Förhandsboka för att få testa demo?

Inaktiv
Förhandsboka för att få testa demo?

Tycker det här blir vanligare och vanligare. Att man måste förhandsboka något för att få testa innan release.
För mig är ett demo ett sätt att testa ett spel innan man köper det, inte för att äta som förrätt innan huvudrätten släpps.

"Crash Bandicoot 4 - Its About Time" släpps om ett par veckor. Det finns ett demo på Playstation store som jag direkt tänkte att det vore skoj att testa, men möts av texten "Pre-Order Crash Bandicoot™ 4: It’s About Time digitally and get access to the Crash Bandicoot™ 4 Demo, available September 16, 2020*." Så förhandsboka för att få testa ett demo.

Jag är helt med på att beta-versioner av onlinespel får stängd beta för den som verkligen vill ha spelet, då jag antar att man får bättre feedback från spelare som tänker köpa spelet. Ofta får ju även alla som inte bokat en chans i en öppen beta senare.

Men att ha en stängd demo?

Det var likadant med Tony Hawk 1 + 2. Förhandsbokade du spelet fick du testa en bana innan.

Jag förstår inte vad man vinner på det här. Om man är rädd att folk ska spela demo-versionen i 5 år utan att köpa spelet så kan man väl ha det öppet under en period, precis som en beta, för att sen stänga igen tillgången när spelet släpps.

Sen har ju demo-versioner blivit mer och mer ovanliga genom åren, vilket jag tycker är trist.
EA är väl faktiskt bäst på det här som låter EA Play-medlemmar spela majoriteten av spelen i 10 timmar innan man bestämmer sig om köp. Nästan en orimligt lång testperiod.

Hur tänker ni?

Medlem

Att förhandsboka för att få en demo låter dumt. Det känns som att någon inte har förstått vad en demo är för något.
Det är en sak att man får prova en beta eller kan spela början av spelet innan release men att lägga en demo bakom en betalning är ju korkat.

Skrivet av anon_328494:

För mig är ett demo ett sätt att testa ett spel innan man köper det, inte för att äta som förrätt innan huvudrätten släpps.

För utgivarna är det andra hälften av din mening som är poängen. Hitta lockbeten som får folk att förboka till deras pris istället för att folk väntar till efter release.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Om inte erbjudandet är bundet till tex psstore och liknande så brukar man kunna slänga in en bokning hos tex Webhallen, välja alternativet betala i butik så brukar man få en kod till demot,betan osv skickat till sin mail. Sen är det bara att ta bort beställningen och vips så kan man ta del av demot utan att behöva köpa spelet. Så är man inte en sån där moralisk jävel är det bara att köra ☺️👍

Medlem

Gör som jag gör, "förhandsboka" på tex webhallen, välj att hämta i butik och betala i kassan (alltså betala när du kommer till butiken) . När du får koden avbokar du spelat. Webhallen har gjort det så enkelt att avboka, behöver bara trycka på en knapp sen är det klart.

Inaktiv
Skrivet av totalwarplayer:

För utgivarna är det andra hälften av din mening som är poängen. Hitta lockbeten som får folk att förboka till deras pris istället för att folk väntar till efter release.

Fast jag tror nog att om man lägger ut en bra demo tillgängligt för alla, så lockar det fler köpare än att ha en stängd för förhandsbokare som köpt spelet ändå.

1
Skriv svar