Amazon avtäcker sin spelstreamingstjänst Luna

Robot
Amazon avtäcker sin spelstreamingstjänst Luna

Google Stadia får en konkurrent som tänker lite annorlunda kring spelköpen.

#amazon-luna, #google-stadia


Medlem

Låter som att det kommer bli dyrt om man ska betala för olika kanaler.

Ska man behöva betala för en Ubisoft kanal, Microsoft kanal, Sony kanal, Rockstar etc etc för att kunna få tillgång till så många spel som möjligt.

Ja man kan betala för en i taget men låter bara jobbigt att behöva avsluta och starta nya kanaler. Enklaste lösningen är väl om man kan sätta en gräns för vad man vill betala och sen kan man med ett knapptryck avsluta och hoppa in i nya så att man inte råkar glömma att avsluta en kanal så att man en månad inte råkar betala 400kr för att man glömde avsluta två kanaler.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Låter som att det kommer bli dyrt om man ska betala för olika kanaler.

Ska man behöva betala för en Ubisoft kanal, Microsoft kanal, Sony kanal, Rockstar etc etc för att kunna få tillgång till så många spel som möjligt.

Ja man kan betala för en i taget men låter bara jobbigt att behöva avsluta och starta nya kanaler. Enklaste lösningen är väl om man kan sätta en gräns för vad man vill betala och sen kan man med ett knapptryck avsluta och hoppa in i nya.

Men vi får "One Launcher To Rule Them All" typ

eh, inget jag kommer använda mig av.

NuZ
Testpilot

Spännande och när jag läste igår funderade jag också på det, om man vill ha allt så kommer det att kosta mycket tackvare ”kanalerna”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Men vi får "One Launcher To Rule Them All" typ

eh, inget jag kommer använda mig av.

Jeff Bezos är Sauron
Amazon är Mordor
Luna är ringen

xD

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jeff Bezos är Sauron
Amazon är Mordor
Luna är ringen

xD

Mardrömmar

Medlem

stor flopp på detta.

Dex
Medlem

Herregud vad dyrt det kommer bli med alla streaming tjänster för både spel, tv och film. Nu behöver man naturligtvis inte ha alla aktiva samtidigt, men kommer nog bli rörigt med alla dessa abonnemang i slut ändan är jag rädd.

Redaktör
Skrivet av dex20:

Herregud vad dyrt det kommer bli med alla streaming tjänster för både spel, tv och film. Nu behöver man naturligtvis inte ha alla aktiva samtidigt, men kommer nog bli rörigt med alla dessa abonnemang i slut ändan är jag rädd.

Ja, vi lär få lära oss att navigera i ett allt mer lättillgängligt utbud. Men sen har ju typ alla en backlog, så det kanske inte blir ett bekymmer ändå i slutändan.


signatur
Medlem

Är också tveksam till detta med kanaler. Ponera att jag betalat en månad för Kanal #1, men när jag spelat klart det jag vill spela där så vill jag istället hoppat ill Kanal #2. Brinner min peng för Kanal #1 inne då? Tänker om man vill byta kanal mitt i en månad. Den som lever får se, men spontant låter detta oerhört bökigt - och dyrt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, vi lär få lära oss att navigera i ett allt mer lättillgängligt utbud. Men sen har ju typ alla en backlog, så det kanske inte blir ett bekymmer ändå i slutändan.

"A wizard does not have a backlog, Tomas Helenius. Nor does he play in advance. He plays the game precisely when he means to." - Gandalf the Grey.


signatur

I drank what?

Medlem

Intressant med lite konkurrens i streamingen. Blir intressant att se vad priset för kanalerna blir. Jag hade dock gärna sett att man kunde köpa enskilda spel. T ex CoD så jag inte blev tvungen att ha en aktiv kanal med det spelet varje gång jag vill köra några rundor med polarna.

Medlem

Detta är framtiden, blir nog max en generation konsoler till sen är det detta som gäller.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Låter som att det kommer bli dyrt om man ska betala för olika kanaler.

Ska man behöva betala för en Ubisoft kanal, Microsoft kanal, Sony kanal, Rockstar etc etc för att kunna få tillgång till så många spel som möjligt.

Ja man kan betala för en i taget men låter bara jobbigt att behöva avsluta och starta nya kanaler. Enklaste lösningen är väl om man kan sätta en gräns för vad man vill betala och sen kan man med ett knapptryck avsluta och hoppa in i nya så att man inte råkar glömma att avsluta en kanal så att man en månad inte råkar betala 400kr för att man glömde avsluta två kanaler.

Lite som är poängen, att man ska glömma och betala dubbelt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nu förstår säkert vissa varför MS ser Amazon och Google som konkurrenter och inte en liten droppe i havet som Sony

Backloggens befriare
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, vi lär få lära oss att navigera i ett allt mer lättillgängligt utbud. Men sen har ju typ alla en backlog, så det kanske inte blir ett bekymmer ändå i slutändan.

Hörde jag ordet backlog?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag tror detta kommer bli jättestort i framtiden, men våra bredbandsuppkopplingar är inte tillräckliga än, särskilt inte i USA där jag antar att detta kommer marknadsföras hårdast.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tråkigt om det här är framtiden. Jag är nog klar med gaming när det är streamingtjänster med exklusivt innehåll som dominerar...

Medlem

Ska man prenumerera på allt nu för tiden. Tror jag håller mig till att köpa spel så länge det går. Har provat någon prenumeration någon gång, men uptäckte att jag bara fastnade för ett av spelen i den så köpte det i stället för att prenumerera. Sen är det ju det att man bara kan spela spelen som dom är utan mods.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Tråkigt om det här är framtiden. Jag är nog klar med gaming när det är streamingtjänster med exklusivt innehåll som dominerar...

Håller med faktiskt. Är nog klar med nya spelsläpp när de exklusivt erbjuds på olika streamtjänster.
Inser att det låter lite ”gubbgnälligt” men gillar inte den framtid vi rör oss mot.

Tur att backloggen med de spel man ännu inte spelat i världen lär räcka livet ut med marginal för oss bakåtsträvare.

Medlem

Kommer faila lika hårt som stadia 🤣🤣🤣. Varför håller dom på med sånt här skräp kan man fr0ga sig.

Medlem

Om man ska göra något sådant här då ska man göra stort för nu finns det en hel del stora grabbar där med dessa tjänsterna.
Och sen att du bara släpper i USA och inte resten av världen, på dag 1 ja då har du redan fallit.. Stackars Luna kommer inte klara sig upp.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Kommer faila lika hårt som stadia 🤣🤣🤣. Varför håller dom på med sånt här skräp kan man fr0ga sig.

För att det är en enorm marknad och de har en enorm serverpark att utnyttja?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Avstängd
Skrivet av SWEBarb:

stor flopp på detta.

Ny teknik! Om du får bra spel till detta pris, varför ska man då sitta med en låda hemma hos sig? Tex Xbox har ju inte ett enda intressant spel till denna premiär....

I USA så har Amazon sålt en hel del Firesticks så du slipper köpa en gammal Xbox låda som ändå inte utnyttjar sina resurser.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tror detta kommer bli jättestort i framtiden, men våra bredbandsuppkopplingar är inte tillräckliga än, särskilt inte i USA där jag antar att detta kommer marknadsföras hårdast.

Räcker en lina på 250/100mbit som jag har för streama spelen smärtfritt i 3k upplösning. Har en macbook pro 16tum late 2019
med 16gb ram minne, 512gb ssd, Radeon Pro 5300 4gb vram och en 2,6ghz i7 9850.

Medlem
Skrivet av submariner:

Räcker en lina på 250/100mbit som jag har för streama spelen smärtfritt i 3k upplösning. Har en macbook pro 16tum late 2019
med 16gb ram minne, 512gb ssd, Radeon Pro 5300 4gb vram och en 2,6ghz i7 9850.

Och det är långt mer än väldigt många har.

EDIT: Sen kommer det datamängdsbegränsningar på det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Mirage:

"A wizard does not have a backlog, Tomas Helenius. Nor does he play in advance. He plays the game precisely when he means to." - Gandalf the Grey.

Det där var förvånansvärt ångestdämpande.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Jozo:

Tråkigt om det här är framtiden. Jag är nog klar med gaming när det är streamingtjänster med exklusivt innehåll som dominerar...

Har du även gett upp film när det är streamingtjänster med exklusivt innehåll som dominerar?

Medlem

Streaming av filmer och musik är inte samma sak, när ska folk sluta använda dessa som en jämförelse? Streaming av spel kräver interaktion, streaming av filmer och musik gör det inte och således är de inte beroende av latenser.

Medlem
Skrivet av Nuken:

"With the Luna PWA, Amazon is once again sidestepping a hurdle that has proven insurmountable for companies like Microsoft and Epic.

“We worked with the Safari team to ensure that some of the things that weren't there are there, and that allowed us to kind of get to where we are today,” Luna head of engineering and technology George Tsipolitis said."

https://www.engadget.com/luna-amazon-cloud-gaming-interview-p...

Tack!

Mycket intressant.

Uppenbarligen fick de Apple att hjälpa Luna-teamet genom att lägga till de nya funktionerna som de behövde för att strömma Luna-tjänsten i Safari. Då Apple har monopol på webbläsare i iOS så måste man ju få med sig Apple för något sådant. Annars så är man körd (på andra system som inte är lika hårt inlåsta och kontrollerade som iOS, kan man ju alltid installera egna webbläsare).

Samtidigt så motarbetar Apple konkurrens gällande strömmande appar i sin butik från konkurrenter till Luna, som just Google Stadia och Microsoft Xcloud (kallar det fortfarande så).

Knappast en slump.

Detta är en stor nyhet, och kommer garanterat leda till extremt mycket kontroverser i både media och domstolar.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar