Geforce RTX 3080 kan bli dyrare än rekommenderat

Robot
Geforce RTX 3080 kan bli dyrare än rekommenderat

Sweclockers ser en trend där priset på grafikkort blir högre än sagt.

#amd, #geforce-rtx-3080, #nvidia, #sweclockers


Medlem

Kalkylerat, AIB tillverkarna får $50 per kort de säljer till listpris under första månaden.
Nvidia har säkert sett till att detta är ett villkor för att få tillräckligt många kretsar.

Sedan kommer priset att öka och tillgången på de billigare korten (utan rgb och bling) blir väldigt liten.

Nästa steg är att AMD släpper 6000-serien med 12 och 16 GB minne,
Nvidia kommer att matcha detta (plats finns redan på kretskortet för mer minne)
och helt plötsligt så har vi en ny modell med ett annat listpris...

Medlem

Jag beställde en ny dator dagen då korten släpptes kl 15.02. Men det verkar som att jag inte var ute i god tid nog. Nu är jag orolig för att priset på den beställda datorn kommer att stiga innan jag får den och där med kommer få betala mer än vad jag beställde den för. Är detta troligt?

Gnällkuk
Skrivet av pacc:

Kalkylerat, AIB tillverkarna får $50 per kort de säljer till listpris under första månaden.
Nvidia har säkert sett till att detta är ett villkor för att få tillräckligt många kretsar.

Sedan kommer priset att öka och tillgången på de billigare korten (utan rgb och bling) blir väldigt liten.

Nästa steg är att AMD släpper 6000-serien med 12 och 16 GB minne,
Nvidia kommer att matcha detta (plats finns redan på kretskortet för mer minne)
och helt plötsligt så har vi en ny modell med ett annat listpris...

Vad jag har hört är det bara de två första veckorna. Oavsett så är det här rätt väntat, så har det väl varit varje generation med kort egentligen. Många blev förvånade över priset, det är för att Nvidia kapade 10% avkastning per kort och sänkte sig till, håll i er nu... 40%.

ÅF har jag för mig ligger på runt 3-8% marginal. Rätt galet...

Vi får se hur det blir framöver med tillgänglighet och RDNA2. Det enda jag inte riktigt begriper är varför AMD inte har gått ut med mer info kring sina kort utan väntar med att avtäcka dem om mer än en månad... Hade folk fått mer alternativ så tror jag de hade kunnat ha lite is i magen och väntat, nu känns de som de "ger bort" en stor säck pengar som investeras för nya grafikkort helt i onödan.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Roskildekille:

Jag beställde en ny dator dagen då korten släpptes kl 15.02. Men det verkar som att jag inte var ute i god tid nog. Nu är jag orolig för att priset på den beställda datorn kommer att stiga innan jag får den och där med kommer få betala mer än vad jag beställde den för. Är detta troligt?

Det tror jag inte. Om du beställde och fick bekräftelse bör dom hålla det priset.

Gnällkuk
Skrivet av Roskildekille:

Jag beställde en ny dator dagen då korten släpptes kl 15.02. Men det verkar som att jag inte var ute i god tid nog. Nu är jag orolig för att priset på den beställda datorn kommer att stiga innan jag får den och där med kommer få betala mer än vad jag beställde den för. Är detta troligt?

Nej, priset som var när du beställde är det som gäller. Har sett andra trådar som frågat samma sak där ÅF bekräftar att priset som var vid bokning är det som gäller. Känns dock som en fråga du borde ställa den ÅF du vänt dig till än här


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bokade ett 3080 häromdagen för 7 825:-. Dagen efter var det uppe i 8 499:-.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det tror jag inte. Om du beställde och fick bekräftelse bör dom hålla det priset.

Skrivet av trickeh2k:

Nej, priset som var när du beställde är det som gäller. Har sett andra trådar som frågat samma sak där ÅF bekräftar att priset som var vid bokning är det som gäller. Känns dock som en fråga du borde ställa den ÅF du vänt dig till än här

Tack!

Medlem

"underskattade"-my ass. Att den nya generationens kort med en rejäl prestandaökning kontra en lika stor prissänkning som säljer slut direkt är INTE en överraskning. NVIDIA visste garanterat om att första leveransen skulle slurpas upp av spekulanter och bottar på nolltid, speciellt med struntpratet om "introduktionspris".
Jag är nyfiken på hur många exemplar som skeppades den här lanseringen i jämförelse med t ex 1080, som också var en rejäl prestanda ökning, samt 2080 som inte ökade lika mycket utan mer introducerade ny teknik. Även ifall jag har två beställningar liggande till mig och frugan så börjar jag hoppas på att AMD hinner kontra med något innan nästa leverans når återförsäljarna i november...vore inte mer än rätt ifall folk vände NVIDIA ryggen och valde konkurrenterna efter det här larvet.

Redaktör
Skrivet av Ender:

"underskattade"-my ass. Att den nya generationens kort med en rejäl prestandaökning kontra en lika stor prissänkning som säljer slut direkt är INTE en överraskning. NVIDIA visste garanterat om att första leveransen skulle slurpas upp av spekulanter och bottar på nolltid, speciellt med struntpratet om "introduktionspris".
Jag är nyfiken på hur många exemplar som skeppades den här lanseringen i jämförelse med t ex 1080, som också var en rejäl prestanda ökning, samt 2080 som inte ökade lika mycket utan mer introducerade ny teknik. Även ifall jag har två beställningar liggande till mig och frugan så börjar jag hoppas på att AMD hinner kontra med något innan nästa leverans når återförsäljarna i november...vore inte mer än rätt ifall folk vände NVIDIA ryggen och valde konkurrenterna efter det här larvet.

Värt att notera är att herr Nisson skriver "grafikkretstillverkare" i krönikan, vilket skulle kunna (men inte måste) innefatta också AMD.


signatur
Medlem

Vilken soppa. Vad sägs om att presentera en produkt och inte släppa den förrän man kan möta efterfrågan?

Medlem

bättre köpa en konsoll än lägga dessa sjuka fantasisummor för ett jäkla grafikkort....

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

bättre köpa en konsoll än lägga dessa sjuka fantasisummor för ett jäkla grafikkort....

Nja jag vet inte, spel är en förhållandes dyr hobby men det beror på vad man jämför med. Min bror nyligen köpt ny MC för 150 000Kr, bara för rent nöjje. En Ifån X Whatever kostar ju runt 15k.

Så nej, jag tycker inte det är särskilt dyrt. Beror på vad man prioriterar.

Personligen blir det bara ett 3070 för mig som förhoppningsvis kostar runt 5000Kr. Jag bytar grafikkort ungefär vart femte år så då är inte prisskillnaden så står mot vad en ny konsoll kostar. Sen behöver jag såklart CPU och annat också så ja, det blir dyrare. Men jag slipper betala 800Kr för spel och online möjlighet. (som bara den på 5 år lätt blir 5000Kr till)

Med andra ord, det finns många aspekter att tänka på.

Medlem

Stackar alla som sålde sina 2080ti sjukt billigt hehe. Glad att jag har avvaktat.

Medlem

Och här sitter man med sin 970 & i7-3820 och är avis. Kanske dags för en uppgradering snart vill verkligen börja med 1440p gaming. Undrar hur priserna kommer se ut om ett halvår.

Medlem

Byggde min första dator med ett 2070 Super för 6500kr i våras (Half-Life: Alyx!). Visste ju att något nytt var på g så jag är inte bitter för det. Hoppas att DLSS 2.1 kommer öka livslängden för mina VR-spel ett par år.

Medlem

Det gäller att inte tappa bort sig i perspektiven. Jag insåg härom dagen att jag tyckte att 6000 kändes som ett mycket saftigt pris för en spelkonsoll, emedan jag tyckte att det lät som ett rimligt pris för ett grafikkort. Alltså, låt säga att PS5 känns dyrt och att ett 3070, om det skulle kosta 6000 (vilket jag inte alls hört något om, drar bara till med nåt), inte känns dyrt. Har även märkt att jag tänkt att andra prylar/investeringar i typ 2000-kronorsklassen som i realiteten hade berikat mitt liv mycket mer än ett grafikkort, ändå har känts dyra i jämförelse med ett 6000-kronorsgrafikkort. Och det är ju lite skevt.

Och då finns det även grafikkort för över det dubbla.

Medlem
Skrivet av Roskildekille:

Jag beställde en ny dator dagen då korten släpptes kl 15.02. Men det verkar som att jag inte var ute i god tid nog. Nu är jag orolig för att priset på den beställda datorn kommer att stiga innan jag får den och där med kommer få betala mer än vad jag beställde den för. Är detta troligt?

Jag har också lagt en beställning på ett datorbygge som inkluderar ett rtx 3080. Jag betalar med faktura, så även om inet mot förmodan skulle gå ut och ändra priset så har jag gott om tid att avboka hela bygget då beräknad leverans är 3/11.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vilken soppa. Vad sägs om att presentera en produkt och inte släppa den förrän man kan möta efterfrågan?

Antingen så kräver det att de bygger upp fabriker som klarar av efterfrågan vid släpp, men som har överkapacitet för resten av tiden produkten tillverkas. Detta leder till slöseri i form av pengar investerade i tillverkningskapacitet (och högre pris för oss konsumenter). Alternativt så börjar de produktionen långt i förväg och bygger upp lager med produkten innan släpp. Detta skulle bara innebära att alla måste vänta på produkten istället för några. Dessutom högre priser för att täcka lagerkostnader.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Antingen så kräver det att de bygger upp fabriker som klarar av efterfrågan vid släpp, men som har överkapacitet för resten av tiden produkten tillverkas. Detta leder till slöseri i form av pengar investerade i tillverkningskapacitet (och högre pris för oss konsumenter). Alternativt så börjar de produktionen långt i förväg och bygger upp lager med produkten innan släpp. Detta skulle bara innebära att alla måste vänta på produkten istället för några. Dessutom högre priser för att täcka lagerkostnader.

Jag tror du glömmer att Nvidia troligtvis vill stjäla några förbokningar på konsollerna också.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

bättre köpa en konsoll än lägga dessa sjuka fantasisummor för ett jäkla grafikkort....

Det beror på vad du är ute efter. Är du ute efter Sonys eller Nintendos exklusiva spel så är konsol the way to go. Men har du redan en ok CPU så kan du få 3ggr beräkningskraften för en lite extra summa samt att du kanske gör annat på datorn som behöver kraften. Man köper det man "behöver" skulle jag gissa.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Stackar alla som sålde sina 2080ti sjukt billigt hehe. Glad att jag har avvaktat.

Nja, jag sålde mitt för 5000 ungefär.
Blir nog svårt att få mer än så för det i framtiden.

Medlem
Skrivet av Ender:

"underskattade"-my ass. Att den nya generationens kort med en rejäl prestandaökning kontra en lika stor prissänkning som säljer slut direkt är INTE en överraskning. NVIDIA visste garanterat om att första leveransen skulle slurpas upp av spekulanter och bottar på nolltid, speciellt med struntpratet om "introduktionspris".
Jag är nyfiken på hur många exemplar som skeppades den här lanseringen i jämförelse med t ex 1080, som också var en rejäl prestanda ökning, samt 2080 som inte ökade lika mycket utan mer introducerade ny teknik. Även ifall jag har två beställningar liggande till mig och frugan så börjar jag hoppas på att AMD hinner kontra med något innan nästa leverans når återförsäljarna i november...vore inte mer än rätt ifall folk vände NVIDIA ryggen och valde konkurrenterna efter det här larvet.

De hade lika många kort redo som de hade för 2080.
Och en prissänkning vet jag inte vad du får ifrån, det har samma MSRP som 2080 hade.

Kan faktiskt förstå att efterfrågan var över förväntan.
Amazon hade 20.000 förbokningar på endast ETT av korten, Zotacs.
Newegg hade mer trafik på releasedagen än vad de hade på BLACK FRIDAY. Det säger en del.

EVGA har sagt att de släpper nya kort för försäljning varannan dag typ, men de tar slut lika fort.

Skrivet av SWEBarb:

bättre köpa en konsoll än lägga dessa sjuka fantasisummor för ett jäkla grafikkort....

Varför är 8-10.000 en fantasisumma?

Medlem

Det är så otroligt mycket konspirationsteoristämning och rykten runt 3080 att det knappt är värt att diskutera. Sweclockers sa det bäst att dom aldrig sett en sån här hype runt ett grafikkort och senast var GTX270 serien som var i närheten. Ska man ha helt sjuk prestanda för pengarna är det nu man ska köpa.

Förhandsbokar man får man korten tidigare än andra som väntar på att dom ska komma ut i butik.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

bättre köpa en konsoll än lägga dessa sjuka fantasisummor för ett jäkla grafikkort....

Japp har bokat en konsol.
Oculus Quest 2

Lär vilja ha ett 3080 endå


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad jag har hört är det bara de två första veckorna. Oavsett så är det här rätt väntat, så har det väl varit varje generation med kort egentligen. Många blev förvånade över priset, det är för att Nvidia kapade 10% avkastning per kort och sänkte sig till, håll i er nu... 40%.

ÅF har jag för mig ligger på runt 3-8% marginal. Rätt galet...

Vi får se hur det blir framöver med tillgänglighet och RDNA2. Det enda jag inte riktigt begriper är varför AMD inte har gått ut med mer info kring sina kort utan väntar med att avtäcka dem om mer än en månad... Hade folk fått mer alternativ så tror jag de hade kunnat ha lite is i magen och väntat, nu känns de som de "ger bort" en stor säck pengar som investeras för nya grafikkort helt i onödan.

Nu säger jag inte att de inte tar överpris men lite missvisande att jämföra marginalen på en produkt med bottom line marginaler. De där 40% ska även räcka till administration, overhead och RnD, finansieringskostnader etc.

Medlem

Seriöst, när blev 8k för ett grafikkort ett acceptabelt pris? Folk har för mycket pengar... Man kan väl i princip leva ett år i Thailand på de pengarna.

Medlem
Skrivet av Korken:

Seriöst, när blev 8k för ett grafikkort ett acceptabelt pris? Folk har för mycket pengar... Man kan väl i princip leva ett år i Thailand på de pengarna.

I ett hus med personal.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Kan tycka att det är rimligt med ett lägre förbokningspris då man lite köper grisen i säcken

Medlem
Skrivet av Korken:

Seriöst, när blev 8k för ett grafikkort ett acceptabelt pris? Folk har för mycket pengar... Man kan väl i princip leva ett år i Thailand på de pengarna.

Ja, det är mycket pengar. Sen kan man ju tillägga att genomsnittslönen för en landstingsanställd (tog det som exempel.) har ökat från ~13000kr år 1990 till ~38000kr år 2020. Jag är ju inte så hemma i ekonomi och har svårt att förklara inflation. Men som du ser har pengar inte samma värde idag som för 30 år sedan.

12
Skriv svar