Recension – eFootball PES 2021

Robot
Recension – eFootball PES 2021

Mindre nytt än någonsin är rätt väg att gå.

#pes-2020


Medlem

Så märkligt. Jag är inte ens intresserad av fotbollsspel men blev sugen på att prova tack vare attraktivt pris.

Tack för recensionen!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Skrivet av Freakon:

Så märkligt. Jag är inte ens intresserad av fotbollsspel men blev sugen på att prova tack vare attraktivt pris.

Tack för recensionen!

Ja. I alla fall om man kör några matcher per år med ett par vänner och öl, då känns det lagom med en trehundring för att köra det senaste. Men är man fan uppskattar man säkert spelaruppdateringar och ligor mer och tycker det motiverar fullpris. Och varför skulle man som EA sänka när folk gärna köper till fullpris?


signatur
Medlem

Har de lagt till EM-läget även i PES 2021? Med tanke på att det inte blev nåt VM i somras så borde Konami lagt till det på nytt.

Jag och en kompis som spelar mycket PES har skaffat 2021 men vi märker att de verkar vara en jäkla delay i spelet Online, någon mer som testat och upplever samma sak ?


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Jag och en kompis som spelar mycket PES har skaffat 2021 men vi märker att de verkar vara en jäkla delay i spelet Online, någon mer som testat och upplever samma sak ?

Att det tar en halvår från det att man trycker på knappen tills dess att gubben verkligen passar menar du? Vi upplever samma problem i PES 2020. Jag tycker det är mycket segare online och det verkar ha kommit de senaste veckorna.

Testpilot

Har inte spelat PES senaste åren. Serien har mest stått och trampat vatten och som nämns i recensionen, kommentatorerna är rätt trötta vid det här laget, har väl inte uppdaterats på nästan tio år känns det som. Visst är det trevligt att de släpper en annorlunda version men mer spänd på next-gen nästa år i så fall.

Skrivet av Mugatron:

Att det tar en halvår från det att man trycker på knappen tills dess att gubben verkligen passar menar du? Vi upplever samma problem i PES 2020. Jag tycker det är mycket segare online och det verkar ha kommit de senaste veckorna.

PES2020 har fungerat bra för oss, dock fungerade det skit när jag satt på 4G innan jag fick fiber men efter vi fick det så har de fungerat toppen.

Men 2021 fungera verkligen som du beskriver det :/


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Popski:

Har de lagt till EM-läget även i PES 2021? Med tanke på att det inte blev nåt VM i somras så borde Konami lagt till det på nytt.

Ja, EM finns med i PES 2021.

---
Jag var lite tveksam till att skaffa 2021, då jag redan hade 2020 och även fick uppfattningen att de bara handlade om uppdaterade ligor och kits,, vilket är helt ointressant för alla som har en PS4 där man kan ladda ner optionfiles och få rätta lag, ligor, namn och suveränt gjorda kits.
Att AC Milan/Inter och San Siro inte finns licensierade i 2021 gjorde mig ännu mer tveksam.

Men jag köpte det i alla fall då priset var lågt, runt 200 kr efter 20% rabatt som man får om man redan äger PES 2020 och använder en köplänk i spelet.
Jag hade som sagt inga som helst förväntningar...
...innan jag började spela.

För det är på planen skillnaden syns och märks.

Det märks att de har lagt in nya och fler animationer då spelarna rör sig mycket mjukare och naturligare än tidigare.
Kommentatorerna har fått en liten uppdatering, (med betoning på liten) med fler och lite mer varierade kommentarer.
En del nya cutscenes, målgester,repriser och nya samt uppdaterade spelare.
Grafiken (känns) lite skarpare, men det kan lika gärna vara inbillning.

Dock är det när man börjar spela som man märker att man måste lära om sig igen.
Jag är ganska hyfsat erfaren spelare som huvudsakligen har spelat PES de senaste 6 åren, vilket innebär att jag är ganska familjär med både kontroller och spelsätt.
Ändå så hade jag stora problem i början med att försvara mig eller att få passningar och skott dit jag ville.
Faktum är att jag trodde att spelet var trasigt, för det gick inte att göra samma saker eller på samma sätt, som jag gjorde i 2020.
Men nu efter ca 40 matcher så börjar jag förstå.
Det beror på att större vikt verkar ha lagts på att spelarna är vända åt rätt håll när de ska göra det du vill.
Spelarna har även en naturlig tröghet, vilket gör det än mer realistiskt. Man måste tänka efter före vad man gör, för om man blir bortdribblad, så är det inte enkelt att komma ifatt. Rubberbandingen verkar borta.
Att försvara i 2020 innebär en ny utmaning där man iakta försiktighet och inte bara rusa ut med försvararen.
Skotten och passningarna är mycket mer naturliga och varierade, samt lättare att missa om man tajmar fel, står fel eller är vänd på ett konstigt sätt.
Målvakterna och räddningarna är mycket mer varierade och mänskligare. De kan klanta sig rätt rejält, samtidigt som de kan göra fantastiska räddningar.

Efter att ha initialt trott att spelet var trasigt, så tycker jag nu att det är väldigt mycket roligare, varierat och bättre än PES 2020.
Världens bästa fotbollsspel har helt enkelt blivit ännu bättre
Konami har gjort helt rätt här, med både prissättning, förändring och ambition.
Jag hoppas att de gör på samma sätt i framtiden, med ett fullstort spel vartannat år och reducerade uppdateringar vartannat.

Kort sagt du får ett grymt fullstort fotbollsspel för mindre än halva priset.
Köp!!

Betyg
86/100

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Ja, EM finns med i PES 2021.

---
Jag var lite tveksam till att skaffa 2021, då jag redan hade 2020 och även fick uppfattningen att de bara handlade om uppdaterade ligor och kits,, vilket är helt ointressant för alla som har en PS4 där man kan ladda ner optionfiles och få rätta lag, ligor, namn och suveränt gjorda kits.
Att AC Milan/Inter och San Siro inte finns licensierade i 2021 gjorde mig ännu mer tveksam.

Men jag köpte det i alla fall då priset var lågt, runt 200 kr efter 20% rabatt som man får om man redan äger PES 2020 och använder en köplänk i spelet.
Jag hade som sagt inga som helst förväntningar...
...innan jag började spela.

För det är på planen skillnaden syns och märks.

Det märks att de har lagt in nya och fler animationer då spelarna rör sig mycket mjukare och naturligare än tidigare.
Kommentatorerna har fått en liten uppdatering, (med betoning på liten) med fler och lite mer varierade kommentarer.
En del nya cutscenes, målgester,repriser och nya samt uppdaterade spelare.
Grafiken (känns) lite skarpare, men det kan lika gärna vara inbillning.

Dock är det när man börjar spela som man märker att man måste lära om sig igen.
Jag är ganska hyfsat erfaren spelare som huvudsakligen har spelat PES de senaste 6 åren, vilket innebär att jag är ganska familjär med både kontroller och spelsätt.
Ändå så hade jag stora problem i början med att försvara mig eller att få passningar och skott dit jag ville.
Faktum är att jag trodde att spelet var trasigt, för det gick inte att göra samma saker eller på samma sätt, som jag gjorde i 2020.
Men nu efter ca 40 matcher så börjar jag förstå.
Det beror på att större vikt verkar ha lagts på att spelarna är vända åt rätt håll när de ska göra det du vill.
Spelarna har även en naturlig tröghet, vilket gör det än mer realistiskt. Man måste tänka efter före vad man gör, för om man blir bortdribblad, så är det inte enkelt att komma ifatt. Rubberbandingen verkar borta.
Att försvara i 2020 innebär en ny utmaning där man iakta försiktighet och inte bara rusa ut med försvararen.
Skotten och passningarna är mycket mer naturliga och varierade, samt lättare att missa om man tajmar fel, står fel eller är vänd på ett konstigt sätt.
Målvakterna och räddningarna är mycket mer varierade och mänskligare. De kan klanta sig rätt rejält, samtidigt som de kan göra fantastiska räddningar.

Efter att ha initialt trott att spelet var trasigt, så tycker jag nu att det är väldigt mycket roligare, varierat och bättre än PES 2020.
Världens bästa fotbollsspel har helt enkelt blivit ännu bättre
Konami har gjort helt rätt här, med både prissättning, förändring och ambition.
Jag hoppas att de gör på samma sätt i framtiden, med ett fullstort spel vartannat år och reducerade uppdateringar vartannat.

Kort sagt du får ett grymt fullstort fotbollsspel för mindre än halva priset.
Köp!!

Betyg
86/100

Tack för svaret. Då ska det inhandlas på en gång.

Medlem
Skrivet av Hapl0:

Ja, EM finns med i PES 2021.

---
Jag var lite tveksam till att skaffa 2021, då jag redan hade 2020 och även fick uppfattningen att de bara handlade om uppdaterade ligor och kits,, vilket är helt ointressant för alla som har en PS4 där man kan ladda ner optionfiles och få rätta lag, ligor, namn och suveränt gjorda kits.
Att AC Milan/Inter och San Siro inte finns licensierade i 2021 gjorde mig ännu mer tveksam.

Men jag köpte det i alla fall då priset var lågt, runt 200 kr efter 20% rabatt som man får om man redan äger PES 2020 och använder en köplänk i spelet.
Jag hade som sagt inga som helst förväntningar...
...innan jag började spela.

För det är på planen skillnaden syns och märks.

Det märks att de har lagt in nya och fler animationer då spelarna rör sig mycket mjukare och naturligare än tidigare.
Kommentatorerna har fått en liten uppdatering, (med betoning på liten) med fler och lite mer varierade kommentarer.
En del nya cutscenes, målgester,repriser och nya samt uppdaterade spelare.
Grafiken (känns) lite skarpare, men det kan lika gärna vara inbillning.

Dock är det när man börjar spela som man märker att man måste lära om sig igen.
Jag är ganska hyfsat erfaren spelare som huvudsakligen har spelat PES de senaste 6 åren, vilket innebär att jag är ganska familjär med både kontroller och spelsätt.
Ändå så hade jag stora problem i början med att försvara mig eller att få passningar och skott dit jag ville.
Faktum är att jag trodde att spelet var trasigt, för det gick inte att göra samma saker eller på samma sätt, som jag gjorde i 2020.
Men nu efter ca 40 matcher så börjar jag förstå.
Det beror på att större vikt verkar ha lagts på att spelarna är vända åt rätt håll när de ska göra det du vill.
Spelarna har även en naturlig tröghet, vilket gör det än mer realistiskt. Man måste tänka efter före vad man gör, för om man blir bortdribblad, så är det inte enkelt att komma ifatt. Rubberbandingen verkar borta.
Att försvara i 2020 innebär en ny utmaning där man iakta försiktighet och inte bara rusa ut med försvararen.
Skotten och passningarna är mycket mer naturliga och varierade, samt lättare att missa om man tajmar fel, står fel eller är vänd på ett konstigt sätt.
Målvakterna och räddningarna är mycket mer varierade och mänskligare. De kan klanta sig rätt rejält, samtidigt som de kan göra fantastiska räddningar.

Efter att ha initialt trott att spelet var trasigt, så tycker jag nu att det är väldigt mycket roligare, varierat och bättre än PES 2020.
Världens bästa fotbollsspel har helt enkelt blivit ännu bättre
Konami har gjort helt rätt här, med både prissättning, förändring och ambition.
Jag hoppas att de gör på samma sätt i framtiden, med ett fullstort spel vartannat år och reducerade uppdateringar vartannat.

Kort sagt du får ett grymt fullstort fotbollsspel för mindre än halva priset.
Köp!!

Betyg
86/100

Ahh det här var bra skrivet. Uppskattas, kommer nog införskaffa senare ikväll när barnen sover.
Har inte spelat PES sen PES6 och Fifa sen 2018 så Det ska bli kul med lite fotboll.

Jag har lite funderingar dock? Hur är offline läget, är det kul att spela säsonger och bygga sitt lag. Kom ihåg att jag säkert hade 10+ säsonger på PES6 (med Bentner som stor stjärna 😂)

Har varken tid eller energi för att spela online och bli bra. Så ett vettigt offline läge är ett måste.
Mvh
John

Medlem
Skrivet av meganollan:

Ahh det här var bra skrivet. Uppskattas, kommer nog införskaffa senare ikväll när barnen sover.
Har inte spelat PES sen PES6 och Fifa sen 2018 så Det ska bli kul med lite fotboll.

Jag har lite funderingar dock? Hur är offline läget, är det kul att spela säsonger och bygga sitt lag. Kom ihåg att jag säkert hade 10+ säsonger på PES6 (med Bentner som stor stjärna 😂)

Har varken tid eller energi för att spela online och bli bra. Så ett vettigt offline läge är ett måste.
Mvh
John

Du kan i stort sett spela allt offline, om du vill, vilket är kul om man känner som du.
Själv brukar jag alltid börja lira offline, för att lära mig varje ny version, för att sedan när jag väl känner att jag har bemästrat spelet ge mig ut online...och åka på stryk med 3-0

Men det är som sagt upp till var och en hur och vad man gör.

De lägen som finns är:
EM - Spela EM med ditt landslag. (exklusiv licens).
MyClub är PES stora läge där du börjar med ett ganska kasst lag, men som du för varje match, cup eller turnering vinner vissa förmåner, som tränare, scouter eller spelare som du kan lägga till. Egentligen är det online läge som dock utan problem kan spelas helt offline.
BAL (Be al legend) är ett spelarkarriär-läge.
ML (Master League) tar du kontroll över ett lag, med allt som hör till.
+ lokal, co-op, privat, samarbetsmatcher etc...

Jag kan dock inte uttala mig om hur BAL och ML är i PES2021 då jag ännu bara har spelat MyClub och inte vet om de har gjort några förändringar alls från PES2020 till PES2021.

Men om jag utgår från PES2020 så tycker jag att alla lägen är roliga, och har tidvis snöat in på ett läge tills jag tröttnat efter 100 tals timmar.
Det finns dock en hel del att förbättra, som exempelvis menyerna och att jag gärna skulle se spellägena utvecklades och att de blev lite djupare, vilket de har lovat till PES 2022.
Det är dock svårt att uttala sig om detta då det handlar om personligt tycke och smak.

När det gäller spelet på plan, så finns det dock inget som slår det, vilket är det viktiga.
Det finns inget mer verklighetstroget till dags datum, och då är det strunt samma om menyerna och krimskramset inte är en höjdare.

Tanka hem demot och testa själv.

Medlem

Konami visar att ärlighet varar längst. Att man i ett tidigt skede går ut och säger att man inte kommer att lägga samma energi på 2021 utan att man istället satsar på 2022 som är ett renodlat next-gen är för mig bland det ärligaste ett modernt företag har gjort.
Att man också inser att man inte bör ta ut fullpris för en "update" gör ju bara att Konami växer mer i mina ögon.
Det är synd att EA sitter på exklusiva rättigheter för nästan alla stora sportligor. För om ett företag inte hade kunnat köpa en liga eller ett lag hade konkurrensen ökat och dessutom tvingat företagen att ge ut bra spel för att bräcka konkurrenterna.

C64
Medlem

Varje recension av den här spelserien så får alltid kommentatorerna -
Märkligt att dom inte fixar det då

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja. I alla fall om man kör några matcher per år med ett par vänner och öl, då känns det lagom med en trehundring för att köra det senaste. Men är man fan uppskattar man säkert spelaruppdateringar och ligor mer och tycker det motiverar fullpris. Och varför skulle man som EA sänka när folk gärna köper till fullpris?

Är man en sådan spelare så kan man hålla sig något eller några år efter släppet så får man fifa för typ 50kr.

Att folk tycker spelaruppdateringar är värt fullpris känns udda för vanliga människor men är nog inte konstigare än att bilnördar köper varje forza/GT för fullpris eller krigsfolk köper en nästa cod/Bf.

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Är man en sådan spelare så kan man hålla sig något eller några år efter släppet så får man fifa för typ 50kr.

Att folk tycker spelaruppdateringar är värt fullpris känns udda för vanliga människor men är nog inte konstigare än att bilnördar köper varje forza/GT för fullpris eller krigsfolk köper en nästa cod/Bf.

Mja, jag håller delvis med. Men i ett nytt CoD eller Forza får du ju en hel del nytt: miljöer, banor, bilar, vapen, story, eventuellt nya spellägen osv. Fotboll är ju fotboll, oavsett om Zlatan spelar i Frankrike eller Italien.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Mja, jag håller delvis med. Men i ett nytt CoD eller Forza får du ju en hel del nytt: miljöer, banor, bilar, vapen, story, eventuellt nya spellägen osv. Fotboll är ju fotboll, oavsett om Zlatan spelar i Frankrike eller Italien.

Ja så är det ju, men för att tycka det är värt att köpa varje Cod eller Forza till fullpris så krävs det nog att man är en entusiast av de serierna. Jag själv kan nog hoppa över 5 call of duty utan att känna att jag missat något exempelvis, vi kör fortfarande World at war hemma hos mig när folk kommer över och ska spela.
De nya är ju samma sak fast snyggare grafik och banor som ser lite annorlunda ut, men gameplay och taktik är i stort sett samma 12 år senare.
Sen om man köper cod för kampanjen så kanske det är annorlunda.

1
Skriv svar