Playstation 5 släpps i november – kostar från 399 euro

Ook
Bibliotekarie (UU)

@Razuco: Finns det en officiell källa på den informationen från Sony? Har försökt googla och kolla reddit men har inte hittat något officiellt, enbart fan made/mockup konceptbilder på hur en helsvart version skulle kunna se. Det vita passar inte riktigt in bland tv-möblerna och har inte lust att dölja/låsa in PS5 någonstans.

Skrivet av martinot:

Gott! Ser också fram emot det (även om jag själv främst satsar på PC och Ampere i höst).

Skall bli kul att följa DF och de andra i deras analyser och tester!

Ja likadant för mej, blir först å främst pc upgrade, helts lagom till Cyberpunk, men som du sa kul att följa testerna ju, sånt e alltid kul, blir kanske en konsol när dom båda släpper en upphottad verision.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Ook:

@Razuco: Finns det en officiell källa på den informationen från Sony? Har försökt googla och kolla reddit men har inte hittat något officiellt, enbart fan made/mockup konceptbilder på hur en helsvart version skulle kunna se. Det vita passar inte riktigt in bland tv-möblerna och har inte lust att dölja/låsa in PS5 någonstans.

Inget officiellt ännu men såg nån på youtube som hade plockat bort "bladesen" och han trodde att det skulle komma olika färger för att dom var så lätta att plocka bort.

Medlem

Någon som kan förklara hur 399 dollar blir 4999 kr i Sverige?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Blir nog den digitala PS5:an, orkar inte hålla på med optisk media. Känns lite gammalt att behöva verifiera att man "äger" spelet.

Redaktör
Skrivet av Kris:

Någon som kan förklara hur 399 dollar blir 4999 kr i Sverige?

USA-priser är före "sales tax", en skatt som läggs på vid köp. Olika mycket i olika delstater, men priset är alltid högre över disk än vad som anges så här. Men saker kostar ofta mer här, särskilt nu när kronan är svag. 399 dollar översätts ju rakt av till 399 euro, trots att 399 dollar är under 340 euro i dag. Utslaget på köpkraft och annat som jag inte kan kanske konsolen inte blir så mycket billigare där i slutändan.


signatur
Skrivet av Ook:

@Razuco: Finns det en officiell källa på den informationen från Sony? Har försökt googla och kolla reddit men har inte hittat något officiellt, enbart fan made/mockup konceptbilder på hur en helsvart version skulle kunna se. Det vita passar inte riktigt in bland tv-möblerna och har inte lust att dölja/låsa in PS5 någonstans.

https://www.givemesport.com/1581238-you-will-be-able-to-custo...

https://dbrand.com/shop/sony-ps5-skins


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

@Kris:
399€ + 20% moms är typ 5000, antar jag.

Sen vet jag inte riktigt hur den där "nya" elektronikskatten det pratades om för ett tag sen fungerar, men den kanske spelar in nånstans.

Medlem
Skrivet av martinot:

Kan man på något sätt "konvertera" skivspel till nerladdade versioner?

Hade varit grymt smidigt om Sony och Microsoft kunde fixa det.

Annars så gillar jag ODD i åtminstone de konsoler som skall vara i biorummet och TV-rummet (ju färre enheter man måste ha i hyllan, ju bättre).

Vet inte, men det hade varit oerhört smidigt.
Tror också jag ska skaffa med skivläsare nu när jag läst på lite.
Verkar som man ska kunna spela 99% av alla PS4 spel på PS5 och då tänker jag att det är lika bra att ha så jag kan fortsätta spela dom titlar jag har på skiva.
Och som du skriver kan det ju vara värt att skaffa för att ha en enhet som kan spela bluray i tv rummet.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Hej, ville fråga er om ta ett beslut före köpa av PS5 eller xbox series x.

Idag så har jag xbox one x, såldes nyligen min PS4, jag skulle skaffa ju båda PS5 och xbox series x, men frågan är vilken av dem är värt att skaffa först och varför? och hur långt ska man vänta för att skaffa den andra?

Tack på förhand.

Dex
Medlem
Skrivet av bestone:

Hej, ville fråga er om ta ett beslut före köpa av PS5 eller xbox series x.

Idag så har jag xbox one x, såldes nyligen min PS4, jag skulle skaffa ju båda PS5 och xbox series x, men frågan är vilken av dem är värt att skaffa först och varför? och hur långt ska man vänta för att skaffa den andra?

Tack på förhand.

Har du redan ett Xbox så kan det vara smart att köpa ett PS5 nu. Då kan du spela ALLA spel som kommer då alla Xbox spelen kommer funka till Xbox One iallafall det närmsta året. Eller iallafall förstapartsutvecklade spel.

Är nog det sättet du kommer få tillgång till flest spel iallafall och sen köpa ett Series X lite senare bara när man har pengar

Medlem

För att hålla liv i konsol kriget (fast på ett civiliserat sätt!)
https://www.eurogamer.net/articles/2020-09-17-ps5-is-a-surefi...

Intressant läsning. Kan kanske ge lite perspektiv? Vad vet jag..

Medlem
Skrivet av bestone:

Hej, ville fråga er om ta ett beslut före köpa av PS5 eller xbox series x.

Idag så har jag xbox one x, såldes nyligen min PS4, jag skulle skaffa ju båda PS5 och xbox series x, men frågan är vilken av dem är värt att skaffa först och varför? och hur långt ska man vänta för att skaffa den andra?

Tack på förhand.

Se svar och rekommendation nedan.

Skrivet av dex20:

Har du redan ett Xbox så kan det vara smart att köpa ett PS5 nu. Då kan du spela ALLA spel som kommer då alla Xbox spelen kommer funka till Xbox One iallafall det närmsta året. Eller iallafall förstapartsutvecklade spel.

Är nog det sättet du kommer få tillgång till flest spel iallafall och sen köpa ett Series X lite senare bara när man har pengar

Det smartaste är att spara pengar och vänta med att köpa konsol alls i år.

Väntar man 1-2 år (som jag kommer göra), så kommer de både kommit ner en bit i pris, och spelutbudet kommer vara mycket bättre. Nu i år så kommer det vara mycket skralt på bägge sidor, och lite valuta för pengarna att köpa konsol i år.

Satsar själv istället på nytt grafikkort i höst...

Skrivet av AmfYoYo77:

För att hålla liv i konsol kriget (fast på ett civiliserat sätt!)
https://www.eurogamer.net/articles/2020-09-17-ps5-is-a-surefi...

Intressant läsning. Kan kanske ge lite perspektiv? Vad vet jag..

Bekräftar endast det jag vetat länge.

Är inte rätt tid att köpa konsol i höst, eller närmaste året, från varken Sony eller Microsoft.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Låter som ett vettigt och rimligt pris.

Tippar på att vi hamnar nära det även i Sverige.

Ok, någon som vet varför man inte får lov att använda de PS4-tillbehör i de nya PS5-spelen?

Har de bytt något i sina API:er mellan PS4 och PS5?

Nog för att de är Sony-proprietära API:er i PlayStation, men borde gå att göra bakåtkompatibla isf?

Märkligt, om det fungerar hårdvarumässigt med PS5-konsolen, att de inte kan översätt API till nya spelen så att kontroller och tillbehör som PS4-användare samlat på sig, fungerar även på PS5-spel.

Ingen som vet något om ovan???


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Vet inte, men det hade varit oerhört smidigt.
Tror också jag ska skaffa med skivläsare nu när jag läst på lite.
Verkar som man ska kunna spela 99% av alla PS4 spel på PS5 och då tänker jag att det är lika bra att ha så jag kan fortsätta spela dom titlar jag har på skiva.
Och som du skriver kan det ju vara värt att skaffa för att ha en enhet som kan spela bluray i tv rummet.

Jo, kan nog helt klart vara värt en tusenlapp extra (bara ett spel kan ju i sig kosta 800).

Köper jag en PS5 (blir ingen ny konsol i höst för mig, men kanske senare) så blir "huvudkonsolen" helt klart med skiva, så kan man köpa utan skiva på eventuella extra konsoler till sovrum/extrarum (när de är på kampanj eller rea).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Bekräftar endast det jag vetat länge.

Är inte rätt tid att köpa konsol i höst, eller närmaste året, från varken Sony eller Microsoft.

Vist är det så👍 men man blir ju sugen på nya prylar! Hur som så väntar jag tills utvärderingarna börjar trilla in innan jag bestämmer mig. Sedan så inväntar jag nån rea,typ nästa black friday eller nått. Har ingen PC men ett Xbox One x så jag klarar mig

Medlem
Skrivet av AmfYoYo77:

Vist är det så👍 men man blir ju sugen på nya prylar! Hur som så väntar jag tills utvärderingarna börjar trilla in innan jag bestämmer mig. Sedan så inväntar jag nån rea,typ nästa black friday eller nått. Har ingen PC men ett Xbox One x så jag klarar mig

Är en grymt mycket fin hårdvara, för i sammanhanget (jämför med priser för PC så är det inget) väldigt lite pengar!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Ingen som vet något om ovan???

Det som jag har hört är att i PS5 så kommer det fungera PS4 handkontroller, men bara med PS4 spel.

Medlem
Skrivet av martinot:

Ingen som vet något om ovan???

Skrivet av bestone:

Det som jag har hört är att i PS5 så kommer det fungera PS4 handkontroller, men bara med PS4 spel.

Eller så läser ni 3dje inlägget på sida 8.
Officiellt svar från Sony, dock så kan jag inte hitta något om hur det kommer se ut för PSN spel eller ifall PSVR spel kommer flyta på bättre på PS5.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Eller så läser ni 3dje inlägget på sida 8.
Officiellt svar från Sony, dock så kan jag inte hitta något om hur det kommer se ut för PSN spel eller ifall PSVR spel kommer flyta på bättre på PS5.

Läst det inlägget, och redan svarat/ställt ytterligare frågor på det (om du kikar i mitten på denna sida 8);

Frågan är (som jag ställde, men ingen svarat på) är varför har Sony begränsat det till enbart gamla PS4-spel, och inte stödjer det för PS5-spel automatiskt?

Varför skall det behöva vara upp till respektive speltillverkare att koda in stöd för det?

Hade det inte varit bättre om PS5 automatiskt fixat den typen av "översättning" och bakåtkompabilitet?

Mycket märkligt tycker jag!

Känns som Sony krånglat till det onödigt mycket för tidigare PS4-användare här.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Dex
Medlem
Skrivet av martinot:

Läst det inlägget, och redan svarat/ställt ytterligare frågor på det (om du kikar i mitten på denna sida 8);

Frågan är (som jag ställde, men ingen svarat på) är varför har Sony begränsat det till enbart gamla PS4-spel, och inte stödjer det för PS5-spel automatiskt?

Varför skall det behöva vara upp till respektive speltillverkare att koda in stöd för det?

Hade det inte varit bättre om PS5 automatiskt fixat den typen av "översättning" och bakåtkompabilitet?

Mycket märkligt tycker jag!

Känns som Sony krånglat till det onödigt mycket för tidigare PS4-användare här.

Varför är det en krånglig sak nu helt plötsligt? Hur ofta har nya konsoler haft stöd för den förra generationens handkontroller?

Medlem
Skrivet av dex20:

Varför är det en krånglig sak nu helt plötsligt? Hur ofta har nya konsoler haft stöd för den förra generationens handkontroller?

Vet ej, men det borde inte vara krångligt då det är samma anslutning (USB och Bluetooth) mellan dessa generationer?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Dex
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet ej, men det borde inte vara krångligt då det är samma anslutning (USB och Bluetooth) mellan dessa generationer?

Bored inte vara krångligt för att det är samma kontakter? Det säger väl egentligen ingenting. Ingen av oss som har en aning om det är svårt eller inte. Tycker inte det är något problem alls då som sagt man nästan alltid brukar behöva köpa nya kontroller om man köper ny konsol. Trevligt när det händer lite saker med tekniken också ju.

Medlem
Skrivet av dex20:

Bored inte vara krångligt för att det är samma kontakter? Det säger väl egentligen ingenting. Ingen av oss som har en aning om det är svårt eller inte. Tycker inte det är något problem alls då som sagt man nästan alltid brukar behöva köpa nya kontroller om man köper ny konsol. Trevligt när det händer lite saker med tekniken också ju.

Visst är det problem att köra nya PS5 spel med PS4 kontroll, då den inte har haptic feedback och då vill varken sony eller spel tillverekare att vi spelare ska upleva sämre känska vid spelande.

Det som sony måste svara på är att vi som redan äger spider-man spel kommer att få en uppdatering för PS5 eller måste man skaffa ultimate edition av spider-man miles morales för att få spider-man remastered.

Medlem
Skrivet av dex20:

Bored inte vara krångligt för att det är samma kontakter? Det säger väl egentligen ingenting. Ingen av oss som har en aning om det är svårt eller inte. Tycker inte det är något problem alls då som sagt man nästan alltid brukar behöva köpa nya kontroller om man köper ny konsol. Trevligt när det händer lite saker med tekniken också ju.

Är ju främst PC-spelare (även om jag har både Switch och Xbox), och där är man ju så van vid att man kan fortsätta använda utrustning, inklusive kontrollers, i extremt många år. Ber om ursäkt om ni tycker jag är konstig, men är inte riktigt van vid att vara så inlåst och bli fullt så tvångsuppgraderad på det sättet. Sorry!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar