3 år gamla Xbox One X rusar på Amazon

Redaktör
Skrivet av r4v3nl0rd:

Uppskattar verkligen ditt svar.

Vissa saker skriver man i affekt och jag tar tillbaka det där om PS-fanboyism. Ibland blir man bara lite frustrerad.

Är genuint nyfiken på hur pass mycket detta påverkar försäljningen dock. Tycks inte gå att få någon riktig klarhet i det. Wii och WiiU har man ju hört det var krångel med, men hur pass mycket krångel, egentligen? Handen på hjärtat.

Pratar vi 100 felsålda konsoler? 1000? 1 miljon? 10 miljoner?

Intressant ämne i vilket fall som helst.

Det går säkert att byta om nån skulle råka köpa fel, mer ett irritationsmoment än ett faktiskt problem gissar jag. Men - det är rätt viktigt att ha bra namn på saker, så att såna som jag lätt kan klargöra vad vi skriver om. I nuläget går inte det om vi talar om nya Xboxarna, det behövs ett bra samlingsnamn. Jag hoppas att "Xbox" kommer sätta sig så småningom, då kan vi täcka nya konsolerna med det och skriva "One" vid behov. Den äldsta lär ju nämnas så sällan att det bara är att skriva "original-Xboxen" utan att det blir tjatigt.


signatur
Medlem

Super rolig artikel Återgav den till min 10 åriga dotter som däremot såg lite orolig ut

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men - det är rätt viktigt att ha bra namn på saker, så att såna som jag lätt kan klargöra vad vi skriver om. I nuläget går inte det om vi talar om nya Xboxarna, det behövs ett bra samlingsnamn.

Så om ni väljer att skriva "Kommer till Xbox Series S/X", t.ex. Är det att det känns för långt eller omständligt att skriva eller att ni tror att läsarna inte förstår om det är One eller Series det handlar om?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det går säkert att byta om nån skulle råka köpa fel, mer ett irritationsmoment än ett faktiskt problem gissar jag. Men - det är rätt viktigt att ha bra namn på saker, så att såna som jag lätt kan klargöra vad vi skriver om. I nuläget går inte det om vi talar om nya Xboxarna, det behövs ett bra samlingsnamn. Jag hoppas att "Xbox" kommer sätta sig så småningom, då kan vi täcka nya konsolerna med det och skriva "One" vid behov. Den äldsta lär ju nämnas så sällan att det bara är att skriva "original-Xboxen" utan att det blir tjatigt.

SX för Series X (alternativt att man även skriver Xbox före, Xbox SX)
SS för Series S (alternativt att man även skriver Xbox före, Xbox SS)

Dags att implementera förkortningarna. SX och SS, helt enkelt. Så skriver jag ut de nya konsolerna iaf.

Sen kan jag hålla med i sak att det är ganska dumma och röriga namnval av MS.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Ms har nog dom sämsta namnen på sina konsoler jämfört med Nintendo och Sony.

Nintendo Wii U .....

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Så om ni väljer att skriva "Kommer till Xbox Series S/X", t.ex. Är det att det känns för långt eller omständligt att skriva eller att ni tror att läsarna inte förstår om det är One eller Series det handlar om?

Det första - långt, omständligt, fult. Folk här fattar, entusiaster.

Skrivet av r4v3nl0rd:

SX för Series X (alternativt att man även skriver Xbox före, Xbox SX)
SS för Series S (alternativt att man även skriver Xbox före, Xbox SS)

Dags att implementera förkortningarna. SX och SS, helt enkelt. Så skriver jag ut de nya konsolerna iaf.

Sen kan jag hålla med i sak att det är ganska dumma och röriga namnval av MS.

Det är ju de individuella namnen, jag vill ha ett kort, tydligt samlingsnamn för båda.


signatur
Medlem

Nämen oj! Vilken överraskning!

Inaktiv
Skrivet av jbx:

Bara jag som inte kan begripa hur folk kan blanda ihop såna här saker?
Som med Wii och Wii U, ser de inte ”U”, ringer det ingen klocka när fodralen till en flera år gammal konsol byter färg från vit till blå?
Gör de samma sak när de gäller bil? Köper reservdelar till en Volvo fast man har BMW?

Jag kan absolut relatera. Har arbetat som tekniker i 16år och det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun, och det gäller även fackkunnigt folk. En siffra fel så får du en teflonpackning istället för o-ring eller liknande.

Förstår själv att detta är som att jämföra äpple och päron men som sagt, jag kan relatera.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Det sjukaste är att det är så många som förbokar en konsol som knappt kommer ha spel i början och kommer vara testkaniner till en bättre version senare när det väl finns spel.

Ja. Det är nästan synd att det finns konsoler.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det första - långt, omständligt, fult. Folk här fattar, entusiaster.
Det är ju de individuella namnen, jag vill ha ett kort, tydligt samlingsnamn för båda.

Jag förstår och jag håller med.

Är väl lite sånt som brukar växa fram organiskt med tiden. Jag menar, vem säger "Nintendo Switch"? Alla säger Switch och alla förstår vad man menar. Tänker att "Series S" och "Series X" kanske sätter sig med tiden, men fortfarande lite för långt och omständligt även för en annan.

Aja. Vi får se!

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Ms har nog dom sämsta namnen på sina konsoler jämfört med Nintendo och Sony.

Wii och Wii U var ju inte särskilt smart av Nintendo. En av orsakerna till varför Wii U floppade var att många som inte hänger med i spelbranschen trodde att det var ett tillbehör till Wii, likt Wii Fit.

Ambassadör
Xbox

Jag kan inte låta bli att undra över hur folk klarar av andra saker med fler alternativ såsom att handla mjölk, köpa bil, mobiltelefon, dator, hitta rätt säsong på tvserier, köpa tv, hörlurar, möbler etc. Men just välja rätt Xbox är det svåraste som finns!

Next-gen heter kort och gott: Xbox. Vilken modell (Series) du vill ha utgörs av två olika bokstäver; X eller S.

Det är så svårt! Nä, FUD.


signatur

Jump in.

eld
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag kan inte låta bli att undra över hur folk klarar av andra saker med fler alternativ såsom att handla mjölk, köpa bil, mobiltelefon, dator, hitta rätt säsong på tvserier, köpa tv, hörlurar, möbler etc. Men just välja rätt Xbox är det svåraste som finns!

Next-gen heter kort och gott: Xbox. Vilken modell (Series) du vill ha utgörs av två olika bokstäver; X eller S.

Det är så svårt! Nä, FUD.

Nu gjorde du det värre, nya generationen xboxar heter bara xbox och har varianter?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av eld:

Nu gjorde du det värre, nya generationen xboxar heter bara xbox och har varianter?

Haha


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag kan inte låta bli att undra över hur folk klarar av andra saker med fler alternativ såsom att handla mjölk, köpa bil, mobiltelefon, dator, hitta rätt säsong på tvserier, köpa tv, hörlurar, möbler etc. Men just välja rätt Xbox är det svåraste som finns!

Next-gen heter kort och gott: Xbox. Vilken modell (Series) du vill ha utgörs av två olika bokstäver; X eller S.

Det är så svårt! Nä, FUD.

Det är inte bara Xbox. Mobiltelefoner har också fått mycket klagomål för att ha förvirrande namn, eller varför inte wii/wiiu som flera har skrivit i den här tråden.
Visst, vi entusiaster kanske förstår tydligare (speciellt för dig som är xboxnörd), men för allmänheten är det förvirrande med alla olika namn som liknar varandra...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jozo:

Det är inte bara Xbox. Mobiltelefoner har också fått mycket klagomål för att ha förvirrande namn, eller varför inte wii/wiiu som flera har skrivit i den här tråden.
Visst, vi entusiaster kanske förstår tydligare (speciellt för dig som är xboxnörd), men för allmänheten är det förvirrande med alla olika namn som liknar varandra...

Problemet är att jag tror att det är agendadrivna överdrifter, då är det svårt att ta det på allvar.

Entusiast eller inte, står man i begrepp att göra ett inköp för flera tusentals kronor så gör man iaf minimal research. Jag är inte på något sätt en soff-entusiast, men om jag ska köpa en Ektorp hörnsoffa på IKEA så kommer jag inte hem med en Ektorp 2-sits. Det händer liksom inte.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Problemet är att jag tror att det är agendadrivna överdrifter, då är det svårt att ta det på allvar.

Entusiast eller inte, står man i begrepp att göra ett inköp för flera tusentals kronor så gör man iaf minimal research. Jag är inte på något sätt en soff-entusiast, men om jag ska köpa en Ektorp hörnsoffa på IKEA så kommer jag inte hem med en Ektorp 2-sits. Det händer liksom inte.

Bra sagt. Agendadrivande överdrifter är vad det är. Man vill gärna göra sken av att det går dåligt för Xbox.

"Titta vad de klantar sig #ripxbox"

Detta är en råtta i pizzan. "Hörde ni om alla mammor som köpte fel konsol till sina barn så deras julafton blev förstörd?". Visst, det har säkert hänt, men det är undantag som bekräftar regeln. Inget att göra en stor sak av.

Aldrig någonsin har man hört om någon som köpt fel modell av Iphone när de i själva verket velat ha den senaste. Ej heller att någon köpt en Ford Focus när de i själva verket skulle ha en Ford Mondeo osv osv... Detta går att applicera på allt.

Trams.

Medlem

Diggade när de hade namnet Xbox 360.
Då var det aldrig någon förvirring om vad som var vad.
Enkla tilläggsnamn som beskrev vad man hade, såsom Basic, Premium och senare Elite samt Slim.
Visst, det var ju i stort sett samma konsoler men det var aldrig nåt krångel med namnen.
360 var verkligen ett riktigt bra och lättuttalat produktnamn. 🙂

Dex
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Problemet är att jag tror att det är agendadrivna överdrifter, då är det svårt att ta det på allvar.

Entusiast eller inte, står man i begrepp att göra ett inköp för flera tusentals kronor så gör man iaf minimal research. Jag är inte på något sätt en soff-entusiast, men om jag ska köpa en Ektorp hörnsoffa på IKEA så kommer jag inte hem med en Ektorp 2-sits. Det händer liksom inte.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Bra sagt. Agendadrivande överdrifter är vad det är. Man vill gärna göra sken av att det går dåligt för Xbox.

"Titta vad de klantar sig #ripxbox"

Detta är en råtta i pizzan. "Hörde ni om alla mammor som köpte fel konsol till sina barn så deras julafton blev förstörd?". Visst, det har säkert hänt, men det är undantag som bekräftar regeln. Inget att göra en stor sak av.

Aldrig någonsin har man hört om någon som köpt fel modell av Iphone när de i själva verket velat ha den senaste. Ej heller att någon köpt en Ford Focus när de i själva verket skulle ha en Ford Mondeo osv osv... Detta går att applicera på allt.

Trams.

Visst har detta överdrivets en hel del, men tycker det är överdrivet som ni gör här också med att det bara skulle vara agendadrivande överdrifter. Man kan faktiskt vara lite kritisk ibland mot ett företag man älskar

Det är ju inget snack om att namngivningen är lite omständig. Till och med chefredaktören på FZ har ju svårt att komma ihåg vilken som är Series S och X!

Då är det ju inte helt konstigt om det skulle vara lite konstigheter ibland för folk som inte än insatta också om vår egen Calle har sådana problem

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Problemet är att jag tror att det är agendadrivna överdrifter, då är det svårt att ta det på allvar.

Entusiast eller inte, står man i begrepp att göra ett inköp för flera tusentals kronor så gör man iaf minimal research. Jag är inte på något sätt en soff-entusiast, men om jag ska köpa en Ektorp hörnsoffa på IKEA så kommer jag inte hem med en Ektorp 2-sits. Det händer liksom inte.

Även om man borde, betyder det inte att folk gör det.

Xbox One S
Xbox One X
Xbox Series S
Xbox Series X

För oss som har koll är det lätt, men för de som inte har det så kan de där se exakt likadant ut och betyda samma sak. Man skulle ju kunna vända på det och tycka att MS själva gör lite research innan de ska namnge konsolen då vi vet att folk gör de här misstagen. Namnen är ju skräp av just den anledningen, precis som att det är lika skräpigt på mobilmarknaden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Inte ens jag vet vad den nya heter


signatur

Meep!

Medlem

Om man som vuxen inte klarar av att göra tillräckligt mycket research så att det blir rätt vid ett presentköp på ett antal tusenlappar, så har man förmodligen barn som är rätt vana att hantera besvikelser ändå...

Namnet är lite förvirrande (och dåligt) - men kom igen... Det går ju fan inte att missa vilken (vilka) som är den (de) nya konsollen (..erna) om man, t.ex. tittar på bilder och lägger ca 20 sek på google för att läsa lite info.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Nog för man borde kolla upp vad man bokar men ja de här namnsättningar på Xbox konsolerna är låter mer som namngivningar man skulle kunna ge mjukvara.
Men MS gillar tydligen flummiga beteckningar.. ska väl låta lite sci-fi haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag spelar playstation av princip men har inget emot Xbox, har aldrig brytt mig om Xbox alls faktiskt
Däremot om jag ska kritisera något så är det väl namnet på deras konsoler, totalt värdelöst tråkigt o intetsägande
Vem som helst fattar att ps3 är bättre än ps2 osv men att döpa en till One X o en till Series X🤔🤔🏋🏻🤥🤥🤥🤥🤥🤥

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Ms har nog dom sämsta namnen på sina konsoler jämfört med Nintendo och Sony.

Mja, Nintendo har inte varit jättetydliga med sina namn heller:
Wii
Wii U
Nintendo DS
Nintendo DS Lite
Nintendo DSi
Nintendo DSi XL
Nintendo 3ds
Nintendo 3ds XL
Nintendo 2ds
New Nintendo 3ds
New Nintendo 3ds XL
New Nintendo 3ds XL
Gameboy Advanced
Gameboy Advanced SP
Gameboy Micro


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv

Som ett tillägg till artikeln så har nu MS själva blandat ihop namnen på konsolerna:

https://gamerant.com/xbox-one-series-x-microsoft-name-confusi...

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Mja, Nintendo har inte varit jättetydliga med sina namn heller:
Wii
Wii U
Nintendo DS
Nintendo DS Lite
Nintendo DSi
Nintendo DSi XL
Nintendo 3ds
Nintendo 3ds XL
Nintendo 2ds
New Nintendo 3ds
New Nintendo 3ds XL
New Nintendo 3ds XL
Gameboy Advanced
Gameboy Advanced SP
Gameboy Micro

Jo nintendos prylar är inget man ska köpa utan att läsa på innan vilken konsol som gäller för det man vill göra. Enklaste är när tillverkare gör som sony och bara ökar en siffra, men samtidigt är det inte så konstigt att microsoft inte vill göra så. För jag tror nog det kan påverka försäljningen negativt om deras siffra är en lägre. Många som tror den tillhör förra generationen då.
Inget större problem egentligen de allra flesta butiker har bra regler med öppet köp. Jag fick exempelvis lämna tillbaka en switch på elgiganten efter att ha testat den en vecka (fick ont i händerna när jag spelade i bärbart pga för små kontroller)

Dex
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Som ett tillägg till artikeln så har nu MS själva blandat ihop namnen på konsolerna:

https://gamerant.com/xbox-one-series-x-microsoft-name-confusi...

Haha den var ju faktiskt riktigt klockren med tajming för det

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det första - långt, omständligt, fult. Folk här fattar, entusiaster.
Det är ju de individuella namnen, jag vill ha ett kort, tydligt samlingsnamn för båda.

Nu har jag funderat lite. Jag personligen kan tycka att det är rätt snyggt att helt sonika titulera de nya Xbox-konsolerna X|S. Med ett sådant streck i mitten (vad kallas det? ).

MS själva tycks ju göra det till och med. Kolla här: https://www.xbox.com/sv-se/consoles/xbox-series-x

"OPTIMERAT FÖR SERIES X|S
Spel som är skapade med utvecklingspaketet för Xbox Series X|S har kraftigt förkortade laddningstider och grym grafik med upp till 120 FPS."

Exempel:

"Assassin's Creed Valhalla kommer till X|S"

Problem kanske uppstår om man vill prata om båda konsolerna i samma mening, men då skulle man kunna skriva "Assassin's Creed Valhalla körs i 60fps på X och 30fps på S". Typ. Bara för att ta ett exempel.

Kanske bara funkar i skrift dock. Bara en tanke som slog mig nu.

Medlem

Bökiga namn helt klart. Lite konfunderad angående teraflops dock. Vet inte hur många kommentarer man kunde läsa från inbitna fans att det var da shieeet när konsolerna utannonserades och nu verkar det vara fullständigt bortglömt^^.

Man måste ju bara älska nya generationer och tiden innan de släpps ! <3

Skriv svar