Recension – Mafia: Definitive Edition

Medlem
Skrivet av d3thCoreIs4babies:

Körde aldrig Mafia 1 när det väl begav sig så jag undrar verkligen om bilen Samson fanns med i orginalet? Bilen påminner mer om något från -60 eller -70 talet och inte -30 talet.

Äger du Mafia 3? Jag hade både en 70tals och en 50talsbil i garaget, antagligen för att jag äger 2an och 3an. Använde dem inte pga. att det ju inte passar eran.

Inaktiv
Skrivet av d3thCoreIs4babies:

Får inte riktigt samma mysiga kännsla som Mafia 2, känns lite för glatt på något sätt.

Körde aldrig Mafia 1 när det väl begav sig så jag undrar verkligen om bilen Samson fanns med i orginalet? Bilen påminner mer om något från -60 eller -70 talet och inte -30 talet.

"Vault" på triangel på ps4an känndes lite fel dessutom, om man nu ska nämna nå mer.
Annars alles gutt

Om du menar denna fanns den inte i originalet:

Men verkar ju vara en grej från Mafia 3.

Medlem

Lutar åt köp!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Äger du Mafia 3? Jag hade både en 70tals och en 50talsbil i garaget, antagligen för att jag äger 2an och 3an. Använde dem inte pga. att det ju inte passar eran.

Aha! Jo det äger jag iofs, måste vara det ja.
Ja det känns inte rätt, men snabb som satan och skön handling. Måste sluta använda den om jag skall vara korrekt tidsenligt haha.

Skrivet av Ftmch:

Måste säga att jag ändå gillade GPS-vägskyltarna, och jag brukar hata sånt. Tyckte att de smälte in relativt bra i miljön och gjorde att man inte behövde kolla nere på GPSen utan kunde fokusera på miljöerna etc.

Ja de är så jäkla snyggt inlagt istället för en blå väg att följa

Skrivet av d3thCoreIs4babies:

Får inte riktigt samma mysiga kännsla som Mafia 2, känns lite för glatt på något sätt.

Körde aldrig Mafia 1 när det väl begav sig så jag undrar verkligen om bilen Samson fanns med i orginalet? Bilen påminner mer om något från -60 eller -70 talet och inte -30 talet.

Har den med och den ska inte användas ...känns fusk


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Någon som vet hur Mafia 2 funkar på konsol nu? Kommer ihåg att det var dåligt optimerat vid release och dessutom buggigt.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Jag kör på "Classic mode" och ser inga påtvingade GPS-skyltar? Något som tagits bort i en uppdatering eller är det jag som är blind?

Inaktiv

Vapenanimationerna är riktigt fula i remaken måste jag säga.

Skribent
Skrivet av r3dsn0w:

Jag kör på "Classic mode" och ser inga påtvingade GPS-skyltar? Något som tagits bort i en uppdatering eller är det jag som är blind?

Ominstallerade spelet nu för att dubbelkolla, och mycket riktigt försvann skyltarna nu när jag körde i Classic. Vet inte varför det inte fungerade förut.

Men som sagt hade det varit betydligt bättre om de bara lagt till ett alternativ för det i menyn så att det inte är bundet till svårighetsgraden.

Medlem

Har de bytt ut musiken? Originalet hade massa Django Reinhardt låtar. Men inte hört något sådant i de videor jag sett.

Skribent
Skrivet av perihelion74:

Har de bytt ut musiken? Originalet hade massa Django Reinhardt låtar. Men inte hört något sådant i de videor jag sett.

Jag vill minnas att originalversionen av Mafia togs bort från Steam ett tag och sedan kom tillbaka med en del av sin musik borttagen på grund av upphovsrättsanledningar, så det skulle inte förvåna mig om musiken som togs bort inte heller finns med i denna version.

Skribent
Skrivet av anon_328494:

568 kr inkl frakt på Spelbutiken, för alla tre spelen, är sugen

Skrivet av AlfaBlommaN:

Sugen, rekomenderar ni att bara köpa detta eller hela triliogin? Har endast kört 2:an när det kom och minns att jag tyckte det var sjukt bra då!

Ettan och tvåan är helt klart värt det, och om du inte hittar dem betydligt billigare på egen hand kan du lika gärna köpa hela trilogin – många tycker bevisligen att trean är helt okej, även om jag inte själv gillade det

Skrivet av Phobo:

Lutar åt köp!

Kör på! Det är en riktigt härlig upplevelse.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Har de bytt ut musiken? Originalet hade massa Django Reinhardt låtar. Men inte hört något sådant i de videor jag sett.

Tyvärr är soundtracket utbytt. Finns ett gäng "nya" (dvs. gamla tidsenliga) låtar som spelas på radio och vissa enstaka kan man känna igen från förra spelet, men soundtracket i stort är utbytt, enda som finns kvar är main-themet. Tycker tyvärr att soundtracket (förutom main themet och radiolåtarna) är remakens stora svaghet, det passar inte in i många sekvenser och är rätt tjatigt och... meh. Nåja!

i Mafia 2 däremot kan man höra lite "Central Island"-låten (Django Reinhardt) på radion! mycket mysigt.

Medlem

"Värdelöst slagsmålssystem & oprecisa vapen"

Okej... ett spel som halvt går ut på att springa runt och fajtas, får en 4:a med kommentaren att vapen & slagsmål är "värdelösa"?!

Skribent
Skrivet av whoo:

"Värdelöst slagsmålssystem & oprecisa vapen"

Okej... ett spel som halvt går ut på att springa runt och fajtas, får en 4:a med kommentaren att vapen & slagsmål är "värdelösa"?!

Nej, det var inte vad jag skrev. Slagsmålen är värdelösa (men dessa behöver man lyckligtvis inte befatta sig med särskilt mycket) medan striderna med skjutvapen är underhållande men blir lidande av att vissa vapen är oprecisa.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Nej, det var inte vad jag skrev. Slagsmålen är värdelösa (men dessa behöver man lyckligtvis inte befatta sig med särskilt mycket) medan striderna med skjutvapen är underhållande men blir lidande av att vissa vapen är oprecisa.

Sorry, inte meningen att märka ord så... bara att jag lite tappade intresset. Alltså det var en bra åsikt i min mening.

Kritiken är mot utvecklarna, synd att dom inte lyckats rätta till det!
Min subjektiva åsikt är att man blir galen på spel där action/vapenmekaniken inte funkar bra, jag ledsnar totalt.
Får avvakta tills det blir nån form av rea, ändå sugen att återuppleva datta.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Verkar jävligt roligt - synd man inte får denna gratis om man redan äger 1:an. Jag får väl ta och investera i den vid något passande tillfälle!

Smart delivery??? Väl??

Skribent
Skrivet av whoo:

Sorry, inte meningen att märka ord så... bara att jag lite tappade intresset. Alltså det var en bra åsikt i min mening.

Kritiken är mot utvecklarna, synd att dom inte lyckats rätta till det!
Min subjektiva åsikt är att man blir galen på spel där action/vapenmekaniken inte funkar bra, jag ledsnar totalt.
Får avvakta tills det blir nån form av rea, ändå sugen att återuppleva datta.

Det är absolut ingen fara. Att slagsmålssystemet är värdelöst står jag fast vid, men grejen med siktet är som sagt mest ett personligt irritationsmoment med främst pistolerna. Okej om siktet blir stort som en ladugårdsdörr när man rör på sig, men jag hade önskat att det blev mindre så länge man står stilla så att man kan utöva lite prickskytte. Eldstriderna är ändå riktigt roliga och definitivt inget som gör spelet sämre.

Som en annan medlem påpekade så går det även att bli bättre på att sikta med det stora siktet, men jag upplever ändå att det finns en viss mån av slump angående var skotten hamnar (snarare än alltid i mitten av siktet).

Medlem

Superirriterad över den där gula ikonen som visar var man skall köra, stirrar mig blint på den hela tiden.
Testade en mod som tar bort HUD:en, men den ser ut att ta bort allt, undertexter och vad vet hän, samt menyn och kartan.
Lägger spelet åt sidan tills det finns en möjlighet att navigera med kartan bara som hjälpmedel.

I övrigt, av den kvart jag bara spelat, tycker jag spelet verkar vara riktigt roligt, berättelsevis och atmosfäriskt. Hoppas en patch, eller en vettig mod kommer snart, så man kan snart börja spela igen.

Lite offtopic, första gången jag streamar från datorn till min projektor via Steamlink appen i min Nvidia Shield, där jag kör med en PS4 kontroll USB-ansluten till Nvidia Shield:en. Funkar överraskande bra, kanske man ska ta upp och köra igenom XCOM2 som jag inte lyckats ta mig igenom på storbilden. 😊


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Körde Mafia vid release men blev aldrig färdig med det. Kommer dock ihåg att jag hade väldigt skoj med det, så blir nog att plocka upp det här.

Inaktiv

Synd att man bara kan få tag i steelbooken i utlandet.

Skribent
Skrivet av Vantskruv:

Superirriterad över den där gula ikonen som visar var man skall köra, stirrar mig blint på den hela tiden.
Testade en mod som tar bort HUD:en, men den ser ut att ta bort allt, undertexter och vad vet hän, samt menyn och kartan.
Lägger spelet åt sidan tills det finns en möjlighet att navigera med kartan bara som hjälpmedel.

I övrigt, av den kvart jag bara spelat, tycker jag spelet verkar vara riktigt roligt, berättelsevis och atmosfäriskt. Hoppas en patch, eller en vettig mod kommer snart, så man kan snart börja spela igen.

Lite offtopic, första gången jag streamar från datorn till min projektor via Steamlink appen i min Nvidia Shield, där jag kör med en PS4 kontroll USB-ansluten till Nvidia Shield:en. Funkar överraskande bra, kanske man ska ta upp och köra igenom XCOM2 som jag inte lyckats ta mig igenom på storbilden. 😊

Ja, pluppen kunde också vara irriterande, även om jag själv inte märkte av den merparten av tiden. I ett specifikt uppdrag så avslöjar den dock hela tiden var målet är, vilket helt förstörde spänningen.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Skönt att man inte är ensam. Hade jättekul med Mafia 3 och spelade igenom det på både PC och PS4. Jag är lite av en sucker när det kommer till hämndhistorier också så jag kunde inte ge mig förrän jag vunnit.

Nya spelet verkar även det väldigt bra så det blir nog att införskaffa så småningom.

Det är egentligen inget fel på storyn i Mafia 3. Problemet är att storyn fylls ut med en massa repetetivt skit. Storyuppdragen är kul men att ta över allt i alla stadsdelar är galet segdraget.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Har precis börjat spela Mafia 2 igen efter att ha kört igenom ettan och gillar det än så länge (även om siktet placering på skärmen är märkligt högt upp, man vänjer sig nog dock..). Kan nog vara värt att köpa hela trilogin, blir väl typ 200 spänn per spel isåfall så det är inte så farligt.

Jag gjorde faktiskt tvärtom. Kommer klara ut Mafia 2 (definitive edition) idag och då ska jag börja med detta spel. Täbkte först göra som dig men var för sugen på tvåan för att vänta. Det är ju bara en sak som kopplar händelserna i ettan med tvåan, så jag tyckte det var ok. Dessutom skulle tvåan kännas på tok för opolerad jämfört med ettan som blivit remastrad.

Medlem
Skrivet av Popski:

Det är egentligen inget fel på storyn i Mafia 3. Problemet är att storyn fylls ut med en massa repetetivt skit. Storyuppdragen är kul men att ta över allt i alla stadsdelar är galet segdraget.

Jag förstår folks kritik om att det skulle vara repetitivt, men jag tyckte striderna var så pass underhållande så det gjorde mig inte så mycket faktiskt. Jag gjorde alltid fler grejer än vad jag egentligen behövde för att komma vidare i storyn.

Medlem

Jag har spelat igenom halva och måste erkänna att jag är rejält besviken.

Snygga cutscenes visst men själva den unika spelkänslan från orginalet är som bortblåst.
Stridssystemet är fullkomligt värdelöst, känns som en clunky konsolshooter utan någon som helst precision (undantaget är väl bolt action geväret). Pistolerna är ett stort jäkla skämt.

Bilkörningen är trogen orginalet tack och lov, men "on foot" känns det bara fel på alla vis.

Mafia var ett unikt spel som man gjort allt för generic enligt mig. Vet inte ens om jag orkar spela igenom det.
Däremot spelade jag igenom orginalet för ett år sedan, fortfarande ett fantastiskt spel!

Medlem

Så otroligt tillfredsställande när man börjar sätta huvudskotten och börjar greppa den tunga körfysiken. Fortfarande lite svajig på hojen, but we'll get there.

Är på uppdraget "Crème de la Crème", ingen aning om hur långt det är kvar men jag njuter fortfarande av varje sekund. Spelade dock enbart originalet ytterst sporadisk hos en barndomskompis relativt nära release så jag har inte direkt något att jämföra med. Spelade desto mer The Godfather: The Game.

Medlem

Mafia 1 är ett av mina favoritspel.
Jag är några kapitel in i Definitive edition och jag tycker att de har lyckats återskapa spelet bra. Det känns som en tvättäkta remaster, fast där finns en del buggar och annat som jag tycker att de bör finputsa.
Några exempel är:
Om jag kör in i en bil eller vägg med motorcykel i 60km/h så borde jag falla av motorcykeln, inte studsa undan, till en sån nivå att jag ibland lyfter fyra meter över marken med motorcykeln pekandes mot månen.

Stundtals är kontrollerna hemska, speciellt om man kör på de svårare svårighetsgraderna där sekunder räknas för att överleva. Ibland svarar inte kontrollerna bra, och att vända sig samtidigt som man springer kan bli knepigt, ibland saktar han ner i gångtakt och lyder tangentbordets "wasd" slaviskt, vilket kan resultera i att du hinner träffas av två skott varvid halva hälsomätaren töms.

De bör fixa i ordning Classic mode som svårighetsgrad. Den är väldigt kul att spela i, men i vissa uppdrag blir det trial & error. Jag älskar simulationen på bilarna, det ska vara realistiskt. Men under ett par uppdrag blir det för svårt. Någon som minns racinguppdraget från Mafia 1? Så du klarade det! Prova Definitive edition i Classic mode.

Vad kan man kräva av en remaster? Jag har alltid velat att den ska vara så lik originalet som möjligt, men samtidigt känner jag det när jag kör i Freeride att det inte finns något att göra. Jag försöker tänka tillbaka på när jag spelade ettan och hur mycket freeride jag körde och tyckte det var kul, men då var det främst att hitta snabba bilar och krocka så stenhårt det bara gick. Deformationen på bilarna var ganska spektakulär när spelet släpptes, lite som Beamng. Dessvärre har Definitive edition förrenderad krockfysik, så några bilar som böjer sig som en banan längs en lyktstolpe kommer du inte att få se. Utan snarare bucklor runt om bilen.

Men fördelarna övertar nackdelarna, staden är väldigt levande och framförallt ser allt väldigt vackert ut. De har gjort ett bra jobb med karaktärerna och uppdragen utan att störa originalet. Jag rekommenderar de som gillade första spelet att spela detta. Förhoppningsvis kommer det uppdateringar eller mods som gör det möjligt att ändra olika inställningar i svårighetsgraderna så att det blir ännu mer likt ettan.

Spelet är väldigt "mysigt" på något sätt jämfört med många nyare spel, de har lagt mycket energi på karaktärerna och gjort ett bra jobb med det.

Medlem

Några kapitel in, inte spelat originalet sen det släpptes så minns inte mycket, men jag har kul än så länge... Men röstskådespelarna, är de verkligen bra, stör mig på flera stycken redan (mest av allt Paulie)

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Spelet är väldigt "mysigt" på något sätt jämfört med många nyare spel, de har lagt mycket energi på karaktärerna och gjort ett bra jobb med det.

Mysigt är en bra beskrivning. Originalet är ju också extremt mysigt, antar att det är något med eran och stämningen/miljöerna. Började spela om 2an häromdagen och även det är ju helt otroligt mysigt, framförallt med de snöiga miljöerna i början. Mer mys i spel!

123
Skriv svar