Se hur snabbt spel laddar på Xbox Series S

Robot
Se hur snabbt spel laddar på Xbox Series S

Laddningstiderna i Fallen Order höll nästan på att förstöra spelet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Just det där är en sak som får mig att köpa en nästa generations enhet. Laddningstider i allmänhet är av ondo. Finns många exempel i spel där man dragit sig för att fasttravel/byta område pga laddningstiderna det medbringat.

Gnällkuk

Ptja, en gammal trött mekanisk hårddisk akompanjerad av en otroligt trött jaguar-processor - vem hade kunnat ana att det skulle bli ett stort steg med nvme-ssd och en ryzen-cpu? *rolls eyes*


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Laddningstiderna i Fallen Order höll nästan på att förstöra spelet.

Ja verkligen. Älskar spel som är svåra eller utmanande, men att behöva sitta närmare minuter i laddning blir ohållbart när man tex behöver utforska bossars rörelsemönster, dvs. spel man dör mkt i.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, en gammal trött mekanisk hårddisk akompanjerad av en otroligt trött jaguar-processor - vem hade kunnat ana att det skulle bli ett stort steg med nvme-ssd och en ryzen-cpu? *rolls eyes*

Ptjjaoo, tror inte att videon är riktad till de som vet allt om den nya och gamla konsolens hårdvara. De ska nog mest visa upp lockande nya förbättringar, även i gamla spel inte optimerade för next-gen.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, en gammal trött mekanisk hårddisk akompanjerad av en otroligt trött jaguar-processor - vem hade kunnat ana att det skulle bli ett stort steg med nvme-ssd och en ryzen-cpu? *rolls eyes*

Haha exakt denna kommentar jag kom hit för att skriva.
Rätt rimligt att 7 år nyare hårdvara gör det bättre.

Det är snarare att det här är "baseline" numera, att sätta i en icke-SSD i denna generations konsoler hade varit otänkbart.

Medlem

Det är väl ändå extremt många PC-gamers som inte sitter med nvme SSD-diskar ändå.

Medlem

Är det inte så att det är One S som är långsam ?
och series s "normal" laddningstid.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det hade varit mer intressant om de jämfört Series S med One X, de är ju betydligt närmre i prestanda, iaf på pappret.
Än bättre med One S, One X, Series S och Series X, så det faktiskt blir något att jämföra med på riktigt.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ptja, en gammal trött mekanisk hårddisk akompanjerad av en otroligt trött jaguar-processor - vem hade kunnat ana att det skulle bli ett stort steg med nvme-ssd och en ryzen-cpu? *rolls eyes*

Det hade man kunnat ana, men hade du kunnat ana hur stor skillnaden faktiskt är? Det är ju det vi får veta här, att det är skillnad överhuvudtaget har de ju gått ut med sen tidigare.

Medlem

Kommer man kunna förvänta sig snabbare laddningstider för spel som är utvecklade för de nya konsollerna istället för detta som är ett bakåtkompatibelt spel? Eller är det en X/S version av spelet som körs?

Angående quick resume så är det något jag verkligen hoppas att Sony förbättrat till PS5. Oerhört skönt att slippa stänga av spelen helt och istället bara kunna hoppa in där man var.

Edit: Tycker för övrigt att det är märkligt att Sony, som har tjatat så mycket om sin SSD och om hur snabb den är, fortfarande inte har visat upp det på något sätt förutom i gameplay? Jag tänker att den bredare publiken kommer väl knappt reagera på hur snabbt saker laddar in game för dom förstår inte hur det fungerar ändå, men att tydligt visa en laddningsskärm som Microsoft nu gjorde är ju lätt för alla att förstå.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ptjjaoo, tror inte att videon är riktad till de som vet allt om den nya och gamla konsolens hårdvara. De ska nog mest visa upp lockande nya förbättringar, även i gamla spel inte optimerade för next-gen.

Lol. Exakt. Bra skrivet!

Inaktiv

The Outer Worlds och Outer Wilds är inte samma spel

Medlem

Jag tror (vet inte till 100%) att jag väljer att INTE starta min Xbox ibland för det tar sån jäkla tid att komma in i spelet. Många menyer och klick och godkännande med en del laddningar emellan.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Jag har inte spelat stora spel på en vanlig konsol sen ~2009. Jag har hört att laddningstiderna ska ha varit dåliga, men en minut för att ladda ett sparat spel? Det är ju helt sjukt.

Trodde den nya imponerande laddningen skulle vara 0,5 - 1.5 sekunder. Tyckte den nya såg helt ok ut, den gamla ser oacceptabel ut.

Gnällkuk
Skrivet av Arcadia:

Det hade man kunnat ana, men hade du kunnat ana hur stor skillnaden faktiskt är? Det är ju det vi får veta här, att det är skillnad överhuvudtaget har de ju gått ut med sen tidigare.

Ja, fast det har ju mer att göra med att jag är intresserad av hårdvara generellt Det hade snarare varit sensationellt om det INTE var en så stor skillnad :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är det bara måndag morgon eller ser inte tidtagningen väldigt konstig ut? Varför är 0,3s=1s helt plötsligt?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Kommer man kunna förvänta sig snabbare laddningstider för spel som är utvecklade för de nya konsollerna istället för detta som är ett bakåtkompatibelt spel? Eller är det en X/S version av spelet som körs?

Angående quick resume så är det något jag verkligen hoppas att Sony förbättrat till PS5. Oerhört skönt att slippa stänga av spelen helt och istället bara kunna hoppa in där man var.

Edit: Tycker för övrigt att det är märkligt att Sony, som har tjatat så mycket om sin SSD och om hur snabb den är, fortfarande inte har visat upp det på något sätt förutom i gameplay? Jag tänker att den bredare publiken kommer väl knappt reagera på hur snabbt saker laddar in game för dom förstår inte hur det fungerar ändå, men att tydligt visa en laddningsskärm som Microsoft nu gjorde är ju lätt för alla att förstå.

Det är fortfarande 2 månader kvar så det finns gott om tid att visa features, samtidigt som förbeställningar av konsolen verkar vara överbelastade(tyvärr så skulle det kunna göra Sony lite lata).
Sony borde kunna kontra med en liknande video, vi får väl se vad som händer framöver.

Quick resume är ju trevligt, men det finns lite problematik med funktionen.
Det behöver finnas extra lagringsutrymme på SSDn för att lägga vilande spel på, samtidigt som det sliter på lagringen ifall man gör det ofta eftersom att det behöver skrivas tillfällig information.
Det kanske inte är ett stort problem dock, SSD:er tål rätt mycket idag och dom kanske har någon metod för viloläge så att inte all information i VRAM behöver dumpas till lagringen till exempel.

Jag tycker dock att det är lite konstigt att det tar så lång tid att starta spelet på Series S, med tanke på lagringens hastighet så borde det kunna gå rätt mycket snabbare.
Skulle gärna vilja veta vad det är som systemet behöver göra för att starta spelet, är det komprimerings processer eller någon annan bearbetning som behöver göras innan start?
Ifall hela VRAM skulle fyllas så borde det ta under 4 sekunder att flytta över den data:n, men jag tror det är sällan hela VRAM behöver fyllas upp innan spelet kan dra igång.
Det kanske har att göra med att spelen inte har skrivits för den nya hårdvaran(onödiga delmoment behöver utföras till exempel) och att spel som gör det framöver kommer starta betydligt snabbare.

Ett alternativ för Sony är att det går väldigt fort(i stort sätt inga väntetider) att starta upp spel ändå, så dom kanske skippar Quick resume.

När det kommer till gameplay med SSD så kan det som du säger bli så att vanliga spelare inte tänker så mycket på det, men när dom haft spel som är utformade för lagringen ett tag och går tillbaka så får dom sig en funderare över varför det fanns sektioner i deras äldre spel som var väldigt tomma på innehåll(buffert zoner där hårddisken ladda data till VRAM innan en boss till exempel) och fattigare miljöer allmänhet(eftersom att det tar för lång tid att buffra upp mycket data till VRAM).
Men det är väl lite svårt att visa i marknadsföring, antar jag.

Skrivet av johanAndersson:

Jag har inte spelat stora spel på en vanlig konsol sen ~2009. Jag har hört att laddningstiderna ska ha varit dåliga, men en minut för att ladda ett sparat spel? Det är ju helt sjukt.

Trodde den nya imponerande laddningen skulle vara 0,5 - 1.5 sekunder. Tyckte den nya såg helt ok ut, den gamla ser oacceptabel ut.

Read Dead Redemption 2 tar 2min att starta
Ifall man installerar en SSD på PS4 så får man i alla fall ner laddningstiden till hälften.

Jag tror även att Bloodborne ska ha bedrövligt långa laddningstider, det måste vara väldigt irriterande att vänta 40 sek varje gång man dör i ett spel som man dör ofta i....

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ett alternativ för Sony är att det går väldigt fort(i stort sätt inga väntetider) att starta upp spel ändå, så dom kanske skippar Quick resume.

Read Dead Redemption 2 tar 2min att starta
Ifall man installerar en SSD på PS4 så får man i alla fall ner laddningstiden till hälften.

Intressant, hur länge gissar du att spel som RDR2 och GTAV kommer ta att starta på PS5?

Quick resume är för övrigt inte enbart väntetider. Du slipper starta spelet på nytt. Alltså inga menyer eller liknande att klicka sig genom, ingen introskärm till ett spel du spelade för fem minuter sedan.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, fast det har ju mer att göra med att jag är intresserad av hårdvara generellt Det hade snarare varit sensationellt om det INTE var en så stor skillnad :>

Visst, men innan det här visste vi ju inte hur stor skillnad det är. Så det är väl bra att de gör såna här videos så vi vet det?

Medlem

Jisses. Tar det en MINUT för konsolspelare att ladda upp ett spel? Galet!


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem

Kommer ihåg när man köpte sin första ssd och bootade upp datorn, tog bara några sekunder. Blev ju helt euforisk haha.
Skönt ändå att spelen laddar snabbare, helt klart.

@heady89: Håller med. Spelade genom det en gång. Vet inte hur det var på PC dock. Kanske var det bättre där. Vilken nivå spelade du genom det?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Verkar som att de svenska priserna för Xbox All Access är bekräftade nu.

Series X med Game Pass Ultimate: 370 kronor / månad
Series S med Game Pass Ultimate: 284 kronor / månad

https://feber.se/spel/priserna-for-xbox-all-access-i-sverige-...

Medlem
Skrivet av whoo:

Haha exakt denna kommentar jag kom hit för att skriva.
Rätt rimligt att 7 år nyare hårdvara gör det bättre.

Det är snarare att det här är "baseline" numera, att sätta i en icke-SSD i denna generations konsoler hade varit otänkbart.

Jag kan väl, som kört med SSD på alla mina datorer sedan 2008, tycka att redan nuvarande generation borde haft SSD.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag tror (vet inte till 100%) att jag väljer att INTE starta min Xbox ibland för det tar sån jäkla tid att komma in i spelet. Många menyer och klick och godkännande med en del laddningar emellan.

Nyfiken; Varför stänger du ens av den?

Alla mina konsoler och datorer till biorummet är alltid bootade och uppe (bara att det går ner i sleep/vila ibland).

Annars så är SSD jättebra (men borde kommit för 10 år sedan till konsoler).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

@heady89: Håller med. Spelade genom det en gång. Vet inte hur det var på PC dock. Kanske var det bättre där. Vilken nivå spelade du genom det?

Jedi Master.

Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken; Varför stänger du ens av den?

Alla mina konsoler och datorer till biorummet är alltid bootade och uppe (bara att det går ner i sleep/vila ibland).

Annars så är SSD jättebra (men borde kommit för 10 år sedan till konsoler).

Jaaag.... vet inte. Jag bara stänger av av vana. Men ska jag bara stänga av TVn eller hemmabion?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jaaag.... vet inte. Jag bara stänger av av vana. Men ska jag bara stänga av TVn eller hemmabion?

Japp! Så gör jag iaf!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar