Snabbkollen - Blir din nästa speldator en laptop eller stationär?

Robot
Snabbkollen - Blir din nästa speldator en laptop eller stationär?

Och vad ligger till grund för det beslutet?

#gaming-laptops, #omen


Medlem

För min del blir det aldrig en "nästa" dator, då jag bara byter ut vissa delar lite här och där och väldigt sällan själva chassit eller alla delar samtidigt.

Medlem

När man har en stabil bas i form av chassi, nätagg och SSD så är det otroligt bekvämt och flexibelt att kunna byta CPU och GPU om vartannat med jämna mellanrum istället för att byta ut hela systemet.

Jag känner inget större behov av släpbarhet heller, prioriterar istället tyst och effektiv kylning.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Stationär, på grund av kylning och möjlighet att uppgradera enklare. Ska inte glömma utseendet, det blir som ett konstverk som står brevid.

Medlem

Bärbar för spel? Det är nog en ytterst liten grupp som satsar på en bärbar speldator framför en stationär. Men antar det finns de som vill kunna ta med en bärbar på resor och liknande typ.

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Bärbar för spel? Det är nog en ytterst liten grupp som satsar på en bärbar speldator framför en stationär. Men antar det finns de som vill kunna ta med en bärbar på resor och liknande typ.

Det var ett ok alternativ för mig under flera år med klåfingriga småbarn, även om det innebar en del eftergifter.


signatur
Avstängd

Om det finns en värstinglaptop som också är tyst så slår jag till. Nån som har nåt förslag?

Skribent

Inför min utlandsflytt investerade jag i en ordentlig spel-laptop, och det funkade riktigt bra. Jag kommer ihåg att det första jag drog igång var Metro: Last Light, som flöt på riktigt bra jämfört med den stationära jag hade innan.

Inaktiv
Skrivet av xverminator:

Bärbar för spel? Det är nog en ytterst liten grupp som satsar på en bärbar speldator framför en stationär. Men antar det finns de som vill kunna ta med en bärbar på resor och liknande typ.

Under tiden jag pluggade så bodde jag dels i en lägenhet på en ort medan jag delade ett hus tillsammans med 5 andra på annan ort och då var laptop grymt. Behöll den även när jag bodde i en mindre 1a.

Jag har beställt en helt ny dator då jag behöver byta ut allt. Bryr mig inte om chassit då den kommer vara gömd. Införskaffade en ROG Strix pg349q förra helgen då det var halva priset på elgiganten. Lite tråkigt att inte kunna köra fullt ut med grafik etc än men priset var väldigt bra och datorn är väl klar i November så i-landsproblem.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har fortfarande kvar en laptop jag skaffade 2008 som jag använder till att lira Football Manager och liknande när jag reser etc, men annars är det enbart stationärt som gäller!

Fragtjuv

Det blir en stationär från Komplett även den här gången. Jag har alltid varit nöjd när jag köpt från dem.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

För min del, kommer det nog bli en stationär. Har nyss inskaffat mig en gaming laptop som fungerar utmärkt, men jag kommer behöva uppdatera min stationära dator i framtiden.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Alltid stationär. Jag gjorde misstaget 1 gång när jag var 18-19 och skaffa en gaming laptop for 20k som jag sprata som en sate till .
4 månder efter garantin gått ut så paja grafik kortet och det skulle kosta mig 10 tusen kroner att ficksa så slänge skiten och skaffa en stationär i stället där man lätt kan byta delar om något paja.

Medlem

Brukar blir PC i Delar från komplett. Nöjd med leverantören och alla monsterburkar har funkat felfritt hittills. Vet inte riktigt hur de är när man får problem, men känslan är god hittills.

Vad gäller Laptop eller Stationär skulle jag aldrig välja en Laptop för gaming. Dels för värme, uppgraderingsmöjligheter och ljud, men satan till att också vara problem med Laptops på jobbet. De stationära är det sällan problem med i jämförelse, och sedan är de såklart fler POs och annat löst folk som inte kan hantera datorer som springer med laptops överallt, så säkert mycket skit bakom spakarna men ändå

Medlem

Blir aldrig en helt ny dator, min stationära PC är ett konstant projekt som uppgraderas vid behov.

Medlem

Laptop kan vara okej som backup-speldator eller om man ska resa. Blir aldrig vettig att ha som huvud-speldator. Bara massa bekymmer med prestanda, kylning, fläktljud, dubbla grafikkort måste var igång som kan skapa massa problem. Saknar vissa utgångar och portar. Kan inte uppgradera eller byta delar.

Medlem

Har faktiskt en HP Omen 15-CE089no som har funkat fint för spel. Köpte tangentbord, skärm och mus till samtidigt. Jag använde den som en stationär men plockade undan den efter användning. Jobbigt att plocka bort alla saker efter användning säger ni, men man vänjer sig förvånansvärt snabbt. Det tar ca 3-5 min att plocka fram och koppla in. Anledningen till det köpet är för liten lägenhet utan plats för skrivbord. Eller min sambo tycker att allt som inte har 10 förvaringslådor i är onödigt. Så det blev en kompromiss.
Nu har jag dock beställt en pc i delar som bör komma i November när alla delar finns hos leverantören.
CPU: i5-10600k,
Moderkort: ASUS TUF GAMING Z490-PLUS,
GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING,
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
HDD: Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
HDD 2: Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
PSU: Corsair RM750
CPU fläkt: Noctua NH-U12S
Extra chassifläkt: be quiet! Pure Wings 2 120mm
Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid

Även detta kommer vara en sak jag kommer få plocka fram och bort, men för glädjen jag får ut av den så är det värt det.

Medlem
Skrivet av Kibbo:

Blir aldrig en helt ny dator, min stationära PC är ett konstant projekt som uppgraderas vid behov.

Nästan samma här, jag har precis köpt första hela datorn på över 15 år. Nådde en punkt då jag behöver byta ut så mycket att köpa en ny kändes som bästa valet. Värdelöst gammalt chassi, 650W som inte är modulärt behöver mer blås för 3080'n som är beställd, Skylake processor.

Annars har jag alltid behållit majoriteten av min dator. Enda som kommer räddas från denna är 2 HDDs.

Skrivet av Nasder:

Nästan samma här, jag har precis köpt första hela datorn på över 15 år. Nådde en punkt då jag behöver byta ut så mycket att köpa en ny kändes som bästa valet. Värdelöst gammalt chassi, 650W som inte är modulärt behöver mer blås för 3080'n som är beställd, Skylake processor.

Annars har jag alltid behållit majoriteten av min dator. Enda som kommer räddas från denna är 2 HDDs.

Samma här. Har så många komponenter som behöver bytas att det får bli en helt ny burk. Men även om det blir dyrt så kommer det bli jäkligt kul med något helt nytt!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blir som nån tidigare skrev, aldrig nån ny stationär dator.
Har 3 stationära speldatorer hemma.
Dom uppdateras hela tiden eftersom. Det är väldigt länge sen man köpte en hel ny stationär dator om man ska räkna att man köpte alla delar för att bygga ihop.

Med det sagt har vi en laptop speldator men det är för sommarstugan till ugnarna och ibland mig själv


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Stationär, köpte en Zephyrus S med ett RTX 2070 i våras till mina studier och a spela på håltimmarna.... sen kom covid-19 >.<

Medlem

Stationär är ju att föredra, men jag är nöjd med min Lenovo Legion 5 17IMH05H.

Medlem

Beror helt på behov.
Föredrar stationär, men köpte en HP Omen med i7 och 2070 för snart ett år sen eftersom jag bodde hos flickvännen varannan vecka.
Corona gjorde att vi skyndade på planerna att flytta ihop så den blev såld före sommaren och en stationär är på plats igen, men skulle definitivt kunna gå på en bärbar igen om jag skulle få behov av att vara mer portabel igen.
Till skillnad från förr i tiden (senaste gaminglaptopen innan den var en MSI med i5 och geforce 560m) så står sig laptopsen riktigt bra, kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad mellan HP’n Ryzen 3800X och 2070 super som jag har nu.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Stationär, men antagligen ett ITX eller MATX-bygge

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Samma här. Har så många komponenter som behöver bytas att det får bli en helt ny burk. Men även om det blir dyrt så kommer det bli jäkligt kul med något helt nytt!

Jepp! Mitt bygge gick på ca 21000Kr. Men det kommer bli ett sånt lyft från förra. Sitter med min förra dator på skrivbordet med sidan öppen, kabel-kaos, hårddiskar som täcker luftflöde (därför är sidan öppen). På golvet står mitt nya chassi med alla fläktar fastsatta. Kommer bli skitsnyggt med kabelmod och riktig cabel-management för en gång skull (modulärt PSU, äntligen!). Väntar bara på 850W PSU och mitt 3080.

Var avis på min morsa som köpte en ny laptop i somras, fick en bra deal på en gaming laptop kanske overkill för morsan, men den var så billig. Hon har en kraftfullare laptop än min stationära (ej nya bygget). Men stationärt is where it's at!

Jag hade varit mer för laptops om de hade bättre kylning. Då hade de kunnat klämma lite mer ur CPUn och GPUn. Helst utan att behöva låta som en jetmotor

Medlem

Nästa dator (eller rättare sagt uppgradering), blir stationär. Främst är det uppgraderingsmöjligheterna samt enkelheten att greja med datorns hårdvara som lockar.

Jag har en bärbar dator också, som även fungerar för enklare spel. Tycker den var smidig att ha i plugget och samtidigt kunna lira lite på om man är iväg.
Sedan tycker jag om att ha ett separat tangentbord och skärmen i höjd med ögonen när jag tittar rakt fram. Ska jag sitta och böja huvudet neråt i ett par timmar så kommer jag att få ont i nacken. Precis som jag kommer få ont i armarna om jag placerar laptopen i höjd med ögonen

Medlem

Byter min stationära vart 7-10 år och byter delar under den tiden i burken,skärmen brukar bytas när jag tröttnar på den gamla eller att grafikkortet kräver fetare skärm.
Ser till att vid bytena köpa något av de bästa från kompletts egna stationära så det är någelunda framtidsäkrat.
Blir ett 3090kort nu,vill bara se lite tester först.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

1
Skriv svar