Blizzard-grundaren Mike Morhaime startar ny spelstudio

Robot
Blizzard-grundaren Mike Morhaime startar ny spelstudio

Gör gemensam sak med flera före detta seniora Blizzard-utvecklare.

#blizzard, #dreamhaven


Medlem

Mycket trevliga nyheter. Kommer definitivt att ha ögonen på dem ^^

Medlem

Blir sällan nått bra av sånt här.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot

Mycket intressant! Ska följa dem o kolla vad detta leder till


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Gott!
Blizzard har ju varit ett sjunkande skepp sedan activision kom med i bilden, hoppas de med talang, ambition och kreativitet kan hoppa ur båten och börja på nya studios innan det träffar avgrunden


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Efter flera stolpe-in av Blizzard så kan man hoppas dom här gör bättre på egen hand. Åtminstone kan vi kanske få se lite nya titlar/IP.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Detta ska klart följas.
Som sagt, efter Activision började det långsamt gå utför tills det bara stupade.
Så hoppas detta kan bli något.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Håller tummarna för att det blir bra grejjor

Medlem

Tycker det känns väldigt lovande. Om de lyckas samla creme de la creme från blizzard och andra förmågor så kan det definitivt bli schysst.

Medlem

Kul, detta skall självklart följas


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Medlem

Hoppas de lyckas bättre på egen hand, för Blizzard har inte gjort något bra sedan Diablo 2.

Medlem

Får hoppas de lyckas med något, men oftast crashar sådana här studios efter första titeln, som floppar.


signatur

I drank what?

Ion
Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Hoppas de lyckas bättre på egen hand, för Blizzard har inte gjort något bra sedan Diablo 2.

Warcraft III

WoW

?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Hoppas de lyckas bättre på egen hand, för Blizzard har inte gjort något bra sedan Diablo 2.

World of Warcraft får man väl ändå säga är ett lyckosamt och framgångsrikt spel. Att spelet inte passar alla är en annan femma. Oavsett är det bra för branschen när man rör om lite grann och därför är jag positiv till denna nyheten.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Jag har dålig koll på alla namn i spelbranschen men ofta hör man att "de kreativa själarna" (typ så) har lämnat dessa stora spelbolag och det är inte samma som det var.

Finns det något bolag eller några personer som var verksamma på 90-talet och som fortfarande arbetar inom industrin och gör "bra spel"? Jag tänker på John Carmack som fortfarande är lite kvar och Gabe N.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Ion:

Warcraft III

WoW

?

Skrivet av Kris:

World of Warcraft får man väl ändå säga är ett lyckosamt och framgångsrikt spel. Att spelet inte passar alla är en annan femma. Oavsett är det bra för branschen när man rör om lite grann och därför är jag positiv till denna nyheten.

WoW är väl inte ett spel, snarare ett heltidsjobb.

Skämt o sido, nja. Att spelen är framgångsrika kan man väl inte ta ifrån dom. Men om det handlar om personlig åsikt så kan jag hålla med om att WC3 inte var så himla bra och WoW fastnade jag aldrig i. Men som sagt, smaken är som baken.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag har dålig koll på alla namn i spelbranschen men ofta hör man att "de kreativa själarna" (typ så) har lämnat dessa stora spelbolag och det är inte samma som det var.

Finns det något bolag eller några personer som var verksamma på 90-talet och som fortfarande arbetar inom industrin och gör "bra spel"? Jag tänker på John Carmack som fortfarande är lite kvar och Gabe N.

Det finns en viss övertro på enskilda personer när det gäller spel. Min erfarenhet är att man får bra spel när ett helt gäng personer råkar sammanstråla vid rätt tidpunkt.

Medlem
Skrivet av conthox:

WoW är väl inte ett spel, snarare ett heltidsjobb.

Skämt o sido, nja. Att spelen är framgångsrika kan man väl inte ta ifrån dom. Men om det handlar om personlig åsikt så kan jag hålla med om att WC3 inte var så himla bra och WoW fastnade jag aldrig i. Men som sagt, smaken är som baken.

Jag instämmer helt. Håller förvisso Starcraft högt också, men efter det har Blizzard inte förmått imponera på mig.

WarCraft III, Diablo 3, StarCraft 2, alla känns barnsliga på något vis. Designspråket yvigt och överdrivet, berättelserna enkelspåriga hjältesagor, osv. Nog för att flera av dem tilltalat den stora massan, men inte mig.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Blir sällan nått bra av sånt här.

Får hoppas att det blir så denna gång då.
Posivitet.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Får hoppas att det blir så denna gång då.
Posivitet.

Jo.
Det gick dock inte lysande förra gången


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Får hoppas att det blir så denna gång då.
Posivitet.

Jodå hoppet finns alltid


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ska bli intressant och se vad de kan koka ihop.

Medlem

Jäklar var det är pessimister här

Medlem
Skrivet av deezel:

Jäklar var det är pessimister här

Kanske det, men betänk dock att en pessimist bara får glada överraskningar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av deezel:

Jäklar var det är pessimister här

Du menade säkert "realister". Pessimister är ett skällsord som optimister använder på realister.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Du menade säkert "realister". Pessimister är ett skällsord som optimister använder på realister.

Snarare det pessimister tror att de är

Medlem

Ska bli intressant och se vad för något dom kommer komma med.
Mike är ju en väldigt RTS fantast, eftersom genren är rätt död så kanske något att fokusera på.
Time will tell...

Medlem

Spännande!


signatur

Meep!

Medlem

Mycket intressant, ryktet går att Mike Morhaime varit missnöjd med Activision Blizzard, även om han såklart inte kan säga det rakt ut.

Ekonomiskt sett så behöver han ej göra detta då han antagligen lätt skulle kunna gå i pension och fortsatt leva på pengarna han tjänat in genom Blizzard, vilket talar för att han gör detta för att älskar det.
Och den erfarenhet han har av att leda utveckling av spel kan nog göra detta till något framgångsrikt, synd dock att han tappar tidigare varumärken

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag instämmer helt. Håller förvisso Starcraft högt också, men efter det har Blizzard inte förmått imponera på mig.

WarCraft III, Diablo 3, StarCraft 2, alla känns barnsliga på något vis. Designspråket yvigt och överdrivet, berättelserna enkelspåriga hjältesagor, osv. Nog för att flera av dem tilltalat den stora massan, men inte mig.

Warcraft III och World of Warcraft etablerade en av de mest fantasirika världarna. Storyn har ett oerhört djup på många ställen med intressanta karaktärer. Det kan man inte direkt påstå om Warcraft I och II. Tror att din nostalginerv är lite väl stark.

Warcraft är nu ett helt universum av lore med böcker, filmer etc. Vissa av böckerna är riktigt bra fantasy!

Området Suramar med folkslaget Nightborne i World of Warcraft har en oerhört engagerande story i klass med de bästa rollspelen. Och det området introducerades för bara några år sedan. Kreativiteten hos Blizzard finns fortfarande.

12
Skriv svar