John Carmack om Microsofts jätteaffär: "Great!"

Robot
John Carmack om Microsofts jätteaffär: "Great!"

Id-ikonen hoppas kunna jobba med sina gamla spel igen.

#id-software, #john-carmack, #microsoft, #zenimax


Testpilot

Ja det är en sak jag tänkte på . Zenimax har ju varit ganska röviga gällande stämningar och annat.
Nu med Microsoft bakom rodret hoppas man ju att det blir bättre.

Medlem

Det hoppas jag fan nu.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Med tanke på hans minst sagt ansträngda förhållande till Zenimax hade han nog varit nöjd med vilken annan ägare som helst till id.

Medlem

fan vad man saknar carmack.. kan han inte komma tillbaka till id software o koda ett nytt doom...

Medlem

Ett nytt Quake kanske?


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Vill påstå att Microsoft varit minst ett lika stor problem utöver åren.

Morrowind behövde anpassas efter orginal Xbox totallt 64mb minne. Oblivion fick liknande problem när Xbox 360 enbart hade 512mb att jobba med.

Remedy fick drastiskt nedgradera Alan Wake och fick inte först släppa PC-versionen.

Typ samtliga Microsoft PC-studios och hela deras PC-spel satsning kastades under bussen när Xbox kom.

Rare gick från att utveckla flera av de bästa konsol-spel som någonsin gjorts, till att utveckla kinect skräp.

Det horribla games for windows live.

Windows game store tar bort moddning och enkla 2d-lir som Cup Head fick enorma stuttering problem..

Zenimax må vara ett arslebolag men att Microsoft skulle vara räddaren i nöden ser jag verkligen inte. Om något ökar väl risken nu att nästa Quake eller Doom blir något konsolanpassat skräp likt Rage.

Medlem

Kommer fortfarande ihåg när Carmack demade första testvideon av Doom 3 med ljuseffekter och skuggor. Det var bara ett monster som gick i en korridor men det var så otroligt snyggt och NYSKAPANDE.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vill påstå att Microsoft varit minst ett lika stor problem utöver åren.

Morrowind behövde anpassas efter orginal Xbox totallt 64mb minne. Oblivion fick liknande problem när Xbox 360 enbart hade 512mb att jobba med.

Remedy fick drastiskt nedgradera Alan Wake och fick inte först släppa PC-versionen.

Typ samtliga Microsoft PC-studios och hela deras PC-spel satsning kastades under bussen när Xbox kom.

Rare gick från att utveckla flera av de bästa konsol-spel som någonsin gjorts, till att utveckla kinect skräp.

Det horribla games for windows live.

Windows game store tar bort moddning och enkla 2d-lir som Cup Head fick enorma stuttering problem..

Zenimax må vara ett arslebolag men att Microsoft skulle vara räddaren i nöden ser jag verkligen inte. Om något ökar väl risken nu att nästa Quake eller Doom blir något konsolanpassat skräp likt Rage.

Tycker MS bara gjort bra grejor de senaste åren. Tycker dom är väldigt konsumentvänliga gämfört med de flesta förerag.

Medlem

Men Carmack har ju blivit senil eller något. Han vurmade ju över Occulus också som " aldrig " skulle behöva FB-inloggning, nu är vi där med deras skit. Nä, han har förbrukat sitt förtroendekapital.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av gryzor:

Han vurmade ju över Occulus också som " aldrig " skulle behöva FB-inloggning, nu är vi där med deras skit. Nä, han har förbrukat sitt förtroendekapital.

Kan ju vara så enkelt att han inte har ett skit att säga till om när det gäller sånna saker på ett företag i Facebooks storlek.

Medlem

Man undrar ju om ID Tech 7 ingår. ID/BETHESDA/ZENI whatever har ju hållit den helt inom familjen, så som i Wolf,Dishonored och Doom. Det är ju en riktigt bra motor och som Marty själv sa på ID; "competitive advantage" när de fått frågan om att ev. licsensiera ut den.

Vore ju riktigt trevlig om MS kan nyttja den till titlar under deras bältet. Men som sagt noll koll på det finstilta vad gäller motorerna.

Medlem

Doom är vi lite mättade med nu va? Quake däremot, jag kräver ett nytt SP Quake i miljöer inspirerade av Lovecraft, en dubbelsidig yxa, monster som sliter av sina kroppsdelar för att kasta de på dig. Jag vill ha tillbaka det där riktigt gritty skiten som skapade klaustrofobi, ljudet av fiender som stod bakom nästa hörn, hundjävlar och basic action, gibbs som flyger överallt och märkliga fiender vars design inte måste förklaras.

Ge mig Quake Netherworld, ge mig ett soundtrack skapat av Reznor, ge mig den där map-designen som man minns om 25 år.

Medlem

Kan jag tänka mig.

Robert A Altman, CEOn av Zenimax brände Carmack något så fruktansvärt hårt. Hoppas han är borta ifrån företaget, så Bethesda framförallt men också alla andra studior kan börja skapa spel efter hjärtat och inte efter Altmans plånbok.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av dafuq:

Tycker MS bara gjort bra grejor de senaste åren. Tycker dom är väldigt konsumentvänliga gämfört med de flesta förerag.

Nja, kanske är då för standarden ligger på botten.

Visst att det finns vissa bra spel likt Forza eller Flight Simulator, men finns många spelserier som försämrats under åren. Halo, Gears, Dead Rising som är betydligt sämre nu.

Men kanske är bättre än "don't you guys have phones?" antar jag...

Medlem
Skrivet av gryzor:

Men Carmack har ju blivit senil eller något. Han vurmade ju över Occulus också som " aldrig " skulle behöva FB-inloggning, nu är vi där med deras skit. Nä, han har förbrukat sitt förtroendekapital.

Haha ja vissa amnänen lockar verkligen fram trollen
John Carmack är för närvarande "Consulting CTO" hos Facebook / Oculus. Annars jobbar han mest med AI nu.
Varför han valde Oculus är för att han gillar VR/AR (eller ny teknik i allmänt)och Oculus är så långt före alla andra inom området.
Har inget att göra med Facebook inloggningar och skit


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Även Bethesda pratar väldigt väl om Microsoft som ägare. Kul att de är så nöjda. Hoppas de alla tillåts göra de spel de vill. Inom rimliga gränser

Skrivet av dafuq:

Tycker MS bara gjort bra grejor de senaste åren. Tycker dom är väldigt konsumentvänliga gämfört med de flesta förerag.

Sant, de är verkligen på Good Guy-spåret nu.

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Doom är vi lite mättade med nu va? Quake däremot, jag kräver ett nytt SP Quake i miljöer inspirerade av Lovecraft, en dubbelsidig yxa, monster som sliter av sina kroppsdelar för att kasta de på dig. Jag vill ha tillbaka det där riktigt gritty skiten som skapade klaustrofobi, ljudet av fiender som stod bakom nästa hörn, hundjävlar och basic action, gibbs som flyger överallt och märkliga fiender vars design inte måste förklaras.

Ge mig Quake Netherworld, ge mig ett soundtrack skapat av Reznor, ge mig den där map-designen som man minns om 25 år.

*Snyft* Blev nästan tårögd över din vackra text. Mindes varmt hur jag älskade första gången man stod och lobbade med granatkastaren mot en hord med zombies... Vackert! Och musiken - instämmer totalt!


signatur

A badly drawn wolf

eld
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Morrowind behövde anpassas efter orginal Xbox totallt 64mb minne. Oblivion fick liknande problem när Xbox 360 enbart hade 512mb att jobba med.

Så hur begränsades Morrowind av xboxen?

Det är ju svårt att veta hur det hade varit annars då Bethesda antagligen inte hade existerat om det inte vore för spelets framgång med xboxen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vill påstå att Microsoft varit minst ett lika stor problem utöver åren.

Morrowind behövde anpassas efter orginal Xbox totallt 64mb minne. Oblivion fick liknande problem när Xbox 360 enbart hade 512mb att jobba med.

Remedy fick drastiskt nedgradera Alan Wake och fick inte först släppa PC-versionen.

Typ samtliga Microsoft PC-studios och hela deras PC-spel satsning kastades under bussen när Xbox kom.

Rare gick från att utveckla flera av de bästa konsol-spel som någonsin gjorts, till att utveckla kinect skräp.

Det horribla games for windows live.

Windows game store tar bort moddning och enkla 2d-lir som Cup Head fick enorma stuttering problem..

Zenimax må vara ett arslebolag men att Microsoft skulle vara räddaren i nöden ser jag verkligen inte. Om något ökar väl risken nu att nästa Quake eller Doom blir något konsolanpassat skräp likt Rage.

Morrowind släpptes 2002, Oblivion 2006, Alan Wake 2010 och GFWL är ju inte relevant. De flesta av dina issues verkar ju vara 10+ år gamla. Modding har utvecklarna själva varit väldigt duktiga på att mörda långsamt, särskilt AAA.

Microsoft har faktiskt gjort en ganska stor resa senaste åren, röra sig tillbaka till PC i någon utsträckning. Väldigt trevligt att vara fan of Age of Empires, eftersom de släpper mängder av dem (För en löjligt billig peng). Xbox Game Pass, där du får ett stort utbud av spel för en liten summa. De investerar och lägger återigen mer fokus på både Xbox och PC.

Jag har skarpt ogillat microsoft tidigare, men av de större företagen har de gjort många positiva saker. Men klart om vi skyller allting på microsoft och tar alla gamla misstag, misslyckande eller generaliserar allting utan kontext.

Jag tycker man bör "Give credit where credit is due".

Medlem

Microsoft har nog mycket att tacka John Carmack och John Romero för. Utan Doom (no pun intended) skulle med stor säkerhet aldrig Microsoft varit så stora som de är idag, och kanske inte ens haft råd att köpa Zenimax (och då även indirekt inte heller iD Software som en gång i tiden gjorde Doom). Vid tiden för att första Doom släpptes var det i princip inga andra än gubbar i slips som använde PC. Den mest säljande hemdatorn vid tidpunkten var Amiga (och dessförinnan C64). Men i och med att Doom släpptes ville helt plötsligt varenda unge snart ha en PC med Windows/MS-DOS. Detta var biljetten in i hemdatorfacket, nu var PC och Windows/MS-DOS etablerad inte bara hos kontorsnissar, utan även på hemmamarknaden och därefter fullkomligt exploderade försäljningen av PC och Windows/MS-DOS.

Medlem
Skrivet av gryzor:

Men Carmack har ju blivit senil eller något. Han vurmade ju över Occulus också som " aldrig " skulle behöva FB-inloggning, nu är vi där med deras skit. Nä, han har förbrukat sitt förtroendekapital.

Att snacka skit om Carmack på FZ borde resultera i en permban!


signatur

IDKFA

Medlem

Bethesda behöver pengarna så de kan utveckla ny spelmotor. Jag tror den här affären var bra

Medlem
Skrivet av eld:

Så hur begränsades Morrowind av xboxen?

Det är ju svårt att veta hur det hade varit annars då Bethesda antagligen inte hade existerat om det inte vore för spelets framgång med xboxen.

Spelet var tänkt att vara mycket större, men precis som många andra tidigare PC-lir, fick de minska ner på ambitionerna rejält. Samma med exempelvis Deus Ex 2. Datorer på den tiden hade 32-128mb vram och 512mb-2gb ram, medans Xboxen enbart hade 64mb totallt.

Absurt att påstå PC-utvecklare inte hade existerat utan xboxen. Dels med tanke på deras initiala framgång fanns långt innan, och dels när flera av de mest framgångsrika utvecklare någonsin fokuserat primärt på PC-spel.

Inget som säger Bethesda kunnat varit betydligt mer framgångsrikt, om de istället fortsatt primärt utveckla till PC.

KoP
Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Bethesda behöver pengarna så de kan utveckla ny spelmotor. Jag tror den här affären var bra

Bethesda har nog gott om pengar, dom säljer ju samma spel om och om igen till olika konsoler.. Skyrim. Noll utvecklingskostnader där med andra ord.

Medlem

Grymt! Vill ha tillbaka gamla hjälten Carmack till id-spelen. Doom, Doom 2 och Quake, vilka minnen!!!!

Ge honom external IT producer roll eller liknande, för Doom Eternal 2 eller Quake (5?), så får vi se nåt nytt bra och nyskapande! Snyggt, men främst spännande och mörkt

Medlem
Skrivet av LinkXLank:

Morrowind släpptes 2002, Oblivion 2006, Alan Wake 2010 och GFWL är ju inte relevant. De flesta av dina issues verkar ju vara 10+ år gamla. Modding har utvecklarna själva varit väldigt duktiga på att mörda långsamt, särskilt AAA.

Microsoft har faktiskt gjort en ganska stor resa senaste åren, röra sig tillbaka till PC i någon utsträckning. Väldigt trevligt att vara fan of Age of Empires, eftersom de släpper mängder av dem (För en löjligt billig peng). Xbox Game Pass, där du får ett stort utbud av spel för en liten summa. De investerar och lägger återigen mer fokus på både Xbox och PC.

Jag har skarpt ogillat microsoft tidigare, men av de större företagen har de gjort många positiva saker. Men klart om vi skyller allting på microsoft och tar alla gamla misstag, misslyckande eller generaliserar allting utan kontext.

Jag tycker man bör "Give credit where credit is due".

Jag tror Microsoft har lärt sig sin läxa på liknande sätt EA lärt sig sin läxa. Folk verkar glömma bort att Microsoft börja den här generationen att försökta införa onlinekrav, för att konsolfanskapet ens skulle gå att spela på.

Känns som att folk bara har betydligt lägre förväntningar på dagens bolag. Att ta bort eller rätta problem man själva skapat, är fan inget man ska få kredd för.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Att snacka skit om Carmack på FZ borde resultera i en permban!

*gömmer sig*


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Att ta bort eller rätta problem man själva skapat, är fan inget man ska få kredd för.

Nä, men det är väl bra OM det sker.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nä, men det är väl bra OM det sker.

Upp till bevis, nu beter sig folk som att Jesu återkomst redan har skett och alla gamla synder är bortglömda/förlåtna.

12
Skriv svar