Sony-chefen tror inte på Series S-liknande lösning för PS5: "Krångligt"

Robot
Sony-chefen tror inte på Series S-liknande lösning för PS5: "Krångligt"

Inget som spelarna vill ha, menar Jim Ryan.

#playstation-5, #sony, #xbox-series-s


Ser fram emot en PS5 pro om ett par år.


signatur

Go home and be a family man!

Medlem

De själva släppte ju såklart Pro-versioner men det var extremt liten skillnad egentligen och helt enkelt utökade på standardversionen. Det var ju inte alls samma stora skillnad som Series X vs S kommer ha.

Återstår att se om de också senare gör en mycket kraftfullare konsol eller om de gör en mindre uppdaterad sådan helt enkelt.

Håller dock med att sänka gemensamma nämnaren så pass mycket är inte en bra sak egentligen. Dock spelar det ingen roll för vanliga svensson som vill tysta sina ungar. För de är det endast prislappen som styr. MS är smarta ur ett business-perspektiv, även om det inte är så trevligt mot devs.

Medlem

Alltså, det är ett alternativ. Sony kommer inte ens ha ett alternativ. Såatte..
(Visar sig att Sony visst har ett alternativ och mitt antagande var helt fel. Nu får jag äta mina ord.)

Medlem

Är aningen kluven till Series S. Känns ju lite meningslöst att hoppa in i nästa generation med en budgetkonsoll, men däremot så kanske den duger om man ska köpa en maskin till barnens rum eller liknande.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Är aningen kluven till Series S. Känns ju lite meningslöst att hoppa in i nästa generation med en budgetkonsoll, men däremot så kanske den duger om man ska köpa en maskin till barnens rum eller liknande.

Tänker att Series S är perfekt för en familj som köper sin första konsol. All Access via Elgiganten, Game Pass Ultimate med säkert 200+ spel att spela "gratis". Fast de kanske hellre väljer Nintendo iofs.

eld
Medlem
Skrivet av Caene:

Alltså, det är ett alternativ. Sony kommer inte ens ha ett alternativ. Såatte..

Fast de har ju bokstavligen ett billigare alternativ.

Inaktiv
Skrivet av Digital_Lifestyle:

Ser fram emot en PS5 pro om ett par år.

Nextopia?

Inaktiv
Skrivet av Caene:

Alltså, det är ett alternativ. Sony kommer inte ens ha ett alternativ. Såatte..

Alltså, eeeh, såattteeee. Sony har två Ps5, en billigare och en dyrare. Vad är det om inte alternativ, jorå såatte. Jävla dryg

Medlem

Detta argumentet hade ju faktist hållit om dom inte gjort samma sak dom senaste 2 generationerna båda xbox och sony.

så ska man snacka skit så gäller det ju ha rent i sitt eget stall först.

spel som inte klarar nya spel i 60 fps ens i 1440p. utan ligger nere på 33-40 fps.

så nä ditt argument fungerar inte så värst bra där

Med detta sagt så anser jag och håller med en konsol är smidigare och bättre och mindre huvudvärk för både utvecklare och konsumenter.

Men detta är mer en kommentar en person som recenserar spel eller någon åt det hållet säger något om.

Inte någon som är utåt person på någon utav dessa spelplatformar ska säga, det blir bara dålig smak i munnen och försök till billiga poäng utav politiker utan att ha handlat rätt tidigare.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Detta argumentet hade ju faktist hållit om dom inte gjort samma sak dom senaste 2 generationerna båda xbox och sony.

så ska man snacka skit så gäller det ju ha rent i sitt eget stall först.

spel som inte klarar nya spel i 60 fps ens i 1440p. utan ligger nere på 33-40 fps.

så nä ditt argument fungerar inte så värst bra där

Nu är det ju en viss skillnad på att släppa en nyare, starkare konsol några år efter release och att släppa två konsoler samtidigt med olika specs.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Nu är det ju en viss skillnad på att släppa en nyare, starkare konsol några år efter release och att släppa två konsoler samtidigt med olika specs.

Nu måste jag bara fråga. Hur menar du? Är ju exakt samma sak?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Nu är det ju en viss skillnad på att släppa en nyare, starkare konsol några år efter release och att släppa två konsoler samtidigt med olika specs.

förra har haft samma effekt som innan. dock då fanns inte valet att konsolen skulle vara stark.

tycker det är dåligt båda två.

och jag skyddar inte microsoft för problemen dom skapar här även om dom vill ge en servis till mäniskor med mindre pengar m.m

det jag jag kritiserar är att ska man utala sig själv så gäller det ha rent i sitt eget stall först.

Då effekter våra senaste 2 generationer har haft har varit exakt vad vi får av xbox s.

det är lika äckligt och falsk utalande som stefan löfven ger i riksdagen.

Söker gratis bonuspoäng med en vit lögn. och vilken vettig mäniska läser igenom detta som en öppen bok.

Säger inte jag tycker valet av xbox S är rätt eller bra eller något.

utan att det enda ryan är ute efter är billiga poäng ingenting annat.

Medlem
Skrivet av Caene:

Alltså, det är ett alternativ. Sony kommer inte ens ha ett alternativ. Såatte..

Förklara dig! XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu måste jag bara fråga. Hur menar du? Är ju exakt samma sak?

Wut? Hur kan det vara samma sak att släppa en upphottad konsol 3 år efter standardvarianten som att släppa 2 konsoler med olika specs på samma gång?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu måste jag bara fråga. Hur menar du? Är ju exakt samma sak?

Tror nog att detta potentiellt kan leda till att vi har gått ifrån att ha en version av en konsol (åtminstone styrkemässigt) per generation, till att vi på senare tid börjat med två versioner (först vanliga, sedan pro något år senare), till att vi denna generation lär få "Budget" och "Mid" i början, sedan en tredje "Pro" om något år, vipps så är tre versioner av en konsol per generation den nya standarden.
Detta är förstås väldigt fördelaktigt för Microsoft då man både når fler målgrupper, samt folk som "uppgraderar" sina konsoler.
Köper du en "Mid" från början så kanske du inte känner lika stort behov av att uppgradera till "Pro senare", än om du köper "Budget" först för att sedan göra ett stort kliv till Pro något år senare; plötsligt har man sålt två konsoler från samma generation till en och samma kund; 🤑


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Inaktiv

@FuzioN: "reduced spec console is something that has not had great results in the past."

Han hänvisar ju direkt till tidigare erfarenhet. Kanske ska läsa artikeln innan du brinner av i forumet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av gorbatjov:

Wut? Hur kan det vara samma sak att släppa en upphottad konsol 3 år efter standardvarianten som att släppa 2 konsoler med olika specs på samma gång?

Är ju samma sak?! Då blir det en klenare och kraftfullare konsol. Bara det att de släpper båda samtidigt. Förstår ej problemet. Om man inte är nöjd över spec i ena eller har råd så köp den andra


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

NuZ
Testpilot
Skrivet av Sergey:

Tror nog att detta potentiellt kan leda till att vi har gått ifrån att ha en version av en konsol (åtminstone styrkemässigt) per generation, till att vi på senare tid börjat med två versioner (först vanliga, sedan pro något år senare), till att vi denna generation lär få "Budget" och "Mid" i början, sedan en tredje "Pro" om något år, vipps så är tre versioner av en konsol per generation den nya standarden.
Detta är förstås väldigt fördelaktigt för Microsoft då man både når fler målgrupper, samt folk som "uppgraderar" sina konsoler.
Köper du en "Mid" från början så kanske du inte känner lika stort behov av att uppgradera till "Pro senare", än om du köper "Budget" först för att sedan göra ett stort kliv till Pro något år senare; plötsligt har man sålt två konsoler från samma generation till en och samma kund; 🤑

Tror det är exakt vad de vill. Få in så många i deras ekosystem som möjligt och jag personligen tycker det är jättesmart att erbjuda en billigare konsol för de med kanske inte så mycket pengar. Men vill ge gaming upplevelser till sina barn t.ex ensamstående föräldrar osv.

Mer pengar till MS och billigare konsoler till de som vill ha de.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Inte så att Sony eller Microsoft har så mycket till val egentligen. Vill de locka över PC-spelare så kan de inte göra budget-konsoller när de redan nu med PS5 och Series X ligger en generation efter när det kommer till grafik och processor.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Anthrax:

De själva släppte ju såklart Pro-versioner men det var extremt liten skillnad egentligen och helt enkelt utökade på standardversionen. Det var ju inte alls samma stora skillnad som Series X vs S kommer ha.

Återstår att se om de också senare gör en mycket kraftfullare konsol eller om de gör en mindre uppdaterad sådan helt enkelt.

Håller dock med att sänka gemensamma nämnaren så pass mycket är inte en bra sak egentligen. Dock spelar det ingen roll för vanliga svensson som vill tysta sina ungar. För de är det endast prislappen som styr. MS är smarta ur ett business-perspektiv, även om det inte är så trevligt mot devs.

Det där om att det kommer strula till det så förbannat är ju en grinig utvecklare som har sagt.
Andra utvecklare har ju hävdat annorlunda vad jag har hört.

Hade Series S inte haft tillgång till någon av de nya teknologierna hade det varit en annan sak.
Men i slutändan så kommer det nog bara handla om att spelet körs i 1080p eller 1440p på series S och för series X blir det 1440p eller 4K.

Medlem

En massa snack om starkare och svagare konsoler. Utvecklare av spel anpassar spelen efter lowest common denominator, för att det är nödvändigt. Och nej det går inte bara att skruva i inställningar som vissa tror utan det påverkar designval i grunden. I denna generation så kommer series S vara bromskloss. Och det har betydligt fler developers yttrat offentligt.

https://www.gamesradar.com/xbox-series-s-could-bottleneck-som...

Medlem
Skrivet av NuZ:

Är ju samma sak?! Då blir det en klenare och kraftfullare konsol. Bara det att de släpper båda samtidigt. Förstår ej problemet. Om man inte är nöjd över spec i ena eller har råd så köp den andra

Jag förstår hur du menar men jag tycker inte det är riktigt samma sak ändå;). Det blir ju 2 olika konsoler till slut hur som men kommer det en ny kraftfullare version flera år efter originalreleasen så blir det mer bara grädden på moset med fler alternativ till extra lull (upp till spelskaparen att nyttja) medans en samtidig release gör den svagare konsolen till en flaskhals direkt eftersom utvecklare blir tvingade att förhålla sig till den klenare.

Kan mycket väl ha fel men så tror jag iaf.

Medlem

Tycker mest det är skönt att vi får två så pass olika vinklar denna generationen, var orolig att det skulle vara för lite skillnad mellan konsolerna. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Har aldrig gjorts förut. Så det är en unik situation. Jim Ryan i nattmössan igen.

Medlem
Skrivet av Kris:

Inte så att Sony eller Microsoft har så mycket till val egentligen. Vill de locka över PC-spelare så kan de inte göra budget-konsoller när de redan nu med PS5 och Series X ligger en generation efter när det kommer till grafik och processor.

Gör de det grafik mässigt? Rdna 2 är väl inte släpt än? Sen tror jag inte de flestas datorer är lika snabba heller.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Gör de det grafik mässigt? Rdna 2 är väl inte släpt än? Sen tror jag inte de flestas datorer är lika snabba heller.

På GPU har som sagt RDNA 2 inte släppts än även om det lär ske ungefär samtidigt som konsolen. På CPU kör de Zen 2 och Zen 3 är på ingång i höst så där ligger de efter.

Sen handlar inte konsoler om att försöka locka över sig hardcore PC spelare med datorer för 15-20k. Konsoler kommer aldrig tävla mot den prisklassen.

Återstår att se så klart men jag tror både Sony och Microsoft lagt sig på en bra nivå vad gäller pris/prestanda.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Nu måste jag bara fråga. Hur menar du? Är ju exakt samma sak?

Nej det är inte exakt samma sak. Microsoft lanserar 2 olika konsoler där den ena är klen och den andra stark. Sony gör inte detta. Hur menar du att det är samma sak?

Medlem
Skrivet av NuZ:

Är ju samma sak?! Då blir det en klenare och kraftfullare konsol. Bara det att de släpper båda samtidigt. Förstår ej problemet. Om man inte är nöjd över spec i ena eller har råd så köp den andra

Nej det är inte samma sak då utvecklarna endast hade en specifikation att utveckla för dom första åren.
Sedan blev det inte bra när X och Pro anlände då utvecklarna lade krutet där och dom ursprungliga konsolerna började få spel dom inte klarade av att driva. Värst blev det för Xbox One S som var klart klenast.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

NuZ
Testpilot
Skrivet av Barak:

Nej det är inte samma sak då utvecklarna endast hade en specifikation att utveckla för dom första åren.
Sedan blev det inte bra när X och Pro anlände då utvecklarna lade krutet där och dom ursprungliga konsolerna började få spel dom inte klarade av att driva. Värst blev det för Xbox One S som var klart klenast.

Förstår hur du menar men håller inte med dig. One s har hela generationen haft det svårt tyvärr.

Skrivet av Sillgam:

Nej det är inte exakt samma sak. Microsoft lanserar 2 olika konsoler där den ena är klen och den andra stark. Sony gör inte detta. Hur menar du att det är samma sak?

Det är exakt samma sak som att släppa en starkare konsol något år senare. De skapar bara ”problemen” från start istället men de har också ett väldigt prisvärt alternativ till ”next-gen”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar