Allt om Playstation 5!

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Jag var väldigt inne själv på Sony XH90. Den har fått fina betyg i flera tester och lär vara väldigt prisvärd. Det är go-to Tvn för PS5 i år från Sony då den är en av få Sony Tv 2020 som har HDMI 2.1.

Med det sagt så föll mitt val på en äldre Sony XF90. Den klarar i princip allt som XH90 gör, förutom att det är HDMI 2.0b. Men för kanske 1/3 av priset så var det en för bra deal för att skippa. Dessutom förhåller jag mig ytterst tveksam till att vi faktiskt ska få se AAA spel som rullar i 4k/120hz på PS5. Möjligen 4k/60hz, och då klarar man sig på HDMI 2.0b.

Njae, XF90 har varken stöd för 120hz (inte ens under 4k), inte stöd för VRR samt inte heller stöd för HGiG.. när man pratar om en ny tv för konsoler så kan man verkligen inte påstå att XF90 har allt som XH90 har.

Sen har ju XH90 inte ens stöd för allt detta än utan kommer i en framtida firmware, så vem.vet vad resultatet av det faktiskt blir


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

It's not a lake, it's an ocean

Nu köpte jag en ny 4K-TV från Philips i maj så den får duga ett bra tag framöver (även om Philips inte är bäst för gaming, men jag gillade denna modell ändå). I tio år hoppas jag den håller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

@fz, precis som med "allt du behöver veta om nya X-box" artikeln, så var denna apbra. Uppskattas!!


signatur

I drank what?

Medlem

Xbox Series X och PS5 har samma pris i dollar och i euro , $499 respektive €499, men ändå kostar Series X 5695 kr och PS5 kostar 5999 kr. Känns som att Nordisk Film försöker rövknulla oss!

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

Xbox Series X och PS5 har samma pris i dollar och i euro , $499 respektive €499, men ändå kostar Series X 5695 kr och PS5 kostar 5999 kr. Känns som att Nordisk Film försöker rövknulla oss!

Alternativt att Microsoft smeker oss medhårs.

499 euro är ca 5 190 kronor, sen kemskatt på 440 kronor, Då är vi uppe i 5 630 kr. Det är 60 kr under Microsofts rekommenderade pris på 5 690 kr.


signatur
Medlem

Watch Dogs: Legion kommer väl också till konsolen under 2020?


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Har någon något tips på TV i mellansegmentet 55-65" med hdmi 2.1 för de nya konsollerna?

Har sneglat på https://www.webhallen.com/se/product/321973-Sony-2020-65-LED-...

eller

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe65q80...

Några åsikter?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/...


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Njae, XF90 har varken stöd för 120hz (inte ens under 4k), inte stöd för VRR samt inte heller stöd för HGiG.. när man pratar om en ny tv för konsoler så kan man verkligen inte påstå att XF90 har allt som XH90 har.

Sen har ju XH90 inte ens stöd för allt detta än utan kommer i en framtida firmware, så vem.vet vad resultatet av det faktiskt blir

Precis som du skriver, och även jag, så missar jag funktionerna som HDMI 2.1 tillför med XF90. Men som jag skrev i mitt inlägg ovan, så tror jag inte att 120hz är något vi kommer att få se särskilt mycket av på PS5 även om den officiellt har stöd för det.

XF90 har däremot liksom XH90 väldigt bra bildskärmsprocessor och Full array local dimming som reproducerar HDR på ett korrekt sätt. Bägge är LCD skärmar och i grunden väldigt likvärdiga. Jag tror att jag kommer få snudd på lika bra upplevelse av PS5 på min TV som XH90 hade kunnat ge för 3 gånger priset.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Skrivet av Kerrai:

Har någon något tips på TV i mellansegmentet 55-65" med hdmi 2.1 för de nya konsollerna?

Har sneglat på https://www.webhallen.com/se/product/321973-Sony-2020-65-LED-...

eller

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/qled/samsung-qe65q80...

Några åsikter?

Gå alltid på en OLED om du kan.

Dex
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Xbox Series X och PS5 har samma pris i dollar och i euro , $499 respektive €499, men ändå kostar Series X 5695 kr och PS5 kostar 5999 kr. Känns som att Nordisk Film försöker rövknulla oss!

5695 för Series X är direkt från Microsoft själva. Skulle gissa på att båda konsolerna hamnar på 5990 kr hos återförsäljare som Webhallen, Netonnet osv. Finns ju inget pris på Series X än hos dom så gissar på att dom lägger till kanske någon hundralapp till för dom också ska tjäna pengar på att sälja konsolen.

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Precis som du skriver, och även jag, så missar jag funktionerna som HDMI 2.1 tillför med XF90. Men som jag skrev i mitt inlägg ovan, så tror jag inte att 120hz är något vi kommer att få se särskilt mycket av på PS5 även om den officiellt har stöd för det.

XF90 har däremot liksom XH90 väldigt bra bildskärmsprocessor och Full array local dimming som reproducerar HDR på ett korrekt sätt. Bägge är LCD skärmar och i grunden väldigt likvärdiga. Jag tror att jag kommer få snudd på lika bra upplevelse av PS5 på min TV som XH90 hade kunnat ge för 3 gånger priset.

Det jag menar är att en tv för de nya konsolerna är mer än bara 120hz, t.ex. VRR samt HGiG, vilket ska komma till XH90 men inte till XF90.
Jag har själv en XF90 som jag kommer ersätta på BF eller mellandagsrea


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Det jag menar är att en tv för de nya konsolerna är mer än bara 120hz, t.ex. VRR samt HGiG, vilket ska komma till XH90 men inte till XF90.
Jag har själv en XF90 som jag kommer ersätta på BF eller mellandagsrea

VRR har jag provat på Xbox One X på en Samsung monitor, och upplevde skillnaden där som ytterst minimal.

HGiG är så vitt jag förstår en standard för att spel ska optimeras ytterligare för HDR. Ändå har jag svårt att tro att detta kontra vanlig HDR skulle göra en mindblowing skillnad i ett spel som exempelvis The last of Us part 2 som redan gör ett fantastiskt jobb med HDR:en.

Men ingen av dessa funktioner anser jag rättfärdiga 3 gånger priset för att välja en XH90 över XF:en, men det är min personliga åsikt. Vill du byta TV så är det bara go for it.

Själv hade jag nog valt en OLED tv om jag ville uppleva större skillnad mot TVn jag har nu.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Håller med om att det är väldigt skralt med bra spel till lanseringen hade ju hoppats ratchet &clank skulle vara ett lanserings spel men så blev det ju tyvärr inte

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har snackat med @laxpudding om att göra en tv-guide inför höstens konsollanseringar

Det skulle uppskattas mycket. Har inte köpt ny TV på +10 år så har noll koll. Känner att det är dags att införskaffa en ny så min kommande PS5:a får lite kärlek 😁.

Medlem

Har de släppt några indikationer på att ps5an kommer att kunna köra 1440p?
Kommer köra den på min monitor och är i tankarna att uppdatera min 1080p skärm men vill gärna ha en upplösning både pc å ps5 kan köra native

Inaktiv
Skrivet av miffot:

LED känns lite MEH om du ska köpa ny tv.
Q-LED el O-Led skulle jag säga om du ska köpa ny tv.

Fast Qled är ju led. Lura inte på folk massa skit.

Medlem

Jag har samsung tv idag men kommer inte att skaffa Samsung igen. Samsung har nämligen börjat visa reklam på menyn där man väljer smart tv app att starta. Rutan är liten och inte störig egentligen men har man köpt tv så förväntar jag mig att den är reklamfri

Inaktiv

Idé till Sony och Microsoft: Gå ihop och gör en konsol (Playbox / Xstation?) och ha gemensamt monopol, bortsett från Nintendo som ändå gör sin egen grej. Ta 8000 kr för konsolen och ha alla exklusiva spel på denna

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_119148:

Idé till Sony och Microsoft: Gå ihop och gör en konsol (Playbox / Xstation?) och ha gemensamt monopol, bortsett från Nintendo som ändå gör sin egen grej. Ta 8000 kr för konsolen och ha alla exklusiva spel på denna

Säker på att det var smisk du fick och inte örfilar?

Skulle vara häftigt faktiskt men monopol är aldrig bra för då lär spelen vara asdyra och lär se likadana ut


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar