3 år gamla Xbox One X rusar på Amazon

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det sjukaste är att det är så många som förbokar en konsol som knappt kommer ha spel i början och kommer vara testkaniner till en bättre version senare när det väl finns spel.

Många uppgraderar av samma anledning att man uppgraderar sin dator. Bättre flyt, snyggare spel.

Medlem
Skrivet av Ion:

Gör som Watcom gjorde när dom släppte sin första kompilator. Den fick den heta "Watcom C 6.0", för konkurrenterna var fortfarande på version 5..

Så alltså Xbox 6, eller kanske 6box? 🤔

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det sjukaste är att det är så många som förbokar en konsol som knappt kommer ha spel i början och kommer vara testkaniner till en bättre version senare när det väl finns spel.

Vaddå inte ha spel? Över 200 spel vid lanseringen med hela xbox gamepass, ea play och de som släpps fysiskt vid release

Medlem

Man tror att MS skulle lära sig av Nintendos fiasko men nopp. För oss är det lätt att veta skillnaden men hur många sålda konsoler går via en förälder.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det sjukaste är att det är så många som förbokar en konsol som knappt kommer ha spel i början och kommer vara testkaniner till en bättre version senare när det väl finns spel.

Early adopters finns det alltid inom många områden.
Det är bra att dom finns utan dom skulle det inte gå framåt så "resten" kan hoppa på tåget vid senare tillfälle.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hela den här grejen med folk som köper fel konsol är ju kraftigt överdriven. Hur många kan det röra sig om egentligen?

Detta är ju endast en hetsartikel mot Xbox och MS. Märks att FZ ägnar sig åt PS-fanboyism. Tur vi Xboxfanboys har Gamereactor.

Inaktiv
Skrivet av robbis:

Vaddå inte ha spel? Över 200 spel vid lanseringen med hela xbox gamepass, ea play och de som släpps fysiskt vid release

Förstår vad du säger men personen hänvisar med all sannolikhet till brist på nextgen spel.

Vilket båda konsolerna kommer ha ont om.

Medlem

Systersonen ville ha Xbox så min syster frågade mig vilken som gällde för nuvarande och ärligt talat så vart jag tvungen att googla ett tag innan jag var säker. Helt värdelösa namn. När jag sedan vart tvungen att försöka förklara det här med xbox live skapade det inte mindre förvirring för den delen.

Jag trodde hela grejen med konsoler var att det ska vara enkelt?

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Hela den här grejen med folk som köper fel konsol är ju kraftigt överdriven. Hur många kan det röra sig om egentligen?

Detta är ju endast en hetsartikel mot Xbox och MS. Märks att FZ ägnar sig åt PS-fanboyism. Tur vi Xboxfanboys har Gamereactor.

Du kanske borde hålla dig till de sidorna med vad du anser är dina jämlikar då och sluta trolla detta forum.

Att du vinklar detta till vad du kallar "PS-fanboyism" är komiskt omoget. Väx upp.

Medlem

Man vet att det är ett dåligt namn när företrädare för MS säger fel och det igår var någon brittisk återförsäljare kallade båda modellerna för series X men att den ena var digital.

Medlem
Skrivet av Fulci:

"Next gen" Xbox Series S: 4 TFLOPS
Current gen Xbox One X: 6 TFLOPS
Första nya generationen när man kan få en långsammare GPU än gamla generationen?

Det tråkiga är att TFLOPS har blivit exakt som megapixelracet.
Mer megapixlar är alltid bättre kamera.

Skämt å sido så säger inte TFLOPS speciellt mycket taget ur kontext.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Jag förstår att folk är förvirrade, vad heter ens den nya konsolen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det sjukaste är att det är så många som förbokar en konsol som knappt kommer ha spel i början och kommer vara testkaniner till en bättre version senare när det väl finns spel.

Varför ? Det går ju att applicera på allt, den som köper spel åratal efter release får ju dem förmodligen billigare och med mindre buggar, men får ju vänta på nöjjet också.

Jag som köper dag ett kommer inte gråta för att någon annan ev får en slim, jag får ju njuta av den från dag 1 och lär haft den ett bra tag vid det laget.

Demon Souls, prestandan och uppgraderingen från Jetmotorn är tillräckligt för min del, sen är jag inte naiv inför eventuella problem med hårdvaran men är heller inget som säger att jag garanterat kommer få problem.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Du kanske borde hålla dig till de sidorna med vad du anser är dina jämlikar då och sluta trolla detta forum.

Att du vinklar detta till vad du kallar "PS-fanboyism" är komiskt omoget. Väx upp.

Lugna ner dig nu.

Det är väl ändå bekräftat att topplistan på Amazon inte var särskilt pålitlig och visade inga faktiska försäljningssiffror?

"1. 747% refers to the sales rank increase, not the increase in actual unit sales. Amazon is weird like that.

2. The console has been discontinued and has 'discontinued' in its name.

3. The name may confuse some, but it's a minor issue"

https://twitter.com/ZhugeEX/status/1308556200850731014

Kräver enbart saklighet och tydlighet. Vi lever i en polariserad värld. Vem ska man tro på?

Jag står dock fast vid att namnförvirringen är inget som kommer påverka försäljningen av Series S/X.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag förstår att folk är förvirrade, vad heter ens den nya konsolen?

Nintendo Shift tror jag. Shift U?

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Lugna ner dig nu.

Det är väl ändå bekräftat att topplistan på Amazon inte var särskilt pålitlig och visade inga faktiska försäljningssäljsiffror?

"1. 747% refers to the sales rank increase, not the increase in actual unit sales. Amazon is weird like that.

2. The console has been discontinued and has 'discontinued' in its name.

3. The name may confuse some, but it's a minor issue"

https://twitter.com/ZhugeEX/status/1308556200850731014

Kräver enbart saklighet och tydlighet. Vi lever i en polariserad värld. Vem ska man tro på?

Jag står fast vid att namnförvirringen är inget som kommer påverka försäljningen av Series S/X.

Det var en rolig artikel, om okunniga föräldrar som antagligen lagt felbeställningar. Och det kan vara 747% fler beställningar än exempelvis 2st dagen innan. Men det är kul, det var du som drog in en massa om "fanboyism" och liknande från ingenstans. Och sedan kritiserade FZ för att vara MS kritiska, snacka om att göra höna av en fjäder.

Jag har skrivit vad jag tycker och tror inte någon vill hålla på att läsa när vi två dras in i en längre diskussion. Vill du fortsätta diskutera så får du gärna skicka PM. Kanske var lite hård i mitt tidigare inlägg och ber i så fall om ursäkt.

Annars önskar jag dig en trevlig lillördag!

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nintendo Shift tror jag. Shift U?

Får nog bli en sån. Dags att byta ut sin gamla Super Nintendo Switch 64!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Det var en rolig artikel, om okunniga föräldrar som antagligen lagt felbeställningar. Och det kan vara 747% fler beställningar än exempelvis 2st dagen innan. Men det är kul, det var du som drog in en massa om "fanboyism" och liknande från ingenstans. Och sedan kritiserade FZ för att vara MS kritiska, snacka om att göra höna av en fjäder.

Jag har skrivit vad jag tycker och tror inte någon vill hålla på att läsa när vi två dras in i en längre diskussion. Vill du fortsätta diskutera så får du gärna skicka PM. Kanske var lite hård i mitt tidigare inlägg och ber i så fall om ursäkt.

Annars önskar jag dig en trevlig lillördag!

Köper inte föräldrar Nintendo först och främst?

Att en massa föräldrar lagt felbeställningar på en One X istället för en Series X och på så vis skjutit One X i höjden på Amazons lista är ju en helt absurd tanke. Det händer liksom inte. Ändå väljer FZ att skriva en sensationsartikel om det alá Aftonbladet, med en gråtande unge som bild dessutom. Det om något är omoget.

Rolig artikel? Men sanningen spelar liksom ingen roll då?

Men det är bara min åsikt. Man får tro och tycka vad man vill. Jag tror vad jag vill och du/FZ tror vad ni vill. Det är lugnt, liksom.

Medlem

Kan man inte skylla typ 5 % på dom oinsatta föräldrarna i det här fallet?
"Junior önskade sig en såndär spelvideomaskin, han sa att den hette nånting med X jag minns inte, ja jag bokar väl den här då!"


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Köper inte föräldrar Nintendo först och främst?

Att en massa föräldrar lagt felbeställningar på en One X istället för en Series X och på så vis skjutit One X i höjden på Amazons lista är ju en helt absurd tanke. Det händer liksom inte. Ändå väljer FZ att skriva en sensationsartikel om det alá Aftonbladet, med en gråtande unge som bild dessutom. Det om något är omoget.

Rolig artikel? Men sanningen spelar liksom ingen roll då?

Men det är bara min åsikt. Man får tro och tycka vad man vill. Jag tror vad jag vill och du/FZ tror vad ni vill. Det är lugnt, liksom.

Varför skulle det vara en absurd tanke? Är väl inte så konstigt att tro att personer som inte är insatta i branschen skulle missförstå namnen Xbox? Att anklaga FZ för att vara fanboys av Sony bara för att dom rapportera en sån här sak är ju ganksa långsökt bara för att du inte vill tro på det och verkar säker på att det är falskt.

Tycker knappast FZ har varit mer anklagande mot någon av konsolerna utan dom har varit både positiva och negativa på båda hållen.

Känns som en konstig sak att anklaga dom för. FZ har ju till och med en egen Xbox ambassadör (Mortaigne), men dom har ju en för Playstation.

Medlem
Skrivet av dex20:

Varför skulle det vara en absurd tanke? Är väl inte så konstigt att tro att personer som inte är insatta i branschen skulle missförstå namnen Xbox? Att anklaga FZ för att vara fanboys av Sony bara för att dom rapportera en sån här sak är ju ganksa långsökt bara för att du inte vill tro på det och verkar säker på att det är falskt.

Tycker knappast FZ har varit mer anklagande mot någon av konsolerna utan dom har varit både positiva och negativa på båda hållen.

Känns som en konstig sak att anklaga dom för. FZ har ju till och med en egen Xbox ambassadör (Mortaigne), men dom har ju en för Playstation.

Noterar att du också använder ordet "tro". För det är det allt handlar om. FZ tror. Du tror. Jag tror. Ingen vet. Detta är ingen faktabaserad artikel utan enbart sensationsjournalistik som inte är särskilt förankrad i verkligheten. Det är konsensus att "hålla" på Sony och att massa felbeställningar har gjorts av okunniga föräldrar passar in i narrativet. Det passar inte in i mitt narrativ dock så jag väljer att inte tro på det. Rent objektivt sett är det en absurd tanke dock, hävdar jag fortfarande.

Men visst, vi kan stryka det där om fanboys om det känns bättre.

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

Köper inte föräldrar Nintendo först och främst?

Att en massa föräldrar lagt felbeställningar på en One X istället för en Series X och på så vis skjutit One X i höjden på Amazons lista är ju en helt absurd tanke. Det händer liksom inte. Ändå väljer FZ att skriva en sensationsartikel om det alá Aftonbladet, med en gråtande unge som bild dessutom. Det om något är omoget.

Rolig artikel? Men sanningen spelar liksom ingen roll då?

Men det är bara min åsikt. Man får tro och tycka vad man vill. Jag tror vad jag vill och du/FZ tror vad ni vill. Det är lugnt, liksom.

Hej!

Jag tycker det här är en lite rolig grej, samtidigt som det pekar på hur förvirrande namngivningen är (vad heter ens den nya serien?) Därför skrev jag en lättsam nyhet, och valde en bild som understryker att det inte är blodigt allvar. Jag inser nu att rubriken kan tolkas som missvisande, så jag har ändrat den.

Men det där med PS-fanboyism, hetsartikel m.m. är nåt du själv läser in. Vi tar oss friheten att täcka alla plattformar som vi vill - ibland kritiskt, ibland kärleksfullt, ibland båda samtidigt. Plattformsideologi får andra hålla på med.


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Noterar att du också använder ordet "tro". För det är det allt handlar om. FZ tror. Du tror. Jag tror. Ingen vet. Detta är ingen faktabaserad artikel utan enbart sensationsjournalistik som inte är särskilt förankrad i verkligheten. Det är konsensus att "hålla" på Sony och att massa felbeställningar har gjorts av okunniga föräldrar passar in i narrativet. Det passar inte in i mitt narrativ dock så jag väljer att inte tro på det. Rent objektivt sett är det en absurd tanke dock, hävdar jag fortfarande.

Men visst, vi kan stryka det där om fanboys om det känns bättre.

Så istället väljer du då att tro att Amazon ljuger då? Eller vad tror du det beror på att beställningarna på den "gamla" Xbox konsolen stack iväg så samma dag som förhandsbokningarna för den nya släpptes?

Att Tomas gör en liten lättsammare artikel av det är väl bara något positivt dock? Allt behöver väl inte alltid vara så himla allvarligt om allting? Tvivlar ju på att Tomas gjorde det för att det skulle "generera klicks" eller vad man kallar sensationjournalistik, utan som han själv säger mest bara att det skulle vara lite lättsamt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hej!

Jag tycker det här är en lite rolig grej, samtidigt som det pekar på hur förvirrande namngivningen är (vad heter ens den nya serien?) Därför skrev jag en lättsam nyhet, och valde en bild som understryker att det inte är blodigt allvar. Jag inser nu att rubriken kan tolkas som missvisande, så jag har ändrat den.

Men det där med PS-fanboyism, hetsartikel m.m. är nåt du själv läser in. Vi tar oss friheten att täcka alla plattformar som vi vill - ibland kritiskt, ibland kärleksfullt, ibland båda samtidigt. Plattformsideologi får andra hålla på med.

Uppskattar verkligen ditt svar.

Vissa saker skriver man i affekt och jag tar tillbaka det där om PS-fanboyism. Ibland blir man bara lite frustrerad.

Är genuint nyfiken på hur pass mycket detta påverkar försäljningen dock. Tycks inte gå att få någon riktig klarhet i det. Wii och WiiU har man ju hört det var krångel med, men hur pass mycket krångel, egentligen? Handen på hjärtat.

Pratar vi 100 felsålda konsoler? 1000? 1 miljon? 10 miljoner?

Intressant ämne i vilket fall som helst.

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Uppskattar verkligen ditt svar.

Vissa saker skriver man i affekt och jag tar tillbaka det där om PS-fanboyism. Ibland blir man bara lite frustrerad.

Är genuint nyfiken på hur pass mycket detta påverkar försäljningen dock. Tycks inte gå att få någon riktig klarhet i det. Wii och WiiU har man ju hört det var krångel med, men hur pass mycket krångel, egentligen? Handen på hjärtat.

Pratar vi 100 felsålda konsoler? 1000? 1 miljon? 10 miljoner?

Intressant ämne i vilket fall som helst.

Som du sa själv innan tror jag nog inte det är något som kommer påverka i det stora hela på försäljningen (är nog inte 1% ens skulle jag tro) om man räknar allting om några år.

Men det är ju lite roligt att det verkligen visar på hur konstigt Microsoft har valt att namnge sina konsoler på sistone.
Tror inte att dom mer insatta i branschen har några större problem med det (förutom @Carl Johansson-Sundelius här på FZ ), men kan tänka mig att för någon som inte är insatt är det nog väldigt rörigt med namnen.

PS. Hur sjutton taggar man Carl Johansson-Sundelius?

Medlem

Tror att alla utom de mest tunnelseende Xbox-fansen kunde förutse detta. Namnvalen är extremt dumma.

Medlem
Skrivet av dex20:

Så istället väljer du då att tro att Amazon ljuger då? Eller vad tror du det beror på att beställningarna på den "gamla" Xbox konsolen stack iväg så samma dag som förhandsbokningarna för den nya släpptes?

Att Tomas gör en liten lättsammare artikel av det är väl bara något positivt dock? Allt behöver väl inte alltid vara så himla allvarligt om allting? Tvivlar ju på att Tomas gjorde det för att det skulle "generera klicks" eller vad man kallar sensationjournalistik, utan som han själv säger mest bara att det skulle vara lite lättsamt.

Jag tror ärligt talat att det är ett dråpligt sammanträffande av många olika faktorer. Läste du detta?

https://twitter.com/ZhugeEX/status/1308556200850731014

Jag kollade Amazons lista igår kväll och mycket riktigt, där fanns One X på förstaplatsen. Men jag såg inte PS5 någonstans? PS5 säljer ingenting då eller? Lika dum slutsats att dra. PS5 säljer som smör i solsken.

Jag har aldrig handlat från Amazon och vet inte hur sidan funkar, så visst, jag kan ju vara helt ute och cykla.

Att det beror på "hundratals föräldrar som beställt fel konsol till sina barn så de kommer bli skitledsna på julafton"-narrativet köper jag bara inte.

Helt ärligt struntar jag i om det är en "liten lättsam artikel". Jag vill veta sanningen. Vem vill inte det?

Tomas har redan svarat vilket jag uppskattar. Orkar nog inte diskutera detta mer dock. Vi kommer ingenstans. Låt oss leva i våra egna bubblor där våra egna verklighetsuppfattningar inte får förstöras eller ifrågasättas. Jag är okej med det.

jbx
Medlem

Bara jag som inte kan begripa hur folk kan blanda ihop såna här saker?
Som med Wii och Wii U, ser de inte ”U”, ringer det ingen klocka när fodralen till en flera år gammal konsol byter färg från vit till blå?
Gör de samma sak när de gäller bil? Köper reservdelar till en Volvo fast man har BMW?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Xbox Scarlett plain and simple. Hade funkat klockrent enligt mig. Kunde fortsatt därifrån med Xbox Scarlett 2. Men jag bryr mig verkligen inte om vad den heter och som andra redan skrivit är denna procent i ökning av One X från en redan intetsägande nivå. Procent kan ge en väldigt skev bild. Kan ju gå från 1 såld till 10. 1000 procent!...

Dessutom verkar det handla om ranking på amazon, kanske botar som köpt etc. Tror verkligen detta är ett ickeproblem oavsett.

Medlem
Skrivet av jbx:

Bara jag som inte kan begripa hur folk kan blanda ihop såna här saker?
Som med Wii och Wii U, ser de inte ”U”, ringer det ingen klocka när fodralen till en flera år gammal konsol byter färg från vit till blå?
Gör de samma sak när de gäller bil? Köper reservdelar till en Volvo fast man har BMW?

I det här fallet så tror man att det handlar om felprogrammerade botar. För den som bryr sig om info så verkar dessa procent inte resultera i nämnvärd försäljning. Det är procent i ökning i ranking på amazon.

Att folk köper fel är ett narrativ som vissa har, för att de själva enbart förstår siffror? Vet inte om det någonsin har styrkts.
Kanske borde tipsa andra typer av produkter då.

För övrigt kommer det att finnas två modeller i hyllorna. S och X. Ganska tydliga skillnader.

För dig som verkar intresserad av info:
https://twitter.com/ZhugeEX/status/1308556202251628545

Skriv svar