Digital Foundry hårdtestar prestandan i Xbox Series X:s bakåtkompabilitet

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Vad får du betala för spelen till konsolen kontra PC:n? 800kr har det varit tal om, för att räkna hem den allt dyrare hårdvaran...

Ändrar de inte något till den nya generationen kan man ju köpa och sälja spelen begagnat. På Pc brukar det inte gå.

Medlem

Själv föredrar jag PC men det är ju kul för dom som inte spelat dessa spel och kan spela dom på Xbox x som spelen var tänkta att vara från början


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot

Sweet! Kan man beta av backlogen effektivt. Undra hur mycket bättre den blir när den inte är i kompatibilitetsläge?

Varför är det tjafs om PC vs. Konsol i en artikel om XsX bakåtkompatibilitet? Konsol är bäst ändå


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Sweet! Kan man beta av backlogen effektivt. Undra hur mycket bättre den blir när den inte är i kompatibilitetsläge?

Varför är det tjafs om PC vs. Konsol i en artikel om XsX bakåtkompatibilitet? Konsol är bäst ändå

Alla bc-spel förs från ett sånt läge om de inte är extra enhanced som jag förstår. Menar du hur mycket bättre de körs?

På den andra frågan är de väl osäkra nu när man får prestanda till sånt här pris. De kanske själva bråkar med tanken om att byta till konsol istället för att lägga 15k på en dator.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nej men så fort man talar om kostnaden om en ny konsol, räknar ingen med kostnaden för en TV. Samtidigt som alla datorer helt plötsligt tappar förmågan att kunna uppgraderas, där allt måste köpas helt nytt av någon konstig anledning.

Det är en dryg dubbelstandard, där datorer måste av någon bisarr anledning alltid anpassa sig efter konsolerna restriktioner, medans konsolerna övriga utgifter alltid ignoreras.

En dator-skärm är oftast billigare än en ny TV. Argumentet man hör hela tiden att folk redan har en TV håller nog inte alltid här, då långt ifrån alla redan har en vettig 4K-gaming TV.

Är man en konsolspels-entusiaster, tja då kanske man redan en grym 4K-TV. Precis som är man en PC-entusiast, har man troligtvis redan en bra dator, där allt man kanske behöver göra för att matcha eller prestera bättre än en Series X, är att uppgradera grafikkortet.

Ja en helt ny bra speldator blir dyr ~20 000kr + en hyfsad skärm ca 5000kr.

Drygt 4x dyrare än en Series X. Men ta med en vettig 4k-gaming-TV för runt 15 000- 17 000 kr och den stora prisskillnaden försvinner.

Man måste inte ha en TV för att spela på konsol.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Ribcage:

Alla bc-spel förs från ett sånt läge om de inte är extra enhanced som jag förstår. Menar du hur mycket bättre de körs?

På den andra frågan är de väl osäkra nu när man får prestanda till sånt här pris. De kanske själva bråkar med tanken om att byta till konsol istället för att lägga 15k på en dator.

Ja självklart, menar när de utnyttjar hela rdna2 Och är optimerade bc spel Haha ja de är rätt mycket prestanda till det priset


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd

Varför skriver ni ingenting om nya tekniken i Playstation 5 ? SSD m.m ?

Tydligen spelar storleken på grafikkortet ingen roll med den nya SSD tekniken.
Det betyder att PS5 jan få bättre grafik än Microsoft.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Eken77:

Varför skriver ni ingenting om nya tekniken i Playstation 5 ? SSD m.m ?

Tydligen spelar storleken på grafikkortet ingen roll med den nya SSD tekniken.
Det betyder att PS5 jan få bättre grafik än Microsoft.

Öhh hur tänkte du där? Det har skrivits om kraken och funktionen är möjlig på andra konsoler och plattformar också. Sjukt häftigt förövrigt. Men du måste fortfarande presentera assets så nej du kommer inte ha bättre grafik för att ssd används som vram


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av kabukishaman:

Laddningstid för RDR2 på Series X på 1:05 mot 2:43 på One X var väl ändå ganska stor skillnad?

Med över 24 gånger så snabb lagring så är det inte så värst imponerande.
Visst alla framsteg är bra, men jag hade förväntat mig mer och jag antar att den äldre mjukvaran inte kan ta vara på den fulla hastigheten av lagringen.

Och som sagt så jämför man med en SSD på One X så skiljer det inte så mycket som man kunde hoppas på heller.

Men visst är det bra att spelen fungerar mycket bättre på Series X än tidigare konsoler, tyvärr så kommer vi nog inte se några större framsteg med Series S, förutom att det bör vara liknande laddningstider som Series X.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Eken77:

Varför skriver ni ingenting om nya tekniken i Playstation 5 ? SSD m.m ?

Tydligen spelar storleken på grafikkortet ingen roll med den nya SSD tekniken.
Det betyder att PS5 jan få bättre grafik än Microsoft.

Vi skriver massor om Playstation 5. En bra utgångspunkt är Allt om Playstation 5. Det snackas också om att mer Playstation 5-information ska dyka upp nästa vecka.

Vilken som får bäst grafik återstår att se.


signatur
Inaktiv

Superskoj för folk som bryr sig om sånt här. Själv har jag spelat både Tomb Raider och Hitman redan, för flera år sedan. Final Fantasy har jag bara hunnit starta. Alla spel flöt på hur bra som helst, inga problem överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Med över 24 gånger så snabb lagring så är det inte så värst imponerande.
Visst alla framsteg är bra, men jag hade förväntat mig mer och jag antar att den äldre mjukvaran inte kan ta vara på den fulla hastigheten av lagringen.

Och som sagt så jämför man med en SSD på One X så skiljer det inte så mycket som man kunde hoppas på heller.

Men visst är det bra att spelen fungerar mycket bättre på Series X än tidigare konsoler, tyvärr så kommer vi nog inte se några större framsteg med Series S, förutom att det bör vara liknande laddningstider som Series X.

Blir förhoppningsvis större skillnad på laddtiden i spel som är utvecklade för PS5 samt nya xboxarna.

Medlem

Men var är den filmiska upplevelsen på 22 fps? Laughs in Ubisoft.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Men var är den filmiska upplevelsen på 22 fps? Laughs in Ubisoft.

Gamla Ubisoft kanske. AC Valhalla ska vara 4K60.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Gamla Ubisoft kanske. AC Valhalla ska vara 4K60.

But internet remembers...


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

But internet remembers...

Sant. Undrar om det blir mer skamligt den här kommande generationen med såna spel med dåligt flyt. När det kommer att finnas spel med upp till 120 fps och många kommer att gå i 60 jämfört med tidigare. Förmodligen

Men det finns nog en del spelare som tycker att flytet är tillräckligt när det knappt når 30. Som någon ovan som nämnde något liknande.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Sant. Undrar om det blir mer skamligt den här kommande generationen med såna spel med dåligt flyt. När det kommer att finnas spel med upp till 120 fps och många kommer att gå i 60 jämfört med tidigare. Förmodligen

Men det finns nog en del spelare som tycker att flytet är tillräckligt när det knappt når 30. Som någon ovan som nämnde något liknande.

Ja, alltså efter när man har läst många olika perspektiv på FPS. Så verkar det vara en preferens. Min kusin kan spela i 20fps på en potatis och älska det haha, vilket jag inte kan eftersom jag är van vid 60fps/144hz sen flera år tillbaka.

Men när en utvecklare använder låg fps som ett försvar till sitt dåligt optimerade spel, så är det rätt kasst gjort.

Precis som den gången Blizzard sade, "Dont you have phones?"


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Jaha, vad skall dataspelarna komma dragandes med nu då??

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Blir förhoppningsvis större skillnad på laddtiden i spel som är utvecklade för PS5 samt nya xboxarna.

Jo, jag tror nog att det bör bli det.
Det kanske räcker med en patch till vissa av dom äldre spelen för att dra mer nytta av lagringen.

I vilket fall så är det mycket trevligare att spela de äldre spelen på Series X än tidigare konsoler, ifall prestandan stannar på den här nivån men blir bättre på Series X spel så tycker jag nog att det är rätt ok ändå.
Vi får väl snart i alla fall se spel som släpps officiellt på nuvarande och next-gen konsolerna får för laddningstider, jag tänker på CoD, Destiny, Fortnite, Assassins Creed till exempel, jag antar i alla fall att dom kommer ha optimeringar för lagringen.

Jag är lite nyfiken på ifall de äldre spelen kan utnyttja tekniken där data flyttas direkt emellan lagring och VRAM, som jag förstår det så kommer spel i PC miljö behöva bearbetning innan det fungerar(Nvidia håller på att lansera liknande teknik till PC).

Skrivet av anon_328494:

Superskoj för folk som bryr sig om sånt här. Själv har jag spelat både Tomb Raider och Hitman redan, för flera år sedan. Final Fantasy har jag bara hunnit starta. Alla spel flöt på hur bra som helst, inga problem överhuvudtaget.

Det är stor skillnad på flera olika sätt, vissa spel kompenserar för det genom att ha längre animationer eller att inte kräva så hög reaktionsförmåga.

Ojämn fps brukar synas ganska bra och påverkar flödet både i animationer och timing i knapptryckningar.
Ifall det är för lång fördröjning så kan det bidra till att man trycker flera gånger på en knapp till exempel för att man inte tror att spelet har registrerat knapptryckningen, eller så blir det väldigt svårt att hoppa emellan platformar eftersom att du kanske inte är precis vid kanten som du ser.

Sen är det väldigt snygg med högre FPS, när det är grumligare miljöer som till exempel hår eller gräs så ser det väldigt tydligt och bra ut. När du snurrar på kameran i spel så blir det ocskå stor skillnad.

Jag kan tillägga att jag gillar hög FPS väldigt mycket och hatar motion blur som försöker kompensera hackig bild genom att göra kanterna på objekt mindre skarpa, så att det inte syns lika mycket.
Det blir svårt att koncenterara sig på bilden och i värsta fall så blir jag till och med illamående av motion blur.
Några exempel där detta blir ett stort problem är Alan Wake och att den låga FPS:en gör att det blir svårt att se vad som händer under action scenerna i till exempel Transformers filmerna

Så det blir stor skillnad och det finns många aspekter av problemen, så det är svårt att sammanfatta det på ett kort inlägg.
Men det finns såklart situationer som dom lyckats oerhört bra med tanke på den låga fps:en och prestandan, som till exempel i God of war och Horizon: Zero Dawn, men det är alltid fördelaktigt med högre FPS(det finns vissa undantag i inspelad film).

Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

En massa finfina poänger

Som sagt, kanon för den som bryr sig om sånt här. För mig flöt det på hur bra som helst när jag spelade

Jag märker ingenting alls av det du kallar ojämn fps. Grymt tacksam för det då det måste vara sjukt jobbigt att behöva störa sig på sånt i spel.

Medlem

https://youtu.be/f9_DnqF2fSk

https://youtu.be/WsCQ-ZxcTrc

Brutalt.

Så Xbox Series konsoler är precis så bra som Microsoft, Jason Ronald, har sagt? Chockerande 🤥

Medlem

Verkar bli en grym maskin helt klart.

Blir ett köp senare i år!


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Gnällkuk
Skrivet av Buster:

Jaha, vad skall dataspelarna komma dragandes med nu då??

Att det heter DATORspelande och inte dataspelande. Data är information. Varje gång jag hör någon säga "spela data" så undrar jag om man ligger på govlet typ, och ser ut som ett kalkylblad från Excel.

Eller om man spelar dator, står på alla fyra med en strömkabel i röven och en dvd-skiva i munnen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

NuZ
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Att det heter DATORspelande och inte dataspelande. Data är information. Varje gång jag hör någon säga "spela data" så undrar jag om man ligger på govlet typ, och ser ut som ett kalkylblad från Excel.

Eller om man spelar dator, står på alla fyra med en strömkabel i röven och en dvd-skiva i munnen.

DVD-skiva? Sicken Boomer


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Att det heter DATORspelande och inte dataspelande. Data är information. Varje gång jag hör någon säga "spela data" så undrar jag om man ligger på govlet typ, och ser ut som ett kalkylblad från Excel.

Eller om man spelar dator, står på alla fyra med en strömkabel i röven och en dvd-skiva i munnen.

Wikipedia

"Etymologi
Benämningen dataspel härstammar från en äldre teknisk benämning för dator i Sverige, nämligen datamaskin. Substantivet förkortades senare till data. På 1970-talet ersattes dock data officiellt av benämningen dator, trots detta användes data som vanligt begrepp i folkmun. Att använda begreppet data blev ännu vanligare igen då datorspelen blev vanliga på den svenska marknaden. Att benämna datorspel för dataspel är mycket vanligt idag, både i folkmun, marknadsföring och press. Många företag i Sverige – som är återförsäljare av datorer, datorkomponenter och datorspel – använder ordet data i sina företagsnamn. Det är dessutom anmärkningsvärt att den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel har valt att kalla sig för Dataspelsbranschen.[14] Den gamla benämningen data från 1960-talet är därmed ett ord som fortfarande är mycket populärt att använda.[15]"

Jag stör mig också på att folk inte skiljer på data och dator, men med det sagt så utvecklas språket efter folket så avseendet förändras, antar jag :/

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Varför håller du på och svamlar om vilken skärm man kopplar in konsolen/PCn i? Det är ju irrelevant i sammanhanget. En PC motsvarande en Series X eller PS5 i prestanda är mycket dyrare. Punkt, färdigt, alla normala människor är överens om detta. Det är liksom inget fel eller konstigt.

Poängen jag försökte få fram är att för många räcker det att uppgradera sitt grafikkort, precis som för många räcker det med att bara köpa en Series X.

Eller om vi vänder på det. Att hävda alla PC-spelare behöver köpa ett helt nytt system, är lika fånigt som att hävda alla konsol-spelare behöver köpa en ny TV.

Alla har inte heller en 4k-tv hemma eller en monitor som går att koppla tillen konsol (display-port only). Och en 120-240hz monitor kommer aldrig heller kunna nyttjas på samma sätt på en konsol. Och konsol-lir överlag anser jag inte funkar lika bra på monitor som på en TV, men är väl smaksak.

Medlem
Skrivet av Eken77:

Varför skriver ni ingenting om nya tekniken i Playstation 5 ? SSD m.m ?

Tydligen spelar storleken på grafikkortet ingen roll med den nya SSD tekniken.
Det betyder att PS5 jan få bättre grafik än Microsoft.

lol

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

99 kr i månaden för Xbox Game Pass på både konsol och PC, 135kr för båda. Så...lika mycket?

Själv köper jag mina spel billigt och ”äger” dom för livet, snarare än att binda upp mig på ännu ett abonnemang

Medlem

Att det finns fortfarande dem som tror att en snabb hårddisk = fler bilder per sekund. Men låt dem tro det.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Japanska Content creators(youtubers?) och andra influencers verkar få tillgång till PS5 just nu och kommer få prata om det den 4:e oktober.
Japanska PS Blog

Sen så verkar artisten Travis Scott ha en PS5:a.
Travis Scott instgram

Så konsolerna kanske är påväg ut, hoppas att DF får tillgång till en snart.

Ah justja, kommer ihåg någonting om just japanska youtubers nu när du skriver om det. Så 4:e får de posta sina klipp? Hoppas på subs eller att kanske någon kör lite english så att säga. Kommer bli grymt kul oavsett men kom ihåg alla att detta är hype och de lär salta på lite väl extra pga sponsring etc. Lär inte vara några Gamer Nexus fasoner precis ;).

123
Skriv svar