Sony ber om ursäkt för strulet med Playstation 5:s förhandsbokningar

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Jag bokade 14/11-2019 på Mediamarkt och fick i fredags ett "uppdatering gällande din reservation"-mail. Stod bara att datumet för lanseringen hade ändrats till 19/11.

Skrivet av Chippen1983:

Bokade min 30 juli förra året på medimarkt. Fick mail om att orden har uppdaterats och kommer finnas i lager den 18 november.

Alright, antar att det inte är en bekräftelse om att vi fått då.
Brorsan fick ett mejl från Spel&Sånt igår där dom skrev "tyvärr får du ingen till release"
Varför är Spel&Sånt dom ända som är pang på ärliga?

Medlem

Lite sugen på att vänta in någon specialversion den här generationen. Hade gillat en Miles Morales-version, eller - ugh, trots de senaste dåliga spelen - en Assassin's Creed-special. Ezio-re-remake bundle kanske.

Medlem

Jag får tyvärr vänta tills nästa år(kanske). Så jag ska försöka ta ledigt och köa till ett x istället. Kommer att bli väldigt jobbigt men jag har alltid fått köpa en konsol dag 1 så för mig är detta en väldigt konstig upplevelse. Jag var rätt dum när jag bokade. För jag bokade på ett ställe som har hard core kunder. Så 6 månader innan var på tok för sent. Kommer inte att göra samma blunder igen. För jag kommer att få lida för att få en ps5 dag ett i år.

Medlem

Det konstiga är att den här nyheten igentligen inte har med oss som bokar här i Sverige. Eller?

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Bokade där för typ 8 månader sedan. Fick mail för 2-3 dagar sedan där dom skrev att min bokning fått nytt datum, den 19 November.

Det lät ju schyst! Ni som bokade för längesen får nog första tjing, hoppas då att "andra tjing" inte får vänta alltför länge. Det står på ordern att 19 nov är releasedatum iallafall.

Jag stör mig dock på att, trots att både PS5 och Xbox kostar 399 USD så är PS5 300 kr dyrare i Sverige.

Medlem

Någon som har koll på hur byggkvalitén är på PS5? PS4:an höll inte länge och vanligt med hårdvarufel.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Popski:

Var får du 48 cm ifrån? Måtten är 390 x 104 x 260 mm, vilket även syns på bilderna i filen det länkas till. 39 cm är dock stort det också ska tilläggas.

Länkar till detta. Där kan man se på skillnader mellan konsolerna och jämföra med nån sorts tv

https://www.vg247.com/2020/09/20/xbox-series-x-switch-ps5-siz...

Medlem

Antog att alla länder hade förbokningar sedan konsolen avslöjades för flera månader sedan, förstår inte vad problemet var.

Medlem
Skrivet av AmfYoYo77:

Länkar till detta. Där kan man se på skillnader mellan konsolerna och jämföra med nån sorts tv

https://www.vg247.com/2020/09/20/xbox-series-x-switch-ps5-siz...

Även i din länk står det 39 cm, alltså inte 48 cm.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Antog att alla länder hade förbokningar sedan konsolen avslöjades för flera månader sedan, förstår inte vad problemet var.

Flesta marknader styr Sony när förbokningar får ske, dvs de bestämmer när partners för öppna upp för dem.

Så de flesta kunder runt om i världen kunde inte ens förboka förren häromdagen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av gorman:

verkar som många missförstått detta med konsolen, man ska titta på sin teve när man spelar och inte själva konsolen
skämt åsido, tycker den ser hyfs ut. Tänk då på de gamla konsolerna, inga skönheter direkt heller.

Häda inte Mega drive var vacker som tusan!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Det lät ju schyst! Ni som bokade för längesen får nog första tjing, hoppas då att "andra tjing" inte får vänta alltför länge. Det står på ordern att 19 nov är releasedatum iallafall.

Jag stör mig dock på att, trots att både PS5 och Xbox kostar 399 USD så är PS5 300 kr dyrare i Sverige.

Du menar $499 antar jag. Tror varken Sony eller MS har bekräftat det exakta riktpriset i Sverige ännu.
Nu är det som tur är Sony själva som är distributör I Sverige vad jag vet. Det var galet mörka tider innan när Nordisk Film hanterade Sverigemarknaden där allt kostade 10% mer än resten av Europa och som "kompensation" så tog nordisk film dessutom betalt för supporten.

Medlem

Bokade 6 juni på inet. Fick mail för några dar sen att det kanske inte räcker till alla. Men nu är bokningar "full". Så vette fan om man får någon detta året. Verkar som de antagligen tagit för många förbokningar eller så får de inte så många som de trott från början.

Medlem
Skrivet av Kris:

Någon som har koll på hur byggkvalitén är på PS5? PS4:an höll inte länge och vanligt med hårdvarufel.

Omöjligt att veta innan konsolen kommer ut till användarna.
Jag köpte PS4 direkt när den släpptes, lillebror har den nu och den funkar fortfarande felfritt

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Omöjligt att veta innan konsolen kommer ut till användarna.
Jag köpte PS4 direkt när den släpptes, lillebror har den nu och den funkar fortfarande felfritt

Min PS4 vägrar lämna felsäkert läge så den är ganska körd.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av e3henri:

Du menar $499 antar jag. Tror varken Sony eller MS har bekräftat det exakta riktpriset i Sverige ännu.
Nu är det som tur är Sony själva som är distributör I Sverige vad jag vet. Det var galet mörka tider innan när Nordisk Film hanterade Sverigemarknaden där allt kostade 10% mer än resten av Europa och som "kompensation" så tog nordisk film dessutom betalt för supporten.

XBox Series X listas för 5 695:- både hos Microsoft själva och flera andra butiker tex komplett medan PS5 listas på 5 999:- på samma ställen. Playstation har dock inte listat något svenskt pris på sin svenska sida ännu så det kan kanske ändras?

Medlem
Skrivet av blackidus:

XBox Series X listas för 5 695:- både hos Microsoft själva och flera andra butiker tex komplett medan PS5 listas på 5 999:- på samma ställen. Playstation har dock inte listat något svenskt pris på sin svenska sida ännu så det kan kanske ändras?

Det skulle absolut kunna vara tillfälliga reservationspriser. Alternativt så väljer Microsoft att ta smällen för vissa saker, ex. Copyswede, Kemskatt etc, delvis i alla fall.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av gorman:

Tänk då på de gamla konsolerna, inga skönheter direkt heller.

Tycker PS2 är en av de absolut snyggaste konsoler som någonsin gjorts. Riktigt lyckad formgivning (och helt OK storlek). Gillar starkt!

Även PS1 (dock inte slim) är ganska snygg och helt estetiskt godkänd.

Sega Dreamcast anser jag också vara ganska snygg.

Även både NES och SNES har sin klara charm formgivningsmässigt.

För att gå ännu lite längre tillbaka så gillar jag även original Atari 2600 utseendemässigt. Snygg!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar