Blizzard-grundaren Mike Morhaime startar ny spelstudio

Medlem

Mycket spännande, och jag håller verkligen tummarna för vad som kan komma. Det har ju funnits höga förväntningar tidigare med Flagship Studios och Hellgate London , som senare blev till Runic Games som gav ut Torchlight 1&2 samt Hob. Även om jag har Hob i backloggen så lockades jag aldrig av Hellgate, eller fastnade mer än kort för Torchlight, även om jag blir nyfiken/sugen på tvåan då och då.

Hoppas på mer magi hursomhelst.

Medlem

Det gick ju sådär för Rend, var inte det skapat av ex-Blizzard folk?

Medlem

Känns som det alltid blir så här. De bra spelskaparna tröttnar på Corporate Bullshit och startar nytt. Vi får hoppas att det blir mer Petroglyph än andra misslyckade försök.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Warcraft III och World of Warcraft etablerade en av de mest fantasirika världarna. Storyn har ett oerhört djup på många ställen med intressanta karaktärer. Det kan man inte direkt påstå om Warcraft I och II. Tror att din nostalginerv är lite väl stark.

Warcraft är nu ett helt universum av lore med böcker, filmer etc. Vissa av böckerna är riktigt bra fantasy!

Området Suramar med folkslaget Nightborne i World of Warcraft har en oerhört engagerande story i klass med de bästa rollspelen. Och det området introducerades för bara några år sedan. Kreativiteten hos Blizzard finns fortfarande.

De första WarCraft-spelen hade kanske inte så mycket till story, men jag tycker ändå inte om hur WarCraft III skrev om premisserna för vad som hänt i de tidigare spelen. Från att ha varit krigiska dårar vars shamaner frammanade demoner förvandlades orcerna till snälla dumbomar som utnyttjats av demonerna. Utöver det kändes storyn i mångt och mycket som en karbonkopia av StarCraft. Byt namn på Arthas till Kerrigan och Undead till Zerg så är det nästan samma spel. Bortsett från att karaktärerna i WC3 kändes betydligt tråkigare (kanske mkt. på grund av att cutscenes gjordes i den tveksamma ingame-motorn).

Vad gäller World of WarCraft får jag erkänna att jag faktiskt inte har någon vidare koll på storyn. Några enstaka gånger har jag fastnat i den, men sedan har någon kompis kommit online och så har storyn glömts bort igen. Men kul om de har lyckats där - det visste jag inte.

Sedan ska sägas att nostalgiglasögonen säkert gör sitt. Men nog tusan att Blizzard lagt för mycket krut på att göra sina spel lättillgängliga och mainstream, så till den grad att atmosfär och story blir lidande. Med StarCraft 2:s story som det största praktexemplet.

Disclaimer: Multiplayer tycker jag dock att Blizzard är och förblir mästare på. StarCraft:BW var utomjordiskt bra, WarCraft III magiskt och StarCraft 2 håller jag fortfarande som världens bästa multiplayerspel. Lägg därtill Overwatch som alltid är roligt. Till och med utskrattade Heroes of the Storm tycker jag är makalöst roligt.

Edit: On Topic: Hoppas verkligen att det går bra för den nya studion och att de bevisar att glada idealister visst kan göra spel som når den stora massan!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Spännande, det här kan bli riktigt bra.

12
Skriv svar