Bästa konserten du sett!

Medlem

Jag har alldrig varigt på konsert i hela mitt liv men jag titta på Z tv när Rammstine hadde sin live aus berlin det var där jag upptäkte dom för första gången.

Medlem

Har sett ett par st här skriva om Foo Fighters på Ullevi då Dave gjorde illa sig. Jag var tyvärr inte där då, men jag såg dem några år senare när de spelade där igen. Det var en riktigt bra show, lätt den bästa jag har sett. Att de snackade om sjukvårdaren som hjälpte Dave förra gången, och dedikerade en låt åt honom var ganska coolt. Han hade VIP-plats.

Jag och en vän drog en roadtrip från Eskilstuna till Göteborg och dunkade massa skön musik och tog in på ett vandrarhem. Spenderade eftermiddagen inne i stan och sov sen på vandrarhemmet och åkte hem senare nästa dag.

Good times!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Hmm Skinny Puppy på KB i Malmö, Turbonegro på Roskilde eller Broder Daniel på Tullakrok är nog de i topp

Medlem
Skrivet av Thane:

Var du den regniga eller soliga dagen?😅

Dagen då det regnade hela tiden så att de mediokra förbandet fick sluta efter någon låt.. Sen blev de ju bra när Chris Martin och co kom upp på scenen!

Skägg.
10 Chambers

Oh, det finns så mycket!

Försöker dra det i någon form av kronologisk ordning.

The Prodigy (1996, Solnahallen) - hade börjar lyssna redan innan Fat of the Land kom, Music of the Jilted Generation snurrade många varv i cd-spelaren, men när de inledde med Smack my Bitch (kommer ni ihåg kontroverserna?) höll man ju på att tappa det. Ett ganska dåligt Foo Fighters var förband. Sett Prodigy två gånger till, nummer två var ganska kass men sista gången på Berns var bra. Vila i frid Keith Flint.

Charta 77 (19...98?, Kafé 44) - vi blandade friskt mellan techno, punk och allt däremellan i bekantskapskretsen och det lilla jag minns var magiskt. Stage dives, Lilla Björn och lilla tiger och folköl.

Cari Lekebusch och Adam Beyer (199...9?, Docklands) - Vi sprang på många rejvfester mellan 16-20-årsåldern och Docklands var ju det allra heligaste. Dessa två herrar leverade minimalistiskt dunkabonk i många timmar. Minns fortfarande hur ont i kroppen man hade efter att ha dansat en helt natt på metallgolvet i gamla Finnboda varv.

Kent (2005, Stora skuggan) - Tältturnén var strax efter att Du & Jag Döden släppts och är favoriten av allla gånger jag sett dem. Avskedskonserten var mäktigare men detta var så intimt. Starkaste minnen är när Jocke Berg dyker upp mitt i folkhavet och kör Sverige.

Coheed & Cambria (2008, Debaser Medis) - Första gången jag såg dem live (var sjukt när de körda på lilla Debaser något är innan) och trots att det var Chris Pennie bakom trummorna var det magiskt.

Radical Face (2016, Kägelbanan) - Så otroligt bra. Har tinnitus så kör alltid öronproppar men ljudet på denna spelning var så välmixat att det inte behövdes (kändes det som iaf). Precis så en konsert borde vara; mycket mellansnack och en intim koppling till artisten och dess artisteri.

Get Up Kids (2019, SO36 i Berlin) - Jag och @xplejjn åkte dit enbart för att få se favoritbandet (första gången för mig) och det var precis så bra som man hoppats på. Stod längst fram och sjöng med i varenda låt. Nästan så bra att man är rädd att se dem igen.


signatur
Medlem

Tool på O2 Arena i Prag 2019 var en dröm som slog in, den konserten kommer jag inte glömma. Annars är Mastodon mina favoriter live, Münchenbryggeriet 2017-2018(?) var hur jäkla bra som helst.

Inaktiv

Alltid velat se Rammstein, men har jämt missat dom.
Har mest sett mindre band.
John Lindberg Trio brukar det vara riktigt drag på.
Och eftersom man varit i raggarsvängen länge så känns det som jag sett varenda dansband i Sverige på olika svettiga logar runtom i landet.

Medlem

Coldplay, 3 juli 2016 på Friends Arena. Såg de också på Ullevi, 25 juni 2017. Deras musik är så bra live.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Helt klart Satyricon på Metaltown, tror det var 2006. De spelade i ett tält och förlängde bryggan i Mother North med säkert 20 minuter för att hela publiken sjöng med. Var magiskt.

Inaktiv

Biohazard typ 1998. Röjigt testosteron rakt igenom.
Geoff Tate 2019, ren Magi.

Fragtjuv
Skrivet av Henkeror:

Helt klart Satyricon på Metaltown, tror det var 2006. De spelade i ett tält och förlängde bryggan i Mother North med säkert 20 minuter för att hela publiken sjöng med. Var magiskt.

Där var jag också. Fantastiskt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Avstängd
Skrivet av Nocternity:

Metallicas Big 4-konsert på Ullevi håller även jag väldigt högt, och det händer att jag lyssnar på den fortfarande i bilen eller när jag är ute med hunden. Metallica är ett band som sällan sviker en på scen, och även om dom spelar som krattor nu för tiden så är underhållningsvärdet stort. Deras senaste två konserter på Ullevi var också ruggigt bra, men hela Big 4-inramningen är fasen svårslagen.

När big 4 var på ullevi så satt jag och min far på den lokala pizzerian och käkade, då var jag nog 11 år. kommer aldrig glömma när pizzanissarna slog på svt1 och jag fick se konserten på tv! Oförglömligt.


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Avstängd
Skrivet av anon_79617:

Alltid velat se Rammstein, men har jämt missat dom.
Har mest sett mindre band.
John Lindberg Trio brukar det vara riktigt drag på.
Och eftersom man varit i raggarsvängen länge så känns det som jag sett varenda dansband i Sverige på olika svettiga logar runtom i landet.

Haha JLT är mina polare


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Quake-konnässsör

Distant World 2007, Stockholm.

Vill att de ska komma tillbaka, men det verkar ta tid. Man får kanske åka ned till Tyskland och lyssna på dem.

Medlem
Skrivet av 20LEGEND:

Haha JLT är mina polare

Liten värld, jag brukade jobba med dom tidigt i min karriär genom att filma och klippa deras spelningar med mitt videohämtnings Det var trevliga tider!


signatur

Videomupp

Avstängd
Skrivet av WildThing:

Liten värld, jag brukade jobba med dom tidigt i min karriär genom att filma och klippa deras spelningar med mitt videohämtnings Det var trevliga tider!

Haha ballt


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Ozzy Osbournen 2010. Drog en roadtrip Göteborg-Stockholm för första gången och lyssnade 5 timmar Ozzy för att värma upp.. Väl under spelningen hamnade vi nästan längst fram bland ståplatserna och fick njuta av vad som närmast kan beskrivas som en Best Of-platt, vad som gjorde denna spelningen till en favorit var dock att Ozzy mitt bland alla större hits drog min personliga favoritlåt ”Killer of Giants” helt oväntat.. otrolig upplevelse.

Medlem

Sabaton sen in flames utan tvekan!

https://www.youtube.com/watch?v=WBs3G1PvyfM för ge perspektiv på det hela.

Skrivet av joelthor100:

Där var jag också. Fantastiskt.

Jag var där en liten stund men Motörhead spelade ju samtidigt och då fick jag prioritera.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bra fråga, har sett allt från Laleh till Iron Maiden men jag lär nog likt förbannat påstå att konserten med Paul Di'Anno i Borlänge kan vara bland det bästa jag sett. Såg dock Faith No More's legendariska konsert på Peace&Love i Borlänge OCH stod brevid fanskapet som tog sig upp på scen till Mike Patton's glädje


signatur
Medlem

Sabaton 2008 i den lilla konserthallen brevid fryshuset här i Stockholm. Så jävla mycket energi från Jocke och grabbarna! Riktigt trångt där inne, vad jag minns så var det ~800 pers och alla lika glada

Medlem

Oj, jag är ingen konsertmänniska, och ofta lyssnar jag ju på så gammal musik att det tveklöst hade krossat alla illusioner om jag gick och såg artisterna live, nu.

Men, Iron Maiden's Somewhere Back in Time World Tour på Ullevi i juli 2008 var fan bra alltså! Adrian Smith tillbaks, så de har 3 lead-gitarrister, kör Rime of the Ancient Mariner, ståplats bara några meter från scenen med kravallstaket bakom mig så ingen kan trängas, det går inte att toppa. Sista konserten med Iron Maiden för mig.

Fattar inte att jag kunde få så bra plats.
Jag och brorsan var liksom inte först in, men alla andra jämra lallare skulle ha korv med bröd, korka upp ölen, vettefan vad de höll på med, så vi fick de eftertraktade armbanden som gav pass längst fram utan att ens ha tänkt tanken att vi skulle få sådana.

Vill jag minnas rätt så var det dessutom över 20C varmt på kvällen så det var helt grymt väder.

Medlem

Det finns två konserter som jag minns med extra värme.

In Flames på Arvikafestivalen 2007 - riktigt bra konsert och personligen var det då In Flames fortfarande var på sin topp. Sedan skedde ett skifte. Musiken förändrades och Jesper Strömblad lämnade m.m.

Iron Maiden på Ullevi 2008 - Somewhere Back in Time Tour. Sjukt mäktigt, har sett Maiden på Ullevi efter det men just denna konsert har jag starka minnen från.

Medlem

U2 Ullevi 2005. Tror inte något kommer slå det för min del, en helt magisk kväll. Även förbanden var riktigt bra Soundtrack of our lives och Razorlight.

Medlem

Eminem, Friends Arena 2018.

Golden circle-biljetter, publikrekord och personlig premiär.

Skrivet av PoiRan:

Oj, jag är ingen konsertmänniska, och ofta lyssnar jag ju på så gammal musik att det tveklöst hade krossat alla illusioner om jag gick och såg artisterna live, nu.

Men, Iron Maiden's Somewhere Back in Time World Tour på Ullevi i juli 2008 var fan bra alltså! Adrian Smith tillbaks, så de har 3 lead-gitarrister, kör Rime of the Ancient Mariner, ståplats bara några meter från scenen med kravallstaket bakom mig så ingen kan trängas, det går inte att toppa. Sista konserten med Iron Maiden för mig.

Fattar inte att jag kunde få så bra plats.
Jag och brorsan var liksom inte först in, men alla andra jämra lallare skulle ha korv med bröd, korka upp ölen, vettefan vad de höll på med, så vi fick de eftertraktade armbanden som gav pass längst fram utan att ens ha tänkt tanken att vi skulle få sådana.

Vill jag minnas rätt så var det dessutom över 20C varmt på kvällen så det var helt grymt väder.

Det där var faktiskt min första konsert någonsin, 14 år gammal. Apropå vädret så minns jag det som en av de varmaste dagarna i mitt liv. Kan dock bero på att jag är småstadsgrabb. Höga temperaturer och städernas instängdhet i kombination med stor trängsel är inget jag vanligtvis konfronteras med. Men mäktigt var det!

Medlem

Åh vilken festivalabstinens jag känner nu när jag läser i den här tråden! Det mildrades lite när jag var på ett gig Lång-Kalle (känd profil i sthlm som arrar en hel del) hade för max 50 pers, det var härligt trots stor corona-ångest. Nu när det ökar igen, nä jag vill verkligen inget annat än att gå på konsert igen!

För att svara på frågan, Arcade Fire 2013 på Gröna Lund är nog den första jag tänker på, det var fantastiskt! Grät och var glad, levde in i musiken som ett fan gör liksom, det var lite kallt men ändå varmt. Hade chansen att se de igen på WOW för något år sedan men det skulle ha blivit för dyrt för mig, såg dom även 2011 på Popaganda och då var de också bra. Lite synd att jag "missade" dom när de var som bäst eftersom jag tror de var som roligast att se Arcade Fire före 2010 egentligen.

Några andra eftersom jag inte kan välja en enda.

Amason år 2015 (tror jag eller 2014) i Konserthuset i Gävle, man stod några meter från bandet eftersom de spelade mellan en bardisk och en vägg eller hur det nu såg ut där. Det var en riktigt bra spelning helt enkelt.

The Hives 2019 på Lolapaloza, jag har aldrig lyssnat så speciellt mycket på The Hives och jag råkade ju vara där för att se andra band, men av alla konserterna jag såg så var The Hives på riktigt bästa konserten under hela festivalen, det förgyllde allt. Kanske för att jag inte hade så mycket förvandlingar men det är fortfarande konserten jag tänker på när jag tänker på förra årets festival.

Sista bubblaren är Seinabo Sey på Popaganda 2015 hon hade gäster på scenen, jag minns inte årtalet men hon avslutade verkligen festivalen på ett sett man ska göra. Om jag inte minns helt fel så hade hon First Aid Kit och Oskar Lindros på scenen för att sedan bränna av med "Hör du mig bae?"-remix ihop med Mickel Dida, Silvana Imam med flera. Inte årets låt men ändå årets coolaste livelåt.

Medlem

Uj, svårt att lista bästa, finns en hel del grymma och minnesvärda konserter man varit på, kan nämna en del:

Hultsfred 2006: In Flames(första gången man såg dom live, kommer jag alltid minnas), Dia Psalma, Within Temptation

Hultsfred 2007: Korn, Ozzy Osbourne(Dock var han sjuk, men han röjde på så gott han kunde ändå hehe)

Detta är väl ingen direkt konsert i ordets bemärkelse, men Sensation Black i Amsterdam 2008 är ett riktigt fint minne. Många feta DJs och grym hardstyle/hardcore.

Metaltown 2011: System of a Down, Devin Townsend Project(fantastisk konsert)

Bråvalla 2013-15: Iron Maiden, Rammstein, Armin van Buuren, Ghost.

M.m, osv.

Länge sen man var på en festival/konsert nu, jag och polarn har alltid pratat om att dra till Rock Am Ring eller Wacken någon gång, får se om det blir av. Det finns en hel del band kvar jag verkligen vill se, Gojira, Blind Guardian, Dark Tranquillity, Sigur Rós, Mastodon och Tool för att nämna några.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Efter förfrågan av Calle på Fragzone fredag måste jag tillägga min bästa konsert.

Inte särskilt stor konsert i sig, då den höll sig i Vegas lokal i Köpenhamn. AURORAs visit till denna lokal år 2019 var helt jäkla sinnesjuk! Grymt duktig norsk artist som tog alla 400-500 personer i publiken med storm.

Älskade hennes kaxiga öppning med låten "Graveyard"!

Medlem

Har varit på extremt många konserter under mina år.

Såg Metallica S&M 2 i San Francisco förra året vilket var bra.
Alice in Chains och Korn nån dag innan.

Wardruna på Dalahalla var riktigt bra.

P-Floyd ute i skog för två år sedan var magiskt.

Devin Townsend har jag sett två gånger. Kungen av musik!

Testament och Exodus i London blev den sista konsert innan Covid-19

Europe på Kupolen i Borlänge 91 var min första konsert någonsin. Inte så bra men ändå 😇

12
Skriv svar