Senaste filmen du såg

Medlem

1917

Handlar (såklart) om en liten del av första världskriget. Höga poäng för trovärdighet.

Den bästa film jag sett i år. jag önskar att jag hade sett den på bio i stället för hemma i soffan.

4 av 5.

Spoilervarning som vanligt angående trailern.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

@Akronym: håller med, en riktigt bra film.

Jag kan rekommendera den här bakom kulisserna-videon för alla som sett filmen...

Den visar hur Sam Mendes & Co gick tillväga för att få filmen att se ut som en enda lång tagning, bland annat.

Moderator | Testpilot

Satt mig äntligen ned och såg på "Joker" nu när den finns på Netflix.

Jag är faktiskt inte den typen som är jätte kritisk över filmer. Senaste Rambo-filmen, som de flesta tydligen avskyr, tyckte jag var en simpel och överlag underhållande film för vad det försökte vara.

Samma känner jag här. Vissa säger "Joker" är över hypad, att den är för lik "Taxi Driver" och annat, men det är inget jag reflekterar över allt för mycket.

I korta drag, jag tyckte den var underhållande!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Håller fortfarande på att utbilda frugan in Marvel Cinematic Universe.

Incredible Hulk var senaste alstret hon såg, och gillade.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Satt mig äntligen ned och såg på "Joker" nu när den finns på Netflix.

Jag är faktiskt inte den typen som är jätte kritisk över filmer. Senaste Rambo-filmen, som de flesta tydligen avskyr, tyckte jag var en simpel och överlag underhållande film för vad det försökte vara.

Samma känner jag här. Vissa säger "Joker" är över hypad, att den är för lik "Taxi Driver" och annat, men det är inget jag reflekterar över allt för mycket.

I korta drag, jag tyckte den var underhållande!

Jag får ställa en allmän fråga, men riktar mot dig eftersom du såg filmen:
Tidslinjen är helt fucked up, då Jokern är fullvuxen och Bruce Wayne är ett barn. De har hur många bortförklaringar som helst (Jokern är en symbol, inte en person, etc, etc) men jag och frugan kom fram till att Joker var en bra, underhållande film, men en HORRIBEL Joker film. Delvis pga tidslinje och delvis pga att de försöker visa och diagnostisera (stavning?) Jokerns mentala (o)hälsa.

Vad tycker du och andra?


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Håller fortfarande på att utbilda frugan in Marvel Cinematic Universe.

Incredible Hulk var senaste alstret hon såg, och gillade.

Jag får ställa en allmän fråga, men riktar mot dig eftersom du såg filmen:
Tidslinjen är helt fucked up, då Jokern är fullvuxen och Bruce Wayne är ett barn. De har hur många bortförklaringar som helst (Jokern är en symbol, inte en person, etc, etc) men jag och frugan kom fram till att Joker var en bra, underhållande film, men en HORRIBEL Joker film. Delvis pga tidslinje och delvis pga att de försöker visa och diagnostisera (stavning?) Jokerns mentala (o)hälsa.

Vad tycker du och andra?

Men varför tycker du Batman och Jokern ska vara mer jämngamla än i den filmen? , är det Heath Ledger du baserar det på?

För han har då pendlat en väldig massa i ålder genom åren

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Men varför tycker du Batman och Jokern ska vara mer jämngamla än i den filmen? , är det Heath Ledger du baserar det på?

För han har då pendlat en väldig massa i ålder genom åren

Exakt. Joker från 2019 är ju separerad från andra filmer och har en egen tidslinje. Jag är ingen som läst DC serier särskilt mycket men alla Jokrar man sett på film har ju varit väldigt olika.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mirage:

Jag får ställa en allmän fråga, men riktar mot dig eftersom du såg filmen:
Tidslinjen är helt fucked up, då Jokern är fullvuxen och Bruce Wayne är ett barn. De har hur många bortförklaringar som helst (Jokern är en symbol, inte en person, etc, etc) men jag och frugan kom fram till att Joker var en bra, underhållande film, men en HORRIBEL Joker film. Delvis pga tidslinje och delvis pga att de försöker visa och diagnostisera (stavning?) Jokerns mentala (o)hälsa.

Vad tycker du och andra?

Ibland har man bra minne. Tyckte mig känna igen detta och började leta, och jovisst; du gav uttryck för dessa åsikter för typ ett halvår sedan, där du pratade om hur fel det var att Jokern var betydligt äldre, att Thomas Wayne hade fel personlighet osv. Jag skrev då detta;

Skrivet av Sisyr:

@Mirage: Känns som att du inte är särskilt välbekant med källmaterialet. Jokern har haft många olika iterationer i serietidningarna där ålder, bakgrund, utseende, personlighet etc skiftat. Detsamma gäller i viss mån typ alla andra karaktärer, inklusive Thomas Wayne. Källan du länkar till är f.ö. DC Universe Online - ett datorspel; den källan avser enbart hur Thomas Wayne gestaltas i just det spelet. Testa att se hur han gestaltas i exempelvis Frank Millers - en av de mest kända serietidningsförfattarna - alster där han är betydligt kallare som person och påminner mer om den Wayne som är med i filmen.

I övrigt ser jag inte problemet i att göra egna tolkningar av karaktärer. Det hade blivit rätt tröttsamt att berätta samma historier om och om igen. Det är även just därför förlagan själv skriver om karaktärer och presenterar "alternativa universum" etc titt som tätt.

Här har du några exempel på olika tolkningar av Jokern; https://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_versions_of_Joker

Fick inget svar dock, så vi kör det som svar igen på "Vad tycker du och andra?".

Medlem

Primal Fear
1996 ‧ Thriller/Deckare ‧ 2h 10m

En ärolysten advokat möter sitt bittra åklagar-ex i rätten när de båda tar sig an ett uppmärksammat mordåtal mot en altarpojke.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Men varför tycker du Batman och Jokern ska vara mer jämngamla än i den filmen? , är det Heath Ledger du baserar det på?

För han har då pendlat en väldig massa i ålder genom åren

Skrivet av Sisyr:

Ibland har man bra minne. Tyckte mig känna igen detta och började leta, och jovisst; du gav uttryck för dessa åsikter för typ ett halvår sedan, där du pratade om hur fel det var att Jokern var betydligt äldre, att Thomas Wayne hade fel personlighet osv. Jag skrev då detta;

Fick inget svar dock, så vi kör det som svar igen på "Vad tycker du och andra?".

Samma svar till er båda: Jag halvföljde allt när Batman fortfarande hette Läderlappen. Had ett gäng serietidningar, men inget som jag prenumererade på. Intrycket där är att de är i ung. samma ålder. Sedan filmerna på 80-talet, samma sak med Jack Nicholsons Joker. Sedan samma sak med Heath Ledger's Joker. Det är bara det att jag har alltid sett Jokern i dessa versioner, där de är samma ålder och nu när han inte är det, så hänger jag upp mig på det.

Samma sak med Thomas Wayne, han målades alltid upp som en filantropist.

Det som Sisyr nämner har jag inte läst.


signatur

I drank what?

Medlem

Le Mans 66 även kallad Ford v Ferrari på andra sidan sundet, fantastisk film särskilt om man gillar bilar
Bale gör en jävligt bra insats som en förare som egentligen får sin upprättelse i denna film.

Klart sevärd och jämförde den med killarnas variant av Titanic kanske lite partiskt då två av mina favoritbilar är med i filmen.

Inaktiv

Tenet

Gillade den skarpt även om den inte når riktigt ända fram till Nolans Inception och Interstellar. Alla tre filmer leker med tiden på väldigt intressanta sätt. I Tenet blir det krångligare än någonsin.

Jag fick ihop det på slutet men det är en film jag kommer behöva se ett par gånger för att bygga upp allt som händer från start för att få bilden komplett.

Vansinnigt snygg film, ljud och musik är helt sinnessjukt imponerande.

Såg den på biografen Grand i Sandviken som har det mest imponerande ljudsystem jag varit med om, smäller IMAX i Stockholm på fingrarna rejält.

John David Washington är alltid grym och för mig var detta Robert Pattisons bästa insats.

Kenneth Branagh är så jävla bra på att spela arg.

Elizabeth Debicki är också riktigt bra i filmen.

Vill även slänga in Aaron Taylor-Johnson, han är en sån där skådis som alltid levererar och som åtminstone jag måste titta på lite extra för att se att det är han, i typ alla filmer han gjort efter Kick-Ass. "Vänta, är det Aaron" hör jag mig diskutera tyst med mig själv så fort han är med i någon rulle.

Medlem

Deadwood the Movie.

Seriens tre säsonger är något av det bästa som gjorts och en av mina absoluta favoritserier. Men filmen....usch...De försöker slänga in så mycket som möjligt, tillfredsställa alla fans genom att kasta in varenda skådespelare från serien i tid och otid, och kommer med en handling/avslut som knappt har någon handling/avslut överhuvudtaget.

Det är ju bra skådespelare runt om hela rollistan men det till trots så levererar ingen av dem sina karaktärer lika bra som de gjorde för 13 år sedan. Vissa känns rent dåliga i filmen.

Nä...Den här hade gjort sig bäst ogjord. Lyckligtvis gör det inte originalserien någon skada!
Tråkigt men sant, 2 mustascher av 5.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Tenet, helt ok.
Lite överhypad och sista 25 min är bara dåligt tycker jag. Tog pengarna slut?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Errementari (2017) -Netflix

Första filmen jag sett på baskiska och blev väldigt positivt överraskad. Betyg; 4/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Såg Train to Busan nyligen. En zombiefilm som faktiskt var spännande! Den hade karaktärer man bryr sig om (iaf jag) , vilket är ovanligt i zombiefilmer, bra soundtrack som bidrog till spänningen, bra filmad. 4 av 5, en av dem bättre zombiefilmerna där ute!

Tenet.
Hade inte sett en enda trailer eller ens läst handlingen innan så gick in med öppet sinne. Interstellar, Inception etc är bland mina favoritfilmer. Min känsla är att om en karaktär i en film har en replik av typ "det som händer just nu är för komplicerat att förklara" så är det automatiskt en dålig handling. Sista delen av filmen med den "stora" striden kändes väldigt låg-budget.

Men vill man ha en James Bond film med prima filmmusik rekommenderar jag Tenet. 6/10.


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Såg Train to Busan nyligen. En zombiefilm som faktiskt var spännande! Den hade karaktärer man bryr sig om (iaf jag) , vilket är ovanligt i zombiefilmer, bra soundtrack som bidrog till spänningen, bra filmad. 4 av 5, en av dem bättre zombiefilmerna där ute!

Nu vill jag se den och den fanns inte på några av mina tjänster förstås. Blev sugen på en bra zombierulle.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Nu vill jag se den och den fanns inte på några av mina tjänster förstås. Blev sugen på en bra zombierulle.

Ligger på amazon prime i Norge iaf

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Såg Train to Busan nyligen. En zombiefilm som faktiskt var spännande! Den hade karaktärer man bryr sig om (iaf jag) , vilket är ovanligt i zombiefilmer, bra soundtrack som bidrog till spänningen, bra filmad. 4 av 5, en av dem bättre zombiefilmerna där ute!

får tipsa dig om Train to Busan 2 då
jag har också bara sett 1an men kommer att se 2an vid ett senare tillfälle

Train to Busan 2

ser nu att den inte är lika bra som 1an vilket är synd
jag har en förkärlek till koreanska filmer så man har ju sett en o annan koreansk film

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

får tipsa dig om Train to Busan 2 då
jag har också bara sett 1an men kommer att se 2an vid ett senare tillfälle

Train to Busan 2

ser nu att den inte är lika bra som 1an vilket är synd
jag har en förkärlek till koreanska filmer så man har ju sett en o annan koreansk film

Såg trailern för tvåan, ser mer eller mindre ut som om dom tagit bort allt som gjorde 1an bra. Älskar sydkoreanska filmer annars, finns mycket bra!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Dragonflame:

får tipsa dig om Train to Busan 2 då
jag har också bara sett 1an men kommer att se 2an vid ett senare tillfälle

Train to Busan 2

ser nu att den inte är lika bra som 1an vilket är synd
jag har en förkärlek till koreanska filmer så man har ju sett en o annan koreansk film

Skrivet av Laddemannen:

Såg trailern för tvåan, ser mer eller mindre ut som om dom tagit bort allt som gjorde 1an bra. Älskar sydkoreanska filmer annars, finns mycket bra!

Jag har (tyvärr) redan sett tvåan, och ni är rätt ute. Tvåan är inte bara sämre, den är fan usel. Ettan är däremot mycket sevärd!

The Chaser är för övrigt ett tips på en sydkoreansk thriller som är desto bättre (inga zombies, dock).

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag har (tyvärr) redan sett tvåan, och ni är rätt ute. Tvåan är inte bara sämre, den är fan usel. Ettan är däremot mycket sevärd!

The Chaser är för övrigt ett tips på en sydkoreansk thriller som är desto bättre (inga zombies, dock).

Då slänger jag in ”I saw the devil”, ”A bittersweet life” och ”The man from nowhere”

Mycket bra sydkoreanska rullar! (Inga zombies i dessa heller)

Medlem

Kanske inte en film så sätt, men grymt bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Laddemannen:

Då slänger jag in ”I saw the devil”, ”A bittersweet life” och ”The man from nowhere”

Mycket bra sydkoreanska rullar! (Inga zombies i dessa heller)

Sett alla, faktiskt. The Chaser påminner lite om I Saw the Devil, fast den förstnämnda är (i mina ögon) rätt mycket bättre.

Finns förstås en massa fler bra sydkoreanska filmer, inte minst just thrillers och/eller action, men jag nämnde Chaser dels eftersom det nog är min favorit, dels eftersom folk oftast inte tycks ha sett den. Enligt min erfarenhet, i alla fall.

Annars är väl Memories of Murder ett klassiskt tips för den oinvigde! Joon-ho Bong har ju gjort en handfull andra kvalitetsfilmer därtill.

Medlem

Trevligt med fler som uppskattar sydkoreanska filmer, dom har gjort en del mästerverk enligt mig.

Senaste 2 sydkoreanska filmerna jag såg var:

"Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring" 3/5
https://www.imdb.com/title/tt0374546/

samt

Extreme Job 3.5/5
https://www.imdb.com/title/tt9541602/


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Sett alla, faktiskt. The Chaser påminner lite om I Saw the Devil, fast den förstnämnda är (i mina ögon) rätt mycket bättre.

Finns förstås en massa fler bra sydkoreanska filmer, inte minst just thrillers och/eller action, men jag nämnde Chaser dels eftersom det nog är min favorit, dels eftersom folk oftast inte tycks ha sett den. Enligt min erfarenhet, i alla fall.

Annars är väl Memories of Murder ett klassiskt tips för den oinvigde! Joon-ho Bong har ju gjort en handfull andra kvalitetsfilmer därtill.

Inte sett memories of murder ännu. Annars är ju Old boy, lade vengence och den tredje i triologin, som jag inte minns namnet på, väldigt bra !

Nice! Vart får jag sett the chaser?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Inte sett memories of murder ännu. Annars är ju Old boy, lade vengence och den tredje i triologin, som jag inte minns namnet på, väldigt bra !

Nice! Vart får jag sett the chaser?

Mr. Vengeance / Sympathy for Mr. Vengeance. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Laddemannen:

Inte sett memories of murder ännu. Annars är ju Old boy, lade vengence och den tredje i triologin, som jag inte minns namnet på, väldigt bra !

Nice! Vart får jag sett the chaser?

Tror den finns på Amazon Prime. Ska inte svära på det, men har för mig att jag såg att den fanns där när jag själv hade Amazon Prime.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Errementari (2017) -Netflix

Första filmen jag sett på baskiska och blev väldigt positivt överraskad. Betyg; 4/5

https://thegrumpofhorror.files.wordpress.com/2018/10/errement...

Orkar du berätta lite kort vad som vad bra och vad filmen övergripande handlar om? Blev nyfiken


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Orkar du berätta lite kort vad som vad bra och vad filmen övergripande handlar om? Blev nyfiken

Älskade atmosfären, väldigt visuellt tilltalande/vacker. Bra skådespeleri, även från barnskådisarna. Musiken stod även ut för mig, otroligt vacker och episk. Filmen gav en sådär mysig "halloween"-känsla.
Den ingav även lite Del Toro-känsla, så gillar man Pan's Labyrinth bör man nog tycka om denna. Sen var språket också väldigt coolt.

Storyn i sig är inget "mind blowing" men den är ganska unik och är tillräckligt intressant för att hålla intresset uppe. Plus i kanten för dom praktiska effekterna och CGIn som används är acceptabel. Den är nog inte för alla, men personligen gillade jag den skarpt.

Kortfattad handling: År 1843, en poliskonstapel dyker upp i en liten by i provinsen Álava, Baskien, och har i uppdrag att undersöka en mystisk smed som sägs vara i maskopi med djävulen.

Genre: Mörk folklore, äventyr, fantasy. Det står "horror" men det är definitivt ingen skräckfilm, så letar man jumpscares/skräck så bör man hitta något annat.

Hoppas det gav någorlunda svar på dina frågor, vill inte berätta allt för mycket om handlingen hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar