Idag är det (inter)nationella kaffedagen - fira med mugg (eller ASMR)!

Robot
Idag är det (inter)nationella kaffedagen - fira med mugg (eller ASMR)!

Kaffet blir så mycket godare i en FZ-kopp - hur brygger du ditt?

#att-spela-är-mänskligt, #fz-shop


Dex
Medlem

Herregud vad den filmen gjorde mig sugen på kaffe!!! Det tråkiga med att jobba hemifrån är ju att man måste brygga sitt eget kaffe, men denna filmen fick mig att få "tummarna loss" och gå ut i köket

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dex20:

Herregud vad den filmen gjorde mig sugen på kaffe!!! Det tråkiga med att jobba hemifrån är ju att man måste brygga sitt eget kaffe, men denna filmen fick mig att få "tummarna loss" och gå ut i köket

Vilken, ASMR eller Lövet-pranket?


signatur
Medlem

Hört talas om kaffepannor FZ? XD


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Stämmer verkligen det..? läser mig till att Internationella Kaffedagen är 1:a Oktober. DÄREMOT så är nationella kaffedagen i Sverige idag den 29:e september. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Coffee_Day

Kaffe kan firas många gånger. Gärna varje dag.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tobbe:

Hört talas om kaffepannor FZ? XD

Vi är från Stockholm. Vi borde få ett halvt rätt för perkulator iaf?

Skrivet av Jaw_B:

Stämmer verkligen det..? läser mig till att Internationella Kaffedagen är 1:a Oktober. DÄREMOT så är nationella kaffedagen i Sverige idag den 29:e september. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Coffee_Day

Kaffe kan firas många gånger. Gärna varje dag.

Det verkar råda lite delade meningar om det, en del skriver 29 september, andra 1 oktober. Lika oense om hur man brygger bäst kaffe alltså


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vilken, ASMR eller Lövet-pranket?

ASMR gjorde mig såååå sugen på kaffe! Älskar det ljudet.

Lövet-pranket är ju bara elakt! Stackars Lövet!

Relik 📜
Skrivet av Jaw_B:

Stämmer verkligen det..? läser mig till att Internationella Kaffedagen är 1:a Oktober. DÄREMOT så är nationella kaffedagen i Sverige idag den 29:e september. https://en.wikipedia.org/wiki/International_Coffee_Day

Kaffe kan firas många gånger. Gärna varje dag.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi är från Stockholm. Vi borde få ett halvt rätt för perkulator iaf?

Det verkar råda lite delade meningar om det, en del skriver 29 september, andra 1 oktober. Lika oense om hur man brygger bäst kaffe alltså

Av #anledning läste jag på om samma sak. Verkar om om dagen flyttades 2015.
https://kultursmakarna.se/2015/09/30/nytt-datum-for-kaffedage...


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Jag maler bönor 17g till en dubbel espresso, rätt så fint malet ska det vara, men inte det allra finaste, för då blir det lite för beskt med nuvarande böna. Sen låter jag det rinna igenom 18 sekunder ungefär, och skummar lite mjölk på detta. En perfekt latte Vansinnigt gött.
Alternativt så struntar jag i att skumma mjölken och låter det rinna så jag fyller koppen och gör en typ café créme tror jag de kallas och slår i en liten skvätt mjölk på detta, också oerhört gott. Serveras gärna i min gamla Fallout 4 mugg som jag fick när jag en gång för längesen när jag förbokade spelet

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av emilakered:

Av #anledning läste jag på om samma sak. Verkar om om dagen flyttades 2015.
https://kultursmakarna.se/2015/09/30/nytt-datum-for-kaffedage...

Då blir det inget kaffe för dig!


signatur
Medlem

Jag gör alltid mitt kaffe med en AeroPress. Bästa verktyget för hemmakaffet!

Medlem

Jobbets automatkaffe för första gången sedan innan sommaren. Just idag

Fantastiskt!! ...beskt och förvånande smaklöst.

Skribent

Om en viss skribent erkänner att vederbörande dricker snabbkaffe, får sagda skribent jobba kvar då? Frågar åt en vän.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Jobbets automatkaffe för första gången sedan innan sommaren. Just idag

Fantastiskt!! ...beskt och förvånande smaklöst.

Med tanke på att det är jobbets automtkaffe, är det så väldans förvånandes att kaffet är "smaklöst"?

Skrivet av Jonny Myrén:

Om en viss skribent erkänner att vederbörande dricker snabbkaffe, får sagda skribent jobba kvar då? Frågar åt en vän.

Då borde denne skribent bli utvisad på arbetsplatsen på livstid. Snabbkaffe är djävulens verk!

Medlem

@fz ni slank undan med "Något annat". MEN INGA RÄTT! *flips table*


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Hemma var jag länge glad över min De'Longhi, men efter att vi har fått en påkostad Jura E8 på arbetsplatsen så smakar kaffet hemma inte alls lika gott. Vet inte om jag skall vara glad över att dricka riktigt gott kaffe 5 av 7 dagar eller om det suger att få mindre gott kaffe på helgen...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av FatMajk:

Jag gör alltid mitt kaffe med en AeroPress. Bästa verktyget för hemmakaffet!

Wörd! Ta med till jobbet och impa på kaffebryggar-miffon

Medlem

Hemma blir det bryggkaffe för hela slanten. Kör för tillfället Nordquists franskrost på moccamastern. Jag undviker all form av förorening med mjölk eller sött. En skvätt starkt kan dock vara trevligt. På jobbet jagar jag endast koffeinet med en besk grimas då arbetsgivaren verkar ha ett evigt upphandlingsavtal med Löfbergs lila *rysningar*. Men det är gratis... (eller dras av på lönen på något sätt).


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Jävligt kul video som visar riskerna med uppkopplade köksprylar

"Hackad kaffebryggare visar på riskerna med uppkopplade prylar - Sprutar varmvatten och kräver att lösensumma betalas."

https://techworld.idg.se/2.2524/1.740210/hackad-kaffebryggare

Medlem

Ni borde fixa en schysst vattenflaska.

Själv tillhör jag de som inte dricker kaffe. Började aldrig och har dessutom, sen dryg 15 år, tremor vilket blir värre när man använder stimulansmedel (dvs. koffein, nikotin, blir bättre med alkohol, men att bli alkis kanske inte är en så bra idé av andra anledningar...?)

Medlem

En kaffedag? Måste ju bara passa på att tipsa om den här gör din egen Super Mario Bros-banakaffekoppen i så fall...

Se mer bilder av den här (och där är en stor Donkey Kong-tunnakopp också).


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Iskaffedrickare här.

Medlem

Kokar vatten i min svanhalsade kaffekanna och brygger mitt kaffe med en dripper ifrån Hario.

Hario V60

Jag föredrar bönor som är mörkrostade och nymalda. Sedan gärna serverat med en skvätt grädde.

Zoegas Mollberg,
Coop änglamark mörkrost eller
Gevalia Mörkrost.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag maler mina bönor hemma varje morgon.

Sen blir det pour over-kaffe av det nymalda kaffet. (Har jag tid så pratar jag lite med bönorna också)


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Förstår att denna tråd handlar om just kaffe, men ett alternativ "Jag dricker inte kaffe" borde väl ändå vara med så det speglar en större del av användarna?

Sambon dricker dock och hon kör vanlig kaffebryggare, men på sistone har hon också börjat med så där espressobryggare. Alltså en sån italiensk, som man använder på hällen, inte de där konstiga med massa slösaktiga plastbehållare.

Medlem
1
Skriv svar