Medlem
Surf/läsplatta

Tänkte jag kunde fråga här där man är omringad av likasinnade nördar.

Jag funderar på att skaffa en surf/läsplatta.
Den ska vara till att spela via gamepass cloud på kvällarna i sängen och läsa böcker. Gärna med en skärm som funkar att läsa utomhus.
Helst billigt alternativ. Är småbarnsförälder och kan inte lura frugan allt för mycket.
nån som har nått förslag?

Medlem

Det du efterfrågar går lite stick i stäv med varann, läsa på en vanlig skärm är inte skönt, det är rent av skadligt för nattsömnen (blått ljus o sånt och även om man slår på nightmode så är det obehagligt att läsa långa texter på en skärm).

Till det ändamålet är det bättre med en eboksläsare (kindle osv) som har en skärm med elektroniskt papper/bläck (den drar bara ström då du bläddrar och lyser inte). Tyvärr så går det ju inge vidare att spela/visa flerfärgsrafik på dom.

Å andra sidan, om du vill spela på den så måste du ha en surfplatta med windows eller Android, Apple tillåter väl inte streaming om jag minns rätt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det du efterfrågar går lite stick i stäv med varann, läsa på en vanlig skärm är inte skönt, det är rent av skadligt för nattsömnen (blått ljus o sånt och även om man slår på nightmode så är det obehagligt att läsa långa texter på en skärm).

Till det ändamålet är det bättre med en eboksläsare (kindle osv) som har en skärm med elektroniskt papper/bläck (den drar bara ström då du bläddrar och lyser inte). Tyvärr så går det ju inge vidare att spela/visa flerfärgsrafik på dom.

Å andra sidan, om du vill spela på den så måste du ha en surfplatta med windows eller Android, Apple tillåter väl inte streaming om jag minns rätt.

Nä, jag vet. Det är väldigt irriterande men jag vill inte köpa två direkt.
Läsandet har jag mest tänkt att göra dagtid som tur är.
Läsplattorna som finns känns allmänt för dyra eller inlåsta.
Har köpt x antal böcker på humblebundle och på flertalet läsplattor kan jag inte få in dem.
Ipad är jag inte intresserad av alls. Alldeles för inlåst och det känns godtyckligt vad de godkänner eller inte.
windows plattor kan vara rätt dyra, men kanske kan testa en begagnad. Bara de har AC nätverk borde spelandet funka.
Vilka Android plattor kan vara bra/prisvärda?
Vill ju inte ha för mycket lullull. Bra bild, nätverk och stor skärm är nog det jag är ute efter mest.

Medlem

Amazon har ganska ofta erbjudande på Kindle. Jag har en sådan och är supernöjd. Läser du på engelska så har du ju amazons butik att handla ifrån men det är även enkelt att köpa från bokus/adlibris och sen skicka boken till Kindle genom Calibre.

Medlem
Skrivet av Bucce:

Amazon har ganska ofta erbjudande på Kindle. Jag har en sådan och är supernöjd. Läser du på engelska så har du ju amazons butik att handla ifrån men det är även enkelt att köpa från bokus/adlibris och sen skicka boken till Kindle genom Calibre.

Ahh, så de böcker som jag köpt på humblebundle (får i flertalet format) går att importeras till en Kindle?
Trodde att Calibre va låst till Amazon.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Ahh, så de böcker som jag köpt på humblebundle (får i flertalet format) går att importeras till en Kindle?
Trodde att Calibre va låst till Amazon.

Det borde du kunna göra, det går även att låna böcker ifrån biblioteket och skicka över till kindle.

Du konverterar och skickar genom Calibre

1
Skriv svar