Vad tycker ni om achievements/trophies?

Medlem

Man kan lätt dras med och känna "måste maxa!" samtidigt som man egentligen gjorde det långt innan dessa kom. I FF-spelen t.ex. var det alltid väldigt coolt att försöka nå 100%, speciellt om man kunde med att maxa stats (typ FFVIII och FFX). Oavsett vad så är det som allt annat egentligen "fuck it" men det är också nice att bara ha saker gjorda så man inte känner att man missat något. Sen såklart är det en känsla av att ha klarat av något som varit svårt och ha "diplom" på det. Vissa gillar att skryta, andra mest bara att kolla tillbaka själv.

Det jag önskar att man kunde göra dock är TA BORT sådana man inte vill ha. Det är otaligt många spel man bara testar, inser att de är skräp men så ligger det typ 1-5 trophies eller whatever som skräpar. Vet ej hur Steam och Xbox funkar som platform, men PS tillåter inte att man tar bort något. Du har för alltid en aslång lista med trophies som är urusel och ful för att du bara ville prova något spel.

Inaktiv

Jag bryr mig inte ens!

Medlem

Jag gillar dom sådär. Men tycker verkligen att Sonys bara går halvvägs med dom. Det borde finnas ett trofé rum mm. Och andra coola grejer för den som gillar sånt. Men också ett val att helt koppla bort dom om man vill det.

Medlem

Brydde mig inte ett dugg förr tills jag träffade en tjej som hade Xbox, och nu blir det typ en tävling vem som har flest achievements men bara på xbox... På steam och liknande så bryr jag mig inte förutom i vissa spel för min egen skull. Vissa spel vill jag klara av alla achievements!

Medlem

Vet inte om jag är emot Achievements direkt, det är mer samla alla saker på banan som jag är emot. Kommer ihåg Batman-spelet som kom för typ 10 år sedan, där man fick gå igenom allt maniskt, för att hitta sakerna, som man vill, men samtidigt förstör sådant millimeter-letande resten av gameplayet.

Medlem

Älskar det inte och jagar dem inte, men tycker ändå det är lite kul när man råkar få en

Medlem

Jag tycker det är kalas med achievements! Som flera av er skrivit - det ger mervärde i spelet.

Jag är en riktig sucker för achievements som ger små bonusar såsom +5 % vassare pilar eller en snygg cowboyhatt. Jag dras till dem som magneter. Det spelar ingen roll om det är rätt trista achievements i sig med massa grind - om det är bonusar inblandade så vill jag fixa dem ändå.

Vanligtvis så tävlar jag aldrig mot någon annan när det gäller achievements, men det ger ändå en skön kick när jag klarar av en mera sällsynt variant. Något som är extra svårt att klara av och som det står "Ultra rare" på eller liknande. Då kan jag sitta och flina och klappa mig själv på bröstet en stund. Väldigt fånigt men också väldigt skoj.

Medlem

Även om egentligen både achievements och Trophies är rätt meningslösa så får jag säga att jag gillar Sonys Trophy idé bättre. Det var smart att dela in dem i brons, silver, guld och en platinum om man gör allt. På något viss känns det lite roligare faktiskt.
Men ska säga i båda fallen så har det fått mig o spela mängder av spel mkt mer än jag skulle gjort annars.

Skrivet av Alienshade:

Jag gillar dom sådär. Men tycker verkligen att Sonys bara går halvvägs med dom. Det borde finnas ett trofé rum mm. Och andra coola grejer för den som gillar sånt. Men också ett val att helt koppla bort dom om man vill det.

I USA och Japan har de gått lite längre med sin trophy idé att man kan få exklusiva saker som ex teman om man tar platinum i ngt spel. Men här i Europa tror jag inte de brytt sig om något sådant, än.
Du kan inte stänga av trophies men du kan stänga av så du inte får meddelanden om att du fått en om du inte vill se det när du spelar iaf.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

tenderar att försöka få iaf 2/3 av dom i alla spel jag gillar


signatur

//monster

Medlem

achievements/trophies kan väl vara kul om man nu skall leta upp allt men annars är det inte så viktigt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Om man bryr sig och vill samla 100% är det oftast sjukt tråkigt och jobbigt att fixa alla i ett spel. Vissa spel har även krävt att man ska spela om spelet flera gånger, över 3+ gånger!!! Det har man ju inte tid med, backloggen betas ju inte av snabbare direkt. Som tur är har jag slutat bry mig.

Det där med achievements är bara ett "billigt, dålig fantasi och slött" sätt att förlänga spel på. Det är ju ett achievement i sig att klara av ett spel, ja då menar jag klara eventuell slutboss o få sluttexten att rulla. Ja nu behöver ni inte överdriva och nämna speedrunners som hoppar över 90% av content.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Stänger alltid av trophies, achivements. Dels förstör de inlevelsen när de poppar upp på skärmen, dels känns de alltid som påklistrad gamification. Men förstår också de som gillar att jaga dem!

Här kommer du och stjäl min thunder genom att skriva ordagrant vad jag hade tänkt skriva. Nämen jag håller med till 100%, jag irriterar mig också på hur de bryter fjärde väggen samt hur de känns som påklistrat extragöra.

Lite extra ogillande har jag för Steams achievments som förut kom som mail i klienten, så man inte visste om man fått nytt mail eller 47 nya achievments. Nu har de ju ändrat saken, men jag tycker fortfarande deras achievments är de värsta. Rent av så att jag årligen mailar dem och ber dem att radera samtliga (knäppt, ja, men jag är rebell!)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Stänger alltid av trophies, achivements. Dels förstör de inlevelsen när de poppar upp på skärmen, dels känns de alltid som påklistrad gamification. Men förstår också de som gillar att jaga dem!

Exakt detta, minus förståelsen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kan tycka att vissa achievements är lite roliga, men inget jag jagar efter. Något jag dock avskyr är Collectibles, alltså, såna saker man letar efter som inte gör någon påverkan i spelet riktigt, typ kort och mynt i Last of us 2, eller dylikt. Achievements som kräver sånt är väl lika illa antar jag....

Medlem

Hatar Brukar gilla att samla på mig grejer i spel, men just trophies känns så urbota onödigt, så väldigt framkrystat och konstruerat och har ingen som helst funktion. Man känner väl själv om man har mjölkat ett spel tillräckligt mycket eller inte.

Medlem

Jag gillar achievements i t.ex WoW när man faktiskt får någonting för att klara den, som en mount eller titel.

Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Kan tycka att vissa achievements är lite roliga, men inget jag jagar efter. Något jag dock avskyr är Collectibles, alltså, såna saker man letar efter som inte gör någon påverkan i spelet riktigt, typ kort och mynt i Last of us 2, eller dylikt. Achievements som kräver sånt är väl lika illa antar jag....

Serietidningarna i första Last of Us kände jag mig faktiskt tvungen att hitta. Kände så starkt för Ellie och Joel och tänkte att de skulle bonda över tidningarna xD Först nu när du säger det som jag inser att det var evil collectibles.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Hatar dem, det bryter helt min inlevelse när fula Xbox ikoner poppar upp på skärmen mitt under boss-fighter eller cutscenes. Det är väl sak samma om man aktivt måste göra något svårt för att få dem men ofta är de ju av typen.. "Du klarade tutorial! Wohoo!"

Det rör kanske mest implementationen förvisso, det är mer ok när de inte utannonseras i spelet medans man spelar. Tycker ändå att det dödar "mystiken" som fanns i gamla spel då man inte visste om man gjort något som utvecklaren avsett. Då diskuterade du det med kompisar och det kändes som en större grad av "upptäckande" i spelen.

That said tycker jag statistik från spel är rolig, typ X% spelare valde detta, i Telltale spel bland andra.

Medlem

Achievements är förmodligen det värsta som hänt folk med OCD.

Medlem

Håller med alla som skrivit WoW, där har man jagat achivments. Tyckte det var väldigt roligt där då man oftast fick något för det. Enda dåliga med deras system var väl att det gick att ta vissa achivments som t.ex kingslayer i expansionen efter.


signatur

IDKFA

Medlem

Det var väldigt viktigt med Achievements när jag spelade WoW. Då handlade det om att vara först med att klara raidbossar och få unika titlar. Det var även något som gav dig den där "skryträtten" när folk stod och inspekterade dig och ditt gear i närmsta storstad.

Numera känns det mer som något utvecklare slänger in för att ge oss en snabb dopaminkick under spelets gång. Det kanske fortfarande ger lite skryträtt hos den yngre publiken, jag är gubbe numera, så vad vet jag.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Älskar mer än hatar. Ger bara mervärde till alla spel. Ger även tyvärr måste jag säga en viss plattformslojalitet då jag känner att om jag spelar ett spel på PC utan Gold så får jag inte samma känsla av progression. Då jag spelat mest med Gold alltså achievements då.
Tänk hur 360 förändrade spelbranschen

Medlem

Det skapar ett visst mervärde, iaf till spel jag verkligen tycker om.

Brukar motivera mig att utforska mer, spela på ett annorlunda sätt, spela om spel, samt spela äldre spel. Vill dock inte påstå att jag aktivt jagar dem.

Dock är MP-prestationer väldigt irriterande i det att när de utgör majoriteten av prestationerna på spelen och jag spelar inte så mycket MP.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Det beror helt på vad det är för achievement, är det något utmanande som du faktiskt kan ses som en skillad sak man gjort så älskar jag det. Exempelvis besegra X utan att bli träffad medan du inte har något gear på dig etc.
Men är det att leta rätt på saker som antingen bara är tidskrävande eller bara är att följa en tutorial ogillar jag, speciellt i singleplayerspel. Samlingsobjekt skall bara vara en kul grej som förgyller spelet lite extra och är kul när man väl råkar stöta på dem eller bestämmer sig för att ta en ordentlig omväg och sedan överraskas av en trofé.
Gillade t.ex. inte att man behövde leta rätt på alla eastereggs i Wolverine-spelet eller troféer i Batman för att få achivements (om jag kommer ihåg, var ~10 år sedan jag spelade igenom dem)

Medlem
Älskar

Älskar Trophies och achievements. Maxat alla i wow fram till senast expansionen. Maxar så gott det går på PS med.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Omröstningen är lite... "antingen eller".

Jag tycker om achievements o dyl, men det måste dock vara en rim och reson, eller sans, i det hela. Det blir ju inte kul med mål som bara känns som att dom har lagt till för att dryga ut på tiden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Omröstningen är lite... "antingen eller".

Jag tycker om achievements o dyl, men det måste dock vara en rim och reson, eller sans, i det hela. Det blir ju inte kul med mål som bara känns som att dom har lagt till för att dryga ut på tiden.

Jag vet, ganska dålig omröstning av mig, men men... Man får välja nåt och sen utveckla i tråden.

Medlem

Tycker achievements som "complete act 3" är riktigt usla achievements. Achievements som är mer att lyckas göra något som inte händer varje playthrough är mer intressant.

Jag bryr mig dock inte speciellt mycket mer än att det är lite kul å få ibland, men jag kollar aldrig på vad för achievements det finns.

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag tycker om achievements o dyl, men det måste dock vara en rim och reson, eller sans, i det hela. Det blir ju inte kul med mål som bara känns som att dom har lagt till för att dryga ut på tiden.

Det där är en intressant fråga - alltså vad målet är när man spelar.

Om spelet har en story och det är hela poängen till varför man spelar så kan nog achievements och sånt mest vara ivägen. De drygar dessutom bara ut på tiden som du skriver.

Men om spelaren förutom storyn även gillar spelvärlden i sig och gärna stannar kvar i den en längre stund, då kan achievements vara trevlig anledning att göra det. För den typen av spelare är det nog bara positivt om såna saker drygar ut på tiden i så fall.

Daz
Medlem

Spelar på både PC, Xbox, Playstation och Nintendos konsoller. Jag har ett jobb som gör att jag är borta från hemmet 9 timmar varje dag fem dagar i veckan. Jag vill gärna sova 7 timmar varje dag för att ha energi och orka med både jobb och vardag på ett bra sätt. Det blir inte så många timmar kvar på vardagarna det.

Jag har många andra intressen och förpliktelser som 4 stycken barn och en sambo, tvätta, diska, städa, laga mat, umgänge med både barn och sambo, leka och mysa med katterna, träffa kompisar, umgänge med övrig släkt, renovera huset när något behöver göras, fixa med bilen om det är något jag själv kan fixa, andra reparationer som behöver göras då sambon har "tummen mitt i näven" gällande praktiska grejer, läsa böcker, rita och måla, titta på film, ta det lugnt, sitta och drömma, spela kortspel som Magic the Gathering med kompisar, sitta och måla Warhammer Fantasy och kanske även köra en omgång med en kompis med mera.....

Så svaret är ett STORT NEJ jag är inte intresserad av achievements eller trophies och har aldrig varit. Det är avstängt till både Xbox och Playstation så det inte poppar upp när jag får något.

Skriv svar