Alkohol och dess effekter

Medlem

Har prövat men aldrig i mängder
1. Tycker inte det är speciellt gott
2. Har missbruk i släkten så skräms väl ifrån alkohol

3. Man kan ha lika trevligt utan alkohol i blodet

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:

Det går ju även att fira med alkohol om man överhuvudtaget hittar något som tillhör kvinnosläktet bredvid sig när man vaknar.

Medlem
Skrivet av jbx:

Amen to that!

Amen to amen. Visst är alkohol gott men biverkningarna är för jävliga. Föredrar den milda gröna.

Medlem

Jag dricker alkohol men oftast är det 1 eller 2 öl / helg när man badar bastu.
Det är inte ens alltid starköl även fast det är godast, det kan vara folköl eller alkoholfri.
Starkare drycker som spritdrinkar mm är jag inte för.
När jag är på fest så slutar jag dricka vid minsta känsla av berusning.
Jag klarar verkligen inte av att vara bakis så tar det väldigt lugnt.
Jag blir inte nykterist pga jag tycker om öl alldeles för mycket, inte att dricka i mängder men smaken


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skägg.
10 Chambers

Starkt av @freakon att öppna upp men illegala substanser är inget vi diskuterar här. Jag hoppas ni förstår.

Personligen är jag nog en medelsvensson i det här sammanhanget. Tycker det är väldigt gott med öl men på senare år går det lika bra med lättöl och liknande. Även de alkoholfria alternativen har börjat smaka bra. Det är något med beskan som är så förföriskt.

Gillar vin till maten, älskar rökig whiskey i goda vänner lag. Eller själv i badet. Skulle tippa att notan på Systembolaget är 300-400 kr i månaden i genomsnitt.

Blir ohyggligt bakfull om jag dricker för mycket, så det försöker jag undvika. Blir kanske riktigt kalaspackad var varannat år. Har missbruk i släkten så det har också alltid funnits i bakhuvudet.

Om du känner att du inte kan hantera alkohol finns det hjälp att få. Jag förlorade min morbror till spriten så vet hur jäkla illa det kan gå.


signatur
C64
Medlem

förr förra helgen så somnade jag och slog huvudet på tangentbordet och bordskanten samtidigt jag skulle svara nått på fz hehe
Men bakfyllorna är ett riktigt helvette när man passerat 40 har kommit på att det är viktigt att äta innan man lägger sig funkar ialafall på mig

Medlem

Dricker mig väldigt sällan full numera utan det blir oftast 1-3 st "standardglas" tex de som är angivna på Systembolagets hemsida, skönt att slippa vara bakfull och man blir mer produktiv rent generellt.

Medlem

Jag är utan tvekan en sånn person som kan dricka mer än de flesta personer på en fest, så jag blir ofta det moraliska stödet, städnisse och / eller fylle-babysittern. Fast de senaste tiden, särskilt i 30 årsåldern har jag tappat intresset för att bli full. Har testat det 400-500 gånger. Det blir inte magisk mycket bättre eller roligare, snarare blir man tröttare efter öl 2-3.

En insikt som jag haft de senaste 5-6 åren
En fest blir sällan roligare/bättre efter 2-3 öl (säg 1,5l.) och jag har prövat över 6-7 öl (säg 3,5 l) och sen druckit annat starkt till - men efter varje gång jag testat dricka så mycket så har jag gjord en självbedömning efteråt och alltid kommit fram till att den bästa och roligaste effekten av alkohol är när man bara är lite rund om fötterna och får bättre flyt på konversationer.

En viktig princip för mig är
- inget jävlans shottande efter klockan 23:00, för den mesta orken kommer ändå dö ut i efter 00:00. Folket på festen blir trötta, ibland blir någon en bebis att se efter, ens egen ork och glädje är inte var den var vid kl. 18-22. Man tycker inte att ”det var värt det” att dra de där 2-3 shottarna så nära inpå midnatt.

En sak som jag testat 3-4 gånger är att dricka själv hemma.
Insikten är att, man blir mest bara trött och man behöver inte nån alkohol när man är själv, för det finns inget att behöva släppa spärrarna för. Spärrarna är automatiskt släppta när man är själv. Det går att gå runt hemma i underkläder och se sig själv i spegeln och säga löjliga saker som ”fasn va grym jag är!”, ”Jag har fasn fixat all skit jag behöver göra idag, jag är bäst!”. Göra lite kroppsviktsträning och en kullerbytta i soffan, bara för att boosta självförtroendet och fira att man lever ett bättre liv idag än för några år sedan, och 1000 gånger bättre liv än för 11-12 år sedan (när man festa och drack eller åt kilovis med godis så fort det blev helg, och vägde som en valross.)
- Därav gör jag hellre ett mindre träningspass, käkar hälsosam och god LCHF, boostar mig själv med självpeppning, mäter min framgång på långsiktiga mål, och känner tacksamhet för saker jag åstadkommit idag, än att äta godis, snacks eller dricka en öl eller två.

Jag blir mycket gladare och piggare av det sistnämnda, så att dricka alkohol när man är själv är slöss på tid tycker jag. Alkohol är en social dryck. Är det fest så är ett bra recept 3 stora starka, sedan är det slös på pengar och diminishing returns och du blir tröttare. Dessutom kommer folk vilja bjuda dej om de har betydligt mer att dricka än dej, så får du ner den personens överköp! Orka dricka oftare än en gång i månaden också, i många fall kan jag vänta till julafton, nyår eller midsommar... en riktigt god kaffe, rökt lax och så räcker långt.

Att dra ner på kaffe dock... det är en annan tråd!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

C64
Medlem

Efter 2 starköl lugnar mina nerver ner och jag kan spela spel utan att bli nervös
Alltså multiplayer

Medlem

Har druckit 3 -5 stark öl varje dag i så där 15 år, hyn tar största smällen, annars så fungerar man bättre med än utan.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av cybo:

Har druckit 3 -5 stark öl varje dag i så där 15 år, hyn tar största smällen, annars så fungerar man bättre med än utan.

Olika ifrån person till person helt klart. Du har ju vanan att dricka så, och möjligen nån mer anledning bakom det.

Svärföräldrarna dricker 3 öl varje kväll, deras grej - de har bekymmer som gikt och övervikt med mera. Men de kör vidare, för de är vana att dricka så.

Det är samma som med tobak. Folk vet, men det är inte lätt att lägga ner. ”Det bästa är att aldrig börja.” vete-fan hur många gånger min 60-åriga farsa sagt det till mig, som röker ett paket om dan och snusar till det.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Jag kan hypotetiskt ta en öl då och då utan större problem men om jag är ute är det lätt att spärrarna släpper efter 3-5 öl, alltså att man alltid kan ta en till även fast man bara skulle ta ett par. Man kan ju dricka lätt/folköl men det måste av någon anledning vara antingen eller för mig, ingen mellanting för om jag dricker folköl lämnar jag dörren öppen för alkohol i stort.

Har märkt att desto mer jag dricker desto mer blir det så har jag en karta hemma så kommer jag vara där å klunka om jag inte har någonting för mig där en promille ställer till det. Jättetrevligt att ta 3-6 starköl vid datorn med polarna på discord en fredagkväll men jag har märkt att det går minst lika bra att vara utan och då är man piggare dagen efter och har pengar över till annat. Kanske är något som kommit med åldern nu när man närmar sig 30 men uppskattar verkligen att vakna på en lördagmorgon och inte må som ett ruttet djur.

Moderator | Testpilot

Bakfylla brukar inte vara något problem längre om jag bara är duktig på att dricka vatten.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

12 bärs/helg. Ni låter som ena riktiga mesar när det handlar om bakfylla 😆


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Starkt av @freakon att öppna upp men illegala substanser är inget vi diskuterar här. Jag hoppas ni förstår.

Personligen är jag nog en medelsvensson i det här sammanhanget. Tycker det är väldigt gott med öl men på senare år går det lika bra med lättöl och liknande. Även de alkoholfria alternativen har börjat smaka bra. Det är något med beskan som är så förföriskt.

Gillar vin till maten, älskar rökig whiskey i goda vänner lag. Eller själv i badet. Skulle tippa att notan på Systembolaget är 300-400 kr i månaden i genomsnitt.

Blir ohyggligt bakfull om jag dricker för mycket, så det försöker jag undvika. Blir kanske riktigt kalaspackad var varannat år. Har missbruk i släkten så det har också alltid funnits i bakhuvudet.

Om du känner att du inte kan hantera alkohol finns det hjälp att få. Jag förlorade min morbror till spriten så vet hur jäkla illa det kan gå.

Tack för ödmjuk pekpinne. ❤


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Blackmalmoo:

3. Man kan ha lika trevligt utan alkohol i blodet

Jag vill påstå att detta rent objektivt är fel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Freakon:

Tack för ödmjuk pekpinne. ❤

Ta hand om dig!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ta hand om dig!

Gör så gott jag kan. Det går åt rätt håll. Tack för omtanke, det värmer. ❤


signatur

Ännu en dag i paradiset.

KoP
Medlem

Har inga roliga historier men slutade helt med alkohol för några år sedan (har dock aldrig direkt varit en heavy drinker) bara för att jag inte tyckte alkohol gav mig något.

En onödig dryck i mitt tycke som bara ställer till med en massa bekymmer i samhället. ╮(╯_╰)╭

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Har inga roliga historier men slutade helt med alkohol för några år sedan (har dock aldrig direkt varit en heavy drinker) bara för att jag inte tyckte alkohol gav mig något.

En onödig dryck i mitt tycke som bara ställer till med en massa bekymmer i samhället. ╮(╯_╰)╭

Är väl lite där jag hamnat också. Hur tycker du att de har gått, med det sociala och så?

FM-guru
F.d. Sisyr

Som så många andra har jag både bra och dåliga erfarenheter av alkohol från i första fall tonåren innan jag hade lärt mig hantera alkohol med mer vett. Det nådde sin kulmen under en backpackingresa till Australien när jag var 20. Det söps snudd på varenda dag under åtta månader. Minns specifikt en kväll mot slutet av resan där jag drack en flaska vodka och kände att jag behövde skaffa en till för att jag inte kände mig berusad. Dagen efter tog jag mig en tankeställare. Har både en faster och morfar som var alkoholister, och jag kände att det fick vara nog. Drack inte en droppe alkohol på två år efter det.

Idag brukar jag dricka en öl eller en whisky på kvällen. Har ett ganska stort intresse och en diger samling här hemma, men det mesta förblir orört då jag är mer intresserad av inköpet än inmundigandet. Berusad blir jag väl kanske en gång i månaden i snitt, då i sociala sammanhang.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag vill påstå att detta rent objektivt är fel.

Kanske svårt att prata om objektivitet när det är så olika hur människor fungerar och reagerar på alkohol. Du kanske skämtade iofs 🙂

On topic: jag kan dricka några öl framför datorn på helgen själv utan bekymmer, är ölintresserad och tycker att det är gott så kan tycka att det sätter lite guldkant på en redan trevlig aktivitet. Dricker säkert totalt mer än vad som är hälsosamt men de där apkalasfesterna är väldigt få i alla fall, det är mer utspritt än det var förr.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Kanske svårt att prata om objektivitet när det är så olika hur människor fungerar och reagerar på alkohol. Du kanske skämtade iofs 🙂

On topic: jag kan dricka några öl framför datorn på helgen själv utan bekymmer, är ölintresserad och tycker att det är gott så kan tycka att det sätter lite guldkant på en redan trevlig aktivitet. Dricker säkert totalt mer än vad som är hälsosamt men de där apkalasfesterna är väldigt få i alla fall, det är mer utspritt än det var förr.

Både och.

För mig är det enkelt att prata objektivt kring detta då det är ren kemi vi pratar om. Att individer har subjektiva tolkningar kring sina objektiva upplevelser är sin sak och helt ok.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Fyller 30 i maj och har aldrig varit onykter.

Präglad av att i 15år komma hem först och hitta farsan dekad i soffan och panikstäda köket innan en grälsjuk morsa kom hem. Inte varje dag men slumpmässigt, en dag i veckan typ.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Både och.

För mig är det enkelt att prata objektivt kring detta då det är ren kemi vi pratar om. Att individer har subjektiva tolkningar kring sina objektiva upplevelser är sin sak och helt ok.

Fast som jag tolkade ditt svar så menade du att det objektivt är fel att man kan ha lika roligt utan sprit. Men eftersom du inte kan känna hur andra känner kring det utan enbart hur du själv känner kring det så blir det ju omöjligt för dig att uttala dig objektivt i frågan.

KoP
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Är väl lite där jag hamnat också. Hur tycker du att de har gått, med det sociala och så?

Har alltid varit rätt så osocial, så ingen större skillnad där. :'D

Gnällkuk

För det första så vill jag bara säga att alla som inte brukar alhohol, eller dricker väldigt lite för att det inte tillför er något... fortsätt med det! Stigman är att man "ska" dricka, annars är man kärring/torris osv.

Det finns inget som säger att man inte kan ha lika roligt eller njuta av en kväll med mindre, eller utan alkohol. Framför allt kommer man må mycket bättre dagen efter.

Jag är absolut ingen nykterist, tvärtom. Däremot tycker jag att man kanske ska fundera VARFÖR man dricker. Jag kan direkt erkänna att jag kanske inte har något jättesunt förhållande till akohol eftersom jag dricker varje helg. För mig är det en slags invigelse av helgen och för någon som är singel när man är gubbe (38 snart) så blir det något att starta en njutning av helgen för mig.

Det ska tilläggas att jag i princip enbart dricker öl och kanske lite dyrare saker. Jag dricker 1-2 ipa/neipa och resten lager generellt sett. En kasse bira går ofta på runt 200-300:-. Jag skulle hymla om jag sa att jag inte gillar att bli full, men jag skulle aldrig i mitt liv dricka för att enbart bli full.

Jag har givetvis blivit tröttare med åren men blir aldrig bakfull. Jag kan givetvis må dålig någon gång, men då har jag blandat drycker och jag har aldrig någonsin i mitt liv spytt dagen efter.

Med det sagt tycker jag att man kan skilja på rusdrycker på två olika saker, för det första - tvinga inte någonsin in någon att börja dricka, eller fortsätta, eller dricka mer. OM personen tycker om alkohol, eller drycken så kommer denne självmant att fortsätta. Nu är jag förvisso 20 år äldre än när det hetsades som mest, men jag minns hur det var och jag minns Systembolagets genialiska reklam angående detta (hittar den inte just nu, den om kakor så länka gärna om ni vet vilken!)

Med det sagt, jag hoppas att det kan bli samma förändring kring rökande som med alkohol. Alkohol kanske inte ändrat sig så mycket, men rökandet har och det är jag glad över som någon som rökt i snart 18 år.

Däremot... de personer som är mer "öppna" och kanske viger sig åt droger som kaffe, nikotin och alkohol (för vi ska komma ihåg att dessa är droger), generellt sett är mer öppna och "har kul". Jag vill också bara skapa en förståelse för att droger, oavsett i vilken form de än kommer, bjuder på andra saker.

För min egen del så finns det en skism mellan de som har gått över till "den mörka sidan" och de som stannat kvar. Inget är fel, inget är rätt. Allt går att avnjuta i rätt mån och absolut de flesta klarar av detta. Nästan alla älskar pizza, få är överdrivet feta. Många tycker om en öl, eller en drink - men är inte alkoholister.

På samma sätt som att någon inte gillar bacon (även om det känns helt sjukt för mig!), så kanske inte den personen på din fest vill ta ett glas vin. Det jag vill ha sagt (även om jag känner att jag snubblade mig in i en snarig tråd) är att vi borde sluta döma varandra.

Pusha ingen som inte vill dricka till att göra det, kasta ingen skugga över de som dricker heller. För min egen del är det helt okey att dricka en del, när tillfälle bjuds. Det är OK att vara full, men det är aldrig OK att gå över gränsen, ej heller att kasta bajs på någon som dricker.

Jag har skrivit det här i ett par omgångar medans jag gjort annat, nu känns det mest förvirrande Hoppas jag åtminstone fått något framfört.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Lever med ganska svår ptsd och alkoholen hjälper mig att våga somna och styra upp dygnet när det behövs. Vill inte använda för ofta för självmedicinering, inte för risken att bli beroende, då hade jag varit det nu, utan mera för att det inte är bra för kroppen. Notan ligger även för mig runt 300-400 i månaden på systemet och på krogen kanske ett par öl totalt. Så rätt chill.

Effekten är att jag blir glad, rentav lycklig. Har ganska lätt att vara social spiknykter, så lite till gör att jag kan språka med främlingar obehindrat. Plingade på grannen rent spontant sist jag drack, vilket ledde till en trevlig fika.

Oftast är det bara socialt, men vissa svåra dagar blir jag tvungen att byta ut morgonkaffet mot en starköl bara för att orka fortsätta andas. Då önskar jag att vi som land vore mera progressiva med alternativ som hjälper bättre, men med de lagar vi har så får man finna sig med det som erbjuds. Att självmedicinera är verkligen inget kul sätt att bruka alkohol på.

Desto roligare att testa någon färglad fruktig drink på en bar i ett land långt borta eller skåla med glada människor över god mat på en resturang/pizzeria/krog. Whisky med en fet cigarr på båtresan eller ett gott vin framför idol. Som livets krydda helt enkelt.

De få gånger per år när man blir rejält full så blir jag bara gladare och gladare samtidigt som jag blir tröttare och tröttare, så även jag har kommit fram till att en vanlig salongsberusing är sweetspot. När man ligger på golvet och håller i sig för att rummet åker för fort så vet man att det är dags att ta en låång paus.

Medlem

Kan tycka det är gott och ta en gubböl (folköl) hemma på kvällarna nån gång ibland. Särskilt om man spelar nåt härligt lir på konsolen eller tittar på hockey (äntligen drar SHL snart igång!) Ser ingen anledning till att köpa starköl, då jag föredrar smaken framför effekten.

Men då sambon avstår för att öka chanserna för att få vårt första barn, så har man själv också insett att det inte är så viktigt som det var i yngre dagar. På sommarens är det såklart j*vligt gott med en öl på stan. Men då räcker det med en, i vissa fall 3.

C64
Medlem

Alkohol är ett måste för mig på helger måste få sova ut även fast dom säger att man inte får en riktig sömn av alkohol Har extrema sömnsvårigheter utan alkohol kan bara inte sova.sover en timme vaknar o går upp o sådär fortsätter det Jag har fått sömntabletter o sova på Men biverkningarna är så hemska så det inte är sant Blir bara hungrig av skiten kan trycka i mig en hel chipspåse och godis bara sådär har testat hela Fass på sömtabletter känns det som Bara biverkningar näe medecin är inget för mig när det kommer till sömn

Skriv svar