Vad tycker ni om achievements/trophies?

Medlem

På Playstation tycker jag det är kul, men på de olika pc-klienterna är det så utspritt och inte lika bra implementerat som på Playstation, så då bryr jag mig inte konstigt nog. Nintendo är i sin egen värld som vanligt...
Så både och är mitt svar.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

om jag bara spelar ett spel för storyn så bryr jag mig inte alls.

däremot är det uppskattat när det är nåt spel man verkligen nöter och sitter där zombifierad i timmar och bara SKA samla alla ringar / duvor / ryggsäckar / fjädrar osv. då kan det vara kul om det plingar till och man får en achievement när man plockar den sista. dock knappast något jag saknar när det inte finns där.

Medlem

Tycker det ger mervärde, helt klart. Skulle aldrig spela ett kasst spel bara för att få lätta poäng, men om det är ett spel jag verkligen gillar så blir det att man slänger ett öga på listan då och då. Har hittils tagit 9 platinums där det är allt ifrån Legospel till Bloodborne.

Inaktiv

Gillar dom och försöker ta platium i det mesta.
Brukar kolla lite smått före jag börjar spela om det är värt det dock, i tex Fall guys kan man ge upp före man ens börjat. I sånna får det vara helt och hållet på trophie jakt.

Medlem

Jag gillar dom. Det fanns inget sånt svarsalternativ.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag gillade achievements i wow när man fick något extra för dem, som en cool titel under namnet eller något litet husdjur.
Men annars tycker jag achievements är totalt menlösa.

Medlem

Jag gillar det i form av extra pålägg på smörgåsen! Inget direkt avgörande dock.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Skulle inte säga att jag älskar achievements, men jag uppskattar det ändå tillräckligt mycket för att bry mig om dem när de finns. Ibland kan det vara så att jag saknar achievements när jag t.ex. spelar på Switch.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Sen ibland, när jag ser en person över 30 bast som har över 5-8 platinum trophies känner jag att personen bör skaffat ett liv. Så då blir jag dömande vilket inte heller är så positivt.

Det beror dock på vilka det är. Skillnaden på platinum och platinum är ju megastor. Plus att vissa även fuskar när det tar trophies, antingen via fuskkoder så de t ex har obegränsad ammo och liv eller att de riggar matcher så att polare passivt står och tar stryk o s v. Jag tar dom ärligt eller inte alls. Jag har tre: Killzone 3, Brink och Helldivers. Jag ville ta Warhammer 40k: Space Marines också men Librarian of Macragge var buggad och en online: Keeper of the Armory, var galet krävande/svår utan att fuska.'


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Ambassadör
Xbox

Tycker att Achivements är fantastiskt trevligt och ger ett väldigt mervärde till spelandet på många sätt. Ofta gör det att man upptäcker nya sätt att spela på i vissa spel, eller ger återspelbarhet. Det ger samlandet av collectibles lite mer belöning om man är inne på sådant och det ger även ett bra verktyg för statistik.

Väldigt tillfredsställande!


signatur

Jump in.

Medlem

Gillar att låsa upp saker i spel. Tyvärr ger ju achievments ingenting i spelen. Hade man låst upp nån ny grej för varje så hade jag varit på

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Vill tillägga att jag verkligen älskar Steams nya system som visar hur många andra spelare som har fått samma achievement och om den är sällsynt så lyser den upp i guld.

https://i.ibb.co/Gp4fPTC/France.png

Finns liknande på Xbox. Achievements som färre än 10% har tagit är en "diamant-achievement". Alltid lite extra tillfredsställande att låsa upp en sån.

Medlem

Placerar mig nog mellan att hata och inte bry mig och då har jag ändå över 100k gamerscore samt Gud vet hur många trophies på PS4. Allt bara eftersom jag spelar mycket, inte nödvändigtvis målmedvetet eller bra. Vet inte om det finns ett sätt att inaktivera dem på konsolerna men i så fall hade jag nog gjort det.

När jag var yngre kunde jag fästa ögonen på vissa specifika achievements i spel jag tyckte om, t.ex. att klara av Spec Ops: The Line på högsta svårighetsgraden, Dead Space 2 på svårighetsgraden där man bara fick spara tre gånger i hela spelet och att alla skulle överleva Suicide Mission i Mass Effect 2. Dessa tre är jag lite stolt över men den senaste generationen har jag helt ignorerat allt vad achievements och trophies heter. Tycker att de alltför ofta kräver ett visst spelsätt istället för att vara just en belöning för en extraordinär prestation. Hade hellre sett att spel hade 3-5 av dem för saker som att klara spel på en viss svårighetsgrad, på en viss tid eller med liknande fasta utmaningar. Att twerka på 650 nattklubbar i GTA Online är liksom inget som lockar..

För folk som finner dem intressanta och därmed får ut mer speltid per spel är de nog dock säkerligen endast positiva så jag får väl vara glad för deras skull

Medlem

Roligt i typ WoW när man fick celestial defender eller Death's demise som belöning för en achievement. Eller det där emblemet man fick i Modern warfare 2 om man körde en hel match utan att dö.
Men är extremt likgiltig till sånt i de flesta vanliga spel.

Medlem

Generellt sett så är jag väldigt negativt ställd gentemot achievements, tycker de oftast gör spel liiiite sämre då dom ofta stör spelupplevelsen eller spoilar vad som kommer att hända om man råkar titta på dem.

Däremot så finns det två sorters achievements jag tycker är bra! Dels majoriteten av de som finns i t.ex. EU4, HoI4 och sånt, där det finns specifika achievements som erbjuder speciella starter och mål med en kampanj. Det tillför väldigt mycket liv till spelet!

Sedan finns det de som är integrerade i spelet till den grad att de är en kärnmekanik i spelet, t.ex. Into the Breach, där hela målet med spelet var att klara av olika achievements som i sin tur tillät en låsa upp mer squads man kunde spela med. Det är det ENDA spel jag har 100% achievements i, och hade jättekul hela vägen till slutet.

Avstängd

Jag personligen ogillar achievements, har man helt ovetandes klarat en achievement och är helt inne i en cutscene eller något så vill jag inte att den där pop-upen kommer upp och förstör allt!


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Röstade inte då Jag är nog i gruppen som gillar dem ibland men oftast inte bryr sig om dem.
Det är vissa spel jag får en fläng av att "oh jag ska försöka plocka de dära achievements" och då kör jag på rätt rejält.
Men det är som sagt bara vissa spel.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Som rubriken lyder; vad tycker ni om achievements/trophies?

Är det något ni aktivt "jagar", tycker ni det är kul att få en prestation men inget ni strävar efter? Är det något ni ogillar? Något ni rent av hatar? Har achievements/trophies förändrat eller kanske till och med förstört ert spelande? Hur påverkas ni?

Själv är jag en hyfsat aktiv achievementhunter på Xbox. Har dock mina svackor och ifrågasätter det rätt ofta. Ibland är det sjukt kul, ibland känns det mer som ett "jobb". Spelar så klart alla spel som jag verkligen vill spela, även om det är svåra achievements som jag aldrig kommer kunna eller orka ta. Är inte direkt någon 100% completionist. Ibland kör jag dock riktiga skitspel, enbart för att det är lätta achievements.

Så... Vad tycker ni?

Har också haft stor achievementhunter mentalitet där jag satade på 100% på alla spel jag körde. Gick till slut in i väggen då det bara blev en syssla och inte var roligt längre.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

När det introducerades i World of Warcraft jagade jag achievements som en liten tokig (alla utom PvP), men inte i något spel sedan dess. Jag tror inte dom intresserar mig så mycket och anledningen till att jag gillade att jaga dom i WoW var nog mer som förströelse som sedan övergick i en besatthet. Inget annat spel har intresserad mig tillräckligt mycket för att bry mig. Hemskt att inse egentligen.

Medlem

Bra att de finns för de som bryr sig och tycker det är trevligt för det spelar ju ingen roll att det finns. Visst kan det ge lite extra i något spel man tycker är roligt men till 99,9% inte. Sen gissar jag att de som har Maxat ett spel för finaste trofèn har troligtvis använt en guide för det. Absolut så är många otroligt svåra att ta trots att man vet vad man ska göra men tycker själv det förtar lite av känslan (och nej jag är väldigt dålig på spel så oavsett om jag kollat så hade jag lyckats tagit en i vart tusende spel jag spelar). Men kudos till de som orkar med att maxa varje spel.

Medlem

Roligt i lagom mängd och svårighet.

Ogillar skarpt när man måste grinda i hundratals timmar för att få alla achievements. Antingen för att det är för många, för svåra, eller både och. Då är det ingen ide att försöka ens tycker jag.

Horizon Zero Dawn's achievements var perfekta!
Precis lagom svåra, och lagom i antal. Så det blev ett av få spel där jag faktiskt kände motivation att jaga achievements. För det kändes inte orealistiskt att klara 100% inom en rimlig tid.

Medlem

Jag tycker väl använda achievements kan höja ett spel, helt klart! Klassiskt exempel är ju Portal 2, under delen som i stora slängor går:

GLaDOS: "Well. This is the part where he kills us."
Wheatley: "Hello! This is the part where I kill you."

CHAPTER 9: THE PART WHERE HE KILLS YOU

Och så denna härliga lilla smakförstärkare:

Medlem

Achievements är trevligt så länge det inte är nå ''first'' achievement som bara en supernörd kan få.

Medlem

Hatar det. Sämsta som har hänt multiplayervärlden på länge. Kunde folk kunde sköta dem snyggt så vore det en sak men vet ej hur många matcher som blivit förstörda online för att någon håller på med något skituppdrag eller en achievement.

"Gå in på flaggan!" -" neeeej, jag kan inte dö mer och måste ligga ner när jag dödar någon för att klara den"

Single player är fine

It's not a lake, it's an ocean

Jag gillar achievements, men som flera påpekat här är det rätt meningslöst att få dem för sådant man inte kan undvika. Hellre då för sådant man själv väljer att göra, som ett sidouppdrag, eller när man hittat en väl dold hemlighet etc. Å andra sidan kan achievements vara rätt bra för att visa hur mycket av spelet man har upptäckt/klarat av.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

jag bryr mig mästa dels inte jag kan använda det som ett mål om jag gillar spelet så pass mycket jag vill spela mer men det finns inge nytt content som typ Dragons dogma då vi aldrig får en 2an så kan jag njuta mer av spelet igenom att ta all steam och PS3 achivements/trophies.

Men mästa del tycker jag det är menisgtlöst. Men ja vissa personer får ju en kick ut av feck rewards jag menar finns ju dom som är besat av karma på reddit eller likes på Faceobok

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Sen ibland, när jag ser en person över 30 bast som har över 5-8 platinum trophies känner jag att personen bör skaffat ett liv. Så då blir jag dömande vilket inte heller är så positivt.

Är det många menar du?

Jag har strax över 500 "platinum" på Xbox.

Medlem

När detta fenomen först dök upp så trodde jag faktiskt man skulle kunna använda "poängen" till något. Men tyvärr var det ju inte så.

Inaktiv
Skrivet av 20LEGEND:

Jag personligen ogillar achievements, har man helt ovetandes klarat en achievement och är helt inne i en cutscene eller något så vill jag inte att den där pop-upen kommer upp och förstör allt!

Men det måste väl gå att stänga av såna notiser även på Xbox? Till Playstation går det att stänga av så att det inte dyker upp info om trophies, kan inte tänka mig att det är annorlunda på Xbox. Så blir du störd borde du kika inställningar och ta bort

Medlem
Skriv svar