut kan jag påstå

Positivt att så gott som alla PS4-spel kommer fungera iaf då jag har en enorm backlogg just nu. Då äre bara att sälja PS4:an när det är dags att införskaffa PS5.

NuZ
Testpilot
Skrivet av TheJudge:

🤣🤣🤣🤣 Vilket skräp. Och folk kommer säker att köpa det här.

Judge Dredd? Jury, Domare och även Bödel?

De tror jag inte. Sony har en väldigt stor fanbase. Jag gillar deras spel och konsoler även om mitt main är Xbox av olika anledningar. Men Sony studios är bäst på 3e persons story drivna spel och skaran som älskar sådant är stor. Blir köp av PS5 för mig ändå men sjukt trist detta faktiskt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Undrar hur många som faktiskt skulle använda det här, 5 % som test, 1-2 % regelbundet är min gissning.

Man vill ha allt men använder mycket lite.

Samma lika med den senaste Samsung eller iPhone, kan någon ge ett rimligt svar varför man skulle uppdatera varje eller vartannat år, förutom att det är skoj med nya prylar?

Jag är såklart likadan själv

Medlem

Lite konstigt med en inkomplett emulering (hur än lite 1-3 skulle spelas), tekniskt är det knappast en fråga då kraften finns.
Handlar säkert om säljtapp och eller avgifter osv.. (vilket är mycket hemligt).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

eld
Medlem
Skrivet av anon_328494:

Undrar hur många som faktiskt skulle använda det här, 5 % som test, 1-2 % regelbundet är min gissning.

Jag överlever att den inte är kompatibel, men för mig börjar det bli trångt med konsoler i skåpet, det hjälper när man kan lägga undan de äldre och fortfarande spela sina gamla spel.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Undrar hur många som faktiskt skulle använda det här, 5 % som test, 1-2 % regelbundet är min gissning.

Man vill ha allt men använder mycket lite.

Samma lika med den senaste Samsung eller iPhone, kan någon ge ett rimligt svar varför man skulle uppdatera varje eller vartannat år, förutom att det är skoj med nya prylar?

Jag är såklart likadan själv

Jag har min ps3a uppe och jag har under året startat den kanske 3 gånger för att spela lite infamous. Så det är inget större behov jag har iaf.
Jag minns första ps3 versionen som hade en ps2 inbyggd i sig själv. Jag spelade aldrig ps2 spel på den och skulle nog inte spela de idag heller.

Medlem

"Nix, spel från PS1, 2 och 3 kommer inte funka på Playstation 5"
Det har de sagt hela tiden. Ingen nyhet.

Jag behöver bara att Cars 3 funkar, så jag kan sälja PS4an. Annars kommer grabben gå i taket.


signatur

I drank what?

Medlem

Tycker ändå att de skulle ge oss bakåtkompabilitet med de gamla konsolerna, men att öppet gå ut med att det är emulation och att de inte garanterar att alla spel fungerar som de ska.

Medlem

Hur någon ens är förvånad förstår jag inte. Med tanke på helt olika typer av arkitektur så är det uppenbart. De hade fått skriva specifika emulatorer för dem, och de finns väl förvisso till de tidigare, men PS3 vette fasiken om den ens skulle klara av att emulera bra på PS5 hårdvara.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Undrar hur många som faktiskt skulle använda det här, 5 % som test, 1-2 % regelbundet är min gissning.

Man vill ha allt men använder mycket lite.

Samma lika med den senaste Samsung eller iPhone, kan någon ge ett rimligt svar varför man skulle uppdatera varje eller vartannat år, förutom att det är skoj med nya prylar?

Jag är såklart likadan själv

Ang. telefoner, kan inte svara. Jag uppgraderar när min telefon inte kan köra en ny app jag vill köra. Fast de senaste 10+ åren har jag nu haft en företagstelefon, så slipper bry mig med uppgraderingar. Frugan byter sin när hennes går sönder, eller jag tvingar henne byta pga att jag vet hon älskar att fotografera och en modell 2-3 generationer senare har en bättre kamera. Att folk byter telefon så ofta fattar jag inte heller.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag köper inte en ny spelkonsol för nästan 6000kr för att sitta och spela 20år gamla spel. Då kan jag behålla mina gamla konsoler om jag så gärna vill spela dom spelen.

Men varför ha fem konsoler när det kan räcka med en? Elektronik varar heller inte för evigt, och Sony's konsoler är extra utsatt då lasern är en känslig komponent som lätt kan gå sönder, och detta är framför allt fallet för PS1. För att inte tala om YLOD på PS3.

Medlem

Den viktiga frågan är ju egentligen: kommer PS4-spel kunna liras i 60+fps på PS5 eller inte.
Har en jävla massa inplastade PS4-spel som jag sparat i hopp och tron om att så är fallet.

Medlem

Ser nästan mest fram emot att spela om god of war "utan" laddningstider och 100% flyt.omnomnom!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Divion:

Den viktiga frågan är ju egentligen: kommer PS4-spel kunna liras i 60+fps på PS5 eller inte.
Har en jävla massa inplastade PS4-spel som jag sparat i hopp och tron om att så är fallet.

Inga nyheter om att PS4 spel skulle vara ”upphottade” på PS5 tyvärr. Men finns flertalet spel som kommer patchas till PS5 version t.ex CoD (betald) och Spiderman (gratis) etc


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Redaktör

Att bara kunna peta i en gammal spelskiva och köra är fantastisk fan-service, men utöver goodwill tjänar Sony inget på det - de kommer ju inte sälja massa 10-25 år gamla spel igen. Så det har väl inte högsta prio. Men det är fullt möjligt att de kommer släppa saker via PS Now eller som nån sorts bonus för PS Gold-prenumeranter framöver. Då drar de ju in lite pengar på spelen igen.


signatur
Medlem

PlayStation™Now kan spela PS3 och PS4 Spel på PC via streaming jag hade provat det och det funkade bra.
https://www.playstation.com/en-us/explore/playstation-now/ps-...

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

För 6000 kr så borde den rimligtvis kunna driva 20 år gamla spel imo. Om jag skulle köpa ett PS5 så skulle jag vilja spela tex äldre exklusiva titlar till tidigare maskiner utan att behöva köpa PS1-3. Detta då jag personligen inte ägt något PS och därför missat mycket.

Kan sträcka mig till att de skulle ha tagit med PS3 titlarna också, men sen kan det stoppa.

Tycker snarare tvärtom. Förstår inte varför en ny konsol ska klara spel från 20 år bakåt i tiden. Spelen som folk vill spela från äldre generationer går liksom inte ens att köpa längre om man inte köper begagnat. Personligen är jag rätt nöjd med att de la ner pengar, tid, och energi på andra delar av konsolen än bakåtkompabilitet till PS1-PS3.

123
Skriv svar