Kommer Game Pass och högre spelpriser påverka hur du konsumerar spel?

It's not a lake, it's an ocean
Kommer Game Pass och högre spelpriser påverka hur du konsumerar spel?

Jag började prenumerera på Game Pass någon månad efter att det lanserades. I början var det bara ett skelett av vad det kommit att bli i dag, men jag gillade idén och såg potentialen. Under de tre år som har gått har Game Pass dock inte påverkat mitt konsumtionsmönster utan enbart fungerat som ett bra komplement. Jag har köpt runt 100 spel till Xbox One och PS4, nästan alla i fysiskt format. I vissa fall har jag köpt ett spel till bägge formaten (i udda fall till ännu fler format). Trots att vissa spel funnits där på Game Pass samma dag som de släppts har jag köpt dem på skiva för att jag, som stenåldersmänniska, gillar att ha mina spel samlade i en fysisk hylla, inte bara på en hårddisk. Forza Horizon 4 är ett exempel på det.

Nu när spelpriserna för nästa generation börjat offentliggöras och det verkar som att vi får räkna med att nya AAA-spel kommer kosta över 800 kr samtidigt som Game Pass växer så det knakar, har jag insett att jag förmodligen inte kan fortsätta så här. Att dubbeldippa kommer definitivt gå bort (såvida inte spelen rasar i pris än mer än de gjort under de senaste generationerna). Att köpa ett Xbox-spel vid lanseringen om det släpps samtidigt på Game Pass blir också högst tveksamt. Det tar tid att lära gamla hundar sitta, men den kommande generationen kan bli den första när jag faktiskt börjar gå över alltmer till digital spelkonsumtion. (Vilket väl utgivarna vill att vi helst gör.)

Hur ser det ut för er? Kommer högre priser på nya spel och ett växande Game Pass till PC/Xbox att göra att ni förändrar ert sätt att ta del av spel på framöver?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv

Nej jag gillar att ha en fysisk kopia men för spel som endast finns digitalt är såklart såna här tjänster suveräna. Har lirat flertalet trevliga indie-spel genom Ps Plus och Ps Now.

Medlem

Om ett spel finns tillgängligt på en prenumerationstjänst så köper jag det inte. Jag vet fullt väl att jag aldrig spelar färdigt, utan det räcker ofta med ett par veckor eller en månad. Vad gäller spel till Konsol, så köper jag alltid fysiska versioner för att kunna sälja när jag är klar.

Det finns även flera andra alternativ. Ex. EA Access, Uplay+, PS Now.

Det täcker givetvis inte hela årens utbud, men om jag exempelvis vill spela AC: Valhalla och Watch Dogs: Legion, så kan jag prenumerera en månad per spel, totalt kostar det mig 298 kr. Bara där sparar jag 900 kr jämfört med att köpa bägge spelen. DLC ingår även i prenumerationerna, så om jag vill spela igenom tillägg som släpps långt senare, så betalar jag en månad till. Vilket ofta blir billigare än att köpa ett DLC rakt av.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Jag kommer att satsa på PlayStation Now och Xbox Game Pass denna generation istället för att köpa spel så mig påverkar det inte. Om jag köper spel är det väldigt få gånger per år, och bara dom spelen jag verkligen vill ha som tex Cyberpunk 2077 och Halo Infinite. Men annars tankar jag spelen via Microsoft och Sonys tjänster. Därför har jag också såklart förbokat Xbox Series S och PS5 Digital version! Spelen brukar även vara mycket billigare online än på skiva så det behövs ingen skivläsare, köper jag spel är det alltid digitalt. Bättre för miljön också 👍. Men iaf, 800-900kr för ett spel är ett bra pris enligt mig. Dessutom är det ju bara när spelet är helt nytt dom kostar så mycket. Även AAA spel är på halva priset redan efter ett år (iaf digitala versionen) och inte jätte ovanligt att dom är ännu billigare. Jag har säkert 100 spel på mitt PS4 (kanske fler) och inte ens hälften har jag spelat och många av mina vänner har berättat samma sak! Så jag tror inte direkt att prishöjningarna kommer att leda till att någon har väldigt mycket färre spel på sin konsol nästa generation.. Men kanske leder det till ett mer reserverat inhandlade och ett bättre välsorterat spel-biblioteket 😆

Medlem

Jag har börjat prenumerera på game pass men i övrigt kommer mitt sätt att köpa spel på inte att ändras.
Finns ett spel inte på game pass så köper jag det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Med högre spelpriser ökar kraven, för egen del lär det innebära att jag köper ännu färre spel vid release (antal köpta spel från PS3 till PS4 hade redan halverats). Ser ingen situation där jag skulle prenumerera på Game Pass då intresset att prenumerera på spel är ganska precis noll för mig.

1
Skriv svar