Käbblet mellan Epic och Apple kan avgöras av en jury

Robot
Käbblet mellan Epic och Apple kan avgöras av en jury

Efter de första förhandlingarna är domaren nyfiken på vad allmänheten tycker.

#apple-vs-epic, #fortnite


Gnällkuk

Känns som de bara "ger bort" en massa pengar vid det här laget. Jag har otroligt svårt att se att de skulle komma vinnande ur striden med Apple.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sunt resonemang av Yvonne Gonzalez Rogers.

Inaktiv

"because “you can’t play an Xbox when you’re on a bus,” that this was a flawed argument because there’s always the Nintendo Switch."

Nu blir jag nyfiken på hur Nintendo Switch funkar på en buss. Drar man in ett sim/datakort i den eller kan man använda hotspot från telefonen?

Medlem

Tycker det Apple med flera sysslar med är rent ocker. Det vore trist om de fick fortsätta med detta när andra har fått stå till svars för mindre.
Epics agerande kan komma kan de få stå till svars för i nästa steg. Båda har gjort/gör fel och båda borde få dtå till svars för detta!

MEG
Medlem

Är inte insatt i amerikanska lagar eller i ärendet är inte heller förtjust i vare sig Apple eller Epic men rent spontant så verkar det som att apple har rätt, det är deras produkt och regler som gäller. Har svårt att se hur företag ska kunna hitta på egna regler i en annans butik.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av FUtech:

Tycker det Apple med flera sysslar med är rent ocker. Det vore trist om de fick fortsätta med detta när andra har fått stå till svars för mindre.
Epics agerande kan komma kan de få stå till svars för i nästa steg. Båda har gjort/gör fel och båda borde få dtå till svars för detta!

Det är inte bara Apple som tar ut 30%, det är mer eller mindre branschstandard vilket domaren även konstaterade

Inaktiv
Skrivet av Nocternity:

Det är inte bara Apple som tar ut 30%, det är mer eller mindre branschstandard vilket domaren även konstaterade

Och det är exakt det man försöker ändra på då 30 % är orimligt.

Medlem

Jury of its own peers, alla har Iphones och deras barn spelar Forthnite.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Fan 30% är väl inget att gny över? Själv fått man ju betala 100%, haha

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Och det är exakt det man försöker ändra på då 30 % är orimligt.

Ja den höga procentsatsens vara eller icke vara är en diskussion i sig, jag menar bara på att det inte är nåt unikt för Apple som gör dom extra skurkaktiga, utan det är något som i princip alla distributionsaktörer utom Epic själva tar ut. Sen hamnar Apple i skottsgluggen för att dom i just den här fajten väljer att käbbla tillbaka mot Epic, medan Google sitter tysta och avvaktar trots att även dom blivit stämda.

Medlem

Jag kan inte titta på bio när jag sitter på bussen, vem stämmer jag?

Medlem

Har dom inte lagt ner ??

Medlem
Skrivet av FUtech:

Tycker det Apple med flera sysslar med är rent ocker. Det vore trist om de fick fortsätta med detta när andra har fått stå till svars för mindre.
Epics agerande kan komma kan de få stå till svars för i nästa steg. Båda har gjort/gör fel och båda borde få dtå till svars för detta!

Njäe, det är faktiskt bara Epic som gjort fel då de bröt mot Apples villkor i App Store.

Medlem

hoppas epic vinner.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Och det är exakt det man försöker ändra på då 30 % är orimligt.

Orimligt är att begära att betala vad man själv vill på någon annans plattform. Om de inte gillar att betala 30%, så kan de bygga en egen plattform och sälja på. Det verkar ju vara gratis och underhållsfritt, eftersom 30% är ocker.


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Orimligt är att begära att betala vad man själv vill på någon annans plattform. Om de inte gillar att betala 30%, så kan de bygga en egen plattform och sälja på. Det verkar ju vara gratis och underhållsfritt, eftersom 30% är ocker.

Hehe, du är rolig. Men ja, 30 % är ocker. Man försöker som sagt få till en förändring. "Gör det själv då" är ett rätt barnsligt resonemang. Vi får se hur det här slutar helt enkelt, ska bli intressant att följa.

Inaktiv
Skrivet av Nocternity:

Ja den höga procentsatsens vara eller icke vara är en diskussion i sig, jag menar bara på att det inte är nåt unikt för Apple som gör dom extra skurkaktiga, utan det är något som i princip alla distributionsaktörer utom Epic själva tar ut. Sen hamnar Apple i skottsgluggen för att dom i just den här fajten väljer att käbbla tillbaka mot Epic, medan Google sitter tysta och avvaktar trots att även dom blivit stämda.

Absolut, Apple är långt ifrån ensamma. Tror Google slipper undan just nu för att den versionen går att ladda ner utan att använda den butiken.

Skrivet av anon_328494:

30 % är orimligt.

Skrivet av FUtech:

Tycker det Apple med flera sysslar med är rent ocker.

Är det någon som kan argumentera för varför just 30% (branschstandard) är för högt?
Med vilken motivering ska man tvinga butikerna att sänka sina marginaler från branschstandard?
Var sätter man, på ett icke godtyckligt sätt, gränsen för vad som är orimligt?


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Absolut, Apple är långt ifrån ensamma. Tror Google slipper undan just nu för att den versionen går att ladda ner utan att använda den butiken.

Det återstår att se. Jag är ingen Android-användare så jag vet inte exakt hur det fungerar, men om jag förstått det rätt så krävs det att man ändrar en del inställningar på enheten vilket medför en hel del dialogrutor med avskräckande varningar att ta sig igenom för att det ska vara möjligt. I så fall så kan det ses som anledning nog att sätta Google på plats med.

Nu tror jag dock att Epic kommer förlora, eftersom det är en långt gången branschstandard och har det accepterats i alla år så kommer ingen vara benägen att lagföra mot det för att ett företag tycker det.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Är det någon som kan argumentera för varför just 30% (branschstandard) är för högt?
Med vilken motivering ska man tvinga butikerna att sänka sina marginaler från branschstandard?
Var sätter man, på ett icke godtyckligt sätt, gränsen för vad som är orimligt?

30% härstammar från tiden då man sålde fysiska produkter och det även inkluderade kostnader för transport till butik och liknande, vilket man kan hävda är en kostnad som inte existerar för digitala distributörer. Men att kalla det för ocker blir fel, då ett ocker är när priset på något är långt över vad det vanligtvis kostar på marknaden, och i det här fallet är det inte det.

Inaktiv
Skrivet av totalwarplayer:

Är det någon som kan argumentera för varför just 30% (branschstandard) är för högt?
Med vilken motivering ska man tvinga butikerna att sänka sina marginaler från branschstandard?
Var sätter man, på ett icke godtyckligt sätt, gränsen för vad som är orimligt?

Absolut, mängder av utvecklare, stora som små, som efter att ett större företag som har råd att ta kampen, höjde rösten och påpekade problemet.

Finns drösvis av artiklar att hitta om man vill hitta det.

Mitt eget argument är väl att varför ta 30 % på varje transaktion. Kreditkortstransaktioner kostar vadå, 3 %. Det är ju ingen större skillnad.
Apple har även förbjudit att visa information om att man tar ju 30 %, vid vissa event. "Onödig information" hette det då.

Som sagt, finns mycket intressant att läsa för den som vill.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Är det någon som kan argumentera för varför just 30% (branschstandard) är för högt?
Med vilken motivering ska man tvinga butikerna att sänka sina marginaler från branschstandard?
Var sätter man, på ett icke godtyckligt sätt, gränsen för vad som är orimligt?

Lite annat case men liknande diskussion.
Det här gäller inte Apple utan Oculus/Facebook, men som också tar 30% och varför det slår mot vissa utvecklare

https://uploadvr.com/bigscreen-ceo-facebook-vr-tax/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Är det någon som kan argumentera för varför just 30% (branschstandard) är för högt?
Med vilken motivering ska man tvinga butikerna att sänka sina marginaler från branschstandard?
Var sätter man, på ett icke godtyckligt sätt, gränsen för vad som är orimligt?

Det rimliga är givetvis att öppna upp för alternativa app och spelbutiker. Så får de konkurrera om prissättningen precis som det är på PC idag.

Medlem
Skrivet av rosski:

Det rimliga är givetvis att öppna upp för alternativa app och spelbutiker. Så får de konkurrera om prissättningen precis som det är på PC idag.

Då måste även Sony, Microsoft och Nintendo öppna upp för det på sina konsoler, LG behöver öppna upp det för WebOS osv, och då blir det inte särskilt rimligt längre.

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Är det någon som kan argumentera för varför just 30% (branschstandard) är för högt?
Med vilken motivering ska man tvinga butikerna att sänka sina marginaler från branschstandard?
Var sätter man, på ett icke godtyckligt sätt, gränsen för vad som är orimligt?

Jag tycker vi kör på 12% som Epic kör på sin digitala plattform, det verkar ju Epic gå runt på utan problem.

Medlem
Skrivet av WargH:

Jag tycker vi kör på 12% som Epic kör på sin digitala plattform, det verkar ju Epic gå runt på utan problem.

Min spontana tanke där är att Unreal Engine är Epics stora kassako, och inte deras spelbutik.

Edit: och Fortnite förstås

Medlem

Härligt att se så många försvara fri marknad... hm...

Medlem
Skrivet av WargH:

Jag tycker vi kör på 12% som Epic kör på sin digitala plattform, det verkar ju Epic gå runt på utan problem.

epic games store är lite som abu dhabi, betalar inte för sig självt på långa vägar, men oljan kommer förr eller senare att sina och då måste man ha något annat.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Då måste även Sony, Microsoft och Nintendo öppna upp för det på sina konsoler, LG behöver öppna upp det för WebOS osv, och då blir det inte särskilt rimligt längre.

Jag läste en artikel om detta. Argumentet där vad jag minns var att konsoler är en mycket mer nischad produkt till skillnad från en telefon som har appar för allt mellan himmel och jord. Väldigt förenklat, du får googla om du är nyfiken på skillnaden. 🙂

Plus att man kan ju påstå att en telefon är ett mycket större måste att ha idag än vad en konsol eller tv är, därav pratet om Apple kan anses ha en monopol-liknande ställning. Det ju finns lagar som är till för att sådant skall förhindras. Att bryta mot lagar till skillnad från att som Epic bryts mot Apples regler tycker ju jag är bättre om man nu gör den bedömningen gällande Apple. Framför allt om Epics regelbritt leder till att det bedöms att Apple de facto kan anses ha en monopol-liknande ställning.

Skriv svar