Diskutera – Hur påverkar Microsofts storhandel dina spelplaner?

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

PS5:an levererar ju rent av har bättre fidelitet på 3D-ljuden med sin Tempest Engine än Dolby Atmos. Det är den största anledningen till varför jag för första gången funderar på att komplettera min PC med en konsol sedan 80-talet.

"Sony made a remarkable pitch for a revolution in 3D audio with PlayStation 5 with its Tempest Engine, talking about hundreds of audio sources accurately positioned in 3D space - yet Microsoft has essentially made the same pitch with its own hardware, which also has the HRTF support that the Tempest Engine has".

Båda konsoler har RDNA2 och har samma support för RT-ljud enligt AMD.

Series X har bättre ljud än alla 8 cores på en One X kan leverera tillsammans.
"The FP performance of their audio component is actually more than the PS5". - RedGamingTech
Visserligen kan den "bara" leverera 800 källor, men tom Sonys Mark Cerny säger att PS5 aldrig kommer använda så många källor som PS5 teoretiskt kan eftersom det kommer dra ner kvaliteten och det inte är användbart.

Båda konsoler kommer vara ett avsevärt steg framåt ljudmässigt, men du har tex inte Dolby Atmos när du ser Netflix eller nån annan app genom Sonys maskin.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Jag vet inte, nu när de höjer priset på spel till ca 900kr blir PS5 inte alls lika intressant, deras exklusiva kan jag leva utan.

Medlem

Jag hade redan bestämt mig på förhand att Xbox skulle bli min "main konsol" även den kommande generationen. Jag trivs väldigt bra med deras strategi för tillfället samtidigt som tekniknörden i mig också tycker att Microsoft är bra mycket mer spännande som företag än Sony. Man har ett tänk just nu som om den går rätt så att säga kan komma att förändra spelvärlden helt och hållet tror jag...Även om jag personligen kanske inte är superintresserad av att själv enbart spela på mobilen eller liknande så går det inte att blunda för den potential som finns här. Räcker med att snegla lite på den Indiska marknaden lite grann bara för att förstå vad Microsoft vill genomföra här. Ett land med en av världens största befolkningar, många unga och ett land där mobilanvändningen är väldigt utbredd...Lyckas man skapa ett intresse på en sådan marknad som inte har någon större historia av konsolspelande eller PC så...Ja då kommer spellandskapet så väldigt annorlunda ut framöver. Gamepass har faktiskt potentialen till att bli större än Netflix i framtiden..Redan nu växer tjänsten så det knakar. I april hade man runt 10 miljoner användare världen över, idag ligger det på runt 15 miljoner...Med de förändringar som också kommer till tjänsten kan det bli en oerhörd kassako för Microsoft.

Sony känns lite som att de hamnat på efterkälken i mångt och mycket för mig nu...Visst har de sina exklusiva titlar och PS5 kommer att vara en fantastisk konsol, men jag tycker att alldeles för mycket fortfarande är lite luddigt och att man fortfarande kanske inte har spelaren i fokus...Bara ta en sådan sak som bakåtkompabilitet...Kom igen nu! Det luktar girighet. Samtidigt så ställer jag mig något frågande till tanken bakom den digitala versionen av PS5...Prisskillnaden där är inte särskilt stor och med tanke på hur priserna brukar se ut på PS-Store så....Nej jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om Sony och Playstation just nu...

Medlem

Har haft ultimate sen det kom, jag spelar på pc och farsan på xboxet. Funkar bra, men tror inte han utnyttjar det mer än "live" delen då han bara spelar racingspel tex forza.

Medlem
Skrivet av HYBRiS:

Det enda intressanta ur Xbox spelutbud har man ju redan tillgång till på PC:n.

Man skulle hoppas det, men tyvärr så vi inte riktigt där i verkligheten. Finns, precis som hos PS5, tyvärr en hel del spel som är exklusiva för Xbox, och som inte portats till PC.

Önskar att så inte vore fallet (tycker som det flesta att det är bara dåligt för alla med exklusivitet), men tyvärr är vi inte riktigt där i verkligheten.

Hoppas dock att vi kan vara det i framtiden (är själv främst PC-spelare, även om jag har både Xbox och Switch).

Skrivet av Checker:

Tyvärr så har ju kvaliteten på Microsofts egna spel sjunkit ganska mycket sedan dom började släppas till gamepass på releasedag. Känns oftast ganska ofärdiga. Lite som early access.

Vilket också är helt förståeligt. Spara in på utvecklingen initialt för att kolla intresset, allokera resurser efter popularitet. Sea of thieves blev ju bra till sist.
Men Bleeding edge är ett nyare spel men ändå redan glömt. Onödigt för Microsoft att göra ett spel färdigt som inte har spelarbasen.

Äpplen och Päron.

Absolut att SoT hade en del buggar och problem vid lansering, men det gällde även på PC, och oavsett Game Pass eller inte.

Finns många spel som haft problem vid lansering, på alla plattformar. Oavsett licensform. Så det där är verkligen att göra en bergskedja av ett sadkorn.

Skrivet av Freeman79a:

Någonting som är lite roligt.

Xbox gick från "Xbox har inga spel"

Till "Snälla Xbox släpp era exklusiva spel på PlayStation".

Finns 3 alternativ till er som vill spela Xbox's exklusiva spel. 1. Uppgradera datorn. 2. Köp en Xbox Series konsol, typ Series S. 3. Streaming med Android. Och nej. DOOM 3, The Elder Scrolls 6, FallOut 5 eller Starfield kommer inte att släppas på något annat än Xbox och PC.

Hepp!

Så det kan gå (när haspen inte är på)!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

"Sony made a remarkable pitch for a revolution in 3D audio with PlayStation 5 with its Tempest Engine, talking about hundreds of audio sources accurately positioned in 3D space - yet Microsoft has essentially made the same pitch with its own hardware, which also has the HRTF support that the Tempest Engine has".

Båda konsoler har RDNA2 och har samma support för RT-ljud enligt AMD.

Series X har bättre ljud än alla 8 cores på en One X kan leverera tillsammans.
"The FP performance of their audio component is actually more than the PS5". - RedGamingTech
Visserligen kan den "bara" leverera 800 källor, men tom Sonys Mark Cerny säger att PS5 aldrig kommer använda så många källor som PS5 teoretiskt kan eftersom det kommer dra ner kvaliteten och det inte är användbart.

Båda konsoler kommer vara ett avsevärt steg framåt ljudmässigt, men du har tex inte Dolby Atmos när du ser Netflix eller nån annan app genom Sonys maskin.

Vet någon orsaken eller motiveringen från Sony att inte ha Dolby Atomos?

Mycket märkligt då Sony alltid haft ett stort intresse och investering i filmindustrin (och där dominerar ju Dolby).

De har ju dessutom med tidigare konsoler som PS2 och PS3 sålt in de mycket just med film/media-biten av de. Blev inte mycket med det med PS4 (spelade ju inte ens Sonys egna standard BD4K-skivor), och verkar fortsatt vara svagt stöd för film och media på PS5.

Kan förstå att BD-skivor (som ironiskt just ägs av Sony) inte är så intressant utanför en liten filmnördkrets, men att inte stödja Dolby Atmos på streamad media som Netflix och andra tjänster känns ju som extremt förlegat.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Avstängd
Skrivet av martinot:

Äpplen och Päron.

Absolut att SoT hade en del buggar och problem vid lansering, men det gällde även på PC, och oavsett Game Pass eller inte.

Finns många spel som haft problem vid lansering, på alla plattformar. Oavsett licensform. Så det där är verkligen att göra en bergskedja av ett sadkorn.

Nu pratar jag inte enbart om buggar och dylika problem. Även innehållet i spelet tänker jag på.
För mig känns gamepass som Microsofts försök på en early access modell. Och det eftersom de flesta spel som släpps från Microsoft till GP dag ett känns ofärdiga.

Visst finns det såklart undantag på gamepass också men dom är inte många.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av martinot:

Man skulle hoppas det, men tyvärr så vi inte riktigt där i verkligheten. Finns, precis som hos PS5, tyvärr en hel del spel som är exklusiva för Xbox, och som inte portats till PC.

Vilka då? Kan bara komma på sunset overdrive som det enda exklusiva spelet till Xbox One.

Så är ju inte "precis som hos ps5" då det är ganska så många stora titlar som inte portats till PC från ps4 så det där är verkligen att göra en bergskedja av ett sadkorn.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Avstängd
Skrivet av martinot:

Vet någon orsaken eller motiveringen från Sony att inte ha Dolby Atomos?

Mycket märkligt då Sony alltid haft ett stort intresse och investering i filmindustrin (och där dominerar ju Dolby).

Vet vi med säkerhet att ps5 inte har stöd för atmos? Finns väl inget från officiellt håll som styrker detta utan endast rykten och spekulationer... Eller?


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Vet vi med säkerhet att ps5 inte har stöd för atmos? Finns väl inget från officiellt håll som styrker detta utan endast rykten och spekulationer... Eller?

Mark Cerny har påstått att Dolby Atmos stödjer för få kanaler/källor.
Sony och Dolby är lite i luven på varandra efter detta och det slängdes några rättande kommentarer från Dolby.
Men i grunden är det en ganska stor licens-utgift att få Atmos och det är där skon klämmer enligt vad jag förstått.
Xbox har haft Atmos sen det släpptes i stort sett.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Checker:

Vilka då? Kan bara komma på sunset overdrive som det enda exklusiva spelet till Xbox One.

Så är ju inte "precis som hos ps5" då det är ganska så många stora titlar som inte portats till PC från ps4 så det där är verkligen att göra en bergskedja av ett sadkorn.

Sunset Overdrive finns till PC, men däremot saknas Rare Replay t.ex. Tror inte det är så många andra dock.

Skriv svar