PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av b0ne:

Jag och polaren tänkte tidigt att äh, vi kör en klassiker, vi campar utanför en butik och springer in och hugger varsin. Men nu i efterhand verkar det som en dålig idé. Vet vi om någon butik kommer ha några ex för folk som vill springa in och hugga eller kommer det vara tomma hyllor exakt överallt?

Så som de flesta ÅF har snackat om det så antingen säger dem nej, eller vi vet inte tilldelningen just nu.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Efterfrågan är säkert större på PS5 än Xbox, men hittils ser det ut som Microsofts förhandsbokningar löper avsevärt mycket bättre.
Undrar om tillgången på antalet konsoller mellan Xbox och PS5 spelar en betydelse.
Det har ju gått rykten om att tillgången pä PS5 är liten och diverse problem yields.

Amd har själv bekräftat att så inte är fallet och man är på banan.

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Så som de flesta ÅF har snackat om det så antingen säger dem nej, eller vi vet inte tilldelningen just nu.

Både MS och Sony har lovat mer leveranser till butiker, varuhus under december månad, bättre skapa en bevakning på flera ställen för att se om det går att boka.

Medlem

Beställde på Komplett 200524, trodde ändå jag låg bra till, kanske inte till release men...nu fick jag mail från dem

” Du får detta mail då du är en av alla oss som väntar på en PlayStation 5.
Du står i kö med en förbokning och med den information vi har i dag, kombinerat med din köplats, så ser det just nu ut som att du inte får din PlayStation 5 levererad i år.

Vi levererar alla PlayStation 5 i turordning och du behåller din plats i kön så länge du inte avbokar din order.”

Gick in och kollade min ordern, då står det:

Beställd, väntas i lager 210503!

jbx
Medlem

Bokade min ps5 2019-10-09 på cdon, har fortfarande inte fått någon bekräftelse där ifrån.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Shagrath:

Beställd, väntas i lager 210523!

Skojar du eller? oboi...

Medlem
Skrivet av jbx:

Bokade min ps5 2019-10-09 på cdon, har fortfarande inte fått någon bekräftelse där ifrån.

Jag tycker att de är sämre på att informera i tid, har hänt mig förut.

Medlem

@Shagrath

Kan inte det vara så att de lade på ett år från ditt beställningsdatum för att de inte vet tilldelningen. Kommer säkert justeras. Annars är det ganska sjukt.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

@Shagrath

Kan inte det vara så att de lade på ett år från ditt beställningsdatum för att de inte vet tilldelningen. Kommer säkert justeras. Annars är det ganska sjukt.

Ordern justerades idag, samtidigt som mailet kom...tidigare stod bara releasedatumet...
Ryktet går att vissa återförsäljare blivit helt utan ps5 från de första batcharna. Med min tur så gäller det säkert Komplett 😩

Men visst, hoppas ju in i det sista på att det kan förhålla sig så...

Medlem
Skrivet av Shagrath:

Beställde på Komplett 200524, trodde ändå jag låg bra till, kanske inte till release men...nu fick jag mail från dem

” Du får detta mail då du är en av alla oss som väntar på en PlayStation 5.
Du står i kö med en förbokning och med den information vi har i dag, kombinerat med din köplats, så ser det just nu ut som att du inte får din PlayStation 5 levererad i år.

Vi levererar alla PlayStation 5 i turordning och du behåller din plats i kön så länge du inte avbokar din order.”

Gick in och kollade min ordern, då står det:

Beställd, väntas i lager 210503!

Fick samma mail idag, bokade en digital-edition16/6 2020, och det stod förväntad leverans 3:e mars 2021.
Får hålla hoppet uppe för min standard version som jag bokade tidigare på webhallen.

Medlem
Skrivet av Shagrath:

Beställde på Komplett 200524, trodde ändå jag låg bra till, kanske inte till release men...nu fick jag mail från dem

” Du får detta mail då du är en av alla oss som väntar på en PlayStation 5.
Du står i kö med en förbokning och med den information vi har i dag, kombinerat med din köplats, så ser det just nu ut som att du inte får din PlayStation 5 levererad i år.

Vi levererar alla PlayStation 5 i turordning och du behåller din plats i kön så länge du inte avbokar din order.”

Gick in och kollade min ordern, då står det:

Beställd, väntas i lager 210503!

Skrivet av lars_kongo:

Fick samma mail idag, bokade en digital-edition16/6 2020, och det stod förväntad leverans 3:e mars 2021.
Får hålla hoppet uppe för min standard version som jag bokade tidigare på webhallen.

Oj det här var inte glädjande. Jag hoppas att Komplett bara är fel ute med datum och/ eller att man har väldigt låg volym på leverans. Att behöva vänta till mars och maj är ju bara löjligt.

Medlem

Och från Webhallens håll är tystnaden fortsatt total...


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem
Skrivet av N_micke:

Och från Webhallens håll är tystnaden fortsatt total...

...och det tycker jag är bra. Dom lär svara när dom vet och på så vis slipper dom ge falska förhoppningar utifrån spekulationer.

Medlem
Skrivet av blizzard:

...och det tycker jag är bra. Dom lär svara när dom vet och på så vis slipper dom ge falska förhoppningar utifrån spekulationer.

Tycker ändå det är märkligt att lite mer nischade butiker som komplett, inet, webhallen med mera så kan alla ge något besked förutom hos just webhalllen.

Medlem
Skrivet av AlfaBlommaN:

Tycker ändå det är märkligt att lite mer nischade butiker som komplett, inet, webhallen med mera så kan alla ge något besked förutom hos just webhalllen.

Webhallen ägs även av Komplett.

Medlem
Skrivet av N_micke:

Och från Webhallens håll är tystnaden fortsatt total...

Pratade med kundservice igår och det ska snart komma ett mail med information till alla som har förbokat.

Medlem
Skrivet av Moonglow:

Pratade med kundservice igår och det ska snart komma ett mail med information till alla som har förbokat.

Det har ju låtit liknande hela tiden, "Så fort vi vet mer så kommer vi höra av oss". Är väl pessimisten i mig som inte tror mer än att det kommer komma samma besked som alla andra butiker redan sagt om köordning och oklarheter kring vilka som kommer få i vilken batch men blir gärna positivt överraskad.

Medlem
Skrivet av CyberJ:

Att ta upp förhandsbokningar utan att kunna säga om man får en eller inte är väl närmast att jämföra med BEDRÄGERI👿

Ja, den känslan ligger inte långt bort faktiskt.
Antingen är de osäkra på hur många enheter de får, men då kanske förhandsbokningen inte ska genomföras?
Eller så är systemet inte såpass "smart" att de som sitter på kundservice kan se vart en ligger i kön och koppla till antalet konsoler.
Oavsett, jädra jobbigt att inte veta alltså.

Medlem

@FZ

Det skulle vara intressant med en liten koll hos våra återförsäljare i landet om vad de säger om saken hur förbokningarna har funkat. Kanske knacka på hos Microsoft och Nordisk Film. Ett litet gräv? Jag gissar att ÅF vet lika lite som vi som beställt. Men det skulle vara litenintressant hur deras tillvaro är i förbokningsfloden.

Medlem

så länge man inte fått något negativt mail om sin bokning lever hoppet kvar!!

Medlem

Fick bekräftat av Komplett att jag INTE får konsollen på release day av dom. (förbokade i juli)

Webhallen har jag inte hört något av ännu. (Förbokade i April)

På elgiganten (bokade 1minut över när de släppte pre-orders på deras site) står det "reserverad" vet inte om det betyder "tjena du får den på releaseday" eller inte dock.

Uppdaterar när/om jag hör mer, Någon annan som hört något nytt ?

Medlem

Bokade en ps5 på komplett den 18 sept, ser inte ut som jag får nån förrän 3 maj nästa år
Bokade på mediamarkt efter det men har inget hört från dom.
Även en bokning på cyberphoto men inte hört nått än.
Var även i på min lokala elgiganten, och dom sa att centrallagret vet inte äns hur många dom får.
Man har väl bara tur om man får nån i år :/

Medlem

Förbokade via netonnet vid lunch den 17e, fick orderbekräftelse och pengar drogs från mitt konto. Nu när jag kollar har ordern försvunnit spårlöst från deras site och det var som att pengarna aldrig drogs från mitt konto och har ej fått någon information från dem. Någon annan som varit med om detta?

Medlem

Jag undrar ni som bästälde innan första konferens i juni 2020 hur tänker man då? Jag Fattar inte varför man bokar innan man viste något om den.

Medlem
Skrivet av saijon:

Jag undrar ni som bästälde innan första konferens i juni 2020 hur tänker man då? Jag Fattar inte varför man bokar innan man viste något om den.

En hel del var ju känt redan innan juni, även om man inte hade sett konsolen, men bra chans att få den vid release, sonys exklusiva spel som brukar tilltala mig, haft varje playstation fram till nu så var ganska säker redan då att jag skulle vilja ha den. Sen justeras ju priset när det har utannonserats och det går att avboka... Så varför inte?

Medlem
Skrivet av Marptic:

Köpte precis en Xbox Series X på Microsofts hemsida och det gick förvånansvärt smidigt. Visst sidan segade ner sig kraftigt och jag fick server error meddelande 3ggr innan det gickigenom, men nu är den bokad iaf . Har inte fått något mail än, men den står som köpt i orderhistoriken

Segade ner sig och server error 3 gånger, ja d låter jättesmidigt

Medlem

Ingen som har hört några siffror på antalet bokade enheter Xbox kontra Ps5?

Har själv bokat Series X via Elgiganten. Personligen gissar jag att Ps5 har fler bokningar, just nu åtminstone.

Medlem
Skrivet av saigon:

Ingen som har hört några siffror på antalet bokade enheter Xbox kontra Ps5?

Har själv bokat Series X via Elgiganten. Personligen gissar jag att Ps5 har fler bokningar, just nu åtminstone.

Inga officiella siffror på något sätt men känns som att PS5:an är mer populär ja. Tror att den kommer ha 50-100% mer bokningar, men snarare närmare 50 än 100 i den skalan XSX verkar dock ha bokats upp rejält, vilket är kul. Jag börjar bli mer och mer såld på Series S då den har en sjukt bra price/ performance ratio.

Medlem
Skrivet av saijon:

Jag undrar ni som bästälde innan första konferens i juni 2020 hur tänker man då? Jag Fattar inte varför man bokar innan man viste något om den.

Bokar alltid när nya konsoler kan bokas. Om man sen inte gillar vad som visas kan man avboka men om man är/blir sugen riskerar man förhoppningsvis inte att stå utan.

Hur tänker ni som avvaktar att lägga en icke bindande bokning fören allt visas?

För att prata klarspråk så har man knappt visat något av PS5 annat än spelen. Inget om UI, inget om ljudet osv osv. Har den stöd för Dolby Vision i spel? Vem vet..

Medlem

Det som pratas om sist är att Digital Foundry har kollat på Demons Souls demo på PS5 som visades var på 1440p 60fps, ingen besked om den stödjer 4k 60fps.

Skriv svar