Bethesda-grundaren om Xbox-affären: "En briljant kontring mot Sony"

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pungvred:

MS är inte intresserade av att sälja spel till Playstation-spelare, de vill ha nya spelare till sin plattform.

Det verkar som att många har så svårt att komma underfund med vad det är som har hänt, att de inte förstår vad som händer och kommer att hända.

Sony kommer aldrig att tillåta Game pass och Xbox-konton på sin konsol, därför kommer dessa spel aldrig nånsin finnas på PS igen.

Ingen förutom Phil och gänget vet planerna för kommande Bethesda-spel, så det handlar inte om att "förstå" något. Visst, vi kan spekulera, och där verkar vi ha olika utfall, men vi kan inte med säkerhet säga att det blir si eller så.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FelixenS:

Absolut, men även om det här skulle leda till att Microsoft "vinner" den här generationen så vinner inte spelarna på att ha fler exklusiva spel. Den enda situation där spelarna faktiskt går som segrare ur det hela är den du beskriver i det andra inlägget, där Microsoft bara erbjuder fördelar för Xboxägare utan att låsa någon ute, men jag har personligen svårt att se att de skulle göra en affär av den här skalan bara för en sådan sak. Anledningen är främst att jag tvivlar på att det är en vinnande strategi att konkurrera mot Sonys riktiga exklusiviteter med "kom till oss och få samma spel som på PS5 något billigare".

Det är såklart en komplex fråga. Ur Playstation-spelarnas perspektiv har de ju vunnit på att få så grymma spel såsom Last of Us, God of War och liknande. Kanske blir detta "the golden age" för Xbox-titlar.

Sen förstår jag såklart problematiken att Bethesda varit en multiplattformsutvecklare, där spelare ur alla läger kunnat bygga en relation till deras varumärken. Det bästa de skulle kunna göra där är kanske att låta redan etablerade serier fortsätta vara o-exklusiva medan nya titlar utan etablerad fanskara kan släppas exklusivt.


signatur
Flakmonkey

Helt klart ett bra power move från MS sida, är väl få som anser att det på ett affärsmässigt plan är en dålig affär? Däremot så är det ju intressant med det här att det är bra för gamers och det är väl en mer komplex fråga som kan besvaras olika beroende på vad man tycker är bättre för gamers.

Om du tycker att det viktigaste för gamers är att du kan spela allt på allt, dvs inga exkulsiva titlar öht, så är det här givetvis kasst. Precis på samma sätt som att du bara kan lira Zelda på Nintendos maskiner, Last of Us på Playstation och nu då kanske om det blir så nya Elder Scrolls på en Xbox/Windows-PC. Är väl svårt att argumentera emot det ändå?

Om du däremot tycker att det bästa för gamers är att det släpps så bra spel som möjligt så är det betydligt knepigare och bygger på subjektiva åsikter och teorier. Personligen så tror jag att exklusiva titlar hjälper utvecklare att gör ett så bra spel som de bara kan eftersom de kan koncentrera sig på en hårdvara, en design, etc etc. Skulle Super Mario Odyssey vara lika bra om det utvecklades till alla plattformar samtidigt? Skulle Halo varit det banbrytande FPS till konsol det faktiskt var om det samtidigt skulle släppas till PS2 och Gamecube? Skulle Total War-serien vara lika bra om de samtidigt skulle behöva göra en konsol-version? Vi vet inte med säkerhet men jag tror faktiskt inte det.

Sen innebär ju inte det här att multiplattformsspel inte kan vara grymt bra spel, men jag är själv av den bestämda uppfattning att tex Assassins Creed Odyssey hade varit ett ännu bättre PC-spel om det bara utvecklats till PC och framförallt om de istället för att behöva anpassa spelet till en massa olika hårdvaru och mjukvarukonfigurationer fått bestämma sig för en konfiguration. På samma sätt tror jag att det hade kunnat bli ett bättre Xbox One X-spel om det bara utvecklats till Xbox One X eller ett bättre PS4 Pro-spel om det bara utvecklats till PS4 Pro. Helt enkelt för att du vet vad du har för utmaningar, du vet vilka styrkor en maskin har, vilka svagheter och möjligheter utan att behöva väga det mot en annan maskins styrkor, svagheter, etc

Sen som sagt, vad är "bäst för gamers"?

Medlem

Men Weaver blev ju utröstad ifrån sitt eget företags "board" 2002 av Robert A Altman? Det enda han fick behålla var aktier i företaget.

Han har inte haft något att säga sedan dess då han gav sig in i akademi istället? Eller stämmer inte detta?


signatur

Ordo Ab Chao

Avstängd
Skrivet av gorbatjov:

När Microsoft nu själva säger att det är oviktigt hur många konsoler de säljer så kan jag inte riktigt se varför de inte skulle släppa Bethesdas framtida spel på Sonys konsol. Pengar är pengar oavsett var de kommer ifrån och det tycker jag MS förmedlat ganska tydligt att de tycker. Att då utelämna en konsoltillverkare med en extremt stor kundbas är ju som att tacka nej till ytterligare lite mer pengar.

Det har de aldrig sagt. Det är bara korkade journalister som tolkar saker som de vill, så de kan få en sensationsrubrik.

“If [selling more consoles than Sony and Nintendo] was our approach, we wouldn’t put our games on PC,” Spencer said. “We wouldn’t put our games on Xbox One, we wouldn’t do xCloud and allow people to play games on their phones.”

PC, Xbox One, xCloud... Hör Xbox-konto...

Han pratar specifikt om Xbox Series. Deras taktik är inte att försöka vinna genom att sälja fler Series X än Sony säljer PS5, utan det är att få så många Xbox-konton och Game pass-prenumeranter som möjligt.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Direkt vidrigt? Ta inte i så du spricker.

När jag, som inbiten Dark Souls-fan, såg Bloodborne för första gången fick jag snällt gå och köpa en PS4:a tids nog. Bara att gilla läget.

Sony ska ha sina titlar ifred men MS ska minsann dela med sig. Humor!

Det behöver de väl inte göra? Ser inte många som kräver att ex Forza, Sea of Thieves eller Halo ska släppas på playstation eller switch.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ingen förutom Phil och gänget vet planerna för kommande Bethesda-spel, så det handlar inte om att "förstå" något. Visst, vi kan spekulera, och där verkar vi ha olika utfall, men vi kan inte med säkerhet säga att det blir si eller så.

MS har köpt massor med studior de senaste åren. Ingen av dem gör spel till PlayStation. Inte en enda. Självklart kan man spekulera om allting, men när ens hypoteser enbart grundar sig på spekulationer och fantasier istället för att titta på tidigare beteenden, då kanske man ska ta sig en funderare.

Jag tycker snarare att det verkar vara svårt för folk att acceptera verkligheten.

Av alla de studior som MS har köpt hittills, hur många utannonseringar har du sett till PS? Där har du ditt svar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är såklart en komplex fråga. Ur Playstation-spelarnas perspektiv har de ju vunnit på att få så grymma spel såsom Last of Us, God of War och liknande. Kanske blir detta "the golden age" för Xbox-titlar.

Sen förstår jag såklart problematiken att Bethesda varit en multiplattformsutvecklare, där spelare ur alla läger kunnat bygga en relation till deras varumärken. Det bästa de skulle kunna göra där är kanske att låta redan etablerade serier fortsätta vara o-exklusiva medan nya titlar utan etablerad fanskara kan släppas exklusivt.

Jag tänker mig väl helt enkelt att spelen förmodligen existerat även om de inte var exklusiva och att fler i så fall kunnat ta del av dem, och i det perspektivet är TLoU et al. inte vinster för Playstationägare utan förluster för alla andra.

Dex
Medlem
Skrivet av Pungvred:

MS har köpt massor med studior de senaste åren. Ingen av dem gör spel till PlayStation. Inte en enda. Självklart kan man spekulera om allting, men när ens hypoteser enbart grundar sig på spekulationer och fantasier istället för att titta på tidigare beteenden, då kanske man ska ta sig en funderare.

Jag tycker snarare att det verkar vara svårt för folk att acceptera verkligheten.

Av alla de studior som MS har köpt hittills, hur många utannonseringar har du sett till PS? Där har du ditt svar.

Skillnaden här är ju att denna gången har dom köpt väldigt stora utvecklare som har tidigare släppt stora spel och spelserier till Playstation och då är det ju klart tråkigt om t.ex. Fallout 5 och Elder Scrolls 6 inte kommer till en platform när dom har gjort det tidigare. Speciellt då Phil Spencer själv har sagt att dom är emot att släppa exklusivitet och helst hade släppt överallt.

Men med det sagt tycker jag inte det är konstigt om t.ex. nästa Fallout inte kommer till Playstation då ur ett företags perspektiv det nog kan löna sig mer att köra det exklusivt.

Man får helt enkelt vänta och se vad som händer om några år.

Personliga har jag aldrig spelat några av Zenimax spel på konsol utan har alltid kört dom på PC så är inte direkt orolig
Framför allt Bethesdas spel vill man verkligen köra till PC på grund av alla moddarna som finns.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pungvred:

MS har köpt massor med studior de senaste åren. Ingen av dem gör spel till PlayStation. Inte en enda. Självklart kan man spekulera om allting, men när ens hypoteser enbart grundar sig på spekulationer och fantasier istället för att titta på tidigare beteenden, då kanske man ska ta sig en funderare.

Jag tycker snarare att det verkar vara svårt för folk att acceptera verkligheten.

Av alla de studior som MS har köpt hittills, hur många utannonseringar har du sett till PS? Där har du ditt svar.

Jag har svårt för retorik som "acceptera verkligheten".

Där är två exempel som släpptes i år. Wasteland 3 kan ju redan ha varit låst i ett kontrakt med Sony men Mojang fortsätter att släppa på de flesta plattformar.

Struntar man i nämnda, eventuella kontraktsbitar (som MS säkert skulle kunna köpa sig fria från) här vi följande kommande spel från MS-ägda studios.

  • Psychonauts 2.

Så exempel finns ju. Varken du eller jag kan säga bu eller bä till 100 % säkerhet.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FelixenS:

Jag tänker mig väl helt enkelt att spelen förmodligen existerat även om de inte var exklusiva och att fler i så fall kunnat ta del av dem, och i det perspektivet är TLoU et al. inte vinster för Playstationägare utan förluster för alla andra.

Jag börjar bli allt mer avig till inställningen "alla spel ska göras tillgängliga för alla"-tankarna, för var drar man den gränsen i slutändan. Att det finns de som inte har ett Playstation gör inte Playstation-exklusiva spel sämre.


signatur
MEG
Medlem

Kan vara så att Microsoft använder detta som påtryckningsmedel om att Sony inte ska ha några exklusiva titlar, i så fall så blir spelarna vinnare.


signatur

Death is only the beginning

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har svårt för retorik som "acceptera verkligheten".

Där är två exempel som släpptes i år. Wasteland 3 kan ju redan ha varit låst i ett kontrakt med Sony men Mojang fortsätter att släppa på de flesta plattformar.

Struntar man i nämnda, eventuella kontraktsbitar (som MS säkert skulle kunna köpa sig fria från) här vi följande kommande spel från MS-ägda studios.

  • Psychonauts 2.

Så exempel finns ju. Varken du eller jag kan säga bu eller bä till 100 % säkerhet.

Wasteland 3 och Psychonauts 2 startade med crowd funding med PS som plattform. Folk har redan betalat för spelet. Väldig skillnad.

Minecraft är en egen plattform i sig. MS vågar ju inte skada ett spel som är ett fenomen.

100% säkerhet finns ju inte om något. Om jag påstår att Sony kommer släppa sina stortitlar på Xbox så kommer du inte kunna motsäga mig med 100% säkerhet.

När jag sätter mig i bilen och kör är jag inte 100% säker på att jag inte kommer krocka, men jag kör likförbannat iväg ändå.

Om MS släpper ett tamagoshifenomen eller liknande kan det ju kännas logiskt att mata ut det på allt. Men spel som Elder, Fallout och Starfield, sånt hämtar över kunder till ens plattform.

Medlem

Det som jag hoppas med MS köp är att de ställer krav på kvalitéts kontroll hos Bethesda så att i framtida spel inte får gamebreaking buggar där npcer är försvunna eller där companions fastnar och inte går att få tillbaka.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pungvred:

Wasteland 3 och Psychonauts 2 startade med crowd funding med PS som plattform. Folk har redan betalat för spelet. Väldig skillnad.

Minecraft är en egen plattform i sig. MS vågar ju inte skada ett spel som är ett fenomen.

100% säkerhet finns ju inte om något. Om jag påstår att Sony kommer släppa sina stortitlar på Xbox så kommer du inte kunna motsäga mig med 100% säkerhet.

När jag sätter mig i bilen och kör är jag inte 100% säker på att jag inte kommer krocka, men jag kör likförbannat iväg ändå.

Om MS släpper ett tamagoshifenomen eller liknande kan det ju kännas logiskt att mata ut det på allt. Men spel som Elder, Fallout och Starfield, sånt hämtar över kunder till ens plattform.

Minecraft Dungeons är ju en spinoff som varken hjälper eller stjälper varumärket, men Jag tror inte vi kommer närmare varandra än så. Det jag reagerade inledningsvis på var din retorik, men släpper det det nu.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag börjar bli allt mer avig till inställningen "alla spel ska göras tillgängliga för alla"-tankarna, för var drar man den gränsen i slutändan. Att det finns de som inte har ett Playstation gör inte Playstation-exklusiva spel sämre.

Nej, det är klart att spelen inte blir sämre som spel, men det faktum att spelen är Playstation-exklusiva är sämre för spelarna eftersom vissa som velat köpa dem nu inte kan. Det är bättre för spelarna om bra spel finns än om de inte finns, men givet att de finns är det sämre för spelarna om de är exklusiva.

Sedan vill jag inte hävda att "alla spel ska göras tillgängliga för alla"; företag är fria att fatta sina egna affärsbeslut och så vidare, det är bara att denna slags konkurrens skulle gynna någon annan än konsoltillverkaren som sitter med bäst exklusiviteter för tillfället jag bestrider.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FelixenS:

Nej, det är klart att spelen inte blir sämre som spel, men det faktum att spelen är Playstation-exklusiva är sämre för spelarna eftersom vissa som velat köpa dem nu inte kan. Det är bättre för spelarna om bra spel finns än om de inte finns, men givet att de finns är det sämre för spelarna om de är exklusiva.

Sedan vill jag inte hävda att "alla spel ska göras tillgängliga för alla"; företag är fria att fatta sina egna affärsbeslut och så vidare, det är bara att denna slags konkurrens skulle gynna någon annan än konsoltillverkaren som sitter med bäst exklusiviteter för tillfället jag bestrider.

Som sagt, komplex fråga men väldigt många infallsvinklar


signatur
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Så förstår ännu mindre varför jag ska ha en Xbox kontra Playstation om allt ändå kommer finns i game pass?

Man skulle hoppas det, men tyvärr så vi inte riktigt där i verkligheten. Finns, precis som hos PS5, tyvärr en hel del spel som är exklusiva för Xbox, och som inte portats till PC.

Önskar att så inte vore fallet (tycker som det flesta att det är bara dåligt för alla med exklusivitet), men tyvärr är vi inte riktigt där i verkligheten.

Hoppas dock att vi kan vara det i framtiden (är själv främst PC-spelare, även om jag har både Xbox och Switch).

Men det gäller att rösta med plånboken (företag som Microsoft och Sony skiter 100% i vad som gnabbas om på små forum som detta) för att få storbolagen att lyssna och förändra sig. Fortsätter vi att göra som de vill, så kommer de bara att fortsätta (hur än dåligt det är för oss kunder).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Som ett långtids superfan av Bethesdas single-player rollspel så känner jag mig inte som en vinnare.
Exempelvis har jag ca 30 fysiska ps4 spel i hyllan. 12 av dem är från bethesda, spelstudion och förläggare.

Som jag sa om Avowed nyheten så har jag inte en spelbar PC och är inte i närheten ekonomiskt att skaffa en för en lång, lång tid framöver då de kräver vad jag kallar fantasisummor av pengar. Resten av hushållet är helt sålda på PS5, även jag, men jag hade aldrig en tanke på att något sånt här hemskt skulle hända.
En PS5 gör att de kan spela vad de vill och jag är garanterad att kunna spela Starfield och nästa Elder Scrolls och fallout. Alla vinner då Bethesda publicerar på multipla plattformar, alla fans vinner.

Sen slog ondskan till och jag blir Kastad åt sidan igen. Och jag undrar varför Microsoft inte bara rycker plåstret på en gång och säger "Exclusive on" istället för att låta miljoner av fans på PS lida i osäkerhet. Samtidigt har Bethesda visat sig vara dåliga på att ena sina fans. Först tog de en ved klyv till fansen med 76 och nu delar de på oss ytterligare om de kastar alla PS ägare åt sidan som om vi inte betytt något efter alla år av att försvara Bethesda och älskat deras spel trots alla konstiga felsteg de gjort. Alla har inte råd med två konsoler och långt ifrån alla anledningar handlar om pengar. Alla fans har sina egna liv och omständigheter. Och värst är nog att konsolkrigarnas hån på nätet är tondöva till hur fans känner sig, vi vill inte bli indragna i det värdelösa konsoltjafset om vilken som vinner eller förlorar, vi vill fortsätta ha tillgång till de spelserier vi älskar.

Så jag är inte positiv till detta alls, lägg till att jag inte stöder exclusive tänkandet från någon tillverkare alls, enligt mig borde alla ha samma rätt att spela spelen oavsett utgivare eller hårdvaror-tillverkare, inte sony inte microsoft inte heller nintendo.

Efter år av att ha suttit på alla möjliga forum och följt varenda rykte om starfield och spekulationer och önskelistor på vart nästa elder scrolls kan utspela sig så belönas jag nu med, inget. Jag får inget. Igen. Bollen ligger hos bethesda och microsoft och jag är plötsligt inte det mista sugen på "next-gen". För konsekvensen med detta är att jag inte betyder något för Bethesda, likt ett skadligt förhållande så behandlar man inte någon såhär illa och sedan kräver ens pengar och kärlek.

Kan enbart sympatisera med dig, och håller med 100% om att alla former av "exklusivitet" är kass för både oss spelare/konsumenter och hela industrin. Något som vi borde jobba på att få bort.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av heady89:

Bättre spel.

Spel som tlou, ghost och thushima, drake 4 osv tror jag sällan hade varit lika bra på mutli-plattform. Dels har de backning av Sony finansiellt, men fördelen att bara behöva fokusera på en hårdvarukonfiguration ska inte underskattas.

Hade de spelen automatiskt blivit sämre på din PS över natten, om utvecklarna sålt rättigheterna till något bolag att porta spelen till PC, Xbox, Nintendo, eller någon annan plattform?

Ser faktiskt 0 logik i det.

Skrivet av Vileoxe:

Dom gillar att köra med "spelarna är vinnarna".

Ja, så urbota dumt. Vi alla spelare förlorar på detta i längden. Gynnar inte någon.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Direkt vidrigt? Ta inte i så du spricker.

När jag, som inbiten Dark Souls-fan, såg Bloodborne för första gången fick jag snällt gå och köpa en PS4:a tids nog. Bara att gilla läget.

Sony ska ha sina titlar ifred men MS ska minsann dela med sig. Humor!

Jo, det är lite märkligt hur vissa varumärkesfanatiker (eller vad man nu skall kalla det för med bättre ord) "resonerar" i trådarna.

Ta en händelse/nyhet på fz.se eller argument/debatt i någon av konsoltrådarna på forumet, och vänd byt plats på "förtag X" med "företag Y" - så blir argument, tolkningar och slutsatser plötsligt helt olika.

Väldigt skumt!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Är inte helt främmande för idén att MS vill införa Game Pass på PS5

Det lilla problemet för Microsoft är inte att de inte vill, eller att det tekniskt inte vore möjligt, men att Sony aldrig skulle tillåta det (och vise versa; om Sony ville lansera en av deras tjänster på XB, så skulle aldrig Microsoft gå med på det).

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ingen förutom Phil och gänget vet planerna för kommande Bethesda-spel, så det handlar inte om att "förstå" något. Visst, vi kan spekulera, och där verkar vi ha olika utfall, men vi kan inte med säkerhet säga att det blir si eller så.

Håller med helt. Just nu är det helt öppet.

Det enda vi kan göra är att hoppas på det bästa (dvs. att Microsoft inte gör så som Sony typiskt har agerat tidigare).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Om du däremot tycker att det bästa för gamers är att det släpps så bra spel som möjligt så är det betydligt knepigare och bygger på subjektiva åsikter och teorier. Personligen så tror jag att exklusiva titlar hjälper utvecklare att gör ett så bra spel som de bara kan eftersom de kan koncentrera sig på en hårdvara, en design, etc etc. Skulle Super Mario Odyssey vara lika bra om det utvecklades till alla plattformar samtidigt? Skulle Halo varit det banbrytande FPS till konsol det faktiskt var om det samtidigt skulle släppas till PS2 och Gamecube? Skulle Total War-serien vara lika bra om de samtidigt skulle behöva göra en konsol-version? Vi vet inte med säkerhet men jag tror faktiskt inte det.

Kan förstå att många spelstudios kanske inte har resurser att utveckla för alla plattformar samtidigt, men vad är det som hindrar att de portar det till andra plattformar när den första är klar?

Så köper inte detta som argument för att stödja Microsoft (eller Sonys) "exklusiviteter".

Den verkliga orsaken är att de med konstlad marknadspåverkan vill styra oss kunder genom att sabotera för andra.

Ungefär som när oljebolag saboterat för vissa elbilar genom historien, eller när stora biltillverkare lagt resurser på att hindra små innovativa uppstickare att sälja genom marknadssabotage.

Bättre på att lägga alla finanser på något bra, än att lägga delar av pengarna på att "muta" andra att hindra naturlig konkurrens.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag börjar bli allt mer avig till inställningen "alla spel ska göras tillgängliga för alla"-tankarna, för var drar man den gränsen i slutändan. Att det finns de som inte har ett Playstation gör inte Playstation-exklusiva spel sämre.

Tycker man kan ha ett naturligt mellanting;

  • Varken att företag skall få aktivt (genom pengar, and andra mutlikande former) _hindra_ spelstudios att släppa för konkurrerande plattformar (om de så önskar).

  • Men inte heller med lag att tvinga företag att släppa precis allt till alla plattformar (vore ett orimligt krav).

Precis som vi har lagar mot kartellbildningar, och vissa lagar emot mutor/korruption (även om inte alltid så effektiva, som vi sett nu senast med Telia-gate), så innebär det inte att vi har lagar som tvingar alla att sälja till alla. Vi har fortfarande normal avtalsfrihet som råder på marknaden, och har både som företag och privatpersoner rätt att tacka nej till att göra affärer med de som vi inte önskar.

Egentligen är det hela mycket enkelt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av FelixenS:

Nej, det är klart att spelen inte blir sämre som spel, men det faktum att spelen är Playstation-exklusiva är sämre för spelarna eftersom vissa som velat köpa dem nu inte kan. Det är bättre för spelarna om bra spel finns än om de inte finns, men givet att de finns är det sämre för spelarna om de är exklusiva.

Sedan vill jag inte hävda att "alla spel ska göras tillgängliga för alla"; företag är fria att fatta sina egna affärsbeslut och så vidare, det är bara att denna slags konkurrens skulle gynna någon annan än konsoltillverkaren som sitter med bäst exklusiviteter för tillfället jag bestrider.

Exakt!

Nu skrev jag alldeles precis något liknade svar till Calle (som jag verkligen gillar enormt, och brukar normalt vara en mycket vettigare och mer objektivt lugn logisk person än de flesta speljournalister - har verkligen väldigt hög aktning för honom), men tycker du gör det klockrent ovan.

Tack!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det behöver de väl inte göra? Ser inte många som kräver att ex Forza, Sea of Thieves eller Halo ska släppas på playstation eller switch.

Syftade främst på kommande titlar.

Vissa verkar livrädda för att tvingas köpa en Xbox för att kunna köra till exempel ett nytt Fallout eller TES. Det är lite komiskt.

Det är precis som om det är en naturlag att dessa titlar ska vara multiplattformsspel. Om det blir exklusiva är det inte värre än att folk får köpa en Xbox på samma sätt som jag köpte PS4 för BB.

MS äger rättigheterna nu och det är MS som bestämmer.

Time will tell...

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Nej jag spricker inte, jag tycker så.

Och varför skriver så många den meningen, att "Sony ska", enligt vem? Det är väl lika vidrigt vem som än stänger ute. Jag har då aldrig påstått att det är ok för Sony att göra samma sak.

Jag kände mig väldigt utstängd, kränkt och förnedrad när God of War släpptes 2018 till PS4.

Varför skulle inte jag få uppleva denna fantastiska reboot? Sålde som smör och skyhöga betyg överallt... men jag då...?! Jag är ju en snäll liten snöflinga...? *snyft*

(Jag köpte PS4, BB och GoW. Svårare än så var det inte.)

Medlem
Skrivet av martinot:

Hade de spelen automatiskt blivit sämre på din PS över natten, om utvecklarna sålt rättigheterna till något bolag att porta spelen till PC, Xbox, Nintendo, eller någon annan plattform?

Ser faktiskt 0 logik i det.

Vad jag säger är att spelen har bättre förutsättningar att bli riktigt bra om de är exklusiva, vad är problemet med logiken ? Självfallet blir de inte sämre om det portas till en PC eller valfritt annat system ett eller flera år efteråt. Saken är ju den att det >kan< krävas en hel del för att porta spelet, och det kanske inte ens är ekonomiskt/tekniskt försvarbart beroende på hur det konstruerades och optimerades från början.

Medlem
Skrivet av martinot:

Det lilla problemet för Microsoft är inte att de inte vill, eller att det tekniskt inte vore möjligt, men att Sony aldrig skulle tillåta det (och vise versa; om Sony ville lansera en av deras tjänster på XB, så skulle aldrig Microsoft gå med på det).

Jag förstår att det i dagsläget inte är realistiskt men jag kan absolut se det i en lite mer avlägsen framtid; om MS nu skulle vilja sluta tillverka hårdvara och endast leverera sin Game Pass-lösning på diverse plattformar hade det varit gynnsamt för många om det fanns på PS. Utan konkurrens från MS tittar vi kanske på en 130M sålda PS6 (?) och om då det enda sättet att lira Elder Scrolls, Fallout, Starfield, Doom och dessutom för första gången få tillgång till Fable, Forza, Halo, Gears, Wasteland, Rares kommande alster o.s.v. är att teckna ett Game Pass-abonnemang hade nog båda företag kunnat gynnas av det. Kanske en naiv tanke men det spelar in i narrativet som de båda företagen försöker sälja på sina kunder. Mer en kul tanke än något jag faktiskt tror på.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag kände mig väldigt utstängd, kränkt och förnedrad när God of War släpptes 2018 till PS4.

Varför skulle inte jag få uppleva denna fantastiska reboot? Sålde som smör och skyhöga betyg överallt... men jag då...?! Jag är ju en snäll liten snöflinga...? *snyft*

(Jag köpte PS4, BB och GoW. Svårare än så var det inte.)

Nu är det en ganska stor skillnad i att utveckla exklusiva spel som aldrig varit något annat än till ett format och att köpa en en stor utvecklare med ett flertal studior och många spelserier som under lång tid släppts till "alla" format.

Det tror jag de flesta faktiskt kan se en skillnad på.

Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Så förstår ännu mindre varför jag ska ha en Xbox kontra Playstation om allt ändå kommer finns i game pass?

När ska folk förstå att Microsoft inte är ute efter att sälja konsoler? Om de får in dig i sitt gamepass så har de uppnått sitt mål.

Skriv svar