Xbox köper Bethesda!

Medlem

Eftersom jag inte har en gaming-PC längre så har jag funderat på om jag ska försöka skaffa en Series S som komplement till PS5:an så småningom. Nu är det en no-brainer - vilken spelkatalog och framtida, förmodade, exklusiviteter Microsoft köpt!

Som många redan skrivit, det jag hoppas mest på med detta är Fallout New Vegas 2!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Inaktiv

@Rockefellerz: Ja tack!! Kunde inte sagt det bättre själv.

Möjligtvis tillägga att påtvinga Bethesda att skrota Creation Engine!

Medlem
Medlem

Det var oväntat. Men tror inte det blir exklusivt till Xbox. Lär även släppas på windows store.

Men skulle det trots allt bli Xbox-exklusivt, köper jag Xbox series S. Vill inte missa nytt elder scroll och definivt inte nytt fallout.

Det är inget som hindrar förutom ekonomin att äga både ps5 och xbox series s/x. Och många sitter med kraftfull dator. Ser inga problem med köpet.

Tvivlar dock på att det är bye bye med ps5 för detta köp. Vissa Xbox-fans hoppas såklart på det.

Tror inte det gick så bra ekonomiskt för Bethesda. Bara positivt med en stark ägare för framtida spel.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Varför är det roligt?

Håller med. Tråkigt med exklusiviteter oavsett vem som står för det.´

Dock så är Microsoft nu förtiden mycket "godare" och mindre onda än Sony och Nintendo, så jag tror och hoppas på att de inte kommer att begränsa utbuden på de olika plattformarna.

Tror faktiskt det kan bli bättre med detta uppköpet (även om inga garantier finns).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Något exklusivt spel här och där till PS och Xbox hör väl marknaden till.
Men....jag vet inte om det här skadar branschen mer än hjälper den framåt. Alldeles för stor affär imo.

Grattis alla med Gamepass. Vet inte om det här genererar goodwill till Xbox Bethesda eller en rejäl skopa Badwill. Antingen båda.

Tycker att vi inte behöver mer skyttegravar i ”konsolkriget”. Trist

Tycker att alla, inte bara Microsoft, men framför allt Sony och Nintendo, skall lägga av med fånerier och dåliga inlåsningar av oss kunder i form av "exklusiviteter". Är bara kass konstlad manipulation av marknaden, som i längden inte gynnar någon. Och absolut inte oss spelare och konsumenter.

Det bästa hade varit om vi alla hade bojkottat alla exklusiva spel, oavsett vem som gav ut de.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Skyrim släpps på ett kylskåp. Xbox Series X ser ut som en minikyl. Cirkeln är sluten.

Inte mini. Fullstort.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Senaste åren har det varit gnäll och gnäll om att xbox inte har några exklusiva titlar. Nu köper de stora titlar, då blir det gnäll och gnäll om att de är onda och köper upp marknader.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Folk har klagat mycket på hur Xbox inte har några exklusiva spel och nu tog de tag i det, och det med marginal. Ingen har ju klagat på när Sony låst ut Xbox spelare med sina exklusiva titlar samt köpt rättigheter för exklusiva DLC paket, men när det är omvänt så börjar folket klaga.

Tack MS för detta. Och GamePass blev precis ännu mer värdefullt.

Skrivet av Olidion:

Senaste åren har det varit gnäll och gnäll om att xbox inte har några exklusiva titlar. Nu köper de stora titlar, då blir det gnäll och gnäll om att de är onda och köper upp marknader.

Jo, det är en extrem inkonsekvens (kanske vissa skulle tom. välja att kalla det för dubbelmoral) hos en del.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Så ett "Fallout Van Buren: Re-born" från InXile är helt plötsligt möjligt?

Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker att alla, inte bara Microsoft, men framför allt Sony och Nintendo, skall lägga av med fånerier och dåliga inlåsningar av oss kunder i form av "exklusiviteter". Är bara kass konstlad manipulation av marknaden, som i längden inte gynnar någon. Och absolut inte oss spelare och konsumenter.

Det bästa hade varit om vi alla hade bojkottat alla exklusiva spel, oavsett vem som gav ut de.

Drömmen hade ju varit om de tre musketörerna gjorde en konsol tillsammans. Kommer aldrig hända dock.
Exklusiviteter gillar jag då de flesta har varit grymma, åtminstone till PS och Nintendo. Ser ju helt klart att vi konsumenter gynnas av de; mer välpolerade spel och sätter säkerligen lite fart på konkurrenterna när det ena exklusiva efter det andra säljer som smör.

Medlem
Skrivet av dex20:

Ja jag är väldigt nyfiken på hur Microsoft kommer hantera detta och om dom kommer fortsätta släppa Bethesda spel på Playstation eller om det kommer hållas till Gamepass.

Indeed. Jag älskar konkurrensen mellan dem. Men... är det så att de håller dessa titlar exklusiva så faller ju deras position som multiplattformshjälte typ... ner på andra sidan universum. Det här är ju om möjligt ett av de absolut största (för många det största) spelutvecklarföretaget. Att Elder Scrolls-serien skulle bli exklusiv är ju rent sorglig.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av b0ne:

Plot twist, nu köper Sony Microsoft.

Skrivet av Bojkott:

Plot twist. Amazon köper Sony som köper Microsoft.

Inte riktigt realistiskt. Tvärt om (möjligen).

Market cap för Sony är ca 100 miljarder dollar.
Market cap för Microsoft är ca 1 000 miljarder dollar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Känns ju ganska skönt för en som både kör på PC och xbox. Inga konsol exklusiva titlar i alla fall utan allt kommer till (åtminstone) xbox och pc.

Men min stora förhoppning är nu att de avvecklar Bethesdas launcher. Eller bygger ihop så att MS store blir bättre.
en mindre affär i alla fall!
Sedan diskussionerna om att köpa andra bolag så är ju MS närmare att köpa EA sedan de gått ihop med gamepass.

Medlem

Så där ja! Nu har MS fixat brist på studios och RPGer. Detta kan vara avgörande för vilken konsol jag köper.. särskilt med tanke på gamepass samt de spel som komma skall!
En sak får man ge P Spencer, han åtgärdar de problem han ser👍

Medlem

Jävlar vilken bomb!
Är Microsofts plan att köpa upp allt så att Sony inte har några spel kvar? xD

Medlem
Skrivet av Maysay:

En annan sak jag började tänka på: lider de amerikanska företagen av växtvärk så att det måste köpa upp andra för att få tillväxt?

Inte direkt något som finns fakta för bakom.

Kinesiska bolag köper upp än mer bolag i väst, än västerländska bolag köper asiatiska bolag.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Gör ett nytt Quake!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Spontant borde det väl vara smartast att släppa till så många plattformar som möjligt?Speciellt i Microsofts sits då de satsar betydligt mer på PC-marknaden och inte bryr sig om att räkna sålda konsolexemplar..

Det tror jag också. Tror de kommer fortsätta att publicera för flera plattformar, vilket gynnar oss alla kunder (och Microsoft själva). Win-win.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Bästa nyheten jag hört på hela året!!

Medlem
Skrivet av SunShine:

känns som det här följer en tråd av olika MS beslut på senare tid som gr en känslan att de rör sig mer o mer ifrån att hålla på med konsoler o hårdvara och hellre satsa på media och nätverkstjänster.

Vi får se men blir inte förvånad om att vi kommer få se MS loggan dyka upp på Nintendo och Sony maskiner i framtiden.

Finns redan på Switch, och tror du har helt rätt. Tror det är denna riktning som hela branschen kommer gå. Bara att Microsoft ligger lite steget före. Det är på mjukvara och tjänster man tjänar pengar nu förtiden (nästan inte alls hårdvara).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av waeress:

Så ett "Fallout Van Buren: Re-born" från InXile är helt plötsligt möjligt?

De skulle ju lätta kunna utveckla ett FPS och ett isometriskt Fallout samtidigt och båda skulle sälja bra. Skulle ju till och med kunna göra att ett av spelet är en prequel till det andra. De är ju helt olika sorters RPG och tilltalar samtidigt olika och samma målgrupper. Dessutom efter ha spelat Wasteland 3 så tror inXile Entertainment är rätt personer för jobbet, det andra alternativet vore kanske Larian Studios.

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Innerst inne hoppas jag att de fjuttar Bethesda och kickar Todd så långt åt helvete det går. Efter detta betalar de Carmack och Romero för att mötas som vänner och göra en direkt uppföljare på Quake 1, alltså samma universum. Tack för ordet.

Medlem

@kaealy: Fallout Van Buren från InXile och Fallout New Vegas 2 från Obsidian

Medlem

Detta kan va bra då Zenimax är en horribelt företag! och är dom som har pushat Microtransaktioner för alla spel dom kan!
Hoppas bara dom sparkar dom i toppen!


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Detta kan va bra då Zenimax är en horribelt företag! och är dom som har pushat Microtransaktioner för alla spel dom kan!
Hoppas bara dom sparkar dom i toppen!

Jag är ganska säker på att hela Zenimax är no mas i och med affären.

Medlem

Å, du hellige jul...

Haha, sitter just nu och för en inre dialog med mig själv huruvida detta känns okej eller inte. Det är ju inte så att jag direkt motsatt mig Sonys exklusiva titlar, även om det såklart vore mer kundvänligt om man slapp ta exklusiviteter i beaktande när man väljer hårdvara.

Den stora skillnaden ligger väl i att de exklusiva spelserier Sony har hand om inte hade någon övergripande följarbas att tala om när de svepte in och tog över rodret. Medan Bethesdas är gigantisk. Det är så många som påverkas om de skulle få för sig att begränsa innehåll för PS-spelare. Men det är ju faktiskt inte ristat i sten ännu att det faktiskt blir så, så man bör väl sitta still i båten ett tag till. I bästa fall innebär det bara en ekonomisk boost för företaget.

Medlem

Tror MS tänker långsiktigt. Om 5-10 år så måste vi inte ha en konsol att lira på, streaming för de som vill.
MS förbereder för att kunna trycka till Google och Amazon. De som står på "PS sidan" får nog gärna ta del av spelen, Bara prenumerera på GamePass

Medlem

Dem äger moderbolaget. Varför supporta PlayStation 5? Lägg ner allt och koncentrera er på Xbox och PC.

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

En tyst minut för alla Bethesda-fans på PlayStation. 🌷

Bethesda har ju tappat kvalitet men sörjer framförallt id däremot.

Skriv svar