Microsoft Flight Simulator 2020

Medlem
Microsoft Flight Simulator 2020

Såg till min förvåning att det saknades en dedikerad tråd om detta spel i den här forumkategorin. Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om spelet, om ni har några problem, vilket ni i så fall säkert inte är ensamma om. Vad kör ni med för Setup? Dator och styrdon?

Själv sitter jag på en drygt tre år gammal dator med Ryzen 1800x CPU och 1080ti och 32gb ram. Spelet ligger på en nyinköpt SSD.

Flytes godkänt. på ultra så länge jag inte flyger över enorma städer. Stockholm är exempelvis inga problem, medan Tokyo och andra städer är värre. Ska uppgradera datorn i år, och blir förmodligen 3090 samt ny CPU från AMD.

Kör med Honeycombs Alpha Yoke, och använder en gammal Saitek X52Pro för sidoroder samt throttle. Har dock beställt Honeycombs Throttle, vilket säkert kan dröja ett par månader innan jag får.

Hade deras pedaler varit ute hade jag säkert köpt dem direkt, men tyvärr verkar de dröja, så valet står mellan att ha is i magen och vänta, alternativt köpa några andra. Vet dock inte vilka i så fall. Thrustmaster har ju sina PPR Pedaler, men de ligger mellan 5000-7000kr vilket är ganska saftigt, och är som sagt tveksam till att jag är beredd att betala så mycket för dem då de kanske är det minst viktiga i en bra kontrolluppsättning.

Om någon här kör med dem, eller har erfarenhet av andra pedaler får ni gärna berätta om det.

Tyvärr har jag inga vänner som kör detta spel, så om någon här vill flyga lite online får ni gärna skicka ett meddelanden så kan vi testa.

Så vad tycker ni andra om Microsoft Flight Simulator 2020? Själv tycker jag de lyckats byggt en spännande grund, men enorm potential med att det kommer ta något år innan det mesta är på plats. Sky is the limit. Vad tycker och tror ni andra?

Ambassadör
League of Legends

Köpte spelet utan att ha spelat något liknande tidigare. Kan inget om plan. Körde med xbox-kontroll men redan efter par timmar gick jag över till att beställa hem en Thrustmaster X52 joystick med HOTAS. Med denna utrustning är jag helt såld på spelet och är nöjd att jag köpte båda.

Som sagt lär jag mig fortfarande och spelar inte jättemycket. Igår var första ögonblicket som jag kände mig besviken då jag körde en lång "Bush Trip"-sträcka som inte registrerade att jag landat på korrekt flygplats. Förstod att det var en vanlig bugg och att det var många som hade upplevt andra buggar. Det var första buggen för mig.

PC:n har Ryzen 5 3600X och RTX 2070 8GB. Jag vet inte vad jag kör på för inställningar men det flyter på bra och jag är fascinerade av hur snyggt det är.

Har mycket att utforska och lära mig. Precis som du ser jag stor framtida potential.

Edit: För nybörjare så tycker jag det är väldigt lätt att komma in i spelet och få den hjälp som behövs. Men nu när jag har kommit över den första "lärotrösklen" kan jag uppleva en viss informationsbrist. Jag skulle önska en inbyggd ordlista eller till och med en inbyggd manual.

Ambassadör
League of Legends

Någon som har tips på guider, manualer eller kanske en Wiki för spelet? Är ute efter ställe att kolla upp saker som inte är riktat mot nybörjare.

Medlem

Jag och en vän (som båda hade noll koll på flight sims eller flygande öht) tänkte att vi skulle köra en liten "kampanj". Vi skulle starta i Eskilstuna där vi bor och sedan flyga till USA. Problemet var att vi kunde ju inte flyga västerut för det var för långa avstånd som krävde plan vi inte fattade. Vi körde österut och ca 30 flygningar senare var vi Alaska och vi hade lärt oss enormt mycket på vägen.

Riktigt roligt att lära sig mer om flygtrafik, flygplan, autopiloten, allt möjligt. Jätteglad att jag snubblade in på detta!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Skaffade Microsoft game pass för 10:- och tre månader. Installerade Flight Simulator.

Installationen tog cirka 3 timmar då nedladdning skedde via det interna systemet i spelet istället för klienten. Oerhört seg process.

Skulle bara dra upp ett plan för att testa, och för att släppa bromsen visar spelet på skärmen "Press [CTRL] + [NUM DECIMAL]. Jag har ett TKL så det finns inga tangenter med [NUM] Kollar igenom systemet för att binda om tangenter och det finns massor bundna till olika [NUM]. Blir trött och funderar på att avinstallera.

Medlem

Lyckats få upp planet nu och kör med en 360 kontroller till PC. Men den är superkänslig, och väldigt konstig att flyga med. Både stick och roder är alldeles för känsliga. Läste på ett flygsim forum att man kan ställa ner känsligheten till lägsta och eventuellt lägga till den deadzone, men rodret verkar det inte gå något att göra åt och är värdelöst.

Konstigt att de inte kunnat fixa sådana här buggar, det är trots allt över tre månader sen spelet släpptes.

Inaktiv

Jag har inte ens börjat än men den som är sugen på att prova samt andra spel från Microsoft kan göra som jag gjorde och köpa 3 månader game pass uötimate för 10 kr. Då ingår bla Flight Sim (i Microsoft Store på PC)

Medlem
Skrivet av Fulci:

Lyckats få upp planet nu och kör med en 360 kontroller till PC. Men den är superkänslig, och väldigt konstig att flyga med. Både stick och roder är alldeles för känsliga. Läste på ett flygsim forum att man kan ställa ner känsligheten till lägsta och eventuellt lägga till den deadzone, men rodret verkar det inte gå något att göra åt och är värdelöst.

Konstigt att de inte kunnat fixa sådana här buggar, det är trots allt över tre månader sen spelet släpptes.

Ställt in -60% känslighet på LS/Left Stick alla delar, och 10% dead zone. Fungerar betydligt bättre, men fortfarande lite ryckig styrning. Rodret går inte att ställa in, det är fortfarande superkänsligt, även om man bara kör minsta lilla tryck på left/right trigger.

Kört lite över Sverige och det ser fortfarande tråkigt ut runt städer. Får hoppas att det någon gång i framtiden kommer bättre "Bing Maps" över Sverige. På andra platser där det finns bra "Bing Maps" är det väldigt snyggt.

Medlem

Kontroller i sim... troja ska ut o simma.. med styltor.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Kontroller i sim... troja ska ut o simma.. med styltor.

Riktigt korkad gatekeeper-kommentar. Här ska man inte få spela flygspel utan att ha en äkta yoke kontroller tydligen. Vad är nästa steg, att man inte ska få börja övningsflyga direkt i luften med assistans utan måste starta spelet på mest avancerade inställningen och göra fullständiga pre-flight checks från en hangar?

Medlem

Är varken "helnöjd" eller "besviken". Det är en bra simulator, ganska trevligt att spela ibland.

Medlem

Det finns en hel del saker som kräver förbättring, och framför allt autopiloten. Men detta ska enligt roadmapen åtgärdas i nästa uppdatering, så vi får väl se om det blir bättre. Sen måste Bing Maps få en rejäl uppdatering utanför USA. Det är skrämmande dåligt på många ställen. En annan sak som är störigt är att taxi- och landing lights lyser lika starkt som en ficklampa, och att flygplatser saknar belysning vid terminalerna. Men överlag så är det numera min primära flygsimulator. Fördelarna överväger nackdelarna, och nackdelarna blir färre och färre för varje update. Ser mycket fram emot DX12-uppdateringen som kommer bjuda på en hel del grafiska funktioner till en simulator som redan är toksnyggt, som bland annat ray tracing, och förhoppningsvis en del prestandaförbättringar utan RT. Men den lär inte komma förrän slutet av 2021, så tills dess får vi nöja oss med VR som kommer den 23:e

Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Riktigt korkad gatekeeper-kommentar. Här ska man inte få spela flygspel utan att ha en äkta yoke kontroller tydligen. Vad är nästa steg, att man inte ska få börja övningsflyga direkt i luften med assistans utan måste starta spelet på mest avancerade inställningen och göra fullständiga pre-flight checks från en hangar?

Fast det stämmer ju, det är en simulator inte ett arkadspel.

Givetvis FÅR man spela det med kontroll/tangentbord men man kan ju knappast förvänta sig att det ska fungera bra. Som att köra bilspel som dirt rally med WASD, ja det går - men det blir inte bra.

Aja nu är det som det är, startar CS nu och kör med mitt guitar Hero trumset.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Fast det stämmer ju, det är en simulator inte ett arkadspel.

Givetvis FÅR man spela det med kontroll/tangentbord men man kan ju knappast förvänta sig att det ska fungera bra. Som att köra bilspel som dirt rally med WASD, ja det går - men det blir inte bra.

Aja nu är det som det är, startar CS nu och kör med mitt guitar Hero trumset.

Spelar man för realism är det kanske dumt att köra med handkontroll. Men jag tycker det fungerar rätt bra om man bara vill flyga runt och se världen.

Medlem

har för dåligt nätverk för att kunna ladda in världen, men till våren ska det dras fiber. Återkommer då

Medlem

Har inte startat det då jag inväntar vr versionen ! som kommer väldigt snart.

Sen ser jag fram emot att försöka klippa ihop en video från flight sims camera mode, som sedan går över till en video från racequaden med samma väder/ljus i båda :).
Men först behövs lite bättre väder för det.

Medlem
Skrivet av xermalk:

Har inte startat det då jag inväntar vr versionen ! som kommer väldigt snart.

Samma här! Köper så fort det fått VR-stöd! Ska bli riktigt spännande att testa!

Medlem

Hade jätte svårt att flyga planen och det laggade en del för mig. Inte för jag har en västing maskin, men har ganska bra ändå. Orkade inte lägga dig på lära mig spelet, har massa andra spel att spela ^^
Men det såg otroligt snyggt ut

Medlem

Har loggat cirka 320 timmar hittills. Flyger inga airliners eller jets utan endast propellerplan. Favoritupplägget är att flyga cross country VFR kombinerat med VOR för navigation utan GPS med analoga instrument (ingen glascockpit tack!). Avverkade nyss Florida i en Cessna 152 och nu har jag gett mig på Kalifornien Flyger mest i USA då man har tillgång till alla VFR-kartor gratis online på Skyvector.

Medlem

Har dom satt något datum på VR än? Väntar mest på det..

Medlem

När kan man börja flyga helikoptrar tro?

Medlem
Skrivet av Punch Out:

När kan man börja flyga helikoptrar tro?

Någon gång under 2022.

Medlem
Skrivet av Frisell:

Har dom satt något datum på VR än? Väntar mest på det..

Det ska komma i nästa uppdatering mot slutet av december

Medlem

Här är senaste developer update
https://www.flightsimulator.com/december-3rd-2020-development...

Närmaste road map. UK World Update är planerad i slutet av januari.

https://forums.flightsimulator.com/c/community/news-and-annou...

Medlem

Jag blev lite besviken på grafiken, känns som att flyga runt med ett flygplan i Bing Maps. Men hoppas det blir bättre med tiden (på nära avstånd). Saknar att man inte har en helikopter att utforska med.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag blev lite besviken på grafiken, känns som att flyga runt med ett flygplan i Bing Maps. Men hoppas det blir bättre med tiden (på nära avstånd). Saknar att man inte har en helikopter att utforska med.

Det såg mycket bättre ut vid release men Microsoft/Asobo har nedgraderat grafiken så att det matchar den kommande Xbox-versionen En anledning är också att många casuals klagade på att de inte kunde få 60 fps på ultra settings, så det enklaste sättet att "optimera" är att helt enkelt dra ned på detaljerna

Medlem
Skrivet av Fulci:

Riktigt korkad gatekeeper-kommentar. Här ska man inte få spela flygspel utan att ha en äkta yoke kontroller tydligen. Vad är nästa steg, att man inte ska få börja övningsflyga direkt i luften med assistans utan måste starta spelet på mest avancerade inställningen och göra fullständiga pre-flight checks från en hangar?

Sa aldrig det... "arkad-styra" fungerar hjälpligt det med. Men lättsam precision i flygsimulatorn görs bäst med joystick/yoke (som andra sagt).
(Din "Riktigt" dåliga attityd lämnar jag där hän).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Sa aldrig det... "arkad-styra" fungerar hjälpligt det med. Men lättsam precision i flygsimulatorn görs bäst med joystick/yoke (som andra sagt).
(Din "Riktigt" dåliga attityd lämnar jag där hän).

Joystick/yoke är såklart bäst men om man primärt flyger airliners är det förhållandevis sällan man behöver styra planet manuellt. Att ändra på reglage för autopiloten kräver bara en mus.

Ero
Medlem

Varför gnälla över vad folk spelar med? Alla kanske inte har råd att köpa fetaste setupen för att testa ett spel.

Hade ingen aning om att detta fanns med i game pass, ska installera och se hur det är. Har alltid varit nyfiken på det!
Och jag ska spela med en Xbox-dosa!


signatur

Varit medlem längre än dig.

1
Skriv svar