Mafia-remaken är släppt, lägre betyg än originalet

Robot
Mafia-remaken är släppt, lägre betyg än originalet

Inte dåligt men inget mästerverk, menar kritikerna.

#mafia-definitive-edition


Medlem

Jag misstänkte att betygen skulle bli lägre än orginalet som är ett mästerverk.
Jag väntar på recension ifrån FZ.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Mitt andra spelköp i år efter Wasteland 3. Hoppas att det erbjuder mer än en nostalgitripp då Mafia 1 bör vara på de flestas topp 10-lista över de bästa spelen som någonsin släppts. Lite segt att stötta Hangar 13 med sina slantar, men är det någon gång man bör göra det så är det väl åtminstonde nu-..


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem

Är ganska sjukt igentligen hur det har blivit med betygsystemet inom spelbranchen genom åren då 8/10 bara anses vara ok men inte mer.

Skulle ett spel få typ 6/10 (som igentligen är över medel betyg) så anses det som rent skräp och många ger inte ens spelet en chans)

Medlem

Minns Mafia som ett mästerverk från en svunnen tid. vill behålla de minnena så undviker denna remake.

Medlem

Det är ändå bra betyg för att vara en remake av ett mästerverk, av en studio som har slaktat serien. Kanske blir ett köp längre fram trots allt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Nimafor:

Är ganska sjukt igentligen hur det har blivit med betygsystemet inom spelbranchen genom åren då 8/10 bara anses vara ok men inte mer.

Skulle ett spel få typ 6/10 (som igentligen är över medel betyg) så anses det som rent skräp och många ger inte ens spelet en chans)

Betygskalan går i praktiken från 5-10. Undantag görs för komiskt usla spel, eller helt trasiga produkter, men annars så...

Medlem

Försökte invänta en recension här på FZ. Meeen det gick inte. Håller på att laddas ner i detta nu på PS4:an.

Medlem

Är 2½ timme in i spelet och än så länge känns det väldigt troget originalet...

(de som fattar de fattar).

I övrigt har jag haft kul med det hittills, tycker att musiken är lite väl "spännande" och påfrestande i många sekvenser (framförallt tydligt i öppningssekvensen när man sitter och pratar med en person och musiken får det att låta som att någon ska mördas vilken sekund som helst när man bara har en konversation..).
Minus dock för vissa småsaker som att man (åtminstone inte jag) kan binda några kontroller till tumknapparna på musen etc. Sånt ska inte förekomma. (Tror 3an hade samma problem och det fixades inte, jävligt märkligt)

Medlem
Skrivet av Nimafor:

Är ganska sjukt igentligen hur det har blivit med betygsystemet inom spelbranchen genom åren då 8/10 bara anses vara ok men inte mer.

Skulle ett spel få typ 6/10 (som igentligen är över medel betyg) så anses det som rent skräp och många ger inte ens spelet en chans)

Precis. 80/100 borde väl ändå ses som snäppet nära väldigt bra?

Sedan säljs det ju dessutom inte ens som ett fullpris-spel, utan för straxt under $40. Så att då klaga (som någon recension gjorde) på att det "enbart" är originalspelet med ny grafik känns lite väl hårt. Förväntade mig inte massor av nya sidouppdrag och annat som inte fanns i originalet, särskilt inte för det priset.

Redaktör
Skrivet av Ftmch:

Är 2½ timme in i spelet och än så länge känns det väldigt troget originalet...
https://i.imgur.com/zSU0068.jpg

(de som fattar de fattar).

I övrigt har jag haft kul med det hittills, tycker att musiken är lite väl "spännande" och påfrestande i många sekvenser (framförallt tydligt i öppningssekvensen när man sitter och pratar med en person och musiken får det att låta som att någon ska mördas vilken sekund som helst när man bara har en konversation..).
Minus dock för vissa småsaker som att man (åtminstone inte jag) kan binda några kontroller till tumknapparna på musen etc. Sånt ska inte förekomma. (Tror 3an hade samma problem och det fixades inte, jävligt märkligt)

Oh snap!


signatur
Medlem

Jag som spelat igenom Mafia 3ggr gillar remaken. Den håller sig väldigt nära originalet + att det är större karta att åka runt i. Enda jag stör mig på är att skuggorna rör sig onormalt + att det är lite halvdålig framerate med ett RX 5700 p.g.a. dx11. (snittar ca 60fps på high i 1440p och high/medium 70-80fps)

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ska dock sägas att jag klarade det på andra försöket, och uppdraget innan där man ska ta bilen genom stan på första försöket, så det är mer förlåtande än originalet. Tror det är toksvårt om man kör "classic mode" dock, men classic mode ska väl vara som originalet så det passar ju. (kör på normal men dock med den mer realistiska inställningen för bilkörning)

Medlem

Spelat några uppdrag (ska börja på Fairplay)
Jag gillar det jag kört än så länge. Får köra någon mix av medium och hög inte kikat på FPS men får bra nog för ett tps i enspelarläge.
Upplösning 3440x1440, Ryzen 3600x Vega 56.
Men minns inte om det är Sam eller paul som har en hemsk röst låter som att han är väldigt tät i näsan.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Är 2½ timme in i spelet och än så länge känns det väldigt troget originalet...
https://i.imgur.com/zSU0068.jpg

(de som fattar de fattar).

I övrigt har jag haft kul med det hittills, tycker att musiken är lite väl "spännande" och påfrestande i många sekvenser (framförallt tydligt i öppningssekvensen när man sitter och pratar med en person och musiken får det att låta som att någon ska mördas vilken sekund som helst när man bara har en konversation..).
Minus dock för vissa småsaker som att man (åtminstone inte jag) kan binda några kontroller till tumknapparna på musen etc. Sånt ska inte förekomma. (Tror 3an hade samma problem och det fixades inte, jävligt märkligt)

Om det inte är lika svårt som originalet innan fix så får det vara ;P

Och betygsmässigt ser det väl ut som man kunde vän ta sig... Får se hur det blir, körde igenom tvåan för inte så länge sen.

Medlem

Originalet var ett mästerverk lirades två gånger på sin tid, var ju klart bättre än Gta 3 då spelet var före sin tid men tycker den här
remake är klart bättre i nästan allt utom kanske vissa röster som originalet hade bättre av. Borde va tvärtom i betyg men nu är
det så att betygen nu förtiden brukar aldrig få högre än 80-85p som förr i tiden när fanns så få bra spel så lite därför. 80-85P är
ett mästerverk i min bok. Finns inte många spel som slår det

Medlem

Bli att börja spela de senare ikväll, har spelat Mafia 2 och trean då jag aldrig spelat ettan. Ska bli kul att jämföra mellan spelen. 2:an va en favorit trean sådär men storyn va ju bra.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Är 2½ timme in i spelet och än så länge känns det väldigt troget originalet...
https://i.imgur.com/zSU0068.jpg

(de som fattar de fattar).

I övrigt har jag haft kul med det hittills, tycker att musiken är lite väl "spännande" och påfrestande i många sekvenser (framförallt tydligt i öppningssekvensen när man sitter och pratar med en person och musiken får det att låta som att någon ska mördas vilken sekund som helst när man bara har en konversation..).
Minus dock för vissa småsaker som att man (åtminstone inte jag) kan binda några kontroller till tumknapparna på musen etc. Sånt ska inte förekomma. (Tror 3an hade samma problem och det fixades inte, jävligt märkligt)

Plats 12/16? Är du Speedy Gonzales eller?

Medlem

Kört några timmar nu och det är otroligt underhållande.
Visst det märks det är ett spel från förr men det är allt bättre än originalet på alla punkter och fantastiskt bra story till skillnad från dagens "sandlåde spel" som brukar vara bedrövliga.

Läste någon recension som gnällde som tusan på typ allt och fattar inte ens om vi spelat samma spel eller om han/hon råkade köra originalet igen för det spelar mkt bättre än originalet utan tvekan. Bilstyrningen är bättre, att sikta o skjuta o ta skydd osv fungerar mkt smidigare mm mm.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Plats 12/16? Är du Speedy Gonzales eller?

Låg först tills jag gjorde ett misstag mot slutet på sista varvet och alla körde om mig. Precis som Mafia ska vara!

Medlem

10 minuter kvar av nedladdningen...

Medlem

Satans jävla bil-race!!!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Släpptes väl iofs 13,5 timmar innan artikeln lades ut. Och recensions embargo, ett dygn tidigare!!! Men ändå! Hade hoppats på en FET recension. Men började med Gamereactor, då er inte fanns.

Nu är jag endast ca 2,5 timmar in, i spelet. Men storyn är underbar. Grafiken (allt på max inkl AA 1080p) är ok, till väldigt bra. Beroende på uppdrag!

Ligger runt 100 fps, med 9900k, 2060 super, 32GB 3200MHz RAM. Men upp, och ned beroende på scen! Alltid stabilt över 60 dock!!!


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem

Bara jag som har problem med screen tearing i vissa områden på bas-PS4?

I övrigt är det här spelet som balsam för själen såhär långt. Otroligt skön atmosfär.

Medlem
Skrivet av WonderBoy:

Bara jag som har problem med screen tearing i vissa områden på bas-PS4?

I övrigt är det här spelet som balsam för själen såhär långt. Otroligt skön atmosfär.

Du är inte ensam. Hittade till och med en tråd om det på reddit. Även PC spelare har rapporterat om screen tearing problem där. Får hoppas en patch kommer.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skrivet av kallandes:

Ligger runt 100 fps, med 9900k, 2060 super, 32GB 3200MHz RAM. Men upp, och ned beroende på scen! Alltid stabilt över 60 dock!!!

Hm.. 2060 super med en ryzen 5 2600 och får 60-80 fps i staden på High med AA och skuggor på medium ... gpu på 100% cpu bara runt 50% så din prolle borde ju inte hjälpa till mer än min :/

Körde race på Hard med bilstyrning på Simulation.

Körde race på Medium med bilstyrning på Simulation.

Körde race på Medium med bilstyrning på regular.

Sen kunde jag gå vidare


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Satans jävla bil-race!!!

Ändra från simulator till regular på körning när du kör racet så ska du nog klara av det utan problem. Jag hade inga problem att slå bottarna på hard när jag väl hittade den inställningen. Var även enklare att köra med tangentbord av någon anledning.

Älskar spelet , spelade tyvärr inte klart originalet, men denna ny version gillar jag skarpt. Riktigt trevligt spel av de 3 timmar jag spelat


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Hm.. 2060 super med en ryzen 5 2600 och får 60-80 fps i staden på High med AA och skuggor på medium ... gpu på 100% cpu bara runt 50% så din prolle borde ju inte hjälpa till mer än min :/

Körde race på Hard med bilstyrning på Simulation.

Körde race på Medium med bilstyrning på Simulation.

Körde race på Medium med bilstyrning på regular.

Sen kunde jag gå vidare

Som du ser här https://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/mafia-defin...
får dom med en 9900k, och ett 2080ti 148 fps. 2080ti är ca 50% snabbare än ett 2060s enligt Sweclockers gamla prestandaindex i 1080p https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560... Visst går det lite upp, och ned. Men jag ligger ganska stadigt precis under 100fps (97-99). Ska faktiskt testa igen, återkommer!

Edit: Kört lite, pendlar mellan 85-105fps i staden. Oftast 90 till strax under 100! Dubbelkollade, att allt är på max inklusive AA!


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Sisyr:

Betygskalan går i praktiken från 5-10. Undantag görs för komiskt usla spel, eller helt trasiga produkter, men annars så...

Så har det blivit, absurt nog. Fler borde kanske följa efter gamla Sega Force-omdömena där "irritationsmoment" var en egen kategori och "knäckebröd per kvadratcentimeter i sängen" ett sätt att mäta det.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar