Bästa konserten du sett!

Fragtjuv
Bästa konserten du sett!

Konserter har det ju inte blivit många av i år och själv har jag missat, Rammstein, System of a down och Elton John pga. pandemin. Förhoppningsvis så blir väl samtliga av förr eller senare med konserter är något jag verkligen har saknat i år.

Det fick mig att fundera på den bästa konserten jag har sett. Efter lite funderande så kommer Metallica på Ullevi under Big 4-turné upp i minnet men jag har även sett bra konserter med System of a down, Ghost och Behemoth.

Vad är det bästa som du har sett live?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

FM-guru
F.d. Sisyr

Springsteen på Ullevi 2012, garanterat. Han är alltid grym live, men det var nog grädden på moset.

Medlem

Maiden är alltid bra, men jag håller nog Judas Priest på Globen 2005 som den bästa konserten jag varit på.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Rammstein har jag sett 2 gånger senast på Stockholm Stadion och en gång tidigare i Globen.
Bäst var nog Stadion men dem är alltid bra och dem är dem bästa jag sett än så länge.

Sabaton på Sabaton Open Air några år sedan, alltid massor av energi på scen

Medlem

Får nog säga Maiden på Stockholm Stadion 2000, så jäkla bra.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Metallicas Big 4-konsert på Ullevi håller även jag väldigt högt, och det händer att jag lyssnar på den fortfarande i bilen eller när jag är ute med hunden. Metallica är ett band som sällan sviker en på scen, och även om dom spelar som krattor nu för tiden så är underhållningsvärdet stort. Deras senaste två konserter på Ullevi var också ruggigt bra, men hela Big 4-inramningen är fasen svårslagen.

Medlem

Biffy Clyro på Barrowlands i Glasgow 2014. De spelade igenom i princip alla deras låtar, från album och B-Sides) under tre kvällar.

Muse Reading Festival 2011 var också speciell för att det var min första stora konsert och de spelade hela Origin Of Symmetry.

Medlem

The Hellacopters på ett litet ställe i Halmstad som hette B&B för typ sisådär 15 år sedan. Grymt ös med ett av Sveriges bästa band genom tiderna. Silverbullit på Diesel i Halmstad i samma veva var också rätt fränt. Väntar fortfarande på att de ska släppa nytt..


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Inaktiv

28 Juli 2012, Göteborg, Ullevi.

Regnet drar ner ganska kraftigt även fast det är en behaglig temperatur. Starten är lite sen då flertalet inte tagit sig in än, så man avvaktar lite med att dra igång.

När man sedan startar slutar regnet , har för mig att det handlar om någon minut innan bara.

Första låten är "Who'll Stop the Rain", en Creedence låt så aldrig passat så bra som nu.

Hela låtlistan är såklart gudomlig men när man börjar närma sig slutet, efter ett gäng extranummer så blir Bruce lite osäker och säger att man inte övat på den här låten på länge och att man inte planerat spela den.

Clarence Clemons har dött ganska precis ett år tidigare och låten är såklart väldigt förknippad med honom. Idag har man Jake Clemons på sax , Clarence brorson.

Jungleland är på ingång, det känner hela publiken. Det börjar lite skakigt men när Jake drar igång Clarence berömda sax-solo så går det inte att beskriva hur jävla bra det är.

En helt perfekt eftermiddag/kväll.

Finntroll i Folkets park i Huskvarna. Helt underbart!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av blackidus:

Rammstein har jag sett 2 gånger senast på Stockholm Stadion och en gång tidigare i Globen.
Bäst var nog Stadion men dem är alltid bra och dem är dem bästa jag sett än så länge.

Sabaton på Sabaton Open Air några år sedan, alltid massor av energi på scen

+1 Rammstein är det bästa bandet man kan se live, en sådan jädra show. Sabaton är grymma live med.

Både Avatar på Götaplatsen och Hardcore superstar för en par år sedan va riktigt grymt med. För att inte nämna Inflames live.

Många envisas dock med att spela på Scandinavium här i Göteborg, och där blir det någon konstig akustik i ljudet.

Medlem

Måste nog säga Monotonix på Debaser. Finns inget band med högre publiknärvano än Monotonix.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
  • Bleeding Through på Kulturbolaget i Malmö 2007

  • Dream Theater på Kulturvaerfet i Helsingör i Januari 2020

  • Powerwolf och Gloryhammer på Amager Bio i Köpenhamn 2019

  • Någon av de tre gångerna jag fick se Kent live

Svårt att välja, man har sett mycket bra under årens gång. Konserter är helt klart min "happy place".

Ook
Bibliotekarie (UU)

Skinny Puppy på Kulturbolaget i Malmö år 2010.

Medlem

Själv är man kass på årtal, så för 10 (plus, minus 5) år sedan så hade jag ett par bra konsertår. Rammstein på Globen, för deras scenshow är brutal. Rolling Stones på Ullevi för känslan (världens stämning på läktaren), konserten blev toksågad i Aftonbladet/Expressen, så till den grad att jag undrar om reportern verkligen var där, och föranledde att Keith Richards skrev ett långt öppet brev som bemötte recensionen.

Utöver det förtjänar Kiss på Stadion i sthlm ett hedersomnämnande bara för känslan att gå se Kiss live för första gången en fin sommardag

Medlem

Har endast gått på mindre spelningar, förutom 1-2 aningen större, men de bästa jag varit på är:

In Flames på Nöjesfabriken i Karlstad. 2015 kanske det var? Bra tryck.

The Kristet Utseendes avskedsturné på Liljan i Borlänge för något år sedan. Fick en toaborste av Pastor Fahlberg och blev dränkt i blod av någon tjej som blev arg på mig. Det var en bra dag.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Oh spännande tråd!
Svårt att välja ut ett par favoriter men några som står ut:

Iron Maiden är alltid bra live, men den första gången man såg dem var extra speciellt(kan varit kring 2015-16)

In flames, samma anledning som ovan

Slipknot på Sonisphere 2011 är bland det coolaste liveuppträdande jag har sett. Det är absolut inget band jag brukar lyssna på, men den showen var mäktig!

Tenacious D på gröna lund 2013. Jack Blacks pipa är magisk! De stängde insläppet, så folk simmade in!

Metallica Big 4 som många nämnt ovan var också väldigt häftigt.

Medlem

1. Foo Fighters, Ullevi, Göteborg när Dave bröt benet och kom tillbaka med gips. Stackars alla dom som gick hem i besvikelse innan han kom tillbaka.

2. Iron Maiden, Metallica, Coldplay, Dessa 3 spelade på samma Roskilde 2003. Är inte 100% på att det var samma dag men jag har för mig det. Coldplay avslutade festivalen i alla fall. Iron Maiden dog jag nästan på när dom spelade Run to the hills och hela publiken sprang fram och tillbaka.

3. System of a Down, Hultsfred 2005. Grym konsert och favoritbandet just då. Mezmerize skivan är fortfarande underbar.

Honourable Mention: Alla In Flames konserter man vart på. Har nog sett dom 5-6 gånger. Scandinavium var bäst men andraplats var på något hak i Skåne någonstans. Alltid grymma.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

28 Juli 2012, Göteborg, Ullevi.

Regnet drar ner ganska kraftigt även fast det är en behaglig temperatur. Starten är lite sen då flertalet inte tagit sig in än, så man avvaktar lite med att dra igång.

När man sedan startar slutar regnet , har för mig att det handlar om någon minut innan bara.

Första låten är "Who'll Stop the Rain", en Creedence låt så aldrig passat så bra som nu.

Hela låtlistan är såklart gudomlig men när man börjar närma sig slutet, efter ett gäng extranummer så blir Bruce lite osäker och säger att man inte övat på den här låten på länge och att man inte planerat spela den.

Clarence Clemons har dött ganska precis ett år tidigare och låten är såklart väldigt förknippad med honom. Idag har man Jake Clemons på sax , Clarence brorson.

Jungleland är på ingång, det känner hela publiken. Det börjar lite skakigt men när Jake drar igång Clarence berömda sax-solo så går det inte att beskriva hur jävla bra det är.

En helt perfekt eftermiddag/kväll.

Åh, var också där och kommer ihåg den kvällen. Det är också mitt bästa konsertminne asså.

Hade inte tänkt köpa biljetter, men kommer hem från skolan och såg att om 10 minuter släppa extrabiljetter för den showen. Snackade ihop mig med mor om att köpa biljetter för hela familjen, men främst för farsan som alltid älskat Bruce men aldrig sett han live. Köpte biljetter med begränsad sikt, men i realiteten var det sittplatser precis vid scenen, om än vid sidan. Kommer ihåg så mycket kring den konserten asså, indeed en perfekt kväll


signatur

Videomupp

Medlem

Den konsert jag är gladaste att jag gick på är utan tvekan David Bowie i Globen 2003. Men bäst show hade nog Robbie Williams på Stadion, också det 2003.

I övrigt har jag inte sett mycket att skriva hem om. Nightwish var lite mysiga.

Sen ska sägas att min konsertkarriär kan räknas på en hand (eller två?)

Edit: Spice Girls i Manchester 2008 var också mäktigt, kom jag på nu. Stora doser nostalgi. Därtill platser ganska nära David Beckham och Gary Neville som också var där (som United-fan tittade jag nog mer på dem än damerna på scen).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

#1 Vilken Depeche Mode som helst jag varit på.

Har dock bra minnen av en 'Oil in the Eye' konsert i Kalmar och så var 'Laibach' och 'S.P.O.C.K.' lika bra som vanligt i Malmö.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Fragtjuv
Skrivet av hannes.theorell:

Finntroll i Folkets park i Huskvarna. Helt underbart!

Såg Finntroll på Gates of metal en gång. Var ruskigt bra den gången.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Varit på en del. Främst några spelningar Helloween och Gamma Ray gjort.
Men den kanske häftigaste var när jag själv åkte ner till nederländerna för att se Epica's release show
https://youtu.be/ZWk0WbftRII
Stod vid tredje raden närmast scenen men har inte sett mig själv i videon

Medlem

Som några andra nämnde: Foo Fighters när Grohl trillade av scenen ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Mycket tack vare att förvirringen och frågetecknen byggde upp till vad som resulterade i en jäkligt bra spelning. Good stuff.

Åh, måste lägga till Eminem i Globen (med Outkast som typ förband) någon gång runt 2001.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Finntroll i Folkets park i Huskvarna. Helt underbart!

Hoppas smittan drar åt fanders så dom kan komma hit nu när nya plattan är ute! 😁


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Final Fantasy - Distant Worlds i Berlin 2016 är ju en höjdpunkt jag faktiskt kommer ihåg väldigt väl.. så får lägga den som 1a

Medlem

Rammstein, som jag inte vanligtvis lyssnar på, men hade en jävla show på bråvalla 2013!
Annars så tycker jag att Coldplay på Ullevi... Kommer dock inte ihåg året, kan vara 2016? Jävligt underbara live!

Medlem

Många nämner Big 4 spelningen, stod i fönstret och lyssnade på den när jag vid tillfället bodde på hör-avstånd från Ullevi. Gör mig lite depp att höra att den var så bra då jag missade att vara där 😖. Men kul för er som var 😊
Instämmer i att Maiden nästan alltid levererar! Generellt tycker jag att spelningar är bra när man kan låtarna och gillar bandet, men blev lite positivt överraskad av Brothers of Metal live på Sweden Rock förra året, hade aldrig hört dom innan, var bra energi!

Medlem
Skrivet av naess91:

Annars så tycker jag att Coldplay på Ullevi... Kommer dock inte ihåg året, kan vara 2016? Jävligt underbara live!

Var du den regniga eller soliga dagen?😅

Medlem

ohGr såklart!

12
Skriv svar