Vad hände, Microsoft?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jo. Sedan förvandlades den till "console warz!".

Det är skrivet i sten att det blir det.

Microsoft ser spelmässigt svaga ut vid lanseringen och en tid framåt, men kan komma ikapp med flera stora titlar lite längre fram.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är skrivet i sten att det blir det.

Microsoft ser spelmässigt svaga ut vid lanseringen och en tid framåt, men kan komma ikapp med flera stora titlar lite längre fram.

Ärligt talat. Är PS5 så mycket starkare vid lanseringen? En "expansion" till Spiderman och en remake av ett tio år gammalt spel?

Att PS5 initialt kommer sälja bättre än SX|S beror på att Sony redan har mycket hype kring sig och en stark kundbas och flera stora titlar i görningen, men vid lanseringen? Nja...?

Med det sagt (och kanske något motsägelsefullt ) måste jag ändå erkänna att jag är ganska nyfiken på Demon's Souls, men det är inget spel som får mig att betala närmare 6000 kr vid release. Väntar 3-4 år kanske tills det sker en prissänkning.

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ärligt talat. Är PS5 så mycket starkare vid lanseringen? En "expansion" till Spiderman och en remake av ett tio år gammalt spel?

Att PS5 initialt kommer sälja bättre än SX|S beror på att Sony redan har mycket hype kring sig och en stark kundbas och flera stora titlar i görningen, men vid lanseringen? Nja...?

Med det sagt (och kanske något motsägelsefullt ) måste jag ändå erkänna att jag är ganska nyfiken på Demon's Souls, men det är inget spel som får mig att betala närmare 6000 kr vid release. Väntar 3-4 år kanske tills det sker en prissänkning.

Tror man ska räkna med Ratchet & Clank också. Har för mig att var "Release window", vad nu det innebär.

Medlem

Nä precis, till lansering är knappast PS5 starkare spelmässigt. Bägge kommer skina mest runt 2022 tänker jag.

Skrivet av dex20:

Tror man ska räkna med Ratchet & Clank också. Har för mig att var "Release window", vad nu det innebär.

, that places Ratchet & Clank: Rift Apart's release date anywhere from launch day to March 2021

Medlem

Nu spekulerar jag bara, men jag tror att målet med game pass är att bli spelvärldens Netflix. För ett gäng år sedan köpte folk CD-skivor eller laddade ner/köpte MP3-filer, sedan kom Spotify. För ett gäng år sedan köpte vi DVD och Bluray, sedan kom Netflix. För några månader sedan köpte vi spel på Steam, sedan kom game pass.

Det ena utesluter inte det andra, men det är på det klara att Microsofts strategi 2020 inte är en uteslutande konsol-strategi. Det här handlar om att binda så många som möjligt till en prenumeration oavsett om du har PC eller Xbox. Slår man ihop PC och Xbox får man såklart en väldigt stor målgrupp.

Team Xbox vs team Playstation är helt dött. Det finns liten anledning att jämföra. Vill man jämföra får man ta team Microsoft (PC/Xbox/Xcloud) vs team Playstation.

Medlem

"Case by case" betyder att det kan komma, kanske inte kommer till Playstation 5. Microsoft kommer göra det som är bäst för sina kunder först. Därför låter Microsoft Deathloop och Ghostwire: Tokyo att komma till Playstation 5. Dem hade inte behövt göra det för dem äger nu allt. Och Microsoft hade kunnat helt enkelt att lägga ner dem. Dem har så många advokater . Men efter dem spelen så räkna inte med att Playstation 5 KOMMER få spel från F.D-ZeniMax Media studios. Men om det kommer va glad för det.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

"Case by case" betyder att det kan komma, kanske inte kommer till Playstation 5. Microsoft kommer göra det som är bäst för sina kunder först. Därför låter Microsoft Deathloop och Ghostwire: Tokyo att komma till Playstation 5. Dem hade inte behövt göra det för dem äger nu allt. Och Microsoft hade kunnat helt enkelt att lägga ner dem. Dem har så många advokater . Men efter dem spelen så räkna inte med att Playstation 5 KOMMER få spel från F.D-ZeniMax Media studios. Men om det kommer va glad för det.

Då uppköpet av ZeniMax inte kommer gå igenom förrän någon gång nästa år så tvivlar jag på att Microsoft bara hade kunnat strunta i att släppa t.ex. Deathloop och Ghostwire till PS5 hur som helst då det lär finnas rätt ordentliga avtal på att dom ska vara exklusiva.

Medlem

Dem, dem dem.

Medlem

Heads up till er med IOS. Betan för Xbox appen finns tillgänglig, det går att streama spel från konsol till mobilen (inget xCloud dock).

https://testflight.apple.com/join/dfUeaFHS

Medlem

Ja vad hände det blev förköp av series s 1440p i 120 hz räcker sålänge för mig

Avstängd

Vet helt ärligt talat inte om jag vågar skaffa någon fler xbox. Speciellt inte nu efter zenimax köpet samt att Microsoft säger dom vill köpa mer.

Microsoft är i grunden ett mjukvara företag och tror starkt på att detta kommer bli sista generationen som vi ser xbox som hårdvara.
Microsoft kommer gå över till att agera spel-utvecklare samt utgivare under xbox namnet.
Från ett business-perspektiv är det den solklara vägen att gå för Microsoft. Kanske också därför dom satsar på mer rå kraft denna generation för att hålla nere r&d kostnader.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vet helt ärligt talat inte om jag vågar skaffa någon fler xbox. Speciellt inte nu efter zenimax köpet samt att Microsoft säger dom vill köpa mer.

Microsoft är i grunden ett mjukvara företag och tror starkt på att detta kommer bli sista generationen som vi ser xbox som hårdvara.
Microsoft kommer gå över till att agera spel-utvecklare samt utgivare under xbox namnet.
Från ett business-perspektiv är det den solklara vägen att gå för Microsoft. Kanske också därför dom satsar på mer rå kraft denna generation för att hålla nere r&d kostnader.

Jag tror tvärtom.

Avstängd
Skrivet av Lirilesh:

Jag tror tvärtom.

Förhoppningsvis är det som du tror.
Men jag ser helt enkelt inte att Microsoft efter 7-8 återigen kommer att lägga hutlösa summor på r&d och utveckling, marknadsföring etc etc bara för att de första, åtminstone, 2-3 åren igen gå på förlust för varje såld enhet. Speciellt inte nu när dom växer sig så pass starka med sina, över 20, spelstudios.

Ingen konsol som konkurrerar om kunderna med Sony öppnar även för gamepass på Sonys konsol. Microsoft kan skyffla över kunder till Playstation och fortsättningsvis tjäna pengar på dom utan egna konsolomkostnader. Microsoft får även Sonys spelarbas på köpet som möjliga nya gamepass prenumeranter.
Microsoft kan fortsätta sälja xbox kontroller som fungerar på Nintendo och sonys konsoler.
Sony och Microsoft har ju även ingått samarbete kring användningen av azure så xcloud är väl inte långt borta då heller.

Ser det bara som rena vinstmöjligheter för Microsoft.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vet helt ärligt talat inte om jag vågar skaffa någon fler xbox. Speciellt inte nu efter zenimax köpet samt att Microsoft säger dom vill köpa mer.

Microsoft är i grunden ett mjukvara företag och tror starkt på att detta kommer bli sista generationen som vi ser xbox som hårdvara.
Microsoft kommer gå över till att agera spel-utvecklare samt utgivare under xbox namnet.
Från ett business-perspektiv är det den solklara vägen att gå för Microsoft. Kanske också därför dom satsar på mer rå kraft denna generation för att hålla nere r&d kostnader.

De främsta orsakerna till att MS kommer att fortsätta utveckla Xbox långsiktigt är främst två (även om det finns ett par till);

1. De kan genom att göra liknande OS och till stor del samma API:er för alla, erbjuda spelutvecklare lätt och billigt att utveckla spel som går på PC, Xbox och Xcloud. Detta sparar mycket pengar åt utvecklare, och skapar därmed ett mycket starkt eko-system och maktfaktor för Microsoft.

2. Sony och Nintendo kommer *aldrig* tillåta Microsofts tjänster som Game Pass på deras system.

Så håller helt med om att målet affärsmässigt är att sälja främst tjänster (och i andra hand enstaka spel) för Microsoft, men den strategin fungerar inte om de inte kontrollerar mjukvaran/OS bakom (och Sony eller Nintendo kommer aldrig tillåta det på deras konsoler).

Detta liknar situationen för många biltillverkare, eller tillverkare av skrivare; målet är att tjäna pengar på reservdelar, service, och annat runt om kring, men även om det inte tjänar pengar på själva bilarna och skrivarna, så försvinner hela verksamheten om du skulle sluta tillverka bilar och skrivare.

Dvs. konsoler/bilar/skrivare är ingen vinst att sälja i sig, men en möjliggörare ("enabler" på eng.) för att kunna tjäna bra med pengar på annat direkt relaterat till den hårdvaran.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

2. Sony och Nintendo kommer *aldrig* tillåta Microsofts tjänster som Game Pass på deras system.

Så länge som Microsoft har en konkurrerande konsol så håller jag med. Går Microsoft över till att vara utgivare/utveckkare är dom inte längre konkurrenter till Sony och Nintendo vilket också skulle möjliggöra gamepass på en sony eller Nintendo konsol.

Ta som exempel EA. EA är utgivare, har ingen konkurrerande konsol och Sony tillåter EA play på Playstation


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av martinot:

1. De kan genom att göra liknande OS och till stor del samma API:er för alla, erbjuda spelutvecklare lätt och billigt att utveckla spel som går på PC, Xbox och Xcloud. Detta sparar mycket pengar åt utvecklare, och skapar därmed ett mycket starkt eko-system och maktfaktor för Microsoft.

Detta främjar ju främst tredjepartsutvecklare till xbox plattformen som helhet.
Skulle alltså inte behövas om xboxen inte skulle existera i framtiden i form av en konsol


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Detta främjar ju främst tredjepartsutvecklare till xbox plattformen som helhet.
Skulle alltså inte behövas om xboxen inte skulle existera i framtiden i form av en konsol

Skrivet av Checker:

Så länge som Microsoft har en konkurrerande konsol så håller jag med. Går Microsoft över till att vara utgivare/utveckkare är dom inte längre konkurrenter till Sony och Nintendo vilket också skulle möjliggöra gamepass på en sony eller Nintendo konsol.

Ta som exempel EA. EA är utgivare, har ingen konkurrerande konsol och Sony tillåter EA play på Playstation

EA är en sak, och ett extremt undantag på både PS och XB, men att Sony tillåter Microsoft Game Pass (som även utan Xbox fortfarande är en enormt stor konkurrent och maktfaktor både med Game Pass på PC, och Game Pass i molnet) finner jag för totalt osannolikt.

Skulle Sony, mot all logik och förmodan, tillåta Game Pass på PS, så skulle de säkert kräva 30% av intäkterna. Det är massor av miljarder som Microsoft inte kommer att vilja ge bort.

Därav att Xbox passar grymt in i deras maktfaktor och treuddade strategi med spel och tjänster på PC, konsol och molnet.

Detta är en enorm konkurrensfördel gentemot Sony, Google och Amazon.

Google kontrollerar har sin egen teknik på molnet och mobil (Android och ChromeOS). Amazon har endast molnet (AWS). Sony har endast konsol (PS).

Microsoft kontrollerar sin egen teknik på alla tre (PC/Windows, Xbox, och Xcloud/Azure).

Grym maktfördel, och den orsak att jag skulle satsa mina "bet" på Microsoft som framtida ledande/vinnande ekosystem på spelmarknaden.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Hoppas du har fel för annars kan vi alla se fram emot mer sånt här:

och mindre sånt här då:

Synd, mycket synd.....

Medlem

???


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Något överdrivet men jag står fast vid att spel utvecklade till en plattform alltid kommer vara snyggare tills motsatsen är bevisad.

Din spekulation var ju att MS tar över och att sony kommer tyna bort i framtiden.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Din spekulation var ju att MS tar över och att sony kommer tyna bort i framtiden.

Inte alls! Tror Sony kommer fortsatt att vara en stark #1 på konsoler även nästa generation.

Du kan andas ut.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Skriv svar