Alkohol och dess effekter

Medlem
Skrivet av C64:

Alkohol är ett måste för mig på helger måste få sova ut även fast dom säger att man inte får en riktig sömn av alkohol Har extrema sömnsvårigheter utan alkohol kan bara inte sova.sover en timme vaknar o går upp o sådär fortsätter det Jag har fått sömntabletter o sova på Men biverkningarna är så hemska så det inte är sant Blir bara hungrig av skiten kan trycka i mig en hel chipspåse och godis bara sådär har testat hela Fass på sömtabletter känns det som Bara biverkningar näe medecin är inget för mig när det kommer till sömn

Det låter som ett större problem, att använda alkohol gör sömnen ytligare. Har du psykologkontakt?

Medlem

Finns mycket liknande trådar på Flashback.


signatur

Niet.

Medlem

Många pratstunder slutar med prat om alkohol. Dom ger förslag på vad som är gott, vad som inte smakar gott och hur en helg råka spåra ut tack vare alkoholen. Själv sitter man där som en dumbom och har inget att tillägga.

Brukar säga att jag inte dricker alkohol. Inte säga att man är nykterist. Det ordet är så.. negativt laddat? Sedan har vissa svårt att acceptera svaret "jag vill inte" på frågan om varför man inte dricker alkohol.

För min del får du dricka alkohol. Låt mig då få dricka min mjölk i lugn och ro utan att bli dumförklarad.

Rant over.

Medlem

Varför blir man kaxig på alkohol egentligen?

Inaktiv
Skrivet av Zontos:

Varför blir man kaxig på alkohol egentligen?

Antar att det har att göra med att konsekvenstänket förminskas i takt med att promillen ökar.

Medlem

Nykter i över tre år.

Avundas er som kan hantera alkoholen. Njut!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Antar att det har att göra med att konsekvenstänket förminskas i takt med att promillen ökar.

Uppenbarligen, hybris får man och gör rätt korttänkta saker. Alltså det är inte något som händer varje gång men man undrar ju..

Avstängd

Det är okej att ta en öl men som många gör dricka sig berusade är korkat.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Inaktiv
Skrivet av Zontos:

Uppenbarligen, hybris får man och gör rätt korttänkta saker. Alltså det är inte något som händer varje gång men man undrar ju..

Ja det är väldigt intressant med psykologi och vad som händer fysiskt med hjärnan när berusningsmedel intas. Nån kan säkert förklara mycket bättre än jag annars finns nog något på tuben

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Nykter i över tre år.

Avundas er som kan hantera alkoholen. Njut!

Bra jobbat. Själv dricker jag inte heller, men har inget problem med att dricka någon gång, ytterst sällan.

Mitt resonemang är att min tid är mer dyrbar, lägger hellre tiden på att vara med barnen och även kunna åka iväg och göra saker "dagen efter".

Medlem
Skrivet av saigon:

Bra jobbat. Själv dricker jag inte heller, men har inget problem med att dricka någon gång, ytterst sällan.

Mitt resonemang är att min tid är mer dyrbar, lägger hellre tiden på att vara med barnen och även kunna åka iväg och göra saker "dagen efter".

Helt rätt inställning! Keep it up!

Inaktiv
Skrivet av saigon:

Bra jobbat. Själv dricker jag inte heller, men har inget problem med att dricka någon gång, ytterst sällan.

Mitt resonemang är att min tid är mer dyrbar, lägger hellre tiden på att vara med barnen och även kunna åka iväg och göra saker "dagen efter".

Jag har på senare tid börjat känna något liknande att det inte är värt tiden det tar att dricka. Även om jag bara druckit ett par öl blir jag ändå mer slö dagen efter vilket gör det lite svårare att göra de sakerna jag faktiskt vill hålla på med.

Medlem

Kan väl inflika också för skojs skull:
Slutade dricka över ett (kanske två?) år sedan mest pga att det finns noll positiva hälsoeffekter (i kroppen). Sen hör väl därtill att det inte smakar särskilt gott egentligen (gillade aldrig öl men klart man kunde få i sig några efter ett par drinkar då smaken spelade mindre roll). Egentligen smakar det dock inte särskilt gott. Därtill har vi också att man blir "roligare" eller vad folk nu tror och för de som har svårt att vara sociala kan jag förstå det men själv har jag inga sådana problem.

När man var ung var det viktigt att passa in och då var det lättare att man testade saker och höll sig till normen. Sen ju äldre man blev och började våga utrycka sig och vara "egen" och utforska och lära sig så blev det annorlunda.

Jag ser ingen anledning alls att dricka alkohol igen om jag ska vara ärlig (pengar, socialt, hälsa) men samtidigt dricker jag inte ens kaffe såatteh.....

Hur som haver, det finns flera nykterister som inte är det för att de varit alkisar elelr liknande utan helt enkelt insett att alkohol inte är något man bör dricka och inte heller behöver göra det för man plötsligt inte skulle vara inkluderad.

Skriv svar