Fastnar inte för något spel längre.....

Medlem
Fastnar inte för något spel längre.....

Varför fastnar jag inte för spel längre? Jag är sugen på att spela, men så fort jag börja spela så dör känslan direkt. Jag kan vara väldigt hypad inför ett spelsläpp men så fort jag köpt det, spelat 10 minuter så tycker jag det är skräp hahaha. Börjar jag bli för gammal (37år) har 2 barn å sambo. Är spelen nu förtiden skräp?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Är lika gammal som dig men känner inte samma typ av problem, jag har märkt att man romantiserar äldre spel som man gillade förr. NES och SNES håller ju bra än men PS1 och 2 har ju inte åldrats jättevärdigt.

Hade länge Final Fantasy X som favoritspel men körde igenom remastern för nåt år sen och insåg att det inte var alls så bra som jag mindes. Metal gear solid minns jag som fullständigt magiskt men det lär väl knappt vara spelbart idag när man är van vid moderna spel.

Det jag märker är att sen jag fick min fru att intressera sig för spel så är de inte lika roligt å spela själv längre. Blir mest att spela singleplayer tillsammans eller helst co-op spel. Vi är uppe i 700+ h i Monster Hunter World så om din sambo inte redan är intresserad så rekommenderar jag dig att göra ett försök där

Medlem

Känner igen mig. Jag är likadan. Men det finns ett spel jag har fastnat för och det är no man's sky. Det är stämningsfullt och visuellt fint tycker jag. Musiken är också bra.

Men precis som du så köper jag väl sällan spel längre utan kör på F2P. Har ADHD och det ska krävas några litet extra för att fånga mitt intresse. Ta CyberPunk 2077 som exempel. Det är ett monstruöst stort spel och att man får välja sin roll vad man vill vara, är precis vad jag vill kunna göra i ett RPG spel.

Jag tror att du ska sätta dig ner, fundera på vad som gör dig glad i en längre tid och köra på det. Eller så får du inte tillräckligt med dopamin när du spelar. Prova att gå till gymmet, lyssnar på lite pepp musik. Ragga upp din sambo (på nytt, rollspel du vet )och sen sätt dig och spela. Haha. Ja du fattar nog. Du behöver nog spänning i ditt liv. Kanske är det som är problemet?

Medlem

Tror det mer är var man är i livet osv. Har 2 småungar och även om jag spelar en hel del så kan vissa spelkvällar sluta med att ja velar mellan vad jag ska spela.. och så slutar det med inget.

Jag tror ett av mina problem där är just tiden, när man har barn är din fritid begränsad, men just exakt då du har en lucka kanske du inte är sugen på att spela/läsa/studera/whatever.

Innan kunde åtminstone jag göra verklighet av sin feeling där och då rätt ofta

Medlem

Är 34 och har två barn.

Jag blir inte ”no-life”-intresserad av något spel längre. Eftersom jag inte längre har oändligt med fritid och tid att kasta bort.

Med andra ord tappar jag intresset väldigt fort när ett spel handlar om att spela 3-4 timmar om dagen. Däremot kan jag bli intresserad av att i framtiden... någon gång... nån dag när jag har mer tid att spela, då vill jag gärna spela igenom något av de bästa spelen som släppts de senaste 5-10 åren. Jag ser fram emot att en dag testa Cyberpunk, No mans sky och snart MS Flightsim.

I somras fick jag en lucka och kunde spela klart Death Stranding och köra ifrån början till slut på Bloodborne. Ett par somrar innan dess körde jag igenom hela Nioh ifrån början till slut.

För att jag ska bli intresserad av att spela så behöver jag en semester eller längre ledighet. Och ett riktigt kritikerrosat spel. En klassiker. Något med story eller en utmaning, helst singleplayer. Då väcks mitt intresse.

Annars, lirar jag bara lite spontant med min 8–åring. Då handlar det mer om att ha skoj med grabben än att spela spelet.

Det senaste året spelar jag ofta kort eller brädspel med familjen. Battleship, vändtia, Den Försvunna diamanten etc. Men det händer ett par gånger i veckan att jag ger en hjälpande hand till i Minecraft eller Lego på PS4:an.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Även jag har barn. Spelar inte alls som förut; det är egentligen ganska längesedan jag grävde ner mig i spel, det slutade jag nog med när jag var kring 20. Nu finns inte tiden till långa spelningar. Har som mål att spela igenom alla Zelda inom ett par år, annars blir det mest att jag ser på när barnen spelar, det är kul.

Inaktiv

Kan ha såna perioder ibland men suget brukar komma tillbaks efter några veckor Ofta känner jag sådär efter att jag spelat något episkt, som The Last of Us Part 2 nyligen, blev ganska tom efter den käftsmälls-storyn som jag älskade helhjärtat.

Så det har varit lite segt efter jag avslutade det i slutet av juli. Tog en månad innan jag blev tokpeppad igen när jag spelade Control.

Sen några veckor igen innan Spelunky 2 släpptes

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Varför fastnar jag inte för spel längre? Jag är sugen på att spela, men så fort jag börja spela så dör känslan direkt. Jag kan vara väldigt hypad inför ett spelsläpp men så fort jag köpt det, spelat 10 minuter så tycker jag det är skräp hahaha. Börjar jag bli för gammal (37år) har 2 barn å sambo. Är spelen nu förtiden skräp? https://media1.tenor.com/images/fee7aeb4af7569986206bbc477774...

Du behöver spela hunt showdown 😁


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Varför fastnar jag inte för spel längre? Jag är sugen på att spela, men så fort jag börja spela så dör känslan direkt. Jag kan vara väldigt hypad inför ett spelsläpp men så fort jag köpt det, spelat 10 minuter så tycker jag det är skräp hahaha. Börjar jag bli för gammal (37år) har 2 barn å sambo. Är spelen nu förtiden skräp? https://media1.tenor.com/images/fee7aeb4af7569986206bbc477774...

Ja. Det var ungefär då det började för mig också. Inget kan mäta sig med känslan man fick av spel när man var ung och allt var nytt och häftig.
Mitt råd: Börja med alpinism eller skidåkning off piste. 😉


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem

30 år, inga barn eller någon partner i dagsläget Jag har även köpt alldeles för många spel de senaste åren som jag inte slutfört.

Jag känner dock ingen press på att jag MÅSTE spela något när jag har tid över, utan jag gör precis vad jag känner för. Ibland resulterar det i ett par timmars youtube på kvällen, vilket är skönt det med!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Sitter väl i liknande sits som andra barnlösa: köpt alldeles för mycket och även om jag inte har det problemet du har så kan det ibland bli väldigt "men vad ska man spela då?" som att det inte skulle finnas en hel drös alternativ. Nu har man ju såklart mindre tid iom, jobb, plugg, etc. men drivet finns fortfarande.

Jag kan absolut känna igen det till en liten grad, men inte på samma nivå att jag helt tappar intresse. Man kan dock vara för "lite uppslukad" och samtidigt ha den där "vad är klockan" oron underliggande som att man måste skynda sig annars hinner man inte med skit. Tråkigt men sånt är livet för pöbeln ;).

Medlem

Wasteland 3.. Just saying..

Medlem

Jag kände samma förr.
Började spela spel som jag annars inte spelade eller sånntyp jag inte spelat på länge.
Lagt ner eller minskat drastiskt på FPS, tps-spel som majoriteten av AAA spel består av.

Bytt ut mot VR, "indie" och mer "nischade" spel.
Virtual Reality är en stor skillnad mot att sitta med kontrollen/klicka framför plattskärmar där kan man få en "nytändning". Dessutom får man röra på sig

Nischade spel typ Flight simulator, Snowrunner mm är också ett tips.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har märkt att ju äldre jag blivit så har jag blivit mycket mer kräsen, sedan också mer bekväm. Vill gärna fastna för ett spel på en gång. Det har jag insett händer extremt sällan nu mera.

Det första för mig när jag söker ett spel är efter recensioner, en magkänsla att det är något jag kommer eventuellt gilla. Efter jag köpt spelet så är det för mig iaf, den stora tröskeln, att ge spelet tid. Att inte ge upp för man inte fattar allt i början. Det brukar man i stort sett alltid förstå sig på senare utan besvär.

Här brukar jag ofta fastna iaf. Jag vill ha kul direkt.

Det jag har insett är helt enkelt att ge det iaf 2 timmar, eller mer. Jag spelade Red Dead Redemption 2 för ett halvt år sedan, kände inte mycket för det de 3 första timmarna men jag malde på. Efter det var jag såld och jag längtade tillbaka och sedan älskade jag spelet rakt igenom.

Som summering så är den där tröskeln, att ta sig tid åt spelet, mitt största hinder. Ibland lönar det sig verkligen.

Medlem

Spel är för det mesta skräp idag. Nedvattnat bös gjort för att passa alla utan att förolämpa någon och samtidigt pressa ut varenda krona från ditt konto. Skulle rekommendera att försöka hitta korta, välpolerade upplevelser för att få glimtar av hur spel var förr, minska även toleransen för skräp; Fastnar du inte för ett spel efter 10-15 minuter så är det bara att göra återbetalning och hitta något nytt.

Medlem

Har samma problem, 37 och två barn med fru. Dock är det inte att jag blir uttråkad eller inte fastnar. Utan jag är bara för trött när jag väl får en spelstund över, eller så vet jag att om 30 minuter måste jag stänga av ändå, så alla dessa lite större spel blir aldrig spelade för dom tar ibland flera minuter bara att få igång.

Har försökt fokusera på lite kortare spel, indy spel och lite annat smått o gott. Funkat rätt bra, klarat många fler spel än jag gjorde när jag var yngre och singel. Även känt större glädje och mindre "stress" över spelen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Spel är för det mesta skräp idag. Nedvattnat bös gjort för att passa alla utan att förolämpa någon och samtidigt pressa ut varenda krona från ditt konto. Skulle rekommendera att försöka hitta korta, välpolerade upplevelser för att få glimtar av hur spel var förr, minska även toleransen för skräp; Fastnar du inte för ett spel efter 10-15 minuter så är det bara att göra återbetalning och hitta något nytt.

Det är just därför japanska spel är bäst igen. Inget pk-trams.

Att spelen nuförtiden är opolerade moneygrabs vet jag inte riktigt om jag håller med om, EA och ubisoft kanske...

Hur många av er som tycker spelen var bättre förr brukar spela dom spelen? Jag tyckte också äldre spel var bättre tills jag körde dom igenom och nu ångrar man sig att man inte höll kvar vid romantiserade minnen istället för att sabba dom haha

1
Skriv svar