Facebook har råkat avslöja Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Angående Facebooks spioneri, så kör jag sånt här på ett fejkkonto.

Ja precis! Det är ju faktiskt inte svårare än så. Det blir ingen skillnad från konto till steam eller något liknande såvida du inte väljer att ta det till ett "ordentligt" fb konto då.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

KoP
Medlem

Varför erbjuds inbyggt lagring i headsetet? Varför behöver man ens lagra något i det (nej, jag vet inte mycket om vr-headset).

Medlem

Kul att se VR-utvecklingen gå framåt men samtidigt känns det hela bitterljuvt.
Kan personligen inte med gott samvete inköpa fler Oculus-produkter i.o.m. Facebook.
Kul för er som inte har något emot det dock.

Håller tummarna att en vettig konkurrent dyker upp någon gång med ett fristående VR-headset som kan tävla mot Quest på alla de punkter som gör Quest lockande för den breda massan idag.

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför erbjuds inbyggt lagring i headsetet? Varför behöver man ens lagra något i det (nej, jag vet inte mycket om vr-headset).

Därför att Quest headseten är fristående produkter. Den kan spela spelen direkt på den CPU som finns i headsetet, hårdvaran inuti är ungefär som en modern mobiltelefon. Det räcker ju till en hel del spel.

Du behöver alltså ingen PC för att använda dessa headset, om du inte vill det så klart, då finns det den där link-kabeln.

Medlem
Skrivet av KoP:

Varför erbjuds inbyggt lagring i headsetet? Varför behöver man ens lagra något i det (nej, jag vet inte mycket om vr-headset).

Det är en egen plattform/ekosystem som är fristående.
Dvs man behöver ingen pc eller konsol.
Man tar på sig headsetet och kör
Du borde prova om du är sugen på att uppleva nå nytt inom gaming

Det erbjuder imo det bästa inom 2 världar.
Stand alone VR och PCVR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte, åksjukan var nått jag personligen fick vänja bort så att säga.
Men bättre displayer och Hz lär ju inte göra det värre

Det interna lagringsutrymmet är för spel, filmer musik eller ja vad man du vill lägga in
Jag har 64gb på min original Quest och aldrig fått platsbrist.
Jag har mest spel.

Ok ok tack. Men driver brillorna spelet själv då om man sparar spelet där? Så behövs ingen PC till? Alltså fristående typ?! Menar självklart spel som är till för det. Alyx t.ex är ju på PC osv. Menar ”egna” spel så att säga.

Edit: Såg du svarade på frågan i ett inlägg


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Man måste ju vara dum i huvudet om man köper oculus. Köp annat vr-headset om ni måste ha.

Visst, när/OM det kommer något liknande som också är fristående och för liknande pris/prestanda

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Ah fy fan vilken klassiker det är Vill minnas att jag döpte om en låtfil så att titeln blev något som lät som en porrfilm och startade på en kompis dator när han var afk så det skulle se som du beskrev. Nån sorts facerape innan facebook

Hahaha du var före sin tid

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ok ok tack. Men driver brillorna spelet själv då om man sparar spelet där? Så behövs ingen PC till? Alltså fristående typ?! Menar självklart spel som är till för det. Alyx t.ex är ju på PC osv. Menar ”egna” spel så att säga.

Edit: Såg du svarade på frågan i ett inlägg

Enkelt sagt, Oculus Quest är som en "VR-konsol" med egna spel osv.
Man kan även använda den som PCVR headset om man kopplar headsetet med Oculus Link som är deras "officiella" sätt eller så kör man även det trådlöst. Finns olika program för det men det populäraste och som fungerar bäst är Virtual Desktop, som i mångt och mycket fungerar lika bra eller tom bättre än Oculus Link (i nuvarande stadie).

Det är mycket möjligt dock att Oculus Quest 2 kommer utnyttja kabelns fulla kapacitet och på så sätt göra det lika bra som ett "vanligt PCVR headset".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot
Skrivet av Molotov:

Enkelt sagt, Oculus Quest är som en "VR-konsol" med egna spel osv.
Man kan även använda den som PCVR headset om man kopplar headsetet med Oculus Link som är deras "officiella" sätt eller så kör man även det trådlöst. Finns olika program för det men det populäraste och som fungerar bäst är Virtual Desktop, som i mångt och mycket fungerar lika bra eller tom bättre än Oculus Link (i nuvarande stadie).

Det är mycket möjligt dock att Oculus Quest 2 kommer utnyttja kabelns fulla kapacitet och på så sätt göra det lika bra som ett "vanligt PCVR headset".

Nice! Tack för svar. Får testa något ”fetare” headset sen om de hjälper mot åksjukan


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag har Oculus quest så jag tycker det är jobbigt aty der släpps en nyare och bättre version haha.

Men Quest kostar 7.000 kr på Elgiganten (128gb) så förvänta er inget brakpris på Quest 2.

F.ö. är Facebooks event på onsdag, då lär mer info komma.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Låter bra - jag förbokade CV1 när den var på g och har många tusen timmar i VR, men har valt att vänta tills jag skaffar en nyare model. Vill känna stor skillnad mellan CV1 och nästa jag investerar i.
Om quest 2 blir vad det verkar så kommer definitivt det bli mitt nästa köp.

Sitter i samma situation

Om de visar någon officiell trådlös lösning som fungerar bra så blir det ett köp

Medlem

@Andrea88 Det är alltid billigare att handla direkt från Oculus.com. Skickas inom EU så inga "kemikalieskatter" eller moms och tull utan priset man får där är det man betalar.

@Karmak John Carmack pratade om trådlös oculus link förra året. Kan vara nått som kommer under 2021.
Skaparen av Virtual Dekstop (som dom flesta använder idag för att köra trådlös PCVR) tror också på en trådlös Oculus Link.
Dom borde anlita honom han har verkligen gjort underverk med Virtual Desktop, fungerar så otroligt bra att köra trådlöst.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är en egen plattform/ekosystem som är fristående.
Dvs man behöver ingen pc eller konsol.
Man tar på sig headsetet och kör
Du borde prova om du är sugen på att uppleva nå nytt inom gaming

Det erbjuder imo det bästa inom 2 världar.
Stand alone VR och PCVR

Nja.. fortfarande för dyrt för att det ska falla mig i smaken. Dessutom är jag tveksam till om laptopen orkar driva några moderna spel ihop med vr-headset.

Medlem
Skrivet av KoP:

Nja.. fortfarande för dyrt för att det ska falla mig i smaken. Dessutom är jag tveksam till om laptopen orkar driva några moderna spel ihop med vr-headset.

$299 för Quest 2 (om priset stämmer) är ett kap för att vara VR och tekniken man får.
Behövs ingen dator, då missar man iofs PCVR.
Men du känner ingen kompis?
Jag har 2 vänner som köpt gaming datorer enbart pga dom fick prova Oculus Quest hemma hos mig. Först nöjde dom sig med att köra bara med Questen men sen blev dom även sugna på PCVR med Half life bla


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av KoP:

Nja.. fortfarande för dyrt för att det ska falla mig i smaken. Dessutom är jag tveksam till om laptopen orkar driva några moderna spel ihop med vr-headset.

Tror inte priset (som sägs bli drygt 3500kr) är det främsta problemet, utan att du inte vet vad du får när du inte kan testa.

Exempel: konditionsträning (rolig!) hemma, kolla filmer på bioduksstorlek (i 3D om du så vill), spela vanliga spel på ”bioduk”, spela VR-spel standalone på Questen var du vill eller spela med sladd (eller över WiFi) till PCn. Det är fantastisk teknik för pengarna, men det är svårt att uppskatta utan att prova

KoP
Medlem

@Molotov: Känner tyvärr ingen med varken vr headset eller gaming pc. :/

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är man om man lägger ut såna kommentarer är min fråga till dig.

Elak på sin höjd?


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Elak på sin höjd?

Mitää?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Du frågade hurdant hen ansåg att hen betedde sig. Jag menar på att det inte var idiotiskt, utan snarare elakt.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

@Molotov: Du frågade hurdant hen ansåg att hen betedde sig. Jag menar på att det inte var idiotiskt, utan snarare elakt.

Same same.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Inte alls, det krävs viss kreativitet för att vara elak.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

@Molotov: Inte alls, det krävs viss kreativitet för att vara elak.

Nu blir det en chatt tråd det här men jag förstår inte vart du vill komma eller varför du ens taggar mig?
Försvarar du beteendet eller är du bara ute efter att märka på ord?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Båda två.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

12
Skriv svar