Bethesda-grundaren om Xbox-affären: "En briljant kontring mot Sony"

Robot
Bethesda-grundaren om Xbox-affären: "En briljant kontring mot Sony"

Christopher Weaver tror att spelarna blir vinnarna.

#bethesda, #microsoft, #xbox, #zenimax-media


Medlem

Hur kan spelarna bli vinnare när tillverkarna använder inlåsningseffekter? En upptrappad konflikt mellan Microsoft och Sony gynnar ingen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kris:

Hur kan spelarna bli vinnare när tillverkarna använder inlåsningseffekter? En upptrappad konflikt mellan Microsoft och Sony gynnar ingen.

Samtidigt är de flesta överrens om att Xbox förlorade den här generationen för att Playstation hade bättre exklusiva spel.


signatur
Inaktiv

Spelarna vinnare, hehe, jadu det beror ju på om man släpper spelen till Playstation eller inte. I stort sett alla multiplattformspel säljer väl överlägset bäst till Playstation. Men det är väl klart han säger nåt sånt, han har ju precis fått en pool full med stålar.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt är de flesta överrens om att Xbox förlorade den här generationen för att Playstation hade bättre exklusiva spel.

Absolut, men inte slår Bethesda Sonys studios. Däremot har man skapat en stor mängd fans till Elder Scrolls och Fallout, vore direkt vidrigt att låsa ute folk nu. Men vi får se.

Sen ligger väl eventuella exklusiva spel flertalet år fram i tiden, det som släpps snart kommer ju till Ps5 då det finns avtal (som Microsoft påstår sig vara hjältar för att man inte bryter).

En stor soppa det här, vi får se vilka som får äta av den om några år.

Medlem

Varför håller vuxna män fortfarande på att egga på detta fruktansvärt dryga och tråkiga konsolkrig?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt är de flesta överrens om att Xbox förlorade den här generationen för att Playstation hade bättre exklusiva spel.

För mig blir detta lite knasigt, att låsa in en studio till en platform kan inte gynna spelarna.

Men från ett businessperspektiv är det logiskt, men känns lite som man skjuter sig i foten samtidigt spelen blir Microsoft exklusiva inte Xbox exklusiva.

Så förstår ännu mindre varför jag ska ha en Xbox kontra Playstation om allt ändå kommer finns i game pass?

De spel som fått mig att stanna på Playstation är härstammar från Santa Monica och Naughty Dog ska erkännas.

Dock har ägt bägge konsoler historiskt, fram till förra generationen där jag enbart valde PS4, helt enkelt för att jag insåg att jag i princip bara spelade på Playstation.

Helt enkelt något i de spel som producerades exklusivt för PS tilltalade mig mer än XBox foton.

(Köpte Xbox när Halo och Gears inte kom till PC längre)

Och när jag tittar på vad Zenimax har i sin stock, är det till större delen spel jag känner gör sig bäst till PC med.

Så för min del blir det en PS5, men kanske också bygger en lite spel PC i stället för att köpa en XBox iom game pass!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_328494:

Absolut, men inte slår Bethesda Sonys studios. Däremot har man skapat en stor mängd fans till Elder Scrolls och Fallout, vore direkt vidrigt att låsa ute folk nu. Men vi får se.

Sen ligger väl eventuella exklusiva spel flertalet år fram i tiden, det som släpps snart kommer ju till Ps5 då det finns avtal (som Microsoft påstår sig vara hjältar för att man inte bryter).

En stor soppa det här, vi får se vilka som får äta av den om några år.

Jag och Jocke snackade om det där i senaste FF, och var lite oense. För mig är det inte självklart att de kommer att låsa alla first party-titlar till konsolen. De kanske tycker att det räcker att släppa Bethesdas titlar Day 1 på Game Pass, och låter Playstation-folket betala fullpris för dem.


signatur

Som ett långtids superfan av Bethesdas single-player rollspel så känner jag mig inte som en vinnare.
Exempelvis har jag ca 30 fysiska ps4 spel i hyllan. 12 av dem är från bethesda, spelstudion och förläggare.

Som jag sa om Avowed nyheten så har jag inte en spelbar PC och är inte i närheten ekonomiskt att skaffa en för en lång, lång tid framöver då de kräver vad jag kallar fantasisummor av pengar. Resten av hushållet är helt sålda på PS5, även jag, men jag hade aldrig en tanke på att något sånt här hemskt skulle hända.
En PS5 gör att de kan spela vad de vill och jag är garanterad att kunna spela Starfield och nästa Elder Scrolls och fallout. Alla vinner då Bethesda publicerar på multipla plattformar, alla fans vinner.

Sen slog ondskan till och jag blir Kastad åt sidan igen. Och jag undrar varför Microsoft inte bara rycker plåstret på en gång och säger "Exclusive on" istället för att låta miljoner av fans på PS lida i osäkerhet. Samtidigt har Bethesda visat sig vara dåliga på att ena sina fans. Först tog de en ved klyv till fansen med 76 och nu delar de på oss ytterligare om de kastar alla PS ägare åt sidan som om vi inte betytt något efter alla år av att försvara Bethesda och älskat deras spel trots alla konstiga felsteg de gjort. Alla har inte råd med två konsoler och långt ifrån alla anledningar handlar om pengar. Alla fans har sina egna liv och omständigheter. Och värst är nog att konsolkrigarnas hån på nätet är tondöva till hur fans känner sig, vi vill inte bli indragna i det värdelösa konsoltjafset om vilken som vinner eller förlorar, vi vill fortsätta ha tillgång till de spelserier vi älskar.

Så jag är inte positiv till detta alls, lägg till att jag inte stöder exclusive tänkandet från någon tillverkare alls, enligt mig borde alla ha samma rätt att spela spelen oavsett utgivare eller hårdvaror-tillverkare, inte sony inte microsoft inte heller nintendo.

Efter år av att ha suttit på alla möjliga forum och följt varenda rykte om starfield och spekulationer och önskelistor på vart nästa elder scrolls kan utspela sig så belönas jag nu med, inget. Jag får inget. Igen. Bollen ligger hos bethesda och microsoft och jag är plötsligt inte det mista sugen på "next-gen". För konsekvensen med detta är att jag inte betyder något för Bethesda, likt ett skadligt förhållande så behandlar man inte någon såhär illa och sedan kräver ens pengar och kärlek.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Tycker att hela resonemanget gällande att spelare låses ut är lite märkligt i detta skede. Ingen, absolut ingen, spelare i världen har i detta läge köpt en PS5. Man kan absolut ha tänkt göra det, har kanske tillochmed bokat en, och i så fall får man kanske ta sig en funderare till nu när förutsättningarna har ändrats.

Hade haft större förståelse om t.ex. de två inledande delarna av en trilogi släppts till båda plattformarna varpå utvecklarna köps upp av en plattformsägare och den sista delen blir exklusiv. Det hade varit att exkludera existerande fans men förutsättningarna är ju klara nu inför generationsskiftet. Vill man lira Sonys exklusiva spel och kanske är småsugen på lite Elder Scrolls får man köpa en PS5 och hålla tummarna. Kan man inte tänka sig att missa nästa Fallout är en XseX eller PC det enda helt säkra valet. Äger själv båda konsoler och är inget jättefan av exklusiviteter (även om jag föredrar förstapartsexklusiviteter före tredjepartsditon) men jag ser betydligt hellre att sådana här stora affärer sker någon månad innan konsolerna släpps än någon månad efter så att man kan gör sitt eller sina inköp med så mycket info som möjligt till hands. Trots allt vill jag tro på någon nivå att exklusiva spel tjänar till att utveckla spelmediet.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt är de flesta överrens om att Xbox förlorade den här generationen för att Playstation hade bättre exklusiva spel.

Det är möjligt men spelarna blir inte vinnare när spelutvecklare som tidigare utvecklat spel till alla plattformar nu kan tvingas till att bara utveckla till ett enda eller till ett fåtal plattformar. Snuskigt påtryckningsmedel som jättarna tycks använda sig av som inte gynnar spelarna.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kris:

Det är möjligt men spelarna blir inte vinnare när spelutvecklare som tidigare utvecklats spel till alla plattformar nu kan tvingas till att bara utveckla till ett enda eller till ett fåtal. Snuskigt påtryckningsmedel som jättarna tycks använda sig av som inte gynnar spelarna.

Se mitt svar ovan


signatur
Medlem
Skrivet av Kris:

Hur kan spelarna bli vinnare när tillverkarna använder inlåsningseffekter? En upptrappad konflikt mellan Microsoft och Sony gynnar ingen.

Bättre spel.

Spel som tlou, ghost och thushima, drake 4 osv tror jag sällan hade varit lika bra på mutli-plattform. Dels har de backning av Sony finansiellt, men fördelen att bara behöva fokusera på en hårdvarukonfiguration ska inte underskattas.

Xbox behöver stora exklusiviteter, om de inte fixar det denna generation är det uselt. Finansiellt har ju MS musklerna men man har ju gjort total pannkaka va nuvarande generation.

Jag hoppas vi får se fler spel nyttja den fenomenala Id tech-motorn nu.

Medlem

Stor risk i köpet ändå, med tanke på hur kvaliteten på Bethesdas spel den senate tiden varit. Kan hända att kunderna tappar tilltron och att företaget dalar i värde i framtiden. Å ena sidan så kan ett Elder Scrolls VI exklusivt till Xbox kunna bli en enorm kundmagnet.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Dom gillar att köra med "spelarna är vinnarna".


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Sucks to be Sony
TES6 2025, Xbox och PC

Låter inte dåligt
Sen kanske öppna portarna för Sony 1-2 år senare


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av heady89:

Bättre spel.

Spel som tlou, ghost och thushima, drake 4 osv tror jag sällan hade varit lika bra på mutli-plattform. Dels har de backning av Sony finansiellt, men fördelen att bara behöva fokusera på en hårdvarukonfiguration ska inte underskattas.

Xbox behöver stora exklusiviteter, om de inte fixar det denna generation är det uselt. Finansiellt har ju MS musklerna men man har ju gjort total pannkaka va nuvarande generation.

Jag hoppas vi får se fler spel nyttja den fenomenala Id tech-motorn nu.

Håller med dig att exklusivitet kan leda till bättre spel. Men i det här fallet är det också en smula ironiskt. För bland det absolut bästa ID Software gjort är Doom- och Quake-spelen till PC. Medans bland det absolut sämsta de gjort är Rage. Nedvattnad multiplattforms lir, anpassat för dassig konsolhårdvara och dess missanpassade kontroller. Bortkastad potential, som gjorde Id tech irrelevant en hel generation.

Känns som att Microsoft uppköp bara ökade chansen att vi kommer få se en upprepning av Rage igen. Där ID Software riktar in sig på slöa konsol-shooters igen och tvingas anpassa ID-tech efter Xbox Series S och X, istället för nästa generations PC-hårdvara.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Sucks to be Sony
TES6 2025, Xbox och PC

Låter inte dåligt
Sen kanske öppna portarna för Sony 1-2 år senare

TES är helt ointressant för mig efter att jag snöade in på Witcher 2 och 3. Wolfenstein 3 vore däremot tråkigt att missa.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ugly_Bob:

Tycker att hela resonemanget gällande att spelare låses ut är lite märkligt i detta skede. Ingen, absolut ingen, spelare i världen har i detta läge köpt en PS5. Man kan absolut ha tänkt göra det, har kanske tillochmed bokat en, och i så fall får man kanske ta sig en funderare till nu när förutsättningarna har ändrats.

Hade haft större förståelse om t.ex. de två inledande delarna av en trilogi släppts till båda plattformarna varpå utvecklarna köps upp av en plattformsägare och den sista delen blir exklusiv. Det hade varit att exkludera existerande fans men förutsättningarna är ju klara nu inför generationsskiftet. Vill man lira Sonys exklusiva spel och kanske är småsugen på lite Elder Scrolls får man köpa en PS5 och hålla tummarna. Kan man inte tänka sig att missa nästa Fallout är en XseX eller PC det enda helt säkra valet. Äger själv båda konsoler och är inget jättefan av exklusiviteter (även om jag föredrar förstapartsexklusiviteter före tredjepartsditon) men jag ser betydligt hellre att sådana här stora affärer sker någon månad innan konsolerna släpps än någon månad efter så att man kan gör sitt eller sina inköp med så mycket info som möjligt till hands. Trots allt vill jag tro på någon nivå att exklusiva spel tjänar till att utveckla spelmediet.

Ett synnerligen vettigt inlägg.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Samtidigt är de flesta överrens om att Xbox förlorade den här generationen för att Playstation hade bättre exklusiva spel.

Absolut, men även om det här skulle leda till att Microsoft "vinner" den här generationen så vinner inte spelarna på att ha fler exklusiva spel. Den enda situation där spelarna faktiskt går som segrare ur det hela är den du beskriver i det andra inlägget, där Microsoft bara erbjuder fördelar för Xboxägare utan att låsa någon ute, men jag har personligen svårt att se att de skulle göra en affär av den här skalan bara för en sådan sak. Anledningen är främst att jag tvivlar på att det är en vinnande strategi att konkurrera mot Sonys riktiga exklusiviteter med "kom till oss och få samma spel som på PS5 något billigare".

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag och Jocke snackade om det där i senaste FF, och var lite oense. För mig är det inte självklart att de kommer att låsa alla first party-titlar till konsolen. De kanske tycker att det räcker att släppa Bethesdas titlar Day 1 på Game Pass, och låter Playstation-folket betala fullpris för dem.

MS är inte intresserade av att sälja spel till Playstation-spelare, de vill ha nya spelare till sin plattform.

Det verkar som att många har så svårt att komma underfund med vad det är som har hänt, att de inte förstår vad som händer och kommer att hända.

Sony kommer aldrig att tillåta Game pass och Xbox-konton på sin konsol, därför kommer dessa spel aldrig nånsin finnas på PS igen.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Håller med dig att exklusivitet kan leda till bättre spel. Men i det här fallet är det också en smula ironiskt. För bland det absolut bästa ID Software gjort är Doom- och Quake-spelen till PC. Medans bland det absolut sämsta de gjort är Rage. Nedvattnad multiplattforms lir, anpassat för dassig konsolhårdvara och dess missanpassade kontroller. Bortkastad potential, som gjorde Id tech irrelevant en hel generation.

Känns som att Microsoft uppköp bara ökade chansen att vi kommer få se en upprepning av Rage igen. Där ID Software riktar in sig på slöa konsol-shooters igen och tvingas anpassa ID-tech efter Xbox Series S och X, istället för nästa generations PC-hårdvara.

Visst finns risken, men doom 2016, Eternal och även wolfenstein har ju visat briljans för deras motorn på samtliga plattformar senaste åren.

2016 har jag kört och tagit 100% både pc & ps4, upplevde inte att pcn begränsats eller fördummats, de var riktigt utmanande på båda löjligt väloptimerat med 60fps på konsollen med för den delen.

De får gärna göra ett nytt vettigt Quake också..

Inaktiv

Tror "bättre för spelarna" ligger lite i att Microsoft blir utgivare till spelen. De har oändligt med pengar och de kan finansiera nya spel och utöka resurserna för spel som Elder Scrolls 5 som kanske då blir bättre o.s.v. De kan som Sony kasta pengar på konsolexklusiva spel så att de blir så bra som möjligt och säljer konsoler.

Sen är det bra med konkurrens och hade det inte varit för något sådant här hade väl Xbox gått i graven snart.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

MS är inte intresserade av att sälja spel till Playstation-spelare, de vill ha nya spelare till sin plattform.

Det verkar som att många har så svårt att komma underfund med vad det är som har hänt, att de inte förstår vad som händer och kommer att hända.

Sony kommer aldrig att tillåta Game pass och Xbox-konton på sin konsol, därför kommer dessa spel aldrig nånsin finnas på PS igen.

När Microsoft nu själva säger att det är oviktigt hur många konsoler de säljer så kan jag inte riktigt se varför de inte skulle släppa Bethesdas framtida spel på Sonys konsol. Pengar är pengar oavsett var de kommer ifrån och det tycker jag MS förmedlat ganska tydligt att de tycker. Att då utelämna en konsoltillverkare med en extremt stor kundbas är ju som att tacka nej till ytterligare lite mer pengar.

Medlem

Det hade juh varit väldigt otippat om han sagt tvärtom när nu MS är Chefen haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Absolut, men inte slår Bethesda Sonys studios. Däremot har man skapat en stor mängd fans till Elder Scrolls och Fallout, vore direkt vidrigt att låsa ute folk nu. Men vi får se.

Sen ligger väl eventuella exklusiva spel flertalet år fram i tiden, det som släpps snart kommer ju till Ps5 då det finns avtal (som Microsoft påstår sig vara hjältar för att man inte bryter).

En stor soppa det här, vi får se vilka som får äta av den om några år.

Direkt vidrigt? Ta inte i så du spricker.

När jag, som inbiten Dark Souls-fan, såg Bloodborne för första gången fick jag snällt gå och köpa en PS4:a tids nog. Bara att gilla läget.

Sony ska ha sina titlar ifred men MS ska minsann dela med sig. Humor!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

När Microsoft nu själva säger att det är oviktigt hur många konsoler de säljer så kan jag inte riktigt se varför de inte skulle släppa Bethesdas framtida spel på Sonys konsol. Pengar är pengar oavsett var de kommer ifrån och det tycker jag MS förmedlat ganska tydligt att de tycker. Att då utelämna en konsoltillverkare med en extremt stor kundbas är ju som att tacka nej till ytterligare lite mer pengar.

Är inte helt främmande för idén att MS vill införa Game Pass på PS5 och andra plattformar. De hade potentiellt nått ut till de kunder som köper en PS5 oavsett vad, samtidigt som Sony nog krängt fler konsoler om man även kunde spela alla Xbox Game Studios-titlar och annat på PS5an. Inte heller helt omöjligt att fler utgivare anslutit sig om kundbasen blir dubbelt (trippelt?) så stor.

Så fler sålda PS5or för Sony, fler GP-subscribers för Microsoft, fler potentiella kunder för utvecklare och utgivare samt ett större utbud och valfrihet för spelarna. Win-win-win-win? Den enda frågan som kvarstår är väl Microsofts hårdvarusatsning och vart den skulle bana.

Avstängd
Skrivet av Pungvred:

Sony kommer aldrig att tillåta Xbox-konton på sin konsol,

Minecraft säger hej


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Inaktiv
Skrivet av r4v3nl0rd:

Direkt vidrigt? Ta inte i så du spricker.

När jag, som inbiten Dark Souls-fan, såg Bloodborne för första gången fick jag snällt gå och köpa en PS4:a tids nog. Bara att gilla läget.

Sony ska ha sina titlar ifred men MS ska minsann dela med sig. Humor!

Nej jag spricker inte, jag tycker så.

Och varför skriver så många den meningen, att "Sony ska", enligt vem? Det är väl lika vidrigt vem som än stänger ute. Jag har då aldrig påstått att det är ok för Sony att göra samma sak.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag och Jocke snackade om det där i senaste FF, och var lite oense. För mig är det inte självklart att de kommer att låsa alla first party-titlar till konsolen. De kanske tycker att det räcker att släppa Bethesdas titlar Day 1 på Game Pass, och låter Playstation-folket betala fullpris för dem.

Betalar fullpris gör vi så gärna, det har funkat fint i alla år

Skriv svar