Xbox köper Bethesda!

NuZ
Testpilot

Hallå dudes!! Lugna er gärna. Det är en jättebra deal det här. Plocka upp en varsin handkontroll och spela tillsammans istället och vänta på alla mysiga spel som kommer komma


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Margy:

Denna typ av affärer i mediebranscher brukar sällan leda till att något blir "bättre".

En stor risk är att flera andra stora aktörer i spelbranschen känner sig tvingade att köpa upp utgivare/studior med följd av att marknaden blir mer splittrad och inlåst.

Jag förstår inte riktigt varför så många jublar över att en stor utgivare av multiformatspel blir uppköpta av ett företag som inte ger ut spel till alla format om det inte är "fanboyism"? Hade samma personer jublat om Sony, Nintendo eller Google köpt Zenimax/Bethesda?

Det är intressant o se surret kring det här köpet, som inte ens är klart än utan kommer bli klart under nästa år tydligen, bland analytiker o ekonomer osv just nu.
Det är många som funderar lite på vad som föranledde MS att göra det här och det florerar rykten om att Sony tydligen varit (eller r igång) igång o fingrat där ute i världen.
De talar också om det du lyfter här, vad kan hända nu om ex Sony nu känner sig tvingade att börja köpa upp företag. Risken blir att vi kommer hamna i en sits där vi kommer få färre multiplattform titlar än vi har i dagsläget.

Framtiden får utvisa vad som kommer ur det här.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Hoppas detta betyder att Robert A Altman äntligen försvinner ifrån företaget. Han är den största anledningen till att Bethesda tappat sig med tiden.


signatur

Ordo Ab Chao

eld
Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Hoppas detta betyder att Robert A Altman äntligen försvinner ifrån företaget. Han är den största anledningen till att Bethesda tappat sig med tiden.

Yes!

Bethesda/Zenimax är typexemplet på vad som händer när en advokat äger en spelstudio

Frilansare

Morrn! Har ni smält det här ännu? Jag är fortfarande i ett litet chocktillstånd

Dex
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag förstår inte din fråga?

Du säger att jag är emot Nintendo Switch!

Har försökt att svara rakt och ärligt på det att så är absolut inte fallet.

Min fråga till dig: varför kommer du med sådana påhittade och helt osanna påståenden?

Har argumenten tagit slut?

Grymt oseriöst sätt att diskutera.

Haha du är ju bara för rolig hur du anklagar mig för att trolla och slingra mig från att svara på min fråga medans du totalt vägrar svara på min fråga 3 gånger nu och bara är nedlåtande mot oss andra, så ger det ett försök till för att se om du tänker svara eller du ska fortsätta som du gör.

Fråga: Tror du att Last of Us 2 hade varit lika imponerande tekniskt om det hade släppts till t.ex Nintendo Switch också samtidigt?

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Hoppas detta betyder att Robert A Altman äntligen försvinner ifrån företaget. Han är den största anledningen till att Bethesda tappat sig med tiden.

Tror inte XBox/MS kommer undan med att vara anti-consumer på samma sätt. Särskilt inte med den inriktningen de haft på sistone att vara good guy.

Dex
Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Morrn! Har ni smält det här ännu? Jag är fortfarande i ett litet chocktillstånd

Nä verkligen inte! Det som jag nästan är mest imponerad över är hur dom har lyckats att inte läcka något alls om detta. Sånt här brukar jag komma ut på internet via något rykte iallafall. Men jag har iallafall inte sett ett smack om detta.

Ska bli väldigt intressant och se om Microsoft kan styra upp Bethesda lite grann då dom verkligen har tappat en del dom senaste åren. Men är det någon som kan så är det dom!

Hoppas bara dom inte tar över för mycket så det blir fel på andra hållet, men känns inte som att dagens Microsoft kommer göra det.

Ska bli spännande och se sen om några år!

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Låt oss säga så här. Med det här köpet. Microsoft säkrade next-gen med en vinst. Nu kommer du i stort sätt att tvingas till att köpa en Xbox Series konsol eller uppgradera datorn. Deathloop inte exklusivt längre.

nä det tror jag inte, många xbox spel kommer till pc medans dom flesta ps4/ps5 spel gör det inte. det är skillnaden.

SoL
Medlem

Exakt vad är det ni jublar över? För det enda jag ser är avundsjuka xbox fanboys som äntligen kan skratta åt ps fanboys ( hej, ja, jag är en av dom) ni hade fortfarande fått erat elder scrolls, fallout, doom osv istället gör den där hycklaren phil raka motsatsen till vad han tidigare har sagt. Okej om man köper en studio för att starta nytt ip men att ta spelserier som har funnits tillgängliga för alla under många år och sedan göra det exklusivt för en konsol är ett riktigt jävla douche drag

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Morrn! Har ni smält det här ännu? Jag är fortfarande i ett litet chocktillstånd

Nope. Jag känner mig splittrad. Är det så att Microsoft gör spelserier som Elder Scrolls exklusivt till Xbox så vet jag att jag kommer ha färre vänner att diskutera en av mina favoritspelserier med. Det skär i mig. Men vi får se vart detta bär hän. Microsoft har tagit på sig ett sjukt ansvar med en så pass väletablerad spelstudio. Lyckas de styra skeppet rätt får de en eloge från mig, tillsvidare är jag dock lite skraj.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av SoL:

Exakt vad är det ni jublar över? För det enda jag ser är avundsjuka xbox fanboys som äntligen kan skratta åt ps fanboys ( hej, ja, jag är en av dom) ni hade fortfarande fått erat elder scrolls, fallout, doom osv istället gör den där hycklaren phil raka motsatsen till vad han tidigare har sagt. Okej om man köper en studio för att starta nytt ip men att ta spelserier som har funnits tillgängliga för alla under många år och sedan göra det exklusivt för en konsol är ett riktigt jävla douche drag

Har inte kommenterat tråden ännu. Ville smälta nyheten först.

Men jag är försiktigt positiv. Är inte fanboy åt endera hållet, köpte nyligen en PS4 Pro på auktion och skaffade XBX när RDR2 släpptes. Det mesta lirar jag på PC. Enda konsolen jag saknar är Switch, senaste jag haft från Nintendo är Wii.

Mot den bakgrundsinfon är jag som sagt ändå försiktigt positiv. Anledningen är att IP:n som Elder Scrolls och Fallout tillhör mina absoluta favoriter, men på senare år har de verkligen förstörts av nutida Zenimax/Bethesda. Jag såg fram emot ESO och lirade betan två helger, sedan släppte jag det och har inte återvänt. Skyrim är fint på sitt eget sätt, men endast på grund av den enorma communityn som levererar moddar. Samma med Fallout - jag har fortfarande inte ens startat upp Fallout 4. Då skall sägas att jag spelade både ettan, tvåan och trean då de var nya.

Det jag hoppas på är bättre styrning och att man strävar mot att återfå känslan som fanns under Interplay snarare än att kultivera den osunda miljö som Zenimax och Bethesda har skapat under 10-talet.

Elder Scrolls borde enligt min mening inte ens finnas på konsol. Så den delen gör mig orolig, men det spelar ju inte så stor roll eftersom konsolerna redan har sabbat allt från Oblivion och framåt. Svårt att veta om spelen hade dummats ner lika mycket men prestandakraven hade definitivt varit högre utan begränsningarna hos XBOX/PS. Nu med next gen finns det lite mer kapacitet, vilket är skälet till att jag ändå känner mig hoppfull. Men TES6 lär inte släppas förrän tidigast 2022 och då lär XBSX/PS5 inte vara lika imponerande längre.

Kort sagt: om priset för att få ett riktigt bra TES6 är att det inte finns på PS5, då tar jag det alla dagar i veckan. Trots att jag förbokat PS5:an sedan den dök upp hos Webhallen.

Medlem
Skrivet av eld:

Yes!

Bethesda/Zenimax är typexemplet på vad som händer när en advokat äger en spelstudio

Ja, speciellt när han inte tillåter e.g Todd att koda sina egna spel. Sista spelet Todd var med och kodade var Oblivion. Sen har ju den här Altman kört över andra som e.g Carmack. Och hamnat i flera andra tvister. Det var ju e.g Altman som gick till attack mot indie-företaget som använde ordet Scrolls i namnet på sitt spel.

Altman var också den advokat som försvarade väldigt skumma människor på 80-talet fram till -95 tror jag det var och var med i en av Amerikas största bankskandaler och bedrägeri.

Han körde även ut skaparen av Bethesda/Zenimax, Christopher Weavers som var personen som till och med rekryterade Altman. 2 år senare förlorade Weavers allt, förutom aktier tror jag.

Flera grymma utvecklare som jobbat på tidiga elder scrolls spel har slutat på Bethesda tack vare denna man.

Robert A Altman, fadern av microtransactions också.

Galenskap.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Tror inte XBox/MS kommer undan med att vara anti-consumer på samma sätt. Särskilt inte med den inriktningen de haft på sistone att vara good guy.

Ja, jag hoppas att Bethesda inte blir lika innovativt strypta under microsoft.


signatur

Ordo Ab Chao

Frilansare
Skrivet av Proximately:

Nope. Jag känner mig splittrad. Är det så att Microsoft gör spelserier som Elder Scrolls exklusivt till Xbox så vet jag att jag kommer ha färre vänner att diskutera en av mina favoritspelserier med. Det skär i mig. Men vi får se vart detta bär hän. Microsoft har tagit på sig ett sjukt ansvar med en så pass väletablerad spelstudio. Lyckas de styra skeppet rätt får de en eloge från mig, tillsvidare är jag dock lite skraj.

Medlem

Hur blir nästa års e3 då, kommer bethesda gå under microsofts konferens? O:


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Det är faktiskt lite underhållande att se vissa av "diskussionerna" här. Ibland glömmer jag att det är FZs forum och inte ett avsnitt av Oprah.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Det är faktiskt lite underhållande att se vissa av "diskussionerna" här. Ibland glömmer jag att det är FZs forum och inte ett avsnitt av Oprah.

Mmm.. Speciellt när Bethestha inte gjort ett bra spel sedan "Morrowind" som var deras "big bang", resten har typ varit rent skräp, speciellt Skyrim var ju riktigt jävla uselt. Men det är klart, är man född på 20-talet och inte vet bättre, så... Fattar inte vad MS skall med en usel spel-studio till, det är ju alla de som "kunde något" och har hoppat av och gör spel NU som är intressanta.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

eld
Medlem
Skrivet av gryzor:

Mmm.. Speciellt när Bethestha inte gjort ett bra spel sedan "Morrowind" som var deras "big bang", resten har typ varit rent skräp, speciellt Skyrim var ju riktigt jävla uselt. Men det är klart, är man född på 20-talet och inte vet bättre, så... Fattar inte vad MS skall med en usel spel-studio till, det är ju alla de som "kunde något" och har hoppat av och gör spel NU som är intressanta.

Daggerfall och Morrowind är några av mina favoritspel, och jag vet inte riktigt vad du pratar om.

Bethesda har ju uppenbarligen gjort spel som folk gillar, och som säljer ännu bättre än vad morrowind gjorde. Det är väl ganska uppenbart vad microsoft vill ha skaparna av mångmiljonsäljande spel till.

Medlem

Känns ju lite så där. Microsoft har ju stängt ner flera studios, bland annat Ensemble Studios.

Och absolut ingenting finns kvar av storaffären Microsoft gjorde när dom köpte Nokia för nära 10 år sedan, allt är nedlagt.

För att inte tala om att dom har noll koll på spelmarknaden på PC-sidan.
https://www.neogaf.com/threads/ms-promises-to-bring-more-firs...

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Känns ju lite så där. Microsoft har ju stängt ner flera studios, bland annat Ensemble Studios.

Och absolut ingenting finns kvar av storaffären Microsoft gjorde när dom köpte Nokia för nära 10 år sedan, allt är nedlagt.

För att inte tala om att dom har noll koll på spelmarknaden på PC-sidan.
https://www.neogaf.com/threads/ms-promises-to-bring-more-firs...

Allt är nedlagt?
detta skriver jag på min en månad gamla nokia 6.2
Nokia har förbannat prisvärda telefoner nu med Android One.
Så nedlagt är det inte.

Medlem
Skrivet av SoL:

Exakt vad är det ni jublar över? För det enda jag ser är avundsjuka xbox fanboys som äntligen kan skratta åt ps fanboys ( hej, ja, jag är en av dom) ni hade fortfarande fått erat elder scrolls, fallout, doom osv istället gör den där hycklaren phil raka motsatsen till vad han tidigare har sagt. Okej om man köper en studio för att starta nytt ip men att ta spelserier som har funnits tillgängliga för alla under många år och sedan göra det exklusivt för en konsol är ett riktigt jävla douche drag

Vem är det som säger att dessa spelserier kommer bli exklusiva? Har Phil sagt det eller är det du som säger det?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Allt är nedlagt?
detta skriver jag på min en månad gamla nokia 6.2
Nokia har förbannat prisvärda telefoner nu med Android One.
Så nedlagt är det inte.

Det som Microsoft köpte är nedlagt, men dom köpte inte hela Nokia. Mobilen du har kommer inte från Microsoft utan HMD Global som skaffat rätten till att använda Nokias namn på sina mobiler.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Det där är den dummaste mest inkompetent ignoranta videon jag har sett på internet på LÄNGE.

och visar att han fattar noll vad nya engines gör för spel både simplicitet och hur snabbt du arbetar med dom,

att det tar tid att arbeta med en annan engine är en självklarthet speciellt om du arbetat med en i flera år.

Problem som kommer upp när du måste ändra din engine och vissa kodningar blir så komplicerade att byta engine och folk lär sig den nya.

Att där är problem i andra engines jepp.

Exempelvis så är där hårdkodat i unreal engine som gör att MP spel laggar mycket mer än vad det skal i Unreal.

Därför många F2P spel är wonky som fan i den då dom inte moddat ändrat strings i Unreal enginen exempelvis.

ex Pubg osv, ashes of creation är på unreal och det vart den stora faran men dom modifera sin engine och fixade detta.

vart det bara för dom använder sin uråldriga engine som där är problem?

Nä verkligen inte, Är enginen ett stort problem och bov i det hela?

det kan du verkligen räkna med, vore det vist att byta engine nu? jag har ingen aning hur långt inne i produktionen vad dom modiferat i deras engine m.m

Vad jag vet är långsiktigt är det bättre både för dom som är engengörer och dom som kodar.

Min kommentar vart mer en kommentar som ett skämt på att dom envisas med att inte byta deras helvetes skit engine.

För det finns inget bättre att förklara det fö, alla som utbildas och som lär kunnighet lär sig i UE idag pga hur bra den är och lätt är att arbeta i, dock med det sagt har den även problem men LÅNGT Ifrån vad gamebryo har.

Kolla igen...
Det har med att göra vilka som använder motorn, inte motorn i sej. Om moddare kan göra fotorealistiska texturer och trycka in hundratals nya animationer, vapen, skins, armors, städer, nya världar och motorn fortfarande orkar med att köra 100-200 mods så är det inget fel på motorn. Unreal motorn är ju inte direkt lika flexibel.

KoP
Medlem
Skrivet av SoL:

Exakt vad är det ni jublar över? För det enda jag ser är avundsjuka xbox fanboys som äntligen kan skratta åt ps fanboys ( hej, ja, jag är en av dom) ni hade fortfarande fått erat elder scrolls, fallout, doom osv istället gör den där hycklaren phil raka motsatsen till vad han tidigare har sagt. Okej om man köper en studio för att starta nytt ip men att ta spelserier som har funnits tillgängliga för alla under många år och sedan göra det exklusivt för en konsol är ett riktigt jävla douche drag

Vad har du för inside info om att Elder Scrolls och Fallout spelen kommer bli Xbox/PC exklusiva? ╮(╯_╰)╭

Flakmonkey
Skrivet av KoP:

Vad har du för inside info om att Elder Scrolls och Fallout spelen kommer bli Xbox/PC exklusiva? ╮(╯_╰)╭

Citat:

To answer the question everyone is asking: Phil Spencer tells
@dinabass
that Xbox plans to honor the PS5 exclusivity commitment for Deathloop and Ghostwire: Tokyo.

Future Bethesda games will be on Xbox, PC, and "other consoles on a case by case basis."

https://twitter.com/jasonschreier/status/1308062702905044993?...

Så de säger ju varken bu eller bä i nuläget, men jag skulle bli positivt överraskad om de även släpper framtida spel till Playstation.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Drömmen hade ju varit om de tre musketörerna gjorde en konsol tillsammans. Kommer aldrig hända dock.
Exklusiviteter gillar jag då de flesta har varit grymma, åtminstone till PS och Nintendo. Ser ju helt klart att vi konsumenter gynnas av de; mer välpolerade spel och sätter säkerligen lite fart på konkurrenterna när det ena exklusiva efter det andra säljer som smör.

Fast God of war, Last of us, Dark soul tex. Skulle ju inte bli sämre spel bara för att du plötsligt kan köpa dom till Xbox/Pc

Medlem
Skrivet av Superknasen:

Fast God of war, Last of us, Dark soul tex. Skulle ju inte bli sämre spel bara för att du plötsligt kan köpa dom till Xbox/Pc

Och intressant nog har alla de varit eller är spelbara på PC. De första via PSnow och Dark Souls native.

Medlem
Skrivet av gryzor:

Mmm.. Speciellt när Bethestha inte gjort ett bra spel sedan "Morrowind" som var deras "big bang", resten har typ varit rent skräp, speciellt Skyrim var ju riktigt jävla uselt. Men det är klart, är man född på 20-talet och inte vet bättre, så... Fattar inte vad MS skall med en usel spel-studio till, det är ju alla de som "kunde något" och har hoppat av och gör spel NU som är intressanta.

Håller inte med alls. Personligen älskar jag Oblivion och Skyrim och har lagt otaliga timmar på det. Även Fallout 4 trots sina brister ligger mig varmt om hjärtat. Och angående "att de inte vet bättre för att de är vettlösa ungar" håller inte bara för att du tycker att Morrowind var det bästa sedan färdigskivat bröd.

Rent objektivt sett till försäljningen kan man säga att spelstudion inte är usel och att de inte producerar usla spel. Tror det kommer bli ett bra köp av MS.


signatur

Submission is for the weak

SoL
Medlem
Skrivet av KoP:

Vad har du för inside info om att Elder Scrolls och Fallout spelen kommer bli Xbox/PC exklusiva? ╮(╯_╰)╭

Behöver ingen inside info. En kvalificerad gissning.

Skriv svar