Amazon avtäcker sin spelstreamingstjänst Luna

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Nu förstår säkert vissa varför MS ser Amazon och Google som konkurrenter och inte en liten droppe i havet som Sony

Håller med. Vi har fyra konkurrenter, men bara tre av de som har egen moln/serverteknik för att klara av framtiden själva.

Skrivet av PcGamer:

Streaming av filmer och musik är inte samma sak, när ska folk sluta använda dessa som en jämförelse? Streaming av spel kräver interaktion, streaming av filmer och musik gör det inte och således är de inte beroende av latenser.

För latenser så tror jag det dröjer några år innan det är löst. I dagsläget så skulle jag inte vilja kasta ut mina konsoler eller PC.

Men är övertygad att vid nästa gen (typ runt "PS6" och "Xbox Series X X one X") så kommer det nog vara ett starkt och seriöst alternativ.

Men i grunden så är både teknik och affärsmodell exakt den samma som för att streama film. Så tycker jämförelsen är helt korrekt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jeff Bezos är Sauron
Amazon är Mordor
Luna är ringen

xD

Då passar det kanske bra att spela Shadow of Mordor via Luna

Medlem

Rent tekniskt tycker jag Stadia fungerar galant. Destiny flyter på rappt och gör det den ska. Men allt faller på utbud och affärsmodellen.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tror detta kommer bli jättestort i framtiden, men våra bredbandsuppkopplingar är inte tillräckliga än, särskilt inte i USA där jag antar att detta kommer marknadsföras hårdast.

Man hör ofta detta och har gjort det genom åren. Men det finns väl så klart många många fler kunder med bra uppkoppling i USA än här i Europa.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av martinot:

Tack!

Mycket intressant.

Uppenbarligen fick de Apple att hjälpa Luna-teamet genom att lägga till de nya funktionerna som de behövde för att strömma Luna-tjänsten i Safari. Då Apple har monopol på webbläsare i iOS så måste man ju få med sig Apple för något sådant. Annars så är man körd (på andra system som inte är lika hårt inlåsta och kontrollerade som iOS, kan man ju alltid installera egna webbläsare).

Samtidigt så motarbetar Apple konkurrens gällande strömmande appar i sin butik från konkurrenter till Luna, som just Google Stadia och Microsoft Xcloud (kallar det fortfarande så).

Knappast en slump.

Detta är en stor nyhet, och kommer garanterat leda till extremt mycket kontroverser i både media och domstolar.

Nog för att jag inte gillar Apple, men varför skulle du inte kunna installera andra browsers på iOS? På min iPad (ärvde från grabben) så kör jag Firefox.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Man hör ofta detta och har gjort det genom åren. Men det finns väl så klart många många fler kunder med bra uppkoppling i USA än här i Europa.

Jag har inte gjort någon djupdykning direkt och jag vet inte vad du menar med "bra uppkoppling" i detta fallet, men har du siffror att visa så gör gärna det.

Medelhastigheten verkar ligga på 50Mbps i USA, vilket får mig att anta att fibern inte kommit särskilt långt. Jag antar också att svarstider är långt viktigare än faktisk hastighet, och har man inte fiber antar jag att dessa blir för höga för denna teknik. Fast nu är iofs 5G på gång, men då får man som sagt datamängdsbegränsningar istället.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Nog för att jag inte gillar Apple, men varför skulle du inte kunna installera andra browsers på iOS? På min iPad (ärvde från grabben) så kör jag Firefox.

Svaret är att det inte är någon äkta Firefox webbläsare. Det är endast ett skalprogram till Safari/WebKit. Har inget med att göra med den egenutvecklade webbteknik och motor som finns hos riktiga Firefox.

Apple tillåter inte detta (just för att de vill ha total kontroll på sitt system).

Jag är tvärt om; jag gillar verkligen Apple och älskar många av deras produkter. Har köpt Appleprodukter för över 100K+ under de senaste fem åren.

Däremot så är jag lite skeptisk med Apples allt större svångrem och stryptag på oss kunder. Apple har alltid varit "skyddande" om sina intressen (har aldrig tillåtit andra webbläsare på iOS), men de sista 1-2 åren så börjar det bli på nästan löjliga nivåer även för mig som fan och mycket trogen Apple-kund.

Att Apple nu aktivt saboterar för Google och Microsoft som konkurrenter till deras partner (Amazon) är bara ett exempel i raden på detta. Tyvärr drabbar det mig främst som trogen Apple-kund.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Citat:

Immortals Fenyx Rising

Alltså.. Dom FÅR inte döpa spelet till detta.. Det låter ju som en parodi på tramsiga namn för spel.. Eller som en dålig översättning av typ en kinesisk eller japansk titel.


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar