PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem

Jag förhandsbokade PS5 på webhallen i april, tror ni man har en chans? Enligt webhallen support vet de inte hur många exemplar som kommer komma på första leveransen för närvarande. Känns lite surt om man får vänta till Q1 2021.

I mailet som de kommer skicka ut står det om du får konsolen på release eller inte. När de skickar ut denna mail visste de inte, men kan bli snart. Fick svaret: "Vi vet inte exakt när det blir av men så snart som möjligt kommer vi skicka ut mer information via e-post, så håll utkik i din inkorg!"


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Webhallen
PS5 med skivläsare: 190418 kl. 12.13
PS5 utan skivläsare: 200616 kl. 12.32

Elgiganten
Xbox Series X: 200922 kl. 16.26 😋

Inte hört nåt, skriver för att få notiser från tråden, skriver mer när jag hört nåt så att andra kan få en fingervisning

Medlem

Förhandsbokade Xbox series X på webbhallen. Fick ett bekräfelsemail på att ordern var mottagen och att den leverereras vid releasedatum (?). Mer info har jag inte fått.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Som redan nämnts i tråden handlar det om vem som distribuerar produkterna i Sverige. För PS är det nordisk film och dom vill ha betalt, för Xbox är det MS själva så dom kapar en mellanhand.

Jag väljer att se det som att sista ordet inte är sagt då Webhallen fortfarande skriver att priset är preliminärt, och Inet har 9995:- på min bokning med info om att priset kommer vara satt till leverans.
Även mediamarkt skriver att 5995:- är preliminärt.

Men det kan ju absolut likväl vara för att dom vill/behöver gå högre än 5995:-.

Men om ni har nått bekräftat uttalande på 5995:- får ni gärna länka det.

Medlem
Skrivet av musse1:

Beställde Series X nu på morgonen kl 09:00 på Elgiganten. Det står bara "Orderstatus: Under behandling" för mig. Valde Klarna som betalsätt. Säg nu inte att de måste göra en kreditupplysning och att jag hamnar toksist i listan

Varför skulle du hamna toksist för att de tar en kreditupplysning?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Varför skulle du hamna toksist för att de tar en kreditupplysning?

Han menar nog att hans order står fortfarande "under behandling" medans fleraandra som beställde runt samma tid punkt så står det "reserverad" det är exakt likadant för mig också (står "under behandling" och tog också på faktura då jag redan har en bokning på webhallen som jag dock är osäker om jag får vid lansering eller inte....) Men hoppas i alla fall att det inte har någon betydelse.

Medlem

jag bokade ps5 i maj 2019 från webbhallen men inte fått något mail alls om orderstatus?

Medlem
Skrivet av stesva:

jag bokade ps5 i maj 2019 från webbhallen men inte fått något mail alls om orderstatus?

Vet helt ärligt inte vad de sysslar med. Har bokat både PS5 och XSX från dem men ej hört något. Så bokade XSX hos elgiganten idag också "just to be safe".

Medlem

"Förhandsbokade" hos Webhallen december förra året men har inte fått någon info om jag är bland de första eller ej. Om Webhallen håller sitt kösystem, som sig bör, så borde de lätt kunna beta av de X första om de fått någon initiell garanti om hur många de får. Säg att de har 20000 bokningar men får 10000. Då kan väl första hälften i kön få ett mail om att "Hej du har bokat PS5, bara att chilla.". Sen om de får fler så kan de fylla på därefter i kön, no?

Medlem
Skrivet av laban005:

Webhallen
PS5 med skivläsare: 190418 kl. 12.13
PS5 utan skivläsare: 200616 kl. 12.32

Elgiganten
Xbox Series X: 200922 kl. 16.26 😋

Inte hört nåt, skriver för att få notiser från tråden, skriver mer när jag hört nåt så att andra kan få en fingervisning

Bokade också PS5 via Webhallen (190417), med skivläsare, och har heller inte hört något mer än att jag fick ett mail för ett par dagar sedan med info om att releasedatum ändrats till 2020-11-19. Då jag bokade för nära ett och ett halvt år sedan räknar jag ändå starkt med att få en på releasdagen, men man kan ju aldrig vara helt säker.. Blir jag utan fast än att jag bokat i så god tid innan kommer jag nog i fortsättningen boka från andra återförsäljare.

Medlem
Skrivet av ek-gamer:

Kanske en lite dum fråga men jag undrar hur det funkar med föreställningar och att tex köpa direkt i butik på release dagen. Delar butikerna upp ett visst antal för förbokning och ett visst antal som de kommer sälja fysiskt i butik? Eller kan de bli så att så många förbokar att det inte kommer gå att köpa direkt i butiken på realese dagen?

Skulle gissa att det ej specifikt avsätts enheter som är icke bokningsbara för att säljas i butik på releasdagen. Köpte ett Xbox One på Game dagen det släpptes, hade förbokat i god tid innan, men polaren som följde med och ej hade bokat kunde inte köpa ett. Kan så klart ha fel, och olika återförsäljare kan ju göra olika, men ser helt enkelt inte varför man skulle hålla inne med enheter som man kan “sälja” innan releas. Skulle i så fall eventuellt vara för att locka kunder till butik och där försöka sälja på dem tillbehör/tilläggstjänster och dylikt, men jag tror att även merparten av den försäljningen flyttat ut på nätet. Är nog inte lika simpelt att sälja på extragrejer idag då jämförelser, utvärderingar etc. finns ett par klick bort.

Backloggens befriare

Jag beställde min XSX direkt från MS, var inga problem alls. La beställningen i lugn och ro när jag satt på toa på jobbet.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag bokade PS5 förra veckan och fick ett bekräftelsemejl igår från Media Markt med lanseringsdatum 19 nov. Borde jag dubbelkolla med dem?

Jag gjorde som du o idag ringde jag kundtjänst, han ville ha ordernummer sen kollade han o sa att jag var tidigt ute och därför skulle det inte vara några problem att få den på lanseringsdagen
Däremot var jag så ivrig o försökte flera gånger innan jag lyckades, den med skivköpare gick inte men jag förhandsbokade ändå Miles Morales i min förvirring😂 har annullerat det nu

Medlem

Microsoft har inte lyckats denna gången med produktionen, då folk i USA har väntat 4 timmar utanför butiken och 20 pers i följden och det som man hör är att de har bara 10st som går att förboka, samma sak när det gäller antal som finns att förboka på tredje parts webbplatser över hela världen än microsoft, det som är intressanta är att de har krånglat mindre än sony när det gäller förbokningar.

Medlem
Skrivet av Anthrax:

"Förhandsbokade" hos Webhallen december förra året men har inte fått någon info om jag är bland de första eller ej. Om Webhallen håller sitt kösystem, som sig bör, så borde de lätt kunna beta av de X första om de fått någon initiell garanti om hur många de får. Säg att de har 20000 bokningar men får 10000. Då kan väl första hälften i kön få ett mail om att "Hej du har bokat PS5, bara att chilla.". Sen om de får fler så kan de fylla på därefter i kön, no?

Jag tror helt enkelt att INGEN återförsäljare vet hur många enheter de får än. De utgår nog bara från typ "vi får ju absolut minst 500 st" och skickar ut att allt är klappat och klart till de 500 första som bokade. Varför skulle liksom elgiganten/mediamarkt veta men webhallen vet ingenting.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Jag tror helt enkelt att INGEN återförsäljare vet hur många enheter de får än. De utgår nog bara från typ "vi får ju absolut minst 500 st" och skickar ut att allt är klappat och klart till de 500 första som bokade. Varför skulle liksom elgiganten/mediamarkt veta men webhallen vet ingenting.

Det må mycket väl vara så, men ett litwt exempel är när PS5 pris kom ut. De flesta återförsäljare skrev ut 5990 ganska omgående medan Webhallen sa att de skulle ändra när de fått bekräftat vad det faktiskt landar på. Vet ej om de bara ville bolla iden att kräma till lite eller ej, eller om de har andra kanaler? Ingen aning om hur det ser ut bakom kulisserna men viss skillnad är det ju ändå.

Det jag skrev om att beta av gäller såklart när de väl fått ett hum om antalet. Omöjligt annars.

Avstängd
Kan inte förstå varför man skulle vilja köpa en Xbox!

De har ju inte ett enda spel som är en ny release när Halo föll bort.

Det finns ju ingen anledning till att köpa konsolen när man inte ens vet om det kommer några nya spel.

Medlem
Skrivet av Eken77:

De har ju inte ett enda spel som är en ny release när Halo föll bort.

Det finns ju ingen anledning till att köpa konsolen när man inte ens vet om det kommer några nya spel.

Har själv bara bokat PS5 men jag tycker båda XBOX konsolerna lockar. Series S är kostar ju som en Switch och ger bekväm 1440p gaming. Med Game Pass är det löjligt prisvärt. Series X är den starkaste maskinen i generationen och med Game Pass ger den oändliga speltimmar. Kommer säkerligen bli den bästa tredje-part maskinen. Men tiden får avgöra det

Har bokat PS5 på Inet och Webhallen, båda datumet 2020-09-09. Blir utan på Inet så håller tummarna att Webhallen levererar men det känns som att man kommer bli utan Fattar inte varför jag bara inte bokade i tid, jag visste att jag ville ha en konsol liksom. Aja inget att göra åt nu.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Han menar nog att hans order står fortfarande "under behandling" medans fleraandra som beställde runt samma tid punkt så står det "reserverad" det är exakt likadant för mig också (står "under behandling" och tog också på faktura då jag redan har en bokning på webhallen som jag dock är osäker om jag får vid lansering eller inte....) Men hoppas i alla fall att det inte har någon betydelse.

Beställningen går inte igenom om man inte blir ”godkänd” av Klarna. Så det är lugnt på den fronten i alla fall.

Medlem

Bokade hos Webhallen förra veckan. Avvaktar och ser när mail kommer ut. Bara det inte dröjer för länge efter release är det det ingen fara. Sålt av mitt PS4, så får hög tid att umgås med sambo innan man grottar ner sig igen.

It's not a lake, it's an ocean

Sådana här trådar gör att det rycker i köptarmen, trots att jag vet att jag inte behöver någon av konsolerna nu och att det inte finns några lanseringsspel som motiverar köpet. Hade jag varit ensamstående hade jag nog sagt "fuck it" och köpt en Xbox Series X. Det är ju alltid häftigt med en ny konsol hemma. Men nu blir det omöjligt att motivera ett köp, särskilt som jag snart ska vara föräldraledig med både mindre tid och avsevärt mindre pengar. Får slita på min Xbox One X ett tag till. Game Pass finns ju där, trots allt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hoppas man får sitt Xbox series X den 10 Nov. Bokade hos elgiganten 09.01 igår.

Rätta mig gärna om jag har fel, innan den 22 Sept kunde man inte boka eller göra något på deras hemsida vilket innebär då att om man bokade ett igår tidigit som i mitt fall så borde man vara en av de första i kön? Tittar man idag så kan man fortfarande boka ett, frågan är om de bara tar bokningar hejvilt och hoppas på att få en stor batch av MS eller om de faktiskt vet och har ett nr som de uppnår och sedan stänger av möjligheten att boka en. Tittar man på ex Inet så skriver de klart och tydligt att man läggs i en virtuell kö, kollar man internationellt på ex Gamestop i Irland så tog deras bokningar slut på under 1 timme.

Jobbigt när man inte vet med säkerhet...

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Jag tror helt enkelt att INGEN återförsäljare vet hur många enheter de får än. De utgår nog bara från typ "vi får ju absolut minst 500 st" och skickar ut att allt är klappat och klart till de 500 första som bokade. Varför skulle liksom elgiganten/mediamarkt veta men webhallen vet ingenting.

Väldigt märkligt japp...

I PS5 tråden på Sweclockers har dom postat olika produktnummer på PS5 hos Mediamarkt, med 3 batchar, leverans release/december/januari.

Så vissa ÅF vet fortfarande ”ingenting” medans mediamarkt var så oss informerade att dom till och med kunde lägga upp olika produktnummer allt eftersom leveranserna blev fullbokade?

Problemet är väl att Sony än så länge har svårt att göra bra prognoser på hur många maskiner dom kommer hinna tillverka och skeppa runt.

Medlem
Skrivet av Eken77:

De har ju inte ett enda spel som är en ny release när Halo föll bort.

Det finns ju ingen anledning till att köpa konsolen när man inte ens vet om det kommer några nya spel.

Kan säga samma sak om PS5, inga intressanta spel där heller.
Ingen av konsollerna har några intressanta exclusiva titlar vid release den här gången.

Medlem

Kom på att jag bokade en PS5 på Webhallen i oktober förra året. Hade helt glömt bort detta, hittade bekräftelsen när jag sökte i min inkorg. Dock inte hört ett smack från Webhallen så blir intressant att se hur så tidig förbokning fungerar. Kommer nog avsäga mig min om dom hör av sig då jag förbokat Series X och kommer inte kosta på dubbla konsoler den här generationen.

Medlem

Fick svar från Dustin.

Ganska glasklart och som många är inne på.

De vet inte tilldelningen och kan inte sätta leveransdatum på grund av detta.

Medlem

Angående Webhallen och det leverans datum som står i sin order så är detta nog varken bekräftelse eller denial om man lyckats förboka till release Day. Om inte handkontrollen är extremt populär för min handkontroll ska levereras i december.. Bokade feb 2020

Medlem

Beställde XSX både hos Webhallen (ett bra tag tillbaka) och Elgiganten när de släppte loss det 09 igår.

De båda verkar ha kvar möjligheten till förhandsbokning men kontaktade dom igår och båda medgav att de inte kan lova konsol till releasedatum. Verkar som att de bara tar in alla ordrar de kan sen att du får konsolen när de får in det i lager.

Mitt tips är väl att boka in er överallt och hoppas på det bästa..

Medlem
Skrivet av Eken77:

De har ju inte ett enda spel som är en ny release när Halo föll bort.

Det finns ju ingen anledning till att köpa konsolen när man inte ens vet om det kommer några nya spel.

Ja för alla är lika prinicipslösa som du som tycker det är en bra strategi för konsumenter att ett företag håller på med exklusivitet. Det hör hemma på 1200 talet inte i ett modernt samhälle.

Jag kan dock nämna några saker med xbox och varför man skulle kunna vilja skaffa en.

Halo Infinite kommer
Game Pass
EA Play
Zenimax alla spel
xCloud
Bakåtkompatibilitet
Bättre mjukvara (OS och i kontroller)
Snygg och vältillverkad konsol
Bra ergonomiska kontroller
Ett företag som sätter kunden i fokus
Hög prestanda på hårdvaran

Kan du nämna en enda anledning att skaffa playstation som inte börja och slutar med "exklusiva spel"?

Medlem

Fick nyss ett mail från Webhallen ang Xbox series X.

"Vi vill uppmärksamma dig om att en produkt i din order har fått ett nytt releasedatum:

2020-11-10"

Förutsätter att jag får den då.

Skriv svar