Det kan bli svårt att få tag på ett Playstation 5 i år

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Jag har tydligen kvar mitt pris, gissar att jag får den uppgraderade versionen av PS5 med ett RTX 3090 som GPU........ 😉 Då hade jag faktiskt kunnat betala det.

Skrivet av Fearnox:

Det står fortfarande 29 999Kr för mig under beställning, kollar jag på produktsidan så ändra det sig ifrån 10 000Kr till 5 990Kr typ igår.
10 000 stod det rätt länge på produktsidan.

Ursäkta om jag är petig

Min beställning är faktiskt uppdaterad till det nya priset, sedan runt 16:00 idag.

https://imgur.com/a/g9RrBaL

Medlem

2020 fortsätter vara ett skitår... Önskar jag hade vetat att de skulle släppa förbokningen.

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Min beställning är faktiskt uppdaterad till det nya priset, sedan runt 16:00 idag.

https://imgur.com/a/g9RrBaL

Inte min😲

"Webhallen Centrallager
2019-05-03 14:14
Leveransen inväntar följande produkter.
300815 lanseras 2020-11-19.
Webhallen
2019-04-17 17:46
Order mottagen.
Playstation 5 Konsol (PS5)
Artikelnr: 300815 [Release: 2020-11-19]
1 st à 29 999 kr
Beställningsdatum 2019-04-17 17:46
Betalningsmetod Klarna Checkout
Leveranssätt Brev / Postpaket - Express
Leveransadress
Xxxxx
Xxxxx
Xxxxx
Avbeställ
Avbeställ order
Fraktkostnad: 59 kr
Totalsumma: 30 058 kr (Varav moms: 6 012 kr)

Medlem

Beställde 25/5 -20 på Komplett, kollade precis orderstatusen och den är uppdaterad 17/9 med att den är beställd och förväntad leverans är 23/12 😩

Medlem

Bokade på Mediamarkt i november 2019 men fanns ju ingen info om 2 varianter då av förklarliga skäl så vetikattsen hur det blir, om man helt enkelt får välja kanske? La även en bokning i onsdags på Komplett och CDON :P.

Medlem

Hoppas att det går ut mail ganska omgående om man får/inte får. via sin förbokning så man har chansen att skaffa det från annat håll (hur det nu ska gå till) om man blir utan.


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ok, den där har jag inte fått. Kanske kört för min del då, om det inte skiljer för att jag välde att hämta i butik.

Jag fick mailet igår och valde hämta i butik vid bokningen. Bokade fö också den 17 april 2019 (kl 15:45), som flera andra här vad jag kan se

Medlem
Skrivet av Dantrew:

17e April 2019. Vi kanske tar 2 av de 3

30.07.2019
Jag får säkert vänta med min tills nästa år.
Bokade min hos mediamarkt.
Konstiga är att jag fick ett mail ang min order att det har blivit ändringar. Priset är fortfarande 9999. Men söker man på playstatiob 5 på deras hemsida så ligger priset på 5990

Medlem

Bokade PS5:an + massa tillbehör idag hos Mediamarkt så lär ju inte vara en av dem som får den på releasedagen eller den här sidan av 2021 Men ingen som helst brådska egentligen då det finns massa annat gott att roa sig med på min nuvarande PS4 Pro.

Medlem
Skrivet av svehr:

Jag fick mailet igår och valde hämta i butik vid bokningen. Bokade fö också den 17 april 2019 (kl 15:45), som flera andra här vad jag kan se

Priset är ändrat till det rätta på min orderstatus om jag loggar in på webhallen iaf "fingers crossed"

Medlem

Bokade i början av September på Inet och Webhallen. Hoppas verkligen jag får en konsol. Kommer såklart bara köpa en och avboka den andra ifall båda skulle erbjudas men det känns som att man löper stor risk att bli helt utan

Såg nu att priset uppdaterats till 5990:- för konsolen även för mig. Hoppas att det är bra tecken men har ingen aning. Skulle inte vara hela världen om man blev utan. Hade PS4:an dag 1 efter midnattsöppet på Gamestop och det var bara så mysigt att ha konsolen från första versionen när allt är nytt PS1, PS2 & PS3 inhandlades väldigt nära lansering. Börjar bli gammal

Medlem
Skrivet av strangelove:

Bokade i början av September på Inet och Webhallen. Hoppas verkligen jag får en konsol. Kommer såklart bara köpa en och avboka den andra ifall båda skulle erbjudas men det känns som att man löper stor risk att bli helt utan

Såg nu att priset uppdaterats till 5990:- för konsolen även för mig. Hoppas att det är bra tecken men har ingen aning. Skulle inte vara hela världen om man blev utan. Hade PS4:an dag 1 efter midnattsöppet på Gamestop och det var bara så mysigt att ha konsolen från första versionen när allt är nytt PS1, PS2 & PS3 inhandlades väldigt nära lansering. Börjar bli gammal

Om man spekulerar lite:

* ca 10 miljoner enheter färdiga till launch,
* 8 miljoner av dessa är med optisk läsare
* Europa har stått för ca 40% av all PS4 försäljning, då spekulerar jag i att vi får 40% av tilldelningen = ca 3 300 000 enheter
* Totala folkmängden i europa är ca 741 miljoner, jag väljer att dra av en del för att kompensera för mindre köpkraftiga länder. Låt oss säga 500 miljoner för enkelhetens skull.
* Sverige har 10 miljoner invånare vilket är 2% av 500 miljoner.
* Sverige skulle då få ca 0.02 * 3 300 000 = 66 000 enheter
* Elgiganten,Netonnet,Inet,Cdon,Webhallen,Komplett,Mediamarkt får dela broderligt på dessa. Dvs ca 10 000 var

Haha, låter mycket nu när jag tänker på det. Om det ens är i närheten av att stämma tycker jag nog att det borde räcka rätt bra dessutom.

Medlem

@lars_kongo:

Låter som mycket fina siffror Även om det inte skulle vara 10 000 var, men i falla fall några tusen var, så känns det som att alla som bokade fram till för två dagar sedan rimligtvis borde få ett exemplar. Bokar man idag och framåt är det nog ganska osäkert. Har ju hört flera uttalanden från SONY om att "enheter ska finnas i större utsträckning än vid PS4 releasen" så jag hoppas att det inte bara är tomma löften.

Medlem
Skrivet av Shagrath:

Beställde 25/5 -20 på Komplett, kollade precis orderstatusen och den är uppdaterad 17/9 med att den är beställd och förväntad leverans är 23/12 😩

Står samma för mig. Bokade min den 22/4. Fast min är ordern uppdaterad den 14/9.

Medlem
Skrivet av Skumberg:

Står samma för mig. Bokade min den 22/4. Fast min är ordern uppdaterad den 14/9.

På komplett bokade jag en digital edition den 16:e juni, och min order är uppdaterad 17/9 och det står "Beställd, förväntad leverans 5/12". Dock står det fortfarande det gamla priset 9990:-

Medlem

Jag antar att det bara är dom som ska hämta i butik som har fått uppdaterat pris på sin beställning, på webhallen?

Jag har beställt Brev/Postpaket -express med 14 dagars faktura och det står fortfarande 30 000Kr som pris.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag antar att det bara är dom som ska hämta i butik som har fått uppdaterat pris på sin beställning, på webhallen?

Jag har beställt Brev/Postpaket -express med 14 dagars faktura och det står fortfarande 30 000Kr som pris.

Här är det ändrat till rätt pris trots brev/post. (10001kr priset från början o webhallen delbetalning)


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Här är det ändrat till rätt pris trots brev/post. (10001kr priset från början o webhallen delbetalning)

Tack!
Jag får nog ringa ifall det inte ändrat sig tills måndag, och kolla läget.

Medlem

Gjorde en lite lätt beräkning på dem som hypade PS5, med blu-ray, på webhallen som hade en verifierad förbokning och fick dessa siffror i går. (289 personer totalt runt 22:00 i går)

Är inte hela sanningen såklart, men av de som förbokat och hypat PS5 på webhallen så har 21.45% gjort så för över ett år sedan.

50% nåddes för cirka 7 månader sedan.

75% för 3 månader sedan.

  • over a year ago 62 21.45%

  • a year ago 26 9.00%

  • 12 months ago 10 3.46%

  • 11 months ago 16 5.54%

  • 10 months ago 7 2.42%

  • 9 months ago 5 1.73%

  • 8 months ago 12 4.15%

  • 7 months ago 7 2.42%

  • 6 months ago 4 1.38%

  • 5 months ago 11 3.81%

  • 4 months ago 13 4.50%

  • 3 months ago 43 14.88%

  • 2 months ago 15 5.19%

  • 1 month ago 7 2.42%

  • 24 days ago 1 0.35%

  • 23 days ago 1 0.35%

  • 22 days ago 1 0.35%

  • 21 days ago 1 0.35%

  • 18 days ago 1 0.35%

  • 17 days ago 2 0.69%

  • 16 days ago 1 0.35%

  • 12 days ago 1 0.35%

  • 11 days ago 1 0.35%

  • 8 days ago 1 0.35%

  • 7 days ago 1 0.35%

  • 3 days ago 4 1.38%

  • 2 days ago 8 2.77%

  • 1 day ago 11 3.81%

  • 22 hours ago 1 0.35%

  • 15 hours ago 1 0.35%

  • 11 hours ago 2 0.69%

  • 10 hours ago 3 1.04%

  • 8 hours ago 1 0.35%

  • 7 hours ago 3 1.04%

  • 6 hours ago 2 0.69%

  • 4 hours ago 1 0.35%

  • 3 hours ago 1 0.35%

  • 2 hours ago 1 0.35%

Medlem

Kommer vänta i vilket fall som helst, blir inget PS5 för ens det kommit mer spel. Inte värt att köpa första utgåvan när det endast finns ett intressant spel.

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Min beställning är faktiskt uppdaterad till det nya priset, sedan runt 16:00 idag.

https://imgur.com/a/g9RrBaL

Trevligt för dig, jag har fortfarande det lite högre priset kvar.

Medlem

Bara jag som är nyfiken på hur kartongen kommer se ut ?

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Bara jag som är nyfiken på hur kartongen kommer se ut ?

Finns bilder överallt, t.ex. webhallen

Medlem

Såhär säger Webhallen till mig:

wEB 08:56
Det vet vi dessvärre inte - Såhär långt kan vi tyvärr inte bekräfta hur många vi får in och när, men målet är såklart att fylla så många beställningar vi kan på release!

Alexander Hausmanis 08:57
Ah okej, och ni har inget datum på när ni får mer info om antal ni får in ?

wEB 08:58
Tyvärr inte, dem som får en tilldelad till sig får ett mail närmare release

SLUT PÅ CHAT

Så enligt Webhallen så har dom ingen aning om antal enheter ännu, har personligen lite svårt att tro på detta

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Såhär säger Webhallen till mig:

wEB 08:56
Det vet vi dessvärre inte - Såhär långt kan vi tyvärr inte bekräfta hur många vi får in och när, men målet är såklart att fylla så många beställningar vi kan på release!

Alexander Hausmanis 08:57
Ah okej, och ni har inget datum på när ni får mer info om antal ni får in ?

wEB 08:58
Tyvärr inte, dem som får en tilldelad till sig får ett mail närmare release

SLUT PÅ CHAT

Så enligt Webhallen så har dom ingen aning om antal enheter ännu, har personligen lite svårt att tro på detta

Mmm förstår inte varför dom är så ovilliga att svara.
Och skitsnacket "målet är så många som möjligt", ja det säger väl sig självt? En totalt intetsägande kommentar.

Jag mailade Inet, dom sa att dom jobbar på en funktion att man ska kunna se när man får sin order på bokningssidan. Men det bygger ju på att dom har bra data på hur leveranserna ser ut.

Förstår inte varför man inte bara kan få veta "du har plats 1337 i kön", då kan man ju själv sitta i realtid och se hur den tickar ner, och jämföra köplatser på olika bokningar osv.

Medlem

Jag har förbokat från Webhallen, Komplett OCH Elgiganten

Varken Komplett eller Webhallen kan bekräfta om jag faktiskt lyckats boka ett PS5 för release day ännu. Komplett yrar totalt och Webhallen säger då alltså att man får ett mail närmare release som bekräftar om man lyckas eller inte.

Ska bli intressant att se vad Elgiganten säger när jag ringer sen, på deras site står det att min order är "reserverad" och att deras förbokningar är slut så det BORDE ju betyda att jag lyckats boka en där kan man ju tycka

Medlem
Skrivet av whoo:

Mmm förstår inte varför dom är så ovilliga att svara.
Och skitsnacket "målet är så många som möjligt", ja det säger väl sig självt? En totalt intetsägande kommentar.

Jag mailade Inet, dom sa att dom jobbar på en funktion att man ska kunna se när man får sin order på bokningssidan. Men det bygger ju på att dom har bra data på hur leveranserna ser ut.

Förstår inte varför man inte bara kan få veta "du har plats 1337 i kön", då kan man ju själv sitta i realtid och se hur den tickar ner, och jämföra köplatser på olika bokningar osv.

Ja eller hur "du har plats 1337 och vi får 2000 enheter, din är bokad nu kan du poppa en champange och fira"

Medlem
Skrivet av EYEtriforce:

Jag har förbokat från Webhallen, Komplett OCH Elgiganten

Varken Komplett eller Webhallen kan bekräfta om jag faktiskt lyckats boka ett PS5 för release day ännu. Komplett yrar totalt och Webhallen säger då alltså att man får ett mail närmare release som bekräftar om man lyckas eller inte.

Ska bli intressant att se vad Elgiganten säger när jag ringer sen, på deras site står det att min order är "reserverad" och att deras förbokningar är slut så det BORDE ju betyda att jag lyckats boka en där kan man ju tycka

Mm det här är ju intressant också. Jag har 5 bokningar(!).

Så det här är ju även en grej att man själv skulle vilja få ut mer info, för det är totalt ointressant när en ÅF gissar om leverans, eftersom att många preorders förmodligen kommer avbokas när folk fått fatt på sin maskin.

Medlem

Det blir en lite konstig situation när butiker gladeligen tar emot förbokningar på produkter som "inte finns". Sedan när det börjar dyka in information hur många och när de får in enheter så har de redan sålt sin initiala leverans och kanske några kommande leveranser som de inte vet när de får.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det blir en lite konstig situation när butiker gladeligen tar emot förbokningar på produkter som "inte finns". Sedan när det börjar dyka in information hur många och när de får in enheter så har de redan sålt sin initiala leverans och kanske några kommande leveranser som de inte vet när de får.

Mjo, fördelen jag dock ser kontra USA's modell där man bara får boka kvotan som finns, är att man iaf kan ställa sig i kö.

I USA-modellen måste man ju om och om igen vara påläst och vaken när det släpps nya batchar.

Det enda som egentligen är dåligt i "vår" modell är ju att det verkar vara så svårt för Sony att säga hur stora leveranser butikerna kommer få.

Skriv svar